Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 38, 39, 40   >>
62 besök senaste veckan (59833 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Om du bockar staget kommer det vilja räta ut sig då du drar i handbromsen, går det inte bara förlänga staget bakåt dit du har mer plats och sen köra kortare vajrar, kanske med hölje för att kunna dra dem lite som du vill.


Jag har dom kortaste vajrarna jag kunnat hitta redan, och dom är hellre långa. Så blir special vajrar i så fall.

therealpinto skrev:
Det "går" ju också att byta till en ställmotor/elmotor som drar i vajern, så kan du helt slippa spaken. Trist för handbromsvändningar och lite knep/knåp med styrningen men det är möjligt.

Det finns ju flera produktionsbilar idag som har en "vajermotor" original.

Gustaf


Kändes onödigt avancerat, men helt klart ett alternativ till att byta vajerspaken mot en annan vajerspak. Då går de ju koppla hydraulik på original kryckan istället också

Har inte många av dom som har det idag ställmotorn inbyggd i oket dock? Skadar ju inte att titta närmare på i alla fall. Men jag kommer nog börja med att dra om bränsleledningarna och se om det går lösa som det är.

Ska en sväng hem till norr nu i helgen och tänkte ta med de nya bränsleledningarna då, så dom dras väl om ganska snart.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Om man bryter vajern över brytblock trissor så kan den ju bli kortare. Och spaken placeras på alternativ plats.. typ på golvet under en stol vid sidan av tunneln? Räcker ju att handtaget tittar fram och har tillräcklig lyft mån.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Cassius skrev:

Jag har dom kortaste vajrarna jag kunnat hitta redan, och dom är hellre långa. Så blir special vajrar i så fall.


Korta dem då
Jag monterade ihop volvo 740 vajrar med cheva s10 vajer så jag monterade volvoaxel på min s10 pickup, funkade kalas.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=9&listmode=2 . . . .

En del bilar har en klump som drar i vajer, men jag håller med, det är inte min förstahandslösning. Ok med inbyggd ställmotor känns smidigare.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Cassius skrev:

Jag har dom kortaste vajrarna jag kunnat hitta redan, och dom är hellre långa. Så blir special vajrar i så fall.


Korta dem då
Jag monterade ihop volvo 740 vajrar med cheva s10 vajer så jag monterade volvoaxel på min s10 pickup, funkade kalas.


Det är hölje på dom, så inte jätte enkelt att korta *suck*. En naken hade varit smidigare! Men funkar sisådär i oken..

therealpinto skrev:
https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=9&listmode=2&pc1=105&pc[0]=105104106&post_id=46934672

En del bilar har en klump som drar i vajer, men jag håller med, det är inte min förstahandslösning. Ok med inbyggd ställmotor känns smidigare.

Gustaf


Finns ju t ex E-stopp. Men det kostar 500 dollares (eftermarknads lösning som gör precis detta).

Jag har kikat runt lite och inte riktigt hittat något alternativ som känns klockrent. Men delar av olika lösningar kanske går kombinera..

Jag har i alla fall lite tid på mig. Jag ska ju loss med drivaxlarna och fixa skivorna, få hem instrumenteringen och sätta in den samt lösa givare, fixa klart med rosten, fästa upp min fina plywood skiva, montera batteri under baksätet, m.m. Så jag håller mig sysselsatt medan jag funderar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Eftersom du har hölje bör du ju ha väldigt fria händer att dra vajrarna.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Förvisso, men det går inte dra hur tighta S som helst ändå.. Optimalt hade varit en vajer på 85-90cm tror jag på förarsidan, och 5-10cm till på passagerar sidan. De jag har är 112cm om jag minns rätt, med 90cm hölje.

Får se om jag plockar ner ljuddämparen ikväll och börjar titta närmare på det..


Från en sak till en annan dock, nya spridare kommer jag behöva jaga tag på i.o.m E85 konvertering. Jag har letat efter EV6 injectorer med EV1 kontakt av rena enkelhets skäl (dom har rätt kontakt så behöver inga adapters eller byte av kontakter = sparar tid. Enda tiden jag har just nu är den stund som frun lägger grabben vilket kan vara 0,5-1 timme varannan kväll), dom har mer eller mindre rätt längd (3mm kortare vilket enkelt går lösa) o-ring i båda ändar likt original samt ska tydligen vara E85 säkra vilket inte EV1 är? Sen att dom har bättre sprutbild är ju bara en bonus.

Räknar jag rakt av på std motorn pekar det mot 270-280cc för 85% duty. Nu har denna lite bättre grenrör, lite större avgassystem, lite öppnare luftvägar in om än ett troligen något sämre flöde in i själva plenumet (går in lite på mitten istället för ena änden. Försämring tror jag det är, men kan vara högst marginellt). Spridarna måste bytas vilket betyder att insuget måste av. Då är inte steget långt till att plocka ut kammarna och skicka på omslipning för ca 2000+moms.

Rent teoretiskt borde jag kunna få ut 220-230 hk med omslipade kammar och det övriga, skulle jag dessutom fixa till insuget med lite bättre runners och ett större plenum kanske vi pratar 230-235hk t.o.m.

Jag har blivit erbjuden ett set med 6st nyrenoverade spridare som är lite för stora. En online kalkylator säger att jag med 200 häst skulle landa på ca 55% duty som mest, med 235 häst är jag uppe på 65% duty.

Får man bra funktion på det med så låg duty? Hade det funkat hade det ju varit smidigt. Lämnar också utrymme för kanske en kompressor uppgradering, eller varför inte biturbo? Nog för att jag tvivlar på att Jag kommer komma dit men...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Cassius skrev:
..Enda tiden jag har just nu är den stund som frun lägger grabben vilket kan vara 0,5-1 timme varannan kväll..


Tiden du har efter att du lagt frun då till morgonen?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Cassius skrev:


Får man bra funktion på det med så låg duty?


Ev14 spridare är så pass mycket bättre än de gamla exempelvis gröna bosch(populära volvo spridare) att du kan med 2200cc spridare lyckas köra lambda 1 på en 2 liters 4a, (500cc motorvolym per cylinder)
Det är nästan omöjligt med de gamla 1680cc som var populära förut.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1142



handbroms....
dom oken med elektrisk handbroms har jag själv tänkt köpa
dessa ??
http://www.hispeccalipers.co.uk/electrospot.html
eller dessa ?
http://www.hispeccalipers.co.uk/electroslide.html

_________________
henrik nielsen
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Cassius skrev:


Får man bra funktion på det med så låg duty?


Ev14 spridare är så pass mycket bättre än de gamla exempelvis gröna bosch(populära volvo spridare) att du kan med 2200cc spridare lyckas köra lambda 1 på en 2 liters 4a, (500cc motorvolym per cylinder)
Det är nästan omöjligt med de gamla 1680cc som var populära förut.


Det betvivlar jag inte för en sekund. Men EV14 är inte en "Bolt on" lösning.. det är EV6orna.

Med husrenovering, heltidsarbete och småbarn försöker jag så mycket jag kan hålla nere sådant som tar lite lite extra tid om jag inte anser det vara nödvändigt. Så därför går i de här fallet EV6 spridare före EV14. Det har enbart att göra med tidsåtgång :/

Frågan för tillfället är dock om 55% duty vid maxeffekt är gångbart eller om blandningen kommer bli för fet på tomgång och låglast t ex?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Fast nu skrev ju inte jag det där för att sälja in mina spridare jag ska sälja, utan mer för att visa att nyare teknik gör att du kan ignorera gamla mallar om vad som är bra.

Skulle jag försöka sälja in mina spridare skulle jag ju påvisa hur enkelt det är att få tag på och byta kontakter

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Fast nu skrev ju inte jag det där för att sälja in mina spridare jag ska sälja, utan mer för att visa att nyare teknik gör att du kan ignorera gamla mallar om vad som är bra.

Skulle jag försöka sälja in mina spridare skulle jag ju påvisa hur enkelt det är att få tag på och byta kontakter


Du menar med andra ord att det inte är ett problem och att jag ska sluta oroa mig?

Jag hade gärna slagit till på dina EV14 också Patrik, Om jag kände mig säker på att det inte skulle krävas mer än just kontaktbyte. Men jag har inte koll på hur långt in i kanalen munstycket på spridaren skulle komma, eller måttet o-ring till o-ring så jag känner mig lite osäker på hur mycket annat det kan dra med sig.

Tidsaspekten är som sagt ganska viktig för tillfället..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Ja kan man få 2200cc spridare att gå lambda 1 på 500cc cylindrar så är det otroligt korta öppningstider varav längre öppningstider aldrig är ett problem.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Lite tyst med uppdateringar ett tag nu. Det händer dock något hela tiden har börjat fixa med rosten men avvaktar nu tills jag fått drivaxlarna ombyggda (står lösa i garaget nu, med pinnbultarna urpressade. Nån som vet var man får tag på ny plåtpackning? Den ena föll i bitar när jag lossade drivaxeln.. )

En början till stöd åt läppen.






Inte riktigt bestämt hur jag ska fästa in den ännu.. Hade gärna haft lite justerbart, någon form av vinkel i 3mm kanske med M8 som kan bricka upp ner? Vagnsbult kanske? Den kommer kapas i samma linje som läppen senare men skulle egentligen ha fått ner bilen på backen för att se hur låg den blir under läppen innan jag spikar något..

Ena framnavet bytt, 16" ET 23 ligger precis i linje med skärmkanten




Batteriet har bytts ut (till de jag skaffade till den gula) och på väg att flyttas.



Kommer bygga ett lock över och skära ur dynan lite. Samt skärma av inuti så det blir lite tätare.

Utöver det ligger de blivande bränslerör i koppar på golvet med 6.5mm ID. Borde räcka en bra bit tycker jag.. det funderas på handbromsen och väntas på stolar, instrumentering, rattnav bl a.

Spolarpumpen från den gula har dock sprungit bort :/ den till denna var trasig..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Suttit nu på morgonen och kikat lite efter lämplig slang till bränslesystemet. Dels är den slang som sitter på plats (en blå variant som jag vill minnas att jag läst om, men hittar inget om den nu) ganska hård, möjligen pga ålder eller bränslet i sig. Sen är den 6mm inv. och de kopparrör jag tänkt trycka på är 8mm.

Swedol har ett par olika som ska tåla E85, bl a en för runt 30kr metern och en annan för 166kr metern. Nätet pratar mycket om slang från Gates, är det dessa som fortfarande gäller?

När jag läste runt dock så hittade jag på olika ställen personer som påstod att kopparrör + E85 = Big NoNo! De mest utförliga svaret jag hittade var att när etanolen blir varm reagerar den med kopparn och bildar acetaldehyde som är giftigt. Nu blir väl kanske inte bränsleledningarna särskilt varma, men är det någon här som har mer kött på benen?

Kopparrören var ju "gratis" så de hade varit skönt att slippa byta dom Sen hade jag ju en ambition att hålla de här bygget "billigt" och inte kosta på mig mer än nödvändigt.. Samtidigt kostar 5m stålomspunnen PTFE AN6 inkl 10st olika AN kopplingar "bara" 50 pund + frakt, tull och moms från Kina.. Två sånna paket kan jag ju dra slang hela vägen istället...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag hade nog kört PTfe hela vägen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



koppar och E85
När man destillerar vörten till whiskey så måste det användas koppar för att kvaliteten ska bli den rätta så nog tål koppar alkohol.

MVH tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
koppar och E85
När man destillerar vörten till whiskey så måste det användas koppar för att kvaliteten ska bli den rätta så nog tål koppar alkohol.

MVH tommy


Precis exakt min första tanke! Ändå finns det flertalet som menar på att det inte är en bra kombo. Finns många som menar på att alu inte heller funkar, ändå är det gott om folk som har alutankar och e85.. Därav frågan om det är någon med lite mer ingående kunskap här

Med största sannolikhet kommer de väl också bli koppar. Men men, kan filura på det någon dag till innan jag får en lucka att börja med de jobben

Erik: Jag hade nog egentligen föredragit de med, men som det ser ut i nuläget är det billigare med kopparn.. Det vore väl om jag inte hittar en slang jag tycker känns tillförlitlig och summan av an6 kopplingar för att få ihop det med sådan slang och kopparrör uppgår till typ detsamma som slang från kina. Borde nog undersöka hur mycke AN6 jag har liggandes... De mesta är förvisso tänkt till den gula men går väl köpa nytt dit i framtiden med.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Aluminium funkar långt bättre än obehandlad plåt.
Anodiserad aluminium funkar än bättre.

Bäst funkar plast.

Kopparrör och E85, står det still länge antar jag det kan kanske ärga om det är fukt med i soppan.
Det blir då såna där gröna kristaller, men bör filtreras bort bra med ett vanligt filter för EFI.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
DownforceGarage
Virsbo
Här sen Jun 2021
Inlägg: 12



Aluminiumrör för bränsle är ju inte gratis men långt ifrån dyrt heller
https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/an-aluminiumror- . . . .

Det ihop med PTFE slang där det krävs så behöver du inte oroa dig alls.

MVH

_________________
Christoffer "Totte" Pettersson

BMW E36 328i -97
BMW E91 330i -09
Nissan S13 Silvia PS13 -92
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 38, 39, 40   >>
62 besök senaste veckan (59833 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande