Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Husbil med hög dragvikt (3500kg) | << 1, 2, 3 >> 32 besök senaste veckan (4787 totalt) |
köp denna så slipper du tänka på släp,😂😂
https://www.blocket.se/annons/norrbo _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||||
http://docs.campingcar-infos.com/doc Men den får dra 3500kg Men den modellen blir ju lite som att bygga sitt drömgarage så "bra" att man inte har råd med hobbybil (iaf i jämförelse med prisklassen på den 125hk Ivecon som triggade lite intresse). |
||||||
Ja men det låter ju kanon att den får dra 3500kg, tyvärr ligger priset fel med typ 4-5 miljoner för just min plånbok _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||||
Denna här är nog inte så dum. Byggd på Iveco Eurocargo chassi så den borde få dra mycket.
https://www.blocket.se/annons/soderm _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
Ivecos Himatic grundhusbil ser ju ut som om den inte skulle vara så jättedyr, men det finns väl ingen som byggen en enkel husbil på ett dyrare chassi med största motorn .
https://www.iveco.com/uk/products/pa Bygga egen Plåtis ör nog det som ger mest (om man orkar bygga). https://www.blocket.se/annons/gavleb https://www.blocket.se/annons/osterg Bara några exempel på Ivecos som har lite mer effekt. |
||||||
De där BE-bilarna, funkar de om man har BE från efter 2013? _________________ Anders Hansson |
||||||
Med senare BE blir det ju bara 3500 dragbil och 3500släp (7tom tågvikt istället för de 12ton eller vad det som är max med gammalt BE). Men jag kan ha missförstått också, det är inte ovanligt att detaljer missas (jag har inte ens ett senare BE). |
||||||
BE semitrailer blir inget bra men nyare körkort. Bilen tror jag också bör vara av lite äldre årgång för att man ska kunna utnyttja det till max.
Har man CE eller orkar ta C1E1 så blir kostnaden att köpa och äga betydligt lägre då C-kort iveco oftast är billigare begagnade än b-kort bilar. Skatten är också mycket billigare, typ 2500kr istället för 7000kr. Ett alternativ som jag funderar på är att köpa en Merca atego 12t eller liknande med stort skåp och göra de första 2-3 metrarna av skåpet till bodel och bakre delen som garage. Så är alla fina hästlastbilar byggda. De är inte så dyra att köpa och skatten är låg. Lastbil blir också billigt om man ska ner i europa att åka då vägavgifter ofta räknas på vikt (första spannet är oftast 3.5-12t) och antal axlar. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
...fast det är ju inte så "bara". Med gammalt be finns ingen totalviktsbegränsning så har man en dragbil som får dra 5000kg är det fritt fram att lasta så tungt om släpet tillåter det. Problemet är typiskt att du inte hittar några släp eller dragbilar med annat än 50mm kula ovh då är du per automatik begränsad till 3500kg ändå. Så kallade BE-trailers är väl egentligen ända gången man har nytta av ett gammalt be. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||
Nej du har inte ens behörighet med "nytt" be eftersom totalvikten typiskt överstiger 3500kg på släpvagnen. Du får alltså inte ens koppla på släpet och köra det tomt. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||
Tack, som jag tolkade det men inte helt lätt att hitta klara besked om vad man inte får. _________________ Anders Hansson |
||||||
Att jag skrev "bara" var att i det aktuella sammanhanget/frågan när släpets totalvikt var just 3500 kg så gör det varken av eller till med nytt eller gammalt BE. I övrigt är det ju precis som du säger, främst BE-trailers som man kan köra med gammalt BE (men inte med nytt) i praktiken. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||
En rejäl amerikansk pickup med camper på flaket kanske kan vara nåt?
med 600hk lär man ju kunna hålla gott tempo även på kuperade vägar https://www.blocket.se/annons/vaster [/code] _________________ Christoffer Persson |
||||||
Ni som uttalar er om Iveco att dom inte orkar, drar två liter milen, gasen i botten hela tiden har antingen köpt fel bil eller troligen aldrig provat en.
Jag har en Iveco Daily 2012 med 3 liters fyrcylindrig motor, enkelmontage på bakaxeln, sex växlad manuell låda och luft fjädring. Jag är egentligen MB Sprinter idiot, men är irriterande nöjd med min Iveco som köptes in enkom för att det var i princip omöjligt att hitta en Sprinter som får dra mer än 2 ton. Ivecon får dra 3500kg och har 7 ton tåg vikt. Sprinter passande min plånbok dvs minst 10-15 år gammal har alltid 5300kg i tåg vikt. Med mitt släp med två bilar på så drar Ivecon 1,2 liter milen om man lufsar på i 80-85, vill man komma fram 10 minuter tidigare och ökar till 100 så lapar den i sig betydligt mer. [/img] _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||||
Ganska billig och med 3500kg släp
https://www.blocket.se/annons/uppsal _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Vill man ha en husbil som får dra mycket är Hobby Sphinx ett alternativ. Den är byggd på Iveco med 3liters fyran på 177hk, totalvikt 5200kg. Den Får dra 3000kg.
Enda baksidan är om man tagit körkort efter 1996-07-01 så blir man tvungen att skaffa minst ett C1E. |
||||||
Fina grejer det där. Enda lilla kruxet är att man måste ha C körkort, och CE om man man ska ha med sig ett släp över 750 kg.
Känns lite som att det är Iveco som gäller när det kommer till högre släpvikter. Dom är ju byggda på ram till skillnad från de flesta andra skåpbilar. Personligen så vågar jag inte köpa en konventionell husbil efter att ha sett alla smygande fuktskador med påföljande mögel, så jag föredrar plåtis.
_________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||||
Allmänt banåkaforum Husbil med hög dragvikt (3500kg) | << 1, 2, 3 >> 32 besök senaste veckan (4787 totalt) |