Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3, ... 38, 39, 40   >>
109 besök idag (60467 totalt)
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Wizard exhaust till en Alfa.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Ronna skrev:
Wizard exhaust till en Alfa.


+1 thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



Ja den var man sugen på.... Grattis!

Alltid bra när det kommer upp kadett-trådar. Då ökar suget igen.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Johan: Det går få till riktigt bra väghållning Utan att göra det så onödigt avancerat som jag gör det också Nu råkade jag ha delar "över" som dessutom är lite svårsålda så därav vald lösning

Ronna och Gustav: Skönt raspigt ljud i dom avgassystemen ja Men dels kompletta system som behöver byggas om och relativt stora slutdämpare gör det svårt att få till i mitt fall är jag rädd :/

Jag har bara 45cm från där bakaxelkröken kommer ner till där karossen tar slut nämligen..

Christer: Du får sätta fart så du får ut din innan jag får ut min andra Kadett i alla fall



Framvagnsbalken är i vart fall "klar", målad och inhängd i bilen igen. Laddar upp ett par bilder en annan gång. Näst på tur är bärarmarna.

Sen har jag funderat lite fram och tillbaka över hur man skulle kunna få den att se en aning sportigare ut, och lite mindre "gubb beige" utan att gå loss fullständigt med hel lackering etc.

Först gick jag i tankar om en Steinmetz stripning likt:


Men sen kom jag att tänka på att det fanns/finns ett tuning företag som på det glada 60 talet främst var Alfa specialister. Sen fick dom i uppdrag att göra i ordning ett par Opel GT's till bl a Targa Florio. Därefter fortsatte dom med "dubbla" spå med både Opel och Alfa så vitt jag vet.

Företaget jag tänker på är Conrero.



Jag tänkte väl dock inte dra strpningen upp över huven som Conrero Kadetterna har den, sen tänkte jag ha bilen enfärgad. Och stripningen i svart. Bak hade jag tänkt sätta en Chevette HS vinge som ju kan få bli svart. Sen kanske dra av det lite snabbt och lätt med våtslippapper så det ser lite nött ut, som resten av kärran? Kanske kan bli nått.. Den är lite Väl gubbig med fejk trä och den beigea färgen!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Det tror jag nog, rätt mycket kan säkert görs med bussningar, förstärkningar och justeringsmöjligheter. Frågan är vart att börja

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Jk95 skrev:
Det tror jag nog, rätt mycket kan säkert görs med bussningar, förstärkningar och justeringsmöjligheter. Frågan är vart att börja


Vettiga fjädrar och stötdämpare gör mycket. Vet du vad du har på bilen idag? Känns chassiet mjukt och gungigt eller bara stötigt? Kränger det mycket/lite?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare




Inte världens vackraste men bör duga sidorna och "ryggen" på lådan som håller fästöronen är i 3mm gods, öronen i sig 5mm. Sen har vi triangel boxningen inuti "lådan" i 2mm samt boxningen av uppsving på balken i 2mm.

Har jag nyttjat min teoretiska kunskaper på rätt sätt nu så har jag dragit så mycket nytta jag "kan" va originalbalkens flänsar eller liv för coilover fästet. Balkens svagaste punkt skulle vara att flänsarna viker ut om balken sviktar innåt vilket borde motverkas av den extra boxningen.

Svagaste punkten nu är egentligen mitt i böjen, precis ovan bärarmen. Enda sättet att förstärka där är att göra en boxningsplåt med hål som går runt bärarmen, det hade varit enklare om de var rörbärarmar med mindre bussningar.. Men jag tror detta ska räcka och bli över för mitt syfte, det är trots allt ingen WTAC bil

Hittade en burk hammarlack jag kladdade på med också, tror det som är kvar kan räka till bakaxelrören som är plåtrena med.. Snyggt metallicsvart också

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Snyggt, så där förstärkningar har jag funderat på själv, samma kittet.

Cassius skrev:

Vettiga fjädrar och stötdämpare gör mycket. Vet du vad du har på bilen idag? Känns chassiet mjukt och gungigt eller bara stötigt? Kränger det mycket/lite?

Så lång jag kan se har jag orginala dämpare, dom fram ser ut att vara äldre än dom bak. Fram har jag själv bytt tills 60mm sänkfjädrar från Mr Tuning, då bilen stod på kappade fjädrar, sannolikt från Volvo 240 som båda frambroms och komplett bakaxel är tagit från. Nya fjädrar fram gjorde den mjukare, för var den mer stötig men nu långt mjukare utan att den krängar mycket. Tyvärr blev den inga högre, dom nya fjädrarna sjunk ner till samma högd som dom kappade, just för låg till att domkraften går under balken
Bak är det sämre, kittet med sänkfjädrar för Kadett C passade fram, men fjädrarna bak va helt fel. Ser ut för att det är samma fjädrar bak som fram, bara kappad även kortare. Därför gick dom längre fråm framvagnen inn bak, då dom som stod bak va så korta att bilen typ lå på bumpstop. Nu är den alltså för låg fram, hög som en Jeep bak, och med alltför styva fjädrar på den lätta bakvagnen som gjör den stuttsig. Så nya dämpare gjord för sänk och riktiga fjädrar bak, alternativt coilovers står högt på listan. Sen en riktig hjulinställning.

Förlåt att det blev mycket i din tråd här nu

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Coilovers bak är plättlätt. GAZ har ett antal varianter med "pin mount" överst. Till mina gula har jag coilovers till escort MK2, dom är dock lite korta så tornen bak behöver kortas ner ett par cm. Dom har längre också, bara att maila dom och kolla

Fram finns det ju Koni, Spax, Bilstein etc i dämparväg att få tag på. MR Tuning tippar jag är "noname" sänksatser? Man brukar få betydligt mycket mer för pengarna om man köper märkes fjädrar typ Eibach eller H&R. Eller så köper man fjädrar med angiven styrka så man vet vad man får.

Jag beställde en bakvinge till Cityn från TJ Motorsport nu, jag la då märke till att dom har en del fjädrar också till Kadett C (och dämpare). Jag hade nog rekomenderat detta fram:
https://www.tjmotorsport.co.uk/proddetail.php?prod=G45EA
https://www.tjmotorsport.co.uk/proddetail.php?prod=T24-KHY

Kombinerat med GAZ coilovers bak och 120-160 lbs fjädrar (12" långa).

Den gula har jag 500lbs fjädrar på fram, men med bättre MR så något hårdare än vad det blir med "original" monterat. Bak trodde jag att jag hade 120lbs, men dom ligger i en låda i garaget, tillsammans med ett par ännu mjukare fjädrar så där vet jag inte vad jag har.. Men kiten på TJ har upp mot 180 som hårdast på bakfjädrarna. Då är de ju kit avsedda för rally och banåka typ.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Tackar! thumbs up

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2152



Jag hade en Alfa som jag satte Apple-dämpare på (som du nämnde), men jag tyckte de dämpade för mycket. Det hesa/raspiga på höga varv försvann. Det var två tvåtums tror jag, på en Nord-fyra.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Rikard L skrev:
Jag hade en Alfa som jag satte Apple-dämpare på (som du nämnde), men jag tyckte de dämpade för mycket. Det hesa/raspiga på höga varv försvann. Det var två tvåtums tror jag, på en Nord-fyra.


Får väl kanske byta i framtiden i värsta fall då.. Jag har beställt två dämpare, varav en apple, samt kat och rör nu i alla fall. Så får jag se hur tyst den blir, en ventil för omledning av avgaserna går ju ha för att koppla runt den stora dämparen med..

Eftersom den ska bruksas också, och jag blivit bekväm av att köra några decennier nyare bilar, gick jag på en Apple just eftersom dom lovordats så mycket för sin dämpning! Sen skadade det inte att KL hade vettigt pris på rör och böjar heller

Chevette HS vinge är också beställd. Snart blir de troligen en kuggstång med.. kanske.. har lite svårt att bestämma mig där :/ Största problemet är egentligen att jag nog behöver lyfta på motorn för att få dit styrväxeln, och det innebär att ta loss passagerarsidans grenrör för att få ut skruven för det motorfästet. Så helst hade jag gjort det nu så jag slipper plocka isär i framtiden igen Men jag ska nog börja med att tömma styrväxeln och se om de kan gå montera delarna med huset fast i bilen.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Jag gräver lite i vevhus ventilationen då det idag bara är ett hål i ventilkåpan..

Så här verkar det ska se ut:



Slang från ventilkåpa till olje separator (nr 8, från C till B)
Oljeseparator (nr 1)
Slang från separator till insugsslang (nr 9/12)
Returslang från separator tillbaka till blocket (nr 10, från D till D)

Slang från separtor till okänd position (nr 7 från A till A) Nippeln för denna verkar inte finnas på alla separatorer dock, de bilder jag hittat på nätet i jakt på vart denna slang ska gå har genererat blandade resultat på separatorns utseende, och ingen som visat var den ansluter.

Jag skulle gissa på plenumet eller spjällhuset men har ännu inte sett någon nippel där. Någon Alfist som har bättre insikt? Detta är mest ifall jag behöver ha den anslutningen av någon anledning. Enklare om jag slipper såklart :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



fräck bil, jag gillar klassiker 100 gånger mer än moderna bilar

_________________
henrik nielsen
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Cassius skrev:
Jag gräver lite i vevhus ventilationen då det idag bara är ett hål i ventilkåpan..

Så här verkar det ska se ut:

Slang från ventilkåpa till olje separator (nr 8, från C till B)
Oljeseparator (nr 1)
Slang från separator till insugsslang (nr 9/12)
Returslang från separator tillbaka till blocket (nr 10, från D till D)

Slang från separtor till okänd position (nr 7 från A till A) Nippeln för denna verkar inte finnas på alla separatorer dock, de bilder jag hittat på nätet i jakt på vart denna slang ska gå har genererat blandade resultat på separatorns utseende, och ingen som visat var den ansluter.

Jag skulle gissa på plenumet eller spjällhuset men har ännu inte sett någon nippel där. Någon Alfist som har bättre insikt? Detta är mest ifall jag behöver ha den anslutningen av någon anledning. Enklare om jag slipper såklart :P

Otippad kombo av kaross och motor thumbs up

Det finns ett antal varianter av Alfas förträffliga V6a (inkl olika motorstyrningar) så första punkten jag funderar över är ifall denna schematiska bild är den korrekta för just den variant du har i din bil?
Vet du vilken bilmodell, inkl årsmodell, som motorn kommer från?
Har du dessa vevhusventilationsslangar inkl burk?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
matfo skrev:
Cassius skrev:
Jag gräver lite i vevhus ventilationen då det idag bara är ett hål i ventilkåpan..

Så här verkar det ska se ut:

Slang från ventilkåpa till olje separator (nr 8, från C till B)
Oljeseparator (nr 1)
Slang från separator till insugsslang (nr 9/12)
Returslang från separator tillbaka till blocket (nr 10, från D till D)

Slang från separtor till okänd position (nr 7 från A till A) Nippeln för denna verkar inte finnas på alla separatorer dock, de bilder jag hittat på nätet i jakt på vart denna slang ska gå har genererat blandade resultat på separatorns utseende, och ingen som visat var den ansluter.

Jag skulle gissa på plenumet eller spjällhuset men har ännu inte sett någon nippel där. Någon Alfist som har bättre insikt? Detta är mest ifall jag behöver ha den anslutningen av någon anledning. Enklare om jag slipper såklart :P

Otippad kombo av kaross och motor thumbs up

Det finns ett antal varianter av Alfas förträffliga V6a (inkl olika motorstyrningar) så första punkten jag funderar över är ifall denna schematiska bild är den korrekta för just den variant du har i din bil?
Vet du vilken bilmodell, inkl årsmodell, som motorn kommer från?
Har du dessa vevhusventilationsslangar inkl burk?


Alfa Romeo 164, årsmodell 19xx
Nope, returslangen sitter kvar p nippeln till blocket men både separatorn och slangen mellan den och ventilkåpan saknas.

Spjällhuset är ju också flyttat så kan inte se om det funnits fäste för den burken då spjällhuset så klart sitter precis där de fästet i så fall hade varit. Så jag har ju alla möjligheter vad gäller anslutningen och själva burken. Hålet i kåpan är för ID runt 20mm dock så gärna en burk som matchar så man slipper adapters. Har hittat en "Alfa Original" för 40EUR utan extra nippeln i tyskland som jag funderar på att klicka hem.

Sen får jag hålla tummarna för att gummislangen mellan filter och spjällhus som kommer från BMW E46 har lagom stor anslutning åt det andra hållet, den enda korta, vinklade med ~3" i ena änden och 85ish eller va de var i andra jag hittat

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Cassius skrev:

Alfa Romeo 164, årsmodell 19xx
Nope, returslangen sitter kvar p nippeln till blocket men både separatorn och slangen mellan den och ventilkåpan saknas.

Spjällhuset är ju också flyttat så kan inte se om det funnits fäste för den burken då spjällhuset så klart sitter precis där de fästet i så fall hade varit. Så jag har ju alla möjligheter vad gäller anslutningen och själva burken. Hålet i kåpan är för ID runt 20mm dock så gärna en burk som matchar så man slipper adapters. Har hittat en "Alfa Original" för 40EUR utan extra nippeln i tyskland som jag funderar på att klicka hem.

Sen får jag hålla tummarna för att gummislangen mellan filter och spjällhus som kommer från BMW E46 har lagom stor anslutning åt det andra hållet, den enda korta, vinklade med ~3" i ena änden och 85ish eller va de var i andra jag hittat

Ok, vet du vilken variant som den schematiska bilden visar? Dvs vilken bilmodell och motorvariant?
Den ser nämligen ut att visa en 24v V6 eftersom plenumet och ventilkåpan ser ut att sitta ihop.
På 12v, vilket är den variant du har i Opeln, så är plenumet och ventilkåpan olika detaljer (även om utseendet är snarlikt 24v). För att krångla till det lite så fanns både 12v och 24v i Alfa 164.

När du konstaterat vilken variant av "burk" du ska ha borde du kunna hitta en beg för betydligt mindre än EUR40 på hyllan hos nån Alfisti i landet.
www.Alfapower.nu är ett bra ställe att fråga efter en sån inkl andra ev spörsmål kring motorn.

Edit: Här kanske det går att se nåt av intresse!? http://alfa164register.nl/manuals/phppicom/index.php?q=flsuperseries/servicemanual/Gruppe00-KomplettesFahrzeug/(2)%203000%20V6%2012V

(Får inte till en klickbar länk men den funkar om du klipper och klistrar...)

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Jag kikade faktiskt på skisser till 164, 166, 156 och gtv spider... med både 2.5 och 3.0 motorer, samt både 24 och 12 ventiler.

Den lilla slangen är med på alla, jag tror dock det bara finns typ 2 sådana sprängskisser, sen har man bytt nuffror på delarna i listan bara. Detta var första länken efter att ha googlat "alfa romeo etka"".

Det kan ju dock fortfarande vara nått som endast fanns på bilar som såldes till Californien t ex.

Jag kikade igår igen och hittade inget som såg ut att passa så jag släpper den och kör på istället Beggad burk går säkert hitta billigt, men det fanns nån buggade för typ 60£ på ebay. Nya finns för mellan 39EUR och 120£, men bara på en handfull olika ställen. Så även om det är 400 spänn för en enkel catch can med retur kändes det billigt i sammanhanget men jag ska höra mig för om det är någon som har en över

Luftfilterdragningen verkar gå ihop i alla fall. Nått åt detta håll kan det bli: (BMW slangen passade oförskämt bra)



_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Beställde den jag hittade i Tyskland, får se när den dyker upp listad som ny så hoppas på det bästa!

Väntar fortfarande på att få ett lite längre pass i garaget, under tiden har jag förberett förstärkning av bärarmarna. Den yttre boxningsplåten ska finsågas lite bara.





Sen har jag passat på när frun lämnat lilleman på förskolan att lägga 15-20min på morgonen innan jag cyklat till jobbet. Även små framsteg räknas




Höjden ska justeras, sen har jag en bit gammal tätningslist från bagaget på den andra kadetten jag tänkte sätta för att täta mot huven. Hålet in till lådan ska förstoras med.

I bakgrunden ser man även kolkanistern med nytt fäste. Får flytta lite el bara så får den en fin plats mot innerskärmen.

Sen har jag jobbat på att få till en Volvo 360 profil på rumpan, bor man på Hisingen så gör man..




TIG svetsen som inte kom med resterande jag beställde från Stahlwerk är också på G så då går det börja med det nya avgassystemet thumbs up Där måste jag bonka lite bagagegolv..

Farligt när man är van att det är långt bort att få köra, jag har redan övervägt att byta till en fuelcell flera ggr för att få tanken mer central och kunna sätta ett extra kolisionsskydd mellan tank och bakparti.. får väl se var de slutar.. borde lämna det till efter reggning i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Vad kul, bara att fortsätta så jag kan se hur jag ska göra på min
Så där förstärkningar får jag lägga till sidan pängar för och fixa i vintras, har läst att dom er närmast obligatoriska. Just nu får jag va nöjd med att bilen gick besiktningen
Gillar vingen, blir grym!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Förstärkningskittet för framvagnen är nog att rekommendera ja. Dock kan du lösa det själv också med en vinkelslip och lite 2mm plåt från t ex biltema. Läppen som går fram framför styrväxeln behövs egentligen inte om det inte är en rallybil man bygger

Vingen måste jag säga att jag blev imponerad över! Visst, det finns lite smågropar etc som man kan spackla igen, men den är styv och passformen är mer eller mindre perfekt direkt ur lådan! Inte något jag är van vid när det kommer till glasfiberdelar

Det enda jag behöver ändra är vid handtaget till bagageluckan, det verkar vara bredare på Kadett än vad det är på Vauxhallen, annars hade jag lika gärna kunnat lacka den som den är

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3, ... 38, 39, 40   >>
109 besök idag (60467 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande