Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40
557 besök senaste veckan (60364 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Går ju göra skylten lätt att plocka av också. De är nog de lilla problemet mer meck med att göra hålet vettigt etc. Men en fräsch hålsåg i rätt dimension och tålamod borde kunna lösa även de bekymret

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Kadett C 2-dörr sedan hade tanklocket på C-stolpen, bakom ventilationsgallret.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
c311 skrev:
Kadett C 2-dörr sedan hade tanklocket på C-stolpen, bakom ventilationsgallret.


Yes, och tanken stående ovan bakaxeln, mot ryggstödet. Den tanken har kortare påfyllnadsrör än cityns.

Klart de skulle gå göra på denna med men jag får ju ändå ett par dm plant rör, vet inte om de bli bra ändå? Kan ju kika på det iofs men jag ser inte framför mig hur jag riktigt ska dra tankröret..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Jag har haft en City och systermodellen Vauxhall Chevette. Det var en liten utbuktning på insidan av C-stolpen där röret gick på sedanen. Du behöver inte gå så högt upp som på C-stolpen. Med ett avluftningsrör från bortre sidan av tanken som går upp till påfyllningsröret är problemet löst. Är det mer höjdskillnad från tanklocket och tanken funkar det bättre men man behöver inte överdriva. Jag hade en bil som inte hade avluftning. Trots att röret gick rakt ned med en 90 graders böj direkt mot tanken fick man en bensindusch om man inte tankade sakta. Med en tank som står på högkant så är det sällan något problem.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Om du sätter den bakåt kan du väl sätta den lite off-center så slipper du kanske bråka med låset och ha lite mer lutning? Regskylten är ju ganska bred

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Låset sitter högre än regskylten så det är inget större bekymmer. Hittade en plåtbit, visserligen rostfri men.. Som jag inte alls kommer ihåg varför jag sparat.. Men kan nog bli användbar om jag flyttar tankröret.



Grubblat över om det kunde vara gångbart med att dra röret plant men närmare bakstammen med men får inte till det.. tanklocket sitter original väldigt lågt som det är :/



Under huven ser det ljusare ut. Flyttar om FPR och E85 sensor och siktar på att ta upp bränsle rören nära innerskärmen. Typ vid det silvriga relät. Behöver inte ens tillverka någon ny slang



Karossen sen har jag gått över allt under midjelisten utom dörrarna nu och spacklat typ klart. Nästa blir en våtslip och är den ok blir det lack sen.

Så bränslerör och en del tig svetsning av tanken samt då ett beslut om tankröret ifrån att vara körklar igen. Några veckor senare än jag hade hoppats på men.. närmare för varje dag nu!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Sakta men säkert, som vanligt.. det börjar bli ofta jag grubblar över vad jag håller på med egentligen.. de här skulle ju vara enklast möjliga hela vägen, använda delar jag redan hade etc för att få körbar bil. De gick ju bra...

Tanken är monterat i vart fall, tankrör in och bränsle ut är kvar. Tanken sitter på 2mm gummi brickor för lite extra vibrationsdämpning. Rören är bara indragna än så det ska till infästningar och lite täckplåtar.. Men det närmar sig i alla fall! Våren är ju här så dags att lägga på ett kol eller två kanske.






Lite jänkedelar har kommit hem med, sparar en hel del tid kontra egen konstruktion (även om denna kommer behöva modifieras). Passar Impala/Monte Carlo så jag håller mig i alla fall inom samma koncern denna gång!


Sen ska de meckar annat utimellan med.. vårservice på backup klipparen. Riktigt jävla stökigt i garaget är de också med "bra å ha" grejer som skulle slängts på jobbet :/


Och däremellan ska man vara trädgårdsmästare och stenläggare. Nu blev det 25m häck, flytt av magnolia och tillhörande stenläggning. Jag har en granne som tycker det är väldigt intressant att se vad vi sysslar med, han brukar citera någon känd arkitekt som tydligen ska ha sagt något i stil med: Varför ska allting vara 90 grader? Det finns ju 359 andra vinklar att välja på också! Jag kanske har något avlägset släktskap med den människan..



_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Snyggt trädgårdsarbete och kul att det går framåt iallafall

Har för mig att jag läst att man rekommenderar tankband och inte dom fästöronen då dom tenderar att spricka, men kan ha fel också

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
patrikh skrev:
Snyggt trädgårdsarbete och kul att det går framåt iallafall

Har för mig att jag läst att man rekommenderar tankband och inte dom fästöronen då dom tenderar att spricka, men kan ha fel också


Jag kommer säkra tanken bättre. Jag ska sätta en balk mellan stötdämpartornen för att fästa öronen till 4 punkts bältet som legat och dammat i 10 år, bagagegolvet måste höjas så jag lägger den balken i en nivå som gör att jag i den kan sätta någonting ytterligare som håller tanken på ovansidan. Vad vet jag inte än

Sitter något som trycker på tanken ovanifrån bör rörelserna vid fästöronen bli betydligt mindre och då tycker jag de ska hålla över tid. Finns gott om dom som kört med dessa i många år utan tankband med så det håller bra så också. Tanken är dock beggad och jag vill inte chansa för mycket gällande säkerheten (säkerheten är ju anledningen till tankbytet från början) så någonting mer kommer det bli

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Jättesnyggt arbete, med bilen såväl som trädgården!
Att hobbyprojekt tar två gånger planerat tid pluss moms är ingen konstigt, min bil kom till Norge för över ett år sedan, och allt jag gjort hittills är två varv till norska Transportstyrelsen för kontroll av bilen innan den kan reggas

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare



Sakta men säkert. Nu känns det dock som att jag börjar närma mig provstart igen!

Rören är monterade, täckplåtar på plats, inredningen tillbaka. Under huven är allt ådragit.
Rören hamnade på insida tröskel på förarsidan till slut. Bakom täckplåtar från baksätet till torpeden.

Baktill har jag kommit en god bit på vägen med tanklocket.

Kvarstår gör:
Klura ut placering/vinkel/längd på påfyllnadsröret som sen ska svetsas till tanken.
Borra in kopplingen för bränsle ut.
Montera an koppling på tryckledningen samt ett par p klämmor till.
Borra in el genomföringen
En luftnippel till kolkanistern.
En luftnippel på tankröret + slang mellan bakkant tank och tankrör
Därefter är det koppling av bränslepump, rengöring tank, skruva ihop allt baktill. Klart för provstart!

Efter provstart återstår koppling bränslenivågivare och bättre säkring av tanken. Gärna fäste för 4p bälten med. Kommer lacka om bakskärmar och bakstycke också + att bakre halvan av avgassystemet ska på

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1149



det lite häftigt att sätta tanklocket bakom skylten, äkta retro
följar lite i det dolda o gillar ditt bygge thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Jag har inget riktigt bra sätt att montera skylten ännu bara.. :/ Jag köpte ju hem en amerikansk skylthållare men den passar inte riktigt.. kofångaren sitter för tight :/

I övrigt håller jag med eventuellt blir det så att det till en början får bli skylt under kofångaren.. Men det återstår att se.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1149



ska du ha skylten under då ska du ha sånt här tanklock
https://stickobrinn.se/produkt/cobra-tanklock/

_________________
henrik nielsen
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Cassius skrev:
Jag har inget riktigt bra sätt att montera skylten ännu bara.. :/


En ram som skylten sitter skruvad i med gångjärn i underkant och en lagom stark magnet/magneter i ovankant? Eller tvärtom.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Räcker ju med bara starka magneter eller nån sorts clips/dzus till skylten så du tar lös den när du tankar.

Svetsa fast ett par stora brickor i plåten och limma magneter på skylten som passar i hålet på brickorna så hamnar den på samma ställe hela tiden.

Eller bara ett vanligt pianogångjärn. Tillåmed vingmuttrar som du skruvar loss hela skylten innifrån vore ju smidigt(eller nån sorts sprintar. Möjligheterna är obegränsade

_________________
S Örnberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1149



outlaw stile... läg den i bakrutan
ja nu det bara välja

_________________
henrik nielsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40
557 besök senaste veckan (60364 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande