Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
1, 2, 3 ... 38, 39, 40   >>
266 besök senaste veckan (59231 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag tror inte jag är ensam om att efter några års arbete på ett projekt utan att få köra sakta skifta motivation. Det börjar med körning som motivation, att köra något som är precis så som man vill ha det! Projektet drar ut på tiden och allt eftersom tappar man fokus från körningen och istället blir tjusningen snygga, smarta lösningar. Byggandet i sig blir motiveringen till att fortsätta snarare än att få köra! Körningen sen när man är klar blir mer av en positiv biprodukt.

Dessa känslor har jag fått mer och mer de senaste åren men har samtidigt velat tillbaka till körningen som motivation! Så jag har till och från sollat igenom blocket och marketplace och drömt mig bort och funderat. Tills i Januari när vi flyttade till hus med garage har en andra bil inte varit aktuellt pga plats.

Det börjar vara några år sen jag hade nått "skoj" att köra.. Har nog inte kört konbana på 10 år, och Manta A SR'en jag hade sålde jag för 6 år sen, efter det har det bara varit en Audi A3 1.6 och senare A4 Allroad 2.0 TFSI med s-tronic. Inte de mest inspirerande bilarna.

Många tänkbara, relativt enkla projekt, har man sett.. bilar som med små medel hade varit riktigt körglada! Sen har jag reflekterat över alla delar som genom åren blivit "över". De mesta passar Kadett C men även t ex Golf mk1. Så bara för omväxlingen var jag länge inne på en golf etta. Såg nog 2-3 fina objekt med 1.8T delar för konvertering med i köpet innan vi köpte hus..

Men sen dök det upp ett annat objekt, en Kadett! En City, som enligt mig är en lite lustig variant av Kadetten. Men för det syfte jag har passar väldigt bra! Det går lasta en hel del i en City med enkla medel. Den är bakhjulsdriven vilket är ett plus och jag har som sagt en hel del "bra å ha" saker till övers!

Objektet:


Tidigare entusiastägd


Motorn sitter verkligen så långt bak de går


Enligt rubrik dock inte original. Föregående ägare kom så långt som körbar bil. Motorn är en 3.0 12v Alfa Romeo sexa, parad med en getrag 265. Baktill sitter en Volvo 1031 i fyrlänk.
Övrig spec enligt nedan:
Coilovers bak med raka torn från GAZ
Alfa Romeo bromsok runt om (4 kolvs brembo fram, en kolvs med handbroms bak)
310x32mm skivor fram, 280mm bak
Nankang NS-2R däck runt om.
EMU Classic

Som sagt är den inte reggad ännu med dessa saker, det som är kvar att göra är:
Katalysator saknas
Kolkanister saknas
Handbromsvajrar saknas
Framvagn är fortfarande helt original.

Då jag gått igenom processen med en Kadett redan vet jag att original 1.2 framvagn behöver förstärkning för att godkännas med mer effekt. Och helst de större nedre spindellederna som fanns på Kadett C GTE och Rallye.

Nu råkar det vara så att jag har kvar bärarmar ombyggda för just den större spindelleden. Med matchande övre bärarmar från Manta B (dessa blir något längre än original) samt inre styrleder till Manta B som passar på Kadett C styrväxel. Vid titt innan köp visade sig styrväxeldamaskerna vara riktigt dåliga med, på en av mina reserv styrväxlar är dom nya. Dessa bärarmar är också förberedda för coilovers, coilovers som också ligger på "bra å ha hyllan".
Kolkanister har jag en från en Omega A som var tänkt till den andra Kadetten.
Katalysator har jag 2st 2,5 tums sportkattar liggandes, också tänkta till den andra Kadetten.
Denna hade bara en stol, en sitta still variant. Den andra har jag tänkt skaffa andra stolar till och där sitter två Recaro LX med underreden klara för Kadett C.
Luftfilter saknades, ligger ett BMC F1 dubbelkonigt på hyllan som bara behöver en tvätt.
Sen ligger det en Golf GTi mk1 läpp av större modell som nog skulle passa bra på hyllan med. Finns ett 4-p bälte i gömmorna också. Ratt kan jag långa från den andra Kadetten tills vidare (Momo Prototipo). Finns också ett SR mätarhus som ska sitta vid växelspaken. Hastighetsmätare är nämligen inte i funktion, enklaste lösningen torde vara en elektrisk. Varvräknare vore också bra och då behöver tankmätare hitta nytt hem (finns i det mätarehus tillsammans med vattentemp, oljetemp och oljetryck om jag minns rätt).

Så merparten av vad som saknades för att färdigställa "råkade" ligga på hyllan. Då är det svårt att stå emot

Tidigare ikväll lossade jag på de flesta skruvarna för framvagnsbalken, och måste erkänna att jag blev positivt överaskad! Jag var inte beredd på att samtliga muttrar skulle lossna enkelt och gå lätt att skruva ut. Inte heller beredd på att de skruv som håller balken mot rambenen från hjulhuset skulle komma ut och fortfarande vara silvriga! Bilen har inte nämnvärt med rost i övrigt heller. Bakre delen av sparklådan på båda sidor (vilket jag "råkar" ha ekonomiplåtar till sen tidigare på hyllan), lite i skärmkanter och ett hål i en framskärm. "sandplåten", nedre frontbleck är inte heller top notch. Men den delen, samt två framskärmar och en huv från Pesch i glasfiber är inte ens 3000:- + frakt. Så faller lusten på..

Målet med bilen är att ha en fungerande andrabil för mindre ärenden, samt en bil som kan tas till konbanor/banträffar för att få köra lite igen!

Än så länge har jag handlat hem ett framvagns förstärkningskit från Epytec för att boxa balken. Lär väl bli ett par nya leder där efter. Framöver hade en konvertering tillbaka till 4x100 varit fint, och förhoppningsvis kunna få på 15" fälgar fram.
Högst på önskelistan står dock en diffbroms! Bilen drar nämligen loss och enhjular på 3an.. nära på fyran med Så har någon ett bra tips där är jag högst intresserad!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det där är kärlek!
Hur är viktfördelningen? Senast jag körde en Kadett C upplevde jag den som en smula lätt i arslet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Läckert!
Har kört fast i 5 cm snö på en parkering med en sådan där så lätt i rumpan är en korrekt minnesbild.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Ja nog är dom lätta bak Detta är min fjärde Kadett C, den tredje som är körbar. Den första har jag kvar (och en annan tråd om här, V8, singelspjäll, torrsump etc). Den andra var en 4dr sedan, den gick drifta med på våt asfalt och 14" 185or bak! Med originalmotor (Den första körde jag aldrig sommartid, men var en grym vinter drifter!)

Mattias Holmgren, på vissa forum känd som MattiasH, andra som Corsa_Julle (har bl a en Corsa B 4wd med Calibra turbo motor) har haft 2 Kadett C Citys, den senare med BMW åtta.

Den första hade jag dock äran att få provköra! Den var beskodd med en 760 TiC motor (180ish hk, B230). Den var sinnessjukt kul att köra! Nu är det inte riktigt samma karaktär på denna, men liknande effekt. Så förhoppningsvis blir det en underhållande bruksbil samtidigt som en skoj banbil

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631




_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Wow!! Måste följa detta, både bil och motor är rätt i min bok.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Kul notis. Min andra Kadett... Det började med en plan på en 2.4 CIH (hade t.o.m en lämlig motor) som efter reggning skulle få kompressor. Lång historia kort, den planen "skrotades" många andra planer passerade... 3SGTE, 4G63, SR20DET, Saab B234, 13B, C20LET, Z22LET, Duratec, K24.... Sista tankarna jag hade innan det blev en Audi V8 var Faktiskt en alfa sexa. Till stor del för att det i grund och botten är en motor byggd för motorsport och höga varv samt dess sköna sång!

Och nu har jag en sån också Det är många faktorer som gör att detta känns helt rätt Diffbroms som sagt högst upp på priolistan. Näst högst upp ett nytt avgassystem. Lite osäker på om dubbla 2" eller enkelt 2,5" är rätt väg att gå dock...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Kul projekt, smidigt med massa delar på hyllan och mycket grovjobb genomfört tidigare. Helrätt motor! thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



City

_________________
Markus Ålind
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Grattis! Jag va enormt sugen på att köpa den men velade för länge... Det ska bli kul att följa den här!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

motor i skitkul bil thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Idag har jag provkört den nyinköpta MIG svetsen! Beställde en MIG/MAG, en AC/DC TIG och en kompressor med 50l tank och dubbla motorer som ska kunna leverera över 400l per minut i samband med att jag köpte bilen. Allt från tyska Stahlwerk.

Jag är van en Kempomat 180, en rätt bra svets med andra ord. Men när man väl kom på hur denna fungerade tycker jag den presterar över förväntan! Dyr var den inte heller, ca 4000 för en 175A





Framvagnen numer förstärkt med färdiga plåtar från Epytec. Smidigt när det bara är att lägga på å svetsa



Tänkt utformning på framvagnen. Behöver bara komma överens med SFRO om att det känns tillräckligt bra. MR kommer landa i krokarna av 0,75-0,8 vilket får anses vara helt OK!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Du glömde väl inte de här: https://epytec.de/en/chassis/body-reinforcement-plates/2593/opel-kadet . . . . , de är den viktigaste skillnaden mellan en CIH och en ohv balk.

_________________
Kai Anttila
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Dom tog jag inte. Ett par andra plåtar för karossen dock.

Ser man på hur balken belastas så är det viktigaste att förstärka livet på själva balken, dvs de stående delarna enkelt förklarat. Balken utsätts till största del för vertikala böljande krafter och dom är det "livet" på balken som håller emot. Dom plåtarna förstärker "flänsen" mer än "livet" så därför skippade jag dom:)

Boxningen förhindrar flex i livet vilket även det förstärker balken. Kan bli så att jag boxar mer framöver men jag tycker detta ska vara tillräckligt med avseende på bilen i övrigt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Nu vet jag inte vad SFRO och bilprovningen säger i Sverige, men här måste man använda balken från en 16S/19E/20E eller 20EH som har de förstärkningarna för att kunna besiktiga med mer än 72hk.

_________________
Kai Anttila
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Vad roligt att hitta på den här, kollade i lång tid på Blocket annonsen själv.
Handlade den här i vintras i Östersund, och drömmar om nånting så roligt som en V6 i den, så jag tänker nog hämta inspiration i din


_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3946



Så lätt, så rätt!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Kul bil ! och val av motor !

rent spontant skulle det inte gå att vända insuget framåt ? så att det blir mer plats för ett trevlig luftfilter?

_________________
Truls Herland
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
96special skrev:
Kul bil ! och val av motor !

rent spontant skulle det inte gå att vända insuget framåt ? så att det blir mer plats för ett trevlig luftfilter?


Det var min första tanke med. Men det sitter fästhål på häger ventilkåpa som saknas på den vänstra, så det är inte så rakt fram som att bara vända på sakerna tyvärr :/ Framöver hade det väl dock varit kul med ett nytt insug, med lite större plenum.. men men, tiden får utvisa

Commodåren: SFRO har i de fall jag hört om rekomenderat att förstärka genom boxning. Det går ju förstärka på flera sätt, den plåten går ju såklart också skillnad! Men jag tror inte den gör större skillnad, eller bidrar med tillräckligt mycket för att rättfärdiga summan kontra de kit jag köpte I mitt kit ingår även två bitar till bärarmarna.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Lite framsteg då.



Skönt med bra skruvdragare när man inte skaffat pelar/bänkborr ännu de tar en stund men envisheten brukar vinna

Lite bonkande och bankande har jag en lösning som borde funka framme.






Jag har tänkt sätta två plåtbitar på vardera sida på "insidan" av lådan med. Sen blir det en som boxar ihop balken på delen som går uppåt också.

Därefter är det bärarmarna. Dom blir också boxade och förstärkta på sidorna längst ut under coilover fästet. De övre fårjag nog nagga Lite på insidan av för frigång.

Sen ska de beställas delar snart med. Bak sitter det 160lbs fjädrar så tänkte jag skulle matcha dom fram nu när jag kan räkna fram ett korrekt MR.
Nya nedre spindelleder, styrleder. Ev. en kortare styrväxel, 4 varv blir mycke rattande i en rumpsvängande kadett
Katalysator, avgasrör och ljuddämpare i rostfritt. Lutar starkt åt Apple Racings största 2.5" dämpare, men tänkte även ha en i slutet.. 43cm för Apples minsta känns dock långt.. tanken är även att sätta in ett spjäll som kopplar förbi den sista dämpare. Jag har en Gone in 60 seconds "Go-Baby-Go" växelknopp med fin röd knapp som hade passat till den funktionen tror jag

Tar gärna emot tips på dämpare som framhäver alfa motorns skönsång

Hastmätare, elektrisk inkl givare, får de också bli. Och kanske en varvis med så flyttar jag tank, temp etc ner till mittkonsolen.

Sen överväger jag skivor med alubells fram för att få in oken en bit.. kanske räcker för att kunna åka 15" fälgar..

Påtal om allt de.. Jag skulle behöva lite tips på företag/privatpersoner som kan hjälpa mig med:
Reparations av fälg, aluminium fälg som behöver nya muttersäten, den har vandrat ut över muttrarna.
Blästring av två fjäderben, samt fräsning av utrymmet för drivknuten från ca 100mm till 102mm.
Svarvning av centrumhål samt ev bultdelnings borrning av ALU bells

I gbg området helst behöver inte vara ett å samma ställe

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Spännande! En gång kommer jag måste läsa allt du har gjort och kommer att göra för väghållning på Kadett, så jag kan göra samma grejer Märks att min behöver lite jobb.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
1, 2, 3 ... 38, 39, 40   >>
266 besök senaste veckan (59231 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande