Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 38, 39, 40   >>
76 besök senaste veckan (59793 totalt)
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Jag har en sån här i bra och ha lådan. Skulle vara till mitt amazonprojekt men den är såld och mätaren är kvar 8000rpm och 80 mm diameter


/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Funkar till 6 cylindrig med antar jag?

Den hade passat bra, och matchar Classic hastighetsmätaren! (De där är också en classic tror jag) men.. Classic hastighetsmätare finns som sagt bara med rundad ring eller halv-V, den där har hel V :/

Jag tackar för erbjudandet i alla fall och ska fundera lite och se om det finns någon annan matchande hastighetsmätare med hel-v ring. MPH hastighetsmätare finns det drösvis av, sämre med kmh känns det som. Ändå använder merparten av världen kmh :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Cassius skrev:
IP67 kanske är overkill men..


Det är ju en Opel...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
MaZ skrev:
Cassius skrev:
IP67 kanske är overkill men..


Det är ju en Opel...


Sant, fast mätarna sitter ju under rutan, och glas rostar mig veterligen inte..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Cassius skrev:
MaZ skrev:
Cassius skrev:
IP67 kanske är overkill men..


Det är ju en Opel...


Sant, fast mätarna sitter ju under rutan, och glas rostar mig veterligen inte..


Det är en opel 😂😂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Efter lite avstämning med SFRO så blev det lite omstrukturering på arbetslistan.. Jag har ju tänkt byta till 4x100, detta vill SFRO se gjort innan byggbesiktningen. Så det åkte upp ett par snäpp på priolistan.

Jag har redan gjort lite efterforskningar och det ser ut som att Fiat Coupe 20V turbo skivor fram (305x28) samt Mini Cooper S Works skivor bak (280x10) kommer fungera rakt av med de ok adapters som redan sitter på bilen. Mini skivorna har rätt bultdelning från start, samt bara 1mm för litet navhål. Fiatskivorna behöver centrumhålet svarvas upp på, samt en bultdelning på 4x92 borras.


För detta skulle jag dock behövt hjälp av någon med bultdelingsmaskin, samt gärna en svarv.. Alla tips mottages tacksamt, gärna i gbg området bara då två av delarna som är aktuella är drivaxlarna

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Cassius skrev:
För detta skulle jag dock behövt hjälp av någon med bultdelingsmaskin
Alla tips mottages tacksamt, gärna i gbg området

Fräs med digital skala

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Centrumstyrningen svarvas enklast upp. Bulthålen går bra att borra och/eller fila upp utan speciell noggrannhet.

Annars är det möjligt att fräsa upp med , men lite mindre simpelt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Synd att Umeå inte är nästgårds Nisse :/

Knotan: ja bulthålen på skivorna går ju lösa med tillräcklig noggrannhet. Men drivaxlarna behöver nog lite omsorg och rätt utrustning för att få bra!

Måste kolla upp vad jag ska satsa på för pinnbultar med...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Cassius skrev:
Synd att Umeå inte är nästgårds Nisse :/

Knotan: ja bulthålen på skivorna går ju lösa med tillräcklig noggrannhet. Men drivaxlarna behöver nog lite omsorg och rätt utrustning för att få bra!

Måste kolla upp vad jag ska satsa på för pinnbultar med...

Nog finns det väl nån mekanisk verkstad i GBG som utför lite extraknäck mot fika etc....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kolla med dessa, de har nog rätt kunskap och maskiner + material för att fixa det där i ett nafs.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Gnosjö kändes långt bort.. :/ Det är ju drivaxlarna som är "jobbiga". Ett par bromsskivor går borra "själv" i värsta fall, bara centrumhålet som är svårt med annat än svarv eller möjligen fräs..


I övrigt överväger jag lite hur jag ska tackla detta.. Jag hade ju en förhoppning om att köra SFRO 1 ganska snart, dunka ihop sakerna och sen regga in och ta "det jag hinner" bland övriga uppgraderingar på önskelistan under vintern. Tanken är att den andra Kadetten ska få komma ner mot vårkanten nämligen.

På "att göra" har vi sen innan:
-Inre styrleder, beställda. Tar ingen direkt tid.
-Oljeavskiljaren på vevhus venten. Hittar ingen bra position för den, skulle haft en ännu mjukare slang än den jag skaffade på Hydroscand.. Snabbt gjort när saker väl finns.
-Kolkanistern, allt finns hemma. Fäste klart, behöver egentligen bara sättas fast sen behöver jag hitta bra ställen att ansluta från kolkanister till insug. No biggie.
-Fäste för avgasystem längst bak + lite slägg slagande för den sista frigången.
-Koppla in den nya tankmätaren, vattentemp, ampere och oljetryck. Vet inte ens om jag har en oljetrycksgivare.. Någon timmes jobb så ingen stor sak det heller.
-Snygga till mittkonsollen, lite spackel arbete typ.
-Fäste + låda till batteri. Inte heller något stort jobb.
-Skruva fast allt i framvagnen.
-Fästa upp rattstången igen med lite distanser.

Summasummarum typ 10-15 timmars effektivt arbete.

-Sen har vi hastighetsmätare och varvräknare. Väntar på pris, men 6-8 veckors leveranstid tydligen om det blir dom jag kikat på (smiths tidigare i tråden). Väl hemma ett par timmars jobb.
-Stöd till frontläppen, halvklar med plyfan. Saknar infästningar, någon timmes jobb.
-Handbromsvajrar, saknar fäste för höljet i närhet till gängstången från spaken. Ett par timmars jobb, mestadels funderande.
-Byte stolar fram, skickar nog ner Recarro sätena från den andra Kadetten. Installeras på en timma max.
-Rostlagning, framför bakre hjulhus båda sidor, en femkrona i sparklådan och runt ena bältesinfästningen bak.

Detta var vad jag hade på att göra listan. Säg 25 timmar effektivt arbete. Inte så mycket..

Nu blir det också:
-Byte bultcirkel runt om, utöver maskinjobben kanske 2-4 timmar totalt. Väntan på delar och maskinjobb gissningsvis ett par veckor.
-Byte spridare i.o.m E85 konvertering. (Skulle haft 6st typ Volvo T5 röda 300cc spridare om någon råkar ha liggandes? )
-Byte bränsleledningar till något grövre, samt i koppar (har liggandes i norr)

På önskelistan står:
-Diffbroms bak. Några timmars jobb, skulle med fördel göras ihop med bultcirkelbyte då ändå drivaxlarna ska ur. Lutar mot en torsen här.
-Byte av bränsletank. Cityn's tank ligger ända ut mot karossen baktill, hade gärna haft lite deformations utrymme där.. Tank kan jag nog få i för 200£ + tull och moms och då är den som jag vill ha den. 1-2 veckors leveranstid. Skulle i så fall innebära att jag får sätta batteriet på annat ställe mest troligt.
-Byte karossplåt under kofångare bak till en utan bula, tanken måste i så fall bytas först.

Så som det ser ut är de mest småsaker jag kan göra nu i några veckor, Färdig bil för reggning är minst 2 månader bort oavsett. Då är vi i December, jag har inga vinterdäck.. Bromstest på allmän väg bör inte göras i halt väglag..

Ekonomiskt är det 5-6000 för hastighetsmätare och varvräknare. 8-10 000 för en diffbroms. 3-3500 för en tank. Och jag vet inte, 8-10 000 för en mappning?

Vinteråka med denna känns långt bort, och en del av detta hade jag ju tänkt uppgradera under vintern efter reggning.. Så jag får kanske satsa på en tidig vår istället, med en mer "färdig" bil. Mycket att fundera över...

Statusbild:



_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Cassius skrev:
Men drivaxlarna behöver nog lite omsorg och rätt utrustning för att få bra!

Vad är det som skall göras på drivaxlarna?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Du gör inget halvvägs du eller? Snyggt jobbat, blir hur bra som helst!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Eller gör bara det som verkligen måste göras för reggning och får bort den huvudvärken innan vintern.

Hastighetsmätare kan du ju ta från en 240, behöver inte vara snyggt för att regga.

Mappning på en sugis för att besikta är gjort på en kvart.

Bultcirkel har jag ändrat själv i en pelarborrmaskin. Behövs bara en borrmall som kan skäras ut eller 3d-printas

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Kan lika väl sätta rätt mätare där direkt. Gillar inte temporära lösningar när jag vet att dom ska ersättas redan när jag gör dom :/

Och en pelarborr hade gjort livet Mycket enklare! De saknar jag fortfarande i garaget :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jk95 skrev:
Du gör inget halvvägs du eller? Snyggt jobbat, blir hur bra som helst!


Nja... har svårt för det... Gör man allt ordentligt från början slipper man förhoppningsvis göra om det sen. Jag har inte hur mycke tid som helst över så hellre ett par timmar extra från början än många timmar extra i slutändan

St3v3 skrev:
Eller gör bara det som verkligen måste göras för reggning och får bort den huvudvärken innan vintern.

Hastighetsmätare kan du ju ta från en 240, behöver inte vara snyggt för att regga.

Mappning på en sugis för att besikta är gjort på en kvart.

Bultcirkel har jag ändrat själv i en pelarborrmaskin. Behövs bara en borrmall som kan skäras ut eller 3d-printas


Efter lite mer reflektion, är inte 240 mätaren 100mm? Jag rymmer bara 80mm i originalhuset :/ (Vill ogärna slakta ett originalhus, det går teoretiskt trycka in en 90mm tavla)

Mappa har jag aldrig gjort förr, så mer än en kvart räknar jag med Däremot så behöver jag i.o.m E85 någon form av effektmätning. Går lösa på andra sätt med, men då jag hursom vill få den ordentligt mappad så jag får ut full potential av motorn känns en bromsning och riktig mappning vettigast. Framförallt då jag inte anser mig själv ha kunskapen för att göra det på gatan!

Sen den där pelarborren.. Kanske börjar vara dags att införskaffa en sådan.

Jag har hört mig för lite och nog går det få hjälp med maskinjobben, men ingen vill ens gissa på vad det kan ta i tid. Då drar man öronen åt sig.. Jag vet ju att småjobb drar iväg tidsmässigt. Man kan tycka att svarvning av centrumhål på två bromsskivor t ex, det är kanske 10-15min väl i svarven. Men det ska riggas, mätas, städas, kontrolleras.

Min gissning för det jag efterfrågat hade varit:
Centrumhål, svarvning - ca 30-45min
Borrning 4x92 i bromsskivor - Ca 30-45min
Borrning 4x100 drivaxlar - ca 1-1,5 tim (pga formatet på drivaxlarna)
Fräsning fjäderben (Till Audi V8an) - ca 1-1,5 tim
Blästring fjäderben - ca 30-45 min

Tot: 3,5-5 timmar. Så det är väl inte otroligt att gissa på upp mot 6 timmars arbete. För 750kr timmen + moms..

Det är inte någon i gbg området som har tillgång till svarv och pelarborr som kan hjälpa mig med bromsskivorna i alla fall? Fjäderbenen kan jag nog lösa själv (fick ett tips av knotan när jag väl sprang på det problemet om att slipa upp det med luftslipen och sandpappers rulle. Dom sakerna har jag hemma och hade tänkt använda till bromsskivorna bak som ska tas upp 1mm i diameter i centrum). Drivaxlarna däremot ser jag inte att jag löser själv, knappt ens med en pelarborr :/

Får nog se om det går handla lite från Brasilien med... denna var ju intressant!
https://www.odginstruments.com.br/chevette#


Integrerad tankmätare som kan läsa alla givare efter kalibrering, shiftlight, använder hallgivare, fullt "programerbar". Med denna blir extra klustret jag redan börjat fixa till mest för syns skull..
1750kr + tull, frakt och moms. Klart överkomligt!

Lite väl färgglad kanske, men löser "allt" i instrumentväg och passar rätt i Tack för tipset Instagram!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Ibland ska man inte gå över ån efter vatten... Jag tog mig nu på morgonen tid till att hissa upp bakaxeln till rideheight och ställde mina 7x16" ET 23 fälgar emot volvo axelns pinnbultar. Dessa bygger 25mm från skivan och ut.




Fälgkanten landar ca 20mm utanför skärmkanten. Skärmkanterna sen har definitivt sett bättre dar så när jag beställde lite annat passade jag på att även ta dom, just in case jag skulle få för mig att fräscha upp hela bilen! Kostade bara nån hunka styck och det som kom var dessutom galvat!

Att byta skärmkanter och lägga ut dessa 25-30mm från original tror jag inte ska vara ett bekymmer. Det verkar dock omborrning av drivaxlarna vara.. Hade jag haft en bra pelarborr kanske jag gett mig på Steve's förslag med borrmall, men en PCD ändrande spacer borde gå hitta i runt 30mm tjocklek.. Jag har sett någon i staterna som har "rätt" och den ser tvådelad ut. Så lite efterforskning kan nog vara på sin plats men det hade ju på många sätt varit ett smidigare alternativ.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Cassius skrev:
Det verkar dock omborrning av drivaxlarna vara.. Hade jag haft en bra pelarborr kanske jag gett mig på Steve's förslag med borrmall, men en PCD ändrande spacer borde gå hitta i runt 30mm tjocklek.. Jag har sett någon i staterna som har "rätt" och den ser tvådelad ut.

Är det typ så det skall göras?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Tänker du på spacern så ja. Men då 5x108 lirar lilla med 4x100 tror jag man får göra en först som går från t ex 5x108 till 4x108, sen ytterliggare en som går från 4x108 till 4x100. Enkelt förklarat..

Bekymret blir att muttrarna hamnar i de hål som 4x100 mönstret behöver. Klart enklare att få ihop delningen med att borra om drivaxlarna än med spacers om man har en maskinpark som kan göra både och.

När jag tittar närmare ser det mer ut som en borrmall?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



De där sitter på drivaxeln för att ändra mellan stora och lilla drivknuten.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 38, 39, 40   >>
76 besök senaste veckan (59793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande