Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Husbil med hög dragvikt (3500kg) | 1, 2, 3 >> 25 besök senaste veckan (4768 totalt) |
Finns det några husbilar med dragvikt på 3500kg? Har BE-kort före 2013 (är någon gräns då tror jag med vilka vikter man får köra) och kan tänka mig att ta C1 kort. Men då är frågan, finns det någon husbil som får dra mitt racesläp med totalvikt 3500 kg och som inte är en gammal Scania eller kostar två miljoner i inköp? Tips på vilka varianter som finns och rena annonstips tages tacksamt emot.
_________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Nyttjar du släpets kapacitet till max, d.v.s. är släpets bruttovikt (lastad och klar) 3500 kg?
BE före 2013 innebär bara att släpet får ha totalvikt över 3500 kg. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
Kanske plåtis baserad på nyare skåpbil med hög dragvikt?
Annars får det bli beggad 2m+-bil på smålastbilschassi. Edit: tex https://www.blocket.se/annons/skane/ https://www.blocket.se/annons/alvsbo |
||||
Ja men det skulle jag gissa att jag gör. Tjänstevikten på släpet är 1460 +bil (600)+ tält och delar, verktyg mm så jag är nog inte allt för långt ifrån max.
_________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Tjänstevikten på släpet är ju släpets vikt +maxlast. Eller menar du släpets egenvikt? Släpet lär inte väga mer än 500-600kg tomt+600kg bil+Div. Så kanske 2000kg räcker? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
På transportstyrelsen står det tjänstevikt (faktisk vikt). Släpet är ett kåpsläp med 40mm Isolering i väggar och tak, 7m långt skåp och 2 m högt och tipp. Så skulle gissa att det är släpets vikt.
_________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Den här då?
https://www.blocket.se/annons/alvsbo Max släpvagnsvikt 3500 kg Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 8500 kg |
||||
Bra tråd! Har BE med fast senare.. har en husbil med transit chassi, bakhjulsdrift och dubbelmontage, vikt 3 ton och 500kg lastvikt. Får dra 2 ton. Lite lite för dig kanske.. har sett några likadana på blocket annars..
Micke på speedlab har liknande släp som dig, tror det väger 1800 tomt... Han drar med en gammal piket ford van. Bensin v10a. Den får dra 3,5 ton. Och drar ledigt 2,5 liter milen då... fast tvekar inget om man skall köra om _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Jag har samma funderingar, och har fastnat i tanken på en bil baserad på en Iveco Daily.
Men det känns enklare med en biltransport att ställa racebilen på med husvagn efter än att hitta en vettig husbil som får dra tungt. _________________ Anders Hansson |
||||
Ja det var ju ett rejält släp! Det är inte jättemånga vanliga lätta lastbilar som får dra 3,5ton. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jo det är rätt så rejält ändå. Jäkligt nöjd med det, får in det mesta. När vi var till Norge och tävlade för ett par år sen så fick jag med mig: sjuan och den vanliga packningen med tält och reservdelar, två uppsättningar hjul samt extra motor, låda och bakaxel +motorlyft
Men det vore ju som sagt nice att kunna dra det med en vettig husbil. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Det där kanske kunde vara något! Inte så "snygg" som en vanlig husbil. Men jag är kanske inte i position att bry mig för mycket om utseende...
Men orkar 125 hk dra alltihop tro? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Om du nu får för dig att köra de vägarna. |
||||
Kan nog bli segt, vår bil (Rimor xgo typ 7.2m) har 2.3 diesel och 125hk/310Nm, i semestertrim ligger vi på typ 3850kg. Blir lite växla helt klart på motorväg för att orka med om det är backigt, i långa backar tappar man ofta farten. Får dra 2000kg men då får man nog räkna med att få kämpa med växelspaken och inte ha så bråttom, har inte gjort premiär med tungt släp än. Sen kan _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Dethleffs Globetrotter XXL får dra 3500kg. Den har också rejält garage i bak för att ha däck etc.
Är visst mycket ovanlig i Sverige då svenska husbilskunder föredrar Fiat 3 axlat chassi med framhjulsdrift Har en kompis som hade 7 tons Iveco förut och med 3,5t släp kopplat fick man vara glad att man kom upp för norrköpingsbackarna _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Okej, bra tips! Hittade några gamla annonser på xxl och de fick dra 2000kg enligt transportstyrelsen. Så jag gissar att det är olika även på dem eller går alla att få dra 3500kg med på något sätt? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Den där Ivecon såg ut som ett bra objekt. Motorn skulle nog må gott av en optimering för att orka med bättre. Vi kör en Hymer B614 på 3,8 ton (fullpackad) med Fiats 2,8 jtd på 128 Hk. Den orkar mer än man tror, men behöver varv för att orka med. Har planer på att montera drag (får dra 1800 kg) men undrar också hur effekt och kanske framförallt växellåda orkar med. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Vet dom som har Iveco 7t och med 3.5t släp bakom så är det bara ett läge på gasen och det är fullt. Den drar aldrig under 2l milen på grund av den går så tungt. Fiat är ju inte kända för att överdimensionera sina bilar så växellåda och framförallt koppling kommer nog inte gilla 2 ton till. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Morello verkar ha: https://www.blocket.se/vi/97347521.h
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
Allmänt banåkaforum Husbil med hög dragvikt (3500kg) | 1, 2, 3 >> 25 besök senaste veckan (4768 totalt) |