Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 38, 39, 40   >>
76 besök senaste veckan (59793 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jk95 skrev:
Mina däck tar också i innerskärmen, emot coupéen. Nu kör jag 205/45r16 på 16x8, det kanske är del utav felen?


Samma dimension som jag har, kanske inte bara är castern fel då?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare




Upptäckte detta ikväll när jag passerade bilen. Fan.. den har rullat 400m i typ 15kmh! Det blev För tight bak ändå.. och det går inte valsa mer pga hur skärmkanterna är konstruerade...

Det blir till att klippa 2 långa lagom breda 1mm plåtar, knacka till en L profil i skruvstädet och dunka en L-profilsbåge i krymp/sträcken det.. jäkla tur jag tog med den i handbagaget på flyget i lördags!

Breddning på G med andra ord. Jag hade ju hoppats slippa lägga dom timmarna nu

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Det blir jättebra att du får bredda lite, så man får tips på hur jag ska göra själv.
Skulle vilja behålla originalformen så gott det går och försöka göra mer plats i innerskärmen på min, hur tänkte du?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Det blir jättebra att du får bredda lite, så man får tips på hur jag ska göra själv.
Skulle vilja behålla originalformen så gott det går och försöka göra mer plats i innerskärmen på min, hur tänkte du?


Ska du inte byta skärmkanter kommer du kunna göra typ så som jag kommer göra nu. Innerskärmen original går ju ner 10-15mm innanför yttre skärmkant och bildar en fin båge upp till toppen av hjulhuset. Eftersom den går ner så så låser den ju yttreskärmkants position ganska väl = går inte valsa..

Jag kommer ta bort 30-40mm ca av innerskärmen, den kommer då sluta ca 60-65mm ovan yttre skärmkant. Sen kommer jag med krymp/sträcken dunka till en bågformad L-profil som jag kommer sätta däremellan. Låter den möta yttreplåten från insidan, punktar fast den där. Sen forma till det sista mot innerskärmen med hammaren och punkta ihop.

Skillnaden, om jag tolkar dig rätt, kommer vara att jag sen kapar bort skärmkanten. Det kommer bilder på detta framöver också Men just nu ligger fokus på att få den körbar igen efter fix av bränslesystem så jag får upp den på trailern på fredag

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Har du provat med typ telefonkatalog/tidningar bak?

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
St3v3 skrev:
Har du provat med typ telefonkatalog/tidningar bak?


Hur menar du då?





En början i alla fall. Dessa ska alltså in mellan inner och ytterskärm är tanken. Kommer nog få bocka dom mer då jag tror jag kommer få knäcka till mer åt en V eller "1" profil och då tror jag böjningen rätar ut sig.. tror jag




Börjar onekligen kännas som en bil igen!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Då var SFRO 1 avklarad.

Inga direkt konstigheter, en del visste jag om, en del hade jag på känn. Men det blev en intressant dag ändå..

Det började med att jag försökte justera kallstarts mappen. När jag sen startade bilen var det som att justeringarna jag gjort inte "fungerade". Tomgången la sig på 900rpm t ex när jag ställt in att den borde siktat på 1100, lika "svårstartad" som tidigare med. Lägger också märke till att Lambda värdet låg på 1.00 konstant, dvs ingen ändring öht trots att man rör gaspedalen?

Slår av och tar ett varv. Nej! Det läcker i bagaget igen! Får därefter korta även det andra kopparröret, det är troligen det som läckte även första gången.. *suck*.. Får i alla fall ihop det, provstartar, verkar tätt. Lite senare hämtar jag trailern, kör upp och lastar och åker till Vårgårda.

Väl i vårgårda vägrar bilen starta!? Felsöker inte nämnvärt men verkar som att den inte tänder.. Nöter på starten vid ett par tillfällen tills batteriet börjar kännas trött..

SFRO 1 punkterna jag fick var att se över frigången samt styrstopp fram (visste jag om), överväga om jag inte ska flytta ut bakre, nedre, stötdämparfäste, dokumentera/beskriva/intyga svetsarbetet som gjorts i bärande delar, beskriva hur motor och låda är sammankopplade, undersöka vad det är för huvudcylinder samt flytta bränslepumpen från reservhjulsbaljan ut under bilen alternativt kappsla och ventilera kapslingen. Jag ska också se över det som adderats i elsystemet och snygga till kabeldragnigen lite så att det inte finns risk att någonting fastnar i något någonstans.

Väl hemma vägrar bilen fortfarande starta så jag rullar in den och börjar mer eller mindre direkt med att göra en bula så jag kan flytta pumpen ut under bilen istället. Under helgen har jag också hunnit kapa upp skärmkanterna bak.

Huvudcylindern sas vid köp vara en Primera GT har jag kommit ihåg i efterhand, men numret på den pekar på vanlig Primera, alt. Almera. Den är 23.81mm kontra 25.4 som Alfa 166 (som oken kommer ifrån) är. Primera GT HC'n är 25.4, och likadan som den som sitter där men med en skillnad. Den har M10x1 för bromsledningarna, vanliga Primera och Almera verkar ha M12x1 vilket också verkar vara det jag har!

Växellådan verkar bestå av delar av en fwd alfa låda där lådan i sig är skruvad mot svepet, så även en drivaxellagring. Denna sitter den i en adapterplatta som lådan också är skruvad i.

Så det rullar så sakteliga på, men det stör mig att bilen inte startade.. Lambda avläsningen har jag hört kan vara "borta" dom första sekundrarna men annars känns det som att något där är fel? Trasig sond, brusten kabel? Jag vill minnas att jag glömde lossa sonden när jag tog ner främsta delen av avgassystemet och att detta föll i golvet varpå kablaget "sträcktes ut". Så jag får försöka syna kablarna i första hand. Har beställt en till sond just in case med.

Men sen var det de där med mappjusteringen jag gjorde.. När jag pillat på allt jag vågade tryckte jag på "make maps permanent" och sparade. Men är de något jag förbisett kanske?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Grattis till SFRO1!
Måste kännas bra ändå.
Vem besiktigar?
Vad var det om styrstopp?
Sa han hur man skulle dokumentare svets- och övriga arbeten i kaross/chassie?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Cassius skrev:
SFRO 1 punkterna jag fick var att se över frigången samt styrstopp fram (visste jag om),
Styrstoppen kan man ju göra på styrväxeln, om man vill begränsa styrvinkeln.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Framsteg har gjorts i garaget och de främsta punkterna från byggbesiktningen är avklarade.

Pumpen har hamnat under bilen i en mjukare upphängning vilket gjort underverk för pumpsurret! Dessvärre drog jag nog sönder kopplingen på bränsleledningen så det läcker en hel del soppa igen.. Relät ska flyttas så den gamla reservhjulsbaljan går använda som bagage i framtiden, men inget jag prioriterar nu.



Sen var det diverse frigångs bekymmer. Så breddarna har åkt på, breddar som sagt inte mycket, Men frigången ska inte vara ett problem med skärmkanterna längre i alla fall. Castern har backats av aningen och övre bärarm som nuddade fjädrarna har knådats lite till. Så nu hoppas jag att det inte tar i någonstans längre






Provkörning har dock uteblivit då fokus främst legat på att få till det övriga. Bilen startar fortfarande inte... Stiften är fuktiga, inte blöta så jag kan inte med säkerhet säga att det är gnistan som är borta men har en stark misstanke. Bränsleläckaget var inte bara någon enstaka droppe så det kan ju ha varit dåligt brnsletryck med denna gång.

Sist jag hade ett liknande problem med en annan bil (ingen gnista utan förvarning över en natt) var det hallgivaren i fördelaren som sagt upp sig (Audi 100 V6Q). Så jag har börjat sätta mig in i hur styrsystemet är uppbyggt mer i detalj för att få en bild om var problemet skulle kunna ligga.

Vad jag hittils tolkat det som så har jag bara En trigger, en missing tooth variant på vevaxeln, ingen kamtrigger. Ingen tomgångsmotor heller så gissar att tomgången är tänkt att reglera med tändningen.

Jag har ett pin out kort med markeringar som jag tolkar som sådant som är i bruk, jag vet inte hur uppdaterat det är dock så måste kolla detta själv också. Där är i vart fall inte camsync utgångarna bockade t ex och jag har inte sett något som skulle kunna vara en kamtrigger på motorn heller. TPS in är inte heller bockad, vilket kanske inte behöver vara något konstigt.
Bredbands pins'en är bockade
Spridarnas och tändspolarnas med, +12 och 5v ut, jordningarna.

Sen är CLT in, IAT in, primärtrigger, en analog in och 3st AUX bockade (Varav en till varvräknaren).

Jag får RPM signal i log'en när jag drar på starten så triggern verkar ju räkna något i alla fall. Vilket säger mig att det inte är den som är problemet. Men vid tändspolen har jag också 4 säkringar och 3 reläer jag inte har koll på funktionen hos. Ett relä har en kabel som går till en säkringshållare utan säkring så den vet jag inte om den fyller någon funktion alls för tillfället :/

Jag har för mig att jag tidigare läst att man Bör ha två triggers? Funkar med en, men Bör ha två?
Knacksensor vore väl inte fel heller, finns väl enkla sådana som man bara skruvar på blocket någonstans?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Blev det skärmbreddare endå?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Grattis till SFRO1!
Måste kännas bra ändå.
Vem besiktigar?
Vad var det om styrstopp?
Sa han hur man skulle dokumentare svets- och övriga arbeten i kaross/chassie?


Ja, skönt att få bekräftat att inget är helt åt flatters Luigi De Barone i Vårgårda representerar SFRO
Det tar i bromsoksadaptern innan styrstoppet (visste jag om) så jag behövde begränsa styrutslaget så det tar i stoppet före något annat. Bra tight även mot bromsledningen kontra coilover i fullt utfjädrat läge.
Svetsdokumentationen ska innehålla ändringar gjorda i bärande delar, samt förstärkningsarbeten. Svetsmetod (mig/mag/tig/mma etc), material kvalité och gods tjocklek. Som jag tolkade det är det viktiga att det går utläsa att den som utfört jobbet ändå vet vad denna har gjort för något, att man använt vettiga material och lämplig svetsmetod.


super7 skrev:
Cassius skrev:
SFRO 1 punkterna jag fick var att se över frigången samt styrstopp fram (visste jag om),
Styrstoppen kan man ju göra på styrväxeln, om man vill begränsa styrvinkeln.


//Nisse


Ja de är en lösning, original har Kadetten en klack på spindeln som möter en platta på bärarmen. Då hamnar mothållet i mötet bärarm/spindel istället för styrväxelnsinfästning om jag inte tänker helt galet? Kadetten, liksom många andra bilar från samma tid, har en styrväxel som sitter i två mjuka gummiklämmor. I teorin skulle hela växeln kunna förskjutas i sidled med ett styrstopp i styrväxeln.

Jag punktade på en M10 mutter på bärarmarna nu så det tar stopp där först, gör jag i framtiden om bromsoksadaptern t ex är det ju lätt att ta bort även det


Jk95 skrev:
Blev det skärmbreddare endå?


Ja de fick bli så, fram hade jag klarat mig men bak hade jag antingen behövt nya skärmar, eller göra om innerskärmen och valsa skärmkanterna, som var rostiga.

I samma veva fick jag upp skärmkanten ca 20mm också så kan i teorin åka lägre nu än innan, eller få plats med något större hjul Skulle också kunna sätta spacers fram för att få mer frigång mot bakre hjulhus, samt bredare fälgar bak för att få mer lika eller kanske t.o.m lite bredare spårvidd fram än bak. Är mer åt det andra hållet just nu. Borde i så fall göra bilen mindre understyrd om jag förstått teorierna rätt, sen vet jag inte om det är ett problem än heller

Hade gärna haft typ 7-7,5" fälg fram och kanske 8,5-9" bak.. Men lämpliga däck till den bredden bak i 16" är inte vanligt, samtidigt skulle man kunna köra staggered med 17" bak och 16" fram.. Eller acceptera det begränsade utbudet på 16" däck och köra 15 fram och 16 bak, om man hittar en lämplig 15" fälg som går över bromsarna.

(17" fram skulle betyda typ 205/40 eller möjligen 215/40 som störst, då blir däcksidan väldigt liten)

En annan sak jag glömde nämna i föregående post var att jag kanske strulat till något när jag försökte ordna kallstarten som inte gick in direkt av någon anledning, så jag kommer nog prova gå tillbaka till grundmappen som jag vet fungerade också.. Jag behöver ju ha bilen körbar nu för att komma vidare :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Vad kör du med för sprut?

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Johan Axelsson skrev:
Vad kör du med för sprut?


EcuMaster EMU Classic. Så inget fancypancy Bosch "6" spole och wasted spark. Sekventiell insprutning.

Hade jag börjat om hade jag nog kört sekventiell tändning med och COPs, men då krävs definitivt en till triggar. Vad jag snabbt läst mig till räcker det med en för wasted spark.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Funkar bra med enbart vevtrigger och wasted spark.

Du har inte bara dränkt stiften då?

Sparade du den gamla mappen innan du gjorde dina ändringar så lägg in den och byt tändstift. En del sprut sparar mappen automatiskt när man kopplar in datorn så den kan finnas sparad fastän du inte sparat den själv.

_________________
S Örnberg
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Cassius skrev:
Johan Axelsson skrev:
Vad kör du med för sprut?


EcuMaster EMU Classic. Så inget fancypancy Bosch "6" spole och wasted spark. Sekventiell insprutning.

Hade jag börjat om hade jag nog kört sekventiell tändning med och COPs, men då krävs definitivt en till triggar. Vad jag snabbt läst mig till räcker det med en för wasted spark.

Behöver inte vara fancypancy heller går fint ändå, skriv lite vad du har för motor å spridare mm så skall jag kolla om jag hittar nån liknande bland EcuMaster mapparna i min dator.
Det råkar inte vara så enkelt att du behöver göra en tps kalibrering, tänkte om du varit inne å grejat med tomgången som du skrev tidigare. Så den inte börjar läsa fel å fettar på utav bara den.

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
St3v3 skrev:
Funkar bra med enbart vevtrigger och wasted spark.

Du har inte bara dränkt stiften då?

Sparade du den gamla mappen innan du gjorde dina ändringar så lägg in den och byt tändstift. En del sprut sparar mappen automatiskt när man kopplar in datorn så den kan finnas sparad fastän du inte sparat den själv.


Dränkte nog stiften i vårgårda, då nöttes det länge på starten.. En vecka senare utan startförsök så visade den samma symptom varpå jag plockade ur ett stift som såg fuktigt ut (och svart).

Den gamla mappen finns på datorn dom följde med bilen, ska plocka över de till min egna med ett USB minne, den som följde med bilen fungerar inte alla tangenter på längre

Johan Axelsson skrev:
Behöver inte vara fancypancy heller går fint ändå, skriv lite vad du har för motor å spridare mm så skall jag kolla om jag hittar nån liknande bland EcuMaster mapparna i min dator.
Det råkar inte vara så enkelt att du behöver göra en tps kalibrering, tänkte om du varit inne å grejat med tomgången som du skrev tidigare. Så den inte börjar läsa fel å fettar på utav bara den.


Kanske.. De ändringar jag gjorde var ur minnet endast "target idle" och att jag la till lite bränsleberikning vid cranking och warmup.

Steg 1 är oavsett att rätta till bränsleläckaget, men det går bli vid ett tillfälle då jag kan byta om till garagekläder och inte på halvtimman innan jag cyklar till jobbet

Sen hittade jag nu när jag grävde runt i elsystemet att en av kablarna till säkringscentralen under huven (som hör ihop med motorstyrningen) satt dåligt. Den var på rätt ställe, men bet dåligt på stiftet. Så jag ska se till att den sitter bra, sen ge det ett försök till innan jag laddar om mappen.

Jag vill ut och testköra lite för att se att det inte längre tar i någonstans fram + känna på bromsarna lite bättre så jag kan ta ett beslut om jag ska byta HC eller inte. Samtidigt behöver jag mest troligt ändå in med en regulator med tanke på hur stor skillnad det är på Kadetten och Alfa 166 som oken kommer ifrån, sen skulle jag verkligen behöva fixa till positionen för bromsslangen vid framoken och då behöver jag nog även byta rören från ok till slang och då ska allt ändå isär.. Kanske är lika bra att bara beställa en HC med större kolv så är det gjort?

Sen ska ju spridarna bytas och 95 oktanet som redan finns i tanken ersättas med E85 istället, varpå mappningen behöver ses över så jag fixar SFRO

Sen var de planerna på nytt insug och kambyte, renovering eller ombyggnad av kamrems "spännaren" samt byte av två kyl slangar till termostathuset som jag är rädd ger upp vid första riktiga varmkörningen...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Ååååå nu är jag glad igen

När jag gick igenom hur allt var kopplat för att både leta eventuella fel men samtidigt lära mig vad som är vad på den här bilen så hittade jag inget konstigt. Passade samtidigt på att snygga till dragningar med lite självslutande nylon sleeve. Riktigt smidigt.

Hittade som sagt inget fel, bränsleläckaget fixat, provar starta. Nädå..

Därefter har jag jämfört diverse quick saves och sparade mappar för att dra ner de parametrar jag pillat på till samma som de va innan.

Var precis ute och laddade i den nya mappen. Vrider på nyckeln och Direkt VROOOM!

Så de var min egna klåfingrighet ändå.. vips blev to-do listan inte lika jobbig

Btw, två frågor inför spridarbytet. Nån som har erfarenhet av ECU Master och vet om det går justera hela VE bordet procentuellt? För jag antar att det inte räcker med att justera storleken på spridarna i mappen?

Jag har 7st spridare, en ska vara fast i öppet läge. Går det mäta sig till vilken? Eller måste det kopplas in och testas?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Du har en test funktion i sprutet där du kan "klicka" spridarna/tändspolarna /pumpar fläkt mm för att kolla så det är kontakt och rätt kopplat mm
Så antar att det bara är å ta ettans spridar kontakt tex och klicka spridare efter spridare, så borde den fasta snart vara hittad.

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Johan Axelsson skrev:
Du har en test funktion i sprutet där du kan "klicka" spridarna/tändspolarna /pumpar fläkt mm för att kolla så det är kontakt och rätt kopplat mm
Så antar att det bara är å ta ettans spridar kontakt tex och klicka spridare efter spridare, så borde den fasta snart vara hittad.


"Test output" antar jag du menar? Och lyssna efter öppningsklicket. Låter ju enkelt

Får ta tag i det efter provkörning!

På andra fronter har det börjat printas offer pluggar för nytt insug i centrala gbg. Kommer lägga glas/kolfiber utanpå ett set rör sen peta ur 3D printen. Sen får jag en Bottenplatta till insuget utskriven som form med. Har även hört mig för om lite fräshjälp för GTV insugen så nytt insug är också i rullning.

Återstår att se om den nya huvudcylindern dröjer med posten eller ej, kanske kanske insuget blir klart med thumbs up

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Ja precis thumbs up men det bästa är väl igentligen att köra dom i en spridarprovare, då får du ju svart på vitt. Samt att du ser vilka eller vilken som behöver läggas på eller dra ifrån lite i sprutet sen. Också blir dom ju rengjorda samtidigt

_________________
Johan Axelsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 38, 39, 40   >>
76 besök senaste veckan (59793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande