Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, problem med bromstryck bak
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52   >>
133 besök senaste veckan (86684 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare
Tack för erbjudandet, men 38 blir lite klent 40 är nog de minsta jag ska sätta dit (inloppet i toppen är 39) men då hamnar dom ganska nära topparna och där blir det rejält trångt om dom inte är oerhört platta.

Så här ser färdiga spjäll ut:




https://www.ahmotorsports.co.uk/product/ahm-v6-throttle-body-kit/ billigt å bra Här används 45mm spjäll vilket känns mer rimligt även om säkert 42 hade dugt till min motor.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare
4 av 6 trattar svetsade. Kontroll mot huvscopet säger ner minst 30mm i höjd. Troligen blir scoopet ändå för smalt :/






Spjällhuset kommer behöva vinklas ner 30-45grader. Bara att slipa vidare.. ska leta rätt på en 3" böj i 3mm gods till att börja med i alla fall.

Mockade även upp golvstående pedalställ med cylindrarna bakåt (ingen plats framåt och hc bakåt medför att golvet åker upp i alla fall 50mm). Det kommer inte fungera i denna.. även om stolen är lågt monterad sitter jag för högt, knäna kommer ta ännu mer i ratten och jag krockar med foten mot rattstången mellan gas/broms. För golvstående hade jag behövt flytta bak stolen som redan tar i baksätet, helt positionera om ratten, flytta bak hela spakstället så det blir för mycke jobb :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5825



Cassius skrev:
men 38 blir lite klent 40 är nog de minsta jag ska sätta dit (inloppet i toppen är 39) men då hamnar dom ganska nära topparna och där blir det rejält trångt om dom inte är oerhört platta.

Varför tror du 38 inte räcker till?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare
super7 skrev:
Cassius skrev:
men 38 blir lite klent 40 är nog de minsta jag ska sätta dit (inloppet i toppen är 39) men då hamnar dom ganska nära topparna och där blir det rejält trångt om dom inte är oerhört platta.

Varför tror du 38 inte räcker till?


Räcker och räcker, nog räcker det väl säkert. Men vill jag ha en konisk kanal/runner behöver spjället sitta direkt mot toppen där det inte får plats. Sen känns det kontra produktivt att ha en kanalarea längs vägen som är mindre än portarean. Jag kan säkert ha fel men spontant känns det som att 40-42 ish är de minsta jag ska titta på för att hålla uppe gashastigheten

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare


Det är inte ofta man får nytta av sånt man sparade i en "bra att ha låda" för 15 år sen. Men när de väl händer att man kommer på att man har Precis de man behöver! Svårslaget

3" OD, 3mm gods. Hade jag köpt en ny hade jag nog köpt 80mm OD, 3mm men detta ska nog duga

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1422



Kadett4wd skrev:
Vad har du för TG temp på det filamentet?
Står inget på hemsidan vad jag kan se.


Tg är 158 .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare


Nu är nästa steg att sammanfoga övre och nedre halva av insuget. Svetsningen ser ut som skit men har gradvis blivit bättre bara att fortsätta öva!

När väl detta är klart ska jag koppla om spridarna och byta till hela kontaktstycken. Inget av dom är 100 helt idag.. tanken är också att klämma in en cam trigger.

Just cam triggern är jag lite fundersam kring dock.. Jag har en platt liten smidig givare som jag tolkat det som ska ha 1st magnet som den läser av 1 gång per varv på kammen. Har jag fattat rätt då?

Ska denna placeras på någon specifik position eller löser det sig bara med inställningar sen? Tänker om den ska läsa signal exakt vid TDC för 1an t ex?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare



Skulle man t ex kunna försänka magneten i en av skruvskallarna på kamdrevet? Magneten är 5mm i diameter.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5825



Så här byggde jag mitt fäste på DOHC motorn, OEM så satt det ju en fördelare där.

Magnet blir nog ingen bra lösning...gissar att givaren kommer att reagera på dom andra bultarna också.



_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Segebaden
Göteborg
Här sen Feb 2024
Inlägg: 10



Vad är det för filament de är printade med?

_________________
Andreas von Segebaden
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7217



super7 skrev:


Magnet blir nog ingen bra lösning...gissar att givaren kommer att reagera på dom andra bultarna också.

[img]


Lösningen med en magnet vid skruvskalle på bromsskivan funkar på mc-sidan när man tar signal till hastighetsmätaren.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare
Segebaden skrev:
Vad är det för filament de är printade med?


Add north PC Blend

Ang. Givaren, en "läpp" ut så den ligger utanför skruvskallarna vore bättre då gissar jag? Gärna i alu eller RF som inte är magnetiskt?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5825



Cassius skrev:
Ang. Givaren, en "läpp" ut så den ligger utanför skruvskallarna vore bättre då gissar jag? Gärna i alu eller RF som inte är magnetiskt?

Det kommer att funka thumbs up

Här innanför sitter det en aluminium del inpressad i kammen med en magnet fastlimmad.
Vi använde magneten från en magnethylsa 8mm.
Ett litet tips bara...montera magneten rätt väg de gjorde inte vi första gången



_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare
hmm.... Jag kan inte minnas att det står skrivet på magneten vad som är inte och ut så hur sjutton ska man lista ut det då?

Placering i övrigt i förhållande till TDC är irrelevant eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 578



När jag byggde min Alfa med turbo och Vems fick jag lära mig att det var bättre att ha kamsynken på andra varvet, alltså inte samma varv som ettan tänder. I övrigt inte så noga.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare
Anders Litto skrev:
När jag byggde min Alfa med turbo och Vems fick jag lära mig att det var bättre att ha kamsynken på andra varvet, alltså inte samma varv som ettan tänder. I övrigt inte så noga.


Menar du att jag ska försöka linjera magneten till tdc för cylinder två t ex?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5825



Cassius skrev:
Anders Litto skrev:
När jag byggde min Alfa med turbo och Vems fick jag lära mig att det var bättre att ha kamsynken på andra varvet, alltså inte samma varv som ettan tänder. I övrigt inte så noga.


Menar du att jag ska försöka linjera magneten till tdc för cylinder två t ex?

Se bara till att det är tillräckligt många grader i skillnad när vev och kamgivaren påverkas, dom skall inte påverkas samtidigt.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 578



super7 skrev:
Cassius skrev:
Anders Litto skrev:
När jag byggde min Alfa med turbo och Vems fick jag lära mig att det var bättre att ha kamsynken på andra varvet, alltså inte samma varv som ettan tänder. I övrigt inte så noga.


Menar du att jag ska försöka linjera magneten till tdc för cylinder två t ex?

Se bara till att det är tillräckligt många grader i skillnad när vev och kamgivaren påverkas, dom skall inte påverkas samtidigt.


Precis, kan inte ta gift på det där med andra varvet eftersom det var några år sen nu, men det var viktigt att signalerna inte låg för nära varandra.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 578



Jag letade rätt på en gammal bild från Alfabygget. På twinkam-motorn sitter ena fördelaren framme på toppen. Jag svarvade ner fördelaren och svetsade på en liten metalltunga som gav signalen till givaren.

Simpelt men funkade perfekt.

Jag var ett tag inne på att montera givaren in i ventilkåpan och använda en kamnock som signal. Det hade nog funkat men kanske givaren inte gillar oljan och värmen.


_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Cassius skrev:


Just cam triggern är jag lite fundersam kring dock.. Jag har en platt liten smidig givare som jag tolkat det som ska ha 1st magnet som den läser av 1 gång per varv på kammen. Har jag fattat rätt då?

Ska denna placeras på någon specifik position eller löser det sig bara med inställningar sen? Tänker om den ska läsa signal exakt vid TDC för 1an t ex?


Beror på sprut. Men de flesta brukar nöja sig med en signal en gång per kamvarv dvs två vevaxelvarv. Man brukar kunna justera vinkeln mellan vevaxelns nolläge och kamaxeln i styrsystemet. I vissa fall kan det blir problem om signalen från kamaxeln kommer väldigt nära nolläget på veven.

Enklast är att läsa manualen till sprutet och välja rekomenderad givare som sitter på utsidan på motorn. Jag har kört med givare på kamnock och det funkar men risken är att man får problem med givaren pga olja och värme.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2972


Trådstartare
Meckar på i de tysta på sena kvällar..

Avgassystemet är äntligen klart till bakom bakaxeln. Insuget nästan färdigsvetsat. Bromseriet har jag inte börjat med än då jag måste byta tråd I mig'en först. Tänkte knåpa ihop fram till slutpiporna först innan jag byter.

Sen var de fäste för kamtrigger. Detta borde fungera tycker jag.. ska borra några lättningshål tror jag dock.


Sen har jag roat mig med 3d printern också bak behöver jag mer plats i skärmarna, alternativet var att bredda på de jag har, men de här är ju lite roligare




Krävs någon iteration till. Bör ut 5-7mm till i alla fall.



Men passformen blev över förväntan på många delar!



Jag har utgått från en 3d scan gjord med telefonen. Den är inte särskilt bra men tillräckligt för att få vettiga referenspunkter! Resultat klart över förväntan. Slutprodukten tror jag blir att printa gjutformar och göra dessa i glasfiber.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, problem med bromstryck bak
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52   >>
133 besök senaste veckan (86684 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande