Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Husbil med hög dragvikt (3500kg)
1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (4702 totalt)
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Finns det några husbilar med dragvikt på 3500kg? Har BE-kort före 2013 (är någon gräns då tror jag med vilka vikter man får köra) och kan tänka mig att ta C1 kort. Men då är frågan, finns det någon husbil som får dra mitt racesläp med totalvikt 3500 kg och som inte är en gammal Scania eller kostar två miljoner i inköp? Tips på vilka varianter som finns och rena annonstips tages tacksamt emot.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Nyttjar du släpets kapacitet till max, d.v.s. är släpets bruttovikt (lastad och klar) 3500 kg?

BE före 2013 innebär bara att släpet får ha totalvikt över 3500 kg.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Kanske plåtis baserad på nyare skåpbil med hög dragvikt?
Annars får det bli beggad 2m+-bil på smålastbilschassi.
Edit: tex https://www.blocket.se/annons/skane/concorde_charisma_i_920_fb/9313972 . . . . (16år gammal)
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/concorde_charisma_i_840_l/95350 . . . . (15 årig)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Ja men det skulle jag gissa att jag gör. Tjänstevikten på släpet är 1460 +bil (600)+ tält och delar, verktyg mm så jag är nog inte allt för långt ifrån max.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



JonasR1 skrev:
Ja men det skulle jag gissa att jag gör. Tjänstevikten på släpet är 1460 +bil (600)+ tält och delar, verktyg mm så jag är nog inte allt för långt ifrån max.


Tjänstevikten på släpet är ju släpets vikt +maxlast. Eller menar du släpets egenvikt?
Släpet lär inte väga mer än 500-600kg tomt+600kg bil+Div. Så kanske 2000kg räcker?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Dubbelpost

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
På transportstyrelsen står det tjänstevikt (faktisk vikt). Släpet är ett kåpsläp med 40mm Isolering i väggar och tak, 7m långt skåp och 2 m högt och tipp. Så skulle gissa att det är släpets vikt.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Den här då?
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ovrigt_iveco_daily_husbil_speci . . . .
Max släpvagnsvikt
3500 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
8500 kg

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Bra tråd! Har BE med fast senare.. har en husbil med transit chassi, bakhjulsdrift och dubbelmontage, vikt 3 ton och 500kg lastvikt. Får dra 2 ton. Lite lite för dig kanske.. har sett några likadana på blocket annars..

Micke på speedlab har liknande släp som dig, tror det väger 1800 tomt...
Han drar med en gammal piket ford van. Bensin v10a. Den får dra 3,5 ton. Och drar ledigt 2,5 liter milen då... fast tvekar inget om man skall köra om

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag har samma funderingar, och har fastnat i tanken på en bil baserad på en Iveco Daily.

Men det känns enklare med en biltransport att ställa racebilen på med husvagn efter än att hitta en vettig husbil som får dra tungt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



JonasR1 skrev:
På transportstyrelsen står det tjänstevikt (faktisk vikt). Släpet är ett kåpsläp med 40mm Isolering i väggar och tak, 7m långt skåp och 2 m högt och tipp. Så skulle gissa att det är släpets vikt.


Ja det var ju ett rejält släp!

Det är inte jättemånga vanliga lätta lastbilar som får dra 3,5ton.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Jo det är rätt så rejält ändå. Jäkligt nöjd med det, får in det mesta. När vi var till Norge och tävlade för ett par år sen så fick jag med mig: sjuan och den vanliga packningen med tält och reservdelar, två uppsättningar hjul samt extra motor, låda och bakaxel +motorlyft

Men det vore ju som sagt nice att kunna dra det med en vettig husbil.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Det där kanske kunde vara något! Inte så "snygg" som en vanlig husbil. Men jag är kanske inte i position att bry mig för mycket om utseende...
Men orkar 125 hk dra alltihop tro?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



JonasR1 skrev:
Det där kanske kunde vara något! Inte så "snygg" som en vanlig husbil. Men jag är kanske inte i position att bry mig för mycket om utseende...
Men orkar 125 hk dra alltihop tro?
Du kan nog inte vänta dig att hålla 80 över Hallandsåsen eller uppför Jönköpingbacken
Om du nu får för dig att köra de vägarna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



JonasR1 skrev:
Det där kanske kunde vara något! Inte så "snygg" som en vanlig husbil. Men jag är kanske inte i position att bry mig för mycket om utseende...
Men orkar 125 hk dra alltihop tro?


Kan nog bli segt, vår bil (Rimor xgo typ 7.2m) har 2.3 diesel och 125hk/310Nm, i semestertrim ligger vi på typ 3850kg. Blir lite växla helt klart på motorväg för att orka med om det är backigt, i långa backar tappar man ofta farten. Får dra 2000kg men då får man nog räkna med att få kämpa med växelspaken och inte ha så bråttom, har inte gjort premiär med tungt släp än. Sen kan

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Dethleffs Globetrotter XXL får dra 3500kg. Den har också rejält garage i bak för att ha däck etc.
Är visst mycket ovanlig i Sverige då svenska husbilskunder föredrar Fiat 3 axlat chassi med framhjulsdrift
Har en kompis som hade 7 tons Iveco förut och med 3,5t släp kopplat fick man vara glad att man kom upp för norrköpingsbackarna

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
JBT skrev:
Dethleffs Globetrotter XXL får dra 3500kg. Den har också rejält garage i bak för att ha däck etc.
Är visst mycket ovanlig i Sverige då svenska husbilskunder föredrar Fiat 3 axlat chassi med framhjulsdrift
Har en kompis som hade 7 tons Iveco förut och med 3,5t släp kopplat fick man vara glad att man kom upp för norrköpingsbackarna


Okej, bra tips!
Hittade några gamla annonser på xxl och de fick dra 2000kg enligt transportstyrelsen. Så jag gissar att det är olika även på dem eller går alla att få dra 3500kg med på något sätt?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Enligt specen på deras hemsida så är max tågvikt 10.5 ton, så beroende på vilken totalvikt (6,7t-7,2t) man valt på bilen så får man lite olika max släpvagnsvikt (3,2-3,5t).

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



JonasR1 skrev:
Det där kanske kunde vara något! Inte så "snygg" som en vanlig husbil. Men jag är kanske inte i position att bry mig för mycket om utseende...
Men orkar 125 hk dra alltihop tro?


Den där Ivecon såg ut som ett bra objekt. Motorn skulle nog må gott av en optimering för att orka med bättre.

Vi kör en Hymer B614 på 3,8 ton (fullpackad) med Fiats 2,8 jtd på 128 Hk. Den orkar mer än man tror, men behöver varv för att orka med. Har planer på att montera drag (får dra 1800 kg) men undrar också hur effekt och kanske framförallt växellåda orkar med.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Gustav_H78 skrev:
JonasR1 skrev:
Det där kanske kunde vara något! Inte så "snygg" som en vanlig husbil. Men jag är kanske inte i position att bry mig för mycket om utseende...
Men orkar 125 hk dra alltihop tro?


Den där Ivecon såg ut som ett bra objekt. Motorn skulle nog må gott av en optimering för att orka med bättre.

Vi kör en Hymer B614 på 3,8 ton (fullpackad) med Fiats 2,8 jtd på 128 Hk. Den orkar mer än man tror, men behöver varv för att orka med. Har planer på att montera drag (får dra 1800 kg) men undrar också hur effekt och kanske framförallt växellåda orkar med.


Vet dom som har Iveco 7t och med 3.5t släp bakom så är det bara ett läge på gasen och det är fullt. Den drar aldrig under 2l milen på grund av den går så tungt.

Fiat är ju inte kända för att överdimensionera sina bilar så växellåda och framförallt koppling kommer nog inte gilla 2 ton till.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Allmänt banåkaforum
Husbil med hög dragvikt (3500kg)
1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (4702 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande