Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Kapa kapa.. | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 38, 39, 40 >> 209 besök idag (60351 totalt) |
Passa dig för de spacerna. Livsfarliga och är inte ok på en bil man ska använda. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Utveckla gärna, vad gör två bolt on spacers så mycke värre än en? (För att vara tydlig är min förhoppning fortfarande att lösa omborrning av drivaxlarna) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Kan hjälpa dig om du är villig att frakta sakerna till Malmö
Pratade med min svarvare o han trodde han kunde lösa det för c;a 3papp Skivor o drivaxlar då får ju ha nån typ av skiss isf om hur du vill ha det _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||||
Jag skickar PM så kan vi diskutera _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Den lösningen kommer minst att vara kring 40 mm tjock Så här ser mina spacers ut och dom är från 4*108 till 5*108 _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Någon annan Kadett byggare som kan va intresserad av en sån här? 1700 Real dvs strax under 2700kr inkl tempgivare, hallsensor, en liten burk som omvandlar induktiv signal till en som passar instrumentet samt frakt från Brasilien till Sverige. Exkl ev tull och moms. Beställer nog närsom, tänkte om nån fler va sugen så går de ju samfrakta:) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Handbromseriet har jag funderat över till och från en tid nu. Jag har två bekymmer, det ena att jag har svårt att hitta vajrar som är korta nog. Det andra är att hanbromsspaken följde med tunneln upp när den höjdes.
Så här ser spaken ut, pinnen ska peka bakåt i linje med spaken i övrigt. Eftersom spaken sitter högre i tunneln ligger nu denna upp i tunneln istället för i underkant. Spaken sitter på förarsidan av tunneln så pinnen ligger 3-5cm upp längs med förarsidans vägg av tunneln. Jag skulle kanske kunna sätta vajrarna så pinnen är vinklad nedåt, men jag tror att jag måste ner lite väl mycket.. (detta kom jag faktiskt att tänka på nu så får ta en titt på det nästa gång jag är i garaget) Det skulle kunna gå sätta vajrarna ovan varandra istället för bredvid varandra. Det har jag provat lite men vajerlängderna vill jag minnas var ett problem. Men enklast tror jag dock att de hade varit om jag bockade stången som kommer från spaken så jag hamnade mer mitt i tunneln. Men jag kan inte bestämma mig för om jag tror det fungerar eller inte.. någon annan som har en tanke om ett sådant förfarande? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
De är ju en lätt bil, så för den rent praktiska användningen klarar det sig nog (man måste ju inte dra för kung och fosterland). Men det kan nog fort gå åt det hållet vid bromsprovningen på SBP iofs.. Sen går det väl förstärka men då jag funderar över hur länge ledpunkten i botten av själva spaken orkar med.. kraftriktningen blir ju vinklad så även om inget flexar kommer det väl vilja dra åt sidan. Skulle va om man hade ett ledsagare där då. Jag får som sagt inte ihop hur jag skulle få bra funktion på det med den lösningen :/ lätt att få dit vajrarna ja men resten :/
Hmm.. kortare slag går ju leva med. Bökigt å komma åt å göra om plåten men inte omöjligt.. Tål att undersökas i alla fall! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Min erfarenhet av att bygga liknande grejer är att det som Janne säger stämmer - det är lätt gjort att dra av sakerna. Jag har rätat ut vanliga ögleskruvar till exempel i min p-broms. "Någon" kommer att dra allt man orkar och det måste grejerna palla för. Men det går ju förstås att testa ett rejält överdimensionerat bockat stag med förstärkningar.
Förlänger du så du ändrar utväxlingen är det mycket stor risk att du får för klen verkan i parkeringsbromsen. En lösning som vi gjort tidigare är att helt enkelt flytta in hela "transmissionen" med vajrar och sånt inne i bilen, och istället låta de gå ut längre bak i tunneln (som på Volvo 240). Det går ju även att flytta spaken i sidled om det behövs och om det finns utrymme. Ytterligare ett alternativ är att helt byta system, till krycka eller pedal under instrumentpanelen... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Du menar sänkte karossen över bottenplattan? De hade vart nått dock inte jag som gjort de här jobbet, det är föregående ägare. Och till hans försvar är det svårt att ha koll på Allt som påverkas :/ De var lite ditåt jag funderade Gustaf, så länge jag äger bilen kan det säkert fungera för den praktiska användningen, eftersom jag som byggare vet att risken finns om jag drar för hårt. Men det går ju inte bygga så.. Att byta spak/system är en annan möjlighet absolut, men innebär mer arbete. Går det inte få till är det ju bara att acceptera men jag hoppas slippa lägga ytterligare mer timmar har snart passerat den mängd jag hade hoppats klara mig på som det är _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Nej,, bara tunneln, kapat den nära golvet och spacat upp den där, då hade ALLA fästen till handbromsen följt med upp. Enda du du eventuellt hade behövt bygga om är att flytta öglorna vajern löper i bakåt mot hjulen. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Det är ju så det är gjort, vilket har fört med sig att spaken flyttats uppåt med då den sitter i sidan av tunneln. Hålet som gängstången går ut genom har också åkt med upp. Nu är de länge sen du hade en Ascona B, men kommer du ihåg hur den såg ut tror jag denna är likadan Får ta en bild vid tillfälle _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Ja det är väl naken vajer som går över en 'talja' fram vid spaken.
Sen sitter det öglor på tvärbalken till bakaxeln som styr vajrarna bak ut till trummorna? Det betyder ju du kan skapa fler öglor som styr vajern dit upp du vill ha den. Kanske rent av kan dra vajern på ovansidan tvärbalken istället, och svetsa öglorna där. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Precis, så Patrik, men Kadetten har inte tvärbalken original. Och just denna har Volvoaxeln i fyrlänk också.. Men styrningarna för en originalvajer finns kvar.
Men med andra bromsok funkar inte den vajern.. :/ Hade väl gått ta fram en specialare, men då det blir samma problem med utrymmet för "släden" som vajrarna går igenom. Inte dom bästa bilderna men.. Mellan mellanaxeln och ljuddämparen finns det en del utrymme att använda. Därav funderingen kring att bocka om staget. Förlänga nedåt tror jag inte ger mig så mycket då dämparen hamnade där den gjorde. Måste ner rejält i så fall. Flyttar jag bromsledningen, samt bränsleledningarna (kommer byta dessa till buss bromsrör som jag vill minnas är 4mm inv. Dessa är 4-4,5mm utv och i plast) så kan det gå ha "släden" som jag hakar vajrarna i på gängstången innanför svetsmuttern som syns på bild. Då ska det inte finnas något som den skrapar i eller tar emot, hamnar den för långt bak kan den ta i svetsmuttern när man lossar handbromsen. Då med vajrarna ovan varandra. Gör jag så kommer ena vajern behöva gå under avgassystemet vilket kanske inte är optimalt, samtidigt som jag inte tror värme kommer bli ett problem just där då jag inte kör överladdat. Det alternativet, eller byta spaksystem är de vettigaste jag ser just nu. Sen går det väl göra ett vippsystem eller en släde i tunneln likt skisser nedan: Svart = Handbromsstång Blå = handbromsvajer Röd = arm från vippstång Grön = vippstång på översta, släde som glider fram/bak på nedre. Båda dessa känns onödigt avancerade om jag kan få till det med stående vajrar, men behöver det till ett nytt system kanske det kan bli intressant. Främst då skiss 1 tror jag. Vill minnas att jag har lite 10mm rundstång som borde duga till en sån.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Om du bockar staget kommer det vilja räta ut sig då du drar i handbromsen, går det inte bara förlänga staget bakåt dit du har mer plats och sen köra kortare vajrar, kanske med hölje för att kunna dra dem lite som du vill.
_________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Det "går" ju också att byta till en ställmotor/elmotor som drar i vajern, så kan du helt slippa spaken. Trist för handbromsvändningar och lite knep/knåp med styrningen men det är möjligt.
Det finns ju flera produktionsbilar idag som har en "vajermotor" original. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Kapa kapa.. | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 38, 39, 40 >> 209 besök idag (60351 totalt) |