Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 38, 39, 40   >>
25 besök idag (59246 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Johan Axelsson skrev:
Ja precis thumbs up men det bästa är väl igentligen att köra dom i en spridarprovare, då får du ju svart på vitt. Samt att du ser vilka eller vilken som behöver läggas på eller dra ifrån lite i sprutet sen. Också blir dom ju rengjorda samtidigt


Dom ska vara "renoverade och flödestestade" Dock hade han som köpt dom så från ett företag som sysslade med just sådana saker märkt att en hade fastnat i öppet läge. Han fick därefter en ny från samma företag, dock missade han att märka upp vilken som var dålig. Det ger sig nog tillslut

3D utskrifterna är klara, lite extra material är beställt till insuget (kommer bli glasfiber med epoxi då jag har de sakerna hemma, kolfiber må vara fancy men då hade jag fått beställa allt grundmaterial "nytt"..)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Nu är HC byte och regulator installation mer eller mindre klart. Fyllning och luftning återstår.

Näst på tur börjar bli att få till spridarbytet. Jag hade först tänkt skippa etanolsensor men börjar tänka om.. har jag uppfattat följande korrekt:

Byter spridare till större, då justerar jag spridartyp och storlek samt req.fuel endast?
För E85 sen kan jag montera en sensor och i princip mappa på 95 oktan så funkar det sen? I verkligheten har jag kanske 10l 95 i tanken, tänker att jag fyller upp till fullt med e85 innan mappning så ligger besväret på bränslet någorlunda rätt?

Skippar jag sensorn behöver jag tömma så mycket det går av 95an ochersätta med "ren" e85 och ev. Ha en specifik vintermapp för e70?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Normalt sett mappar man både på E85 och bensin och använder flexfuelsensorn för att justera mellan de två mapparna sedan.

Sensorn är ju ingen "magisk" pryl som vet vad din motor behöver på respektive bränsle. Men den är trevlig att ha eftersom etanolhalten varierar en del och det gör att man kan köra på det bränsle man kommer åt för dagen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag kommer ju främst köra just E85. Min tanke gällde väl främst att slippa tömma tanken

Första mappningen blir mest en genomgången grundmapp. Det är inför den jag tänkte köra den här "fulingen" och då undrar om det borde fungera hyfsat att mappa på nått som blir kanske e70 eller liknande och låta sensorn justera för E85 när man väl kört ur 95 oktanen. Väl reggad ska det dit ett annat insug och trimkammar följt av en mer ordentlig mappning. Till den får man kanske ha en färdig lösning för att kunna göra en mapp på E10 också, reservdunk med långa slangar man växlar över till kanske?

Men för tillfället är som sagt frågan om jag kan skippa att tömma tanken om jag kör i en flexifuel sensor och bara fyller upp med e85 och ä då få funktion när det bara är e85 i tanken som räcker för att klara en reggning

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag skulle säga "nej" för att du fortfarande inte vet vad motorn vill ha på respektive bränsle utan att ha provat. MaxxEcu som jag kör använder flexfuelsensorns data för att interpolera eller vad man ska säga mellan bensinmappen och E85-mappen. Så förutsättningen är ju att man har två mappar att blanda mellan.

Har du bara den ena får du ju ändå "gissa" den andra mappen och då är det ju svårt att veta hur det blir...

Men du kan ju chansa. Eller fråga din mappare, det är väl en bra lösning?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Så jobbigt kan det väl inte vara att ta lös returslangen, dra den till en dunk och ha igång motorn tills den stannar?

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Nä nog går det tömma tanken. Jag har dock ont om reservdunkar här i gbg.. Hade underlättat om de gått göra som jag tänkte ovan men det ska nog lösa sig. Får tömma i omgångar bara

Huvudbromscylinderbytet gick så där.. satte ihop allt och luftade med biltemas sugande luftningsverktyg. Jätte smidigt!

Hoppar in i bilen för att känna om pedalen känns bättre. Icke.. många gånger sämre!! Så fick ta isär allt igen, pinnen i servot är för kort.. ganska mycke för kort dessutom! Jag som trodde att två HC's till primera skulle vara lika i övrigt..

Så jag fick leta i gömmorna och fila till en bit solid 10mm rundstång till en gevärskula, borra den i bakkant först 3.5mm, sen 7mm, sist 9mm. Fila till ett stycke 12x1 rör som får agera styrning och knacka i detta i kankant på HC'n. Nu är pinnen i teorin 0.5mm för lång, hoppas det ska fungera bättre.. När servostyrning och HC väl sitter i bilen igen får jag kolla så pedalen faktiskt ger 30mm slag mot HC'n också. Annars får jag fortsätta pilla.






_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Kolla bara så du fortfarande har lite spel mellan tryckstången och huvudcylindern. Annars brukar bromsarna nypa och ligga på när allt blir varmt.

En del bromsservon har justerbar tryckstång, mycket smidigt...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
therealpinto skrev:
Kolla bara så du fortfarande har lite spel mellan tryckstången och huvudcylindern. Annars brukar bromsarna nypa och ligga på när allt blir varmt.

En del bromsservon har justerbar tryckstång, mycket smidigt...

Gustaf


Tänk om jag vetat det igår!

Det blir att plocka isär igen i så fall. Det finns inget spel där alls nu, snarare så att jag redan pressat in kolven i HC'n någon halvmillimeter :/

Relativt enkelt åtgärdat i alla fall. Får borra lite försiktigt i de tre dimensionera bara.

Servot är Kadett original, tyvärr inte med justerbar tryckstång.. :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Instämmer i att det är bra att ha lite spel. Men man vet inte säkert vart allt tar vägen efter en stund när det skrammlat till sig och blir varmt. (Kan ju även vara ett icke-problem)
Så är det lite större projekt att ta bort och göra om skulle jag nog provat som det är först

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Fixat någon halvmillimeter i spel nu I alla fall. Satt i HC och servo igen. Lätt det rinna lite genom HC för att minimera eventuell luft när jag satte ihop ledningarna igen under huven.

Hoppade sen in i bilen, supernöjd med kvällens insats, tar på pedalen och den är Precis lika motståndslös som innan! Känner förtvivlan komma.. vad är fel? Kopplar på en slang och öppnar en luftningsnippel. Pumpar och jo de kommer bromsvätska fram! Provar en bak med, funkar där också...

Men va nu då? Nu är de ju motstånd i pedalen? Skämtar någon med mig eller? Vad har jag missat? Pedalen rördes aldrig och systemet sögs tomt på luft vid oken vid första försöket. Vätskan har ju runnit genom HC så varför hade jag inget motstånd från början? :S

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Bytet av HC har nu, efter en omgång traditionell luftning utan att få ut någon direkt luft, vara ett rejält lyft för pedalkänslan. Redan någon enstaka cm ner känns ett distinkt motstånd i pedalen!

Reduceringen till bak kretsen ska ju fortfarande justeras in, någon som har ett bra tips på metodik och utgångsläge? Börja i mitten, testa på stor parkering tills bakhjulen vill låsa och backa av lite?

Fullt ner = minimal reducering har jag uppfattat det som?

E85 sensorn är på plats med, ska bara kopplas in mot ECUn. Fick offra original spolartank för att få plats, men den hade jag ändå problem med pumpen till så kanske ingen förlust, ersätter med ett kit från biltema.

Sen har jag mecklat lite med nedre infästning av dämpare bak. Nu sitter dom något lutande och med skruven i färdriktning nertill.

Typ spridarbytet kvar då

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Finns en numera fullt fungerande rullande landsväg 15 mil norr om dig om det är av intresse när det skall finmappas
Bara å skicka ett pm om det skulle bli aktuellt.

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Fortsätter beta av småsaker. Städade upp elen på kupesidan för ecun, då började det kärva mot handskfacket.. Så fick flytta ecun. Kanske lika bra då den satt med buntband tidigare numer sitter den i en 1.5mm alu "låda".

Plockade loss fuelrailen också. Konstaterade då att btr kommer ta i kommande insug.. Hade ju planer på att svetsa på AN kopplingar ändå så de får väl bli nu då. Däremot åker jag på att byta btr med och en sån har jag inte hemma.. Så en malpassi justerbar med klocka och an6 är beställd. Hoppas den kommer innan helgen!

Plockat med lite småsaker i övrigt med såsom att få dit tutknappen, spolartanken sitter i bagaget numer. Bälten bak återmonterade, baksätesdynan har justerats lite ytterligare. Monterade snabbkopplingen för ctek laddaren med.

Jag har fått loss betydligt mer tid sista veckan än jag trodde. Tillökningen kom den 22a (beräknat 9 maj) och har visat sig vara ett lugnare barn som sover mer än grabben i samma ålder. Så jag har nog lagt 1-1.5 timme om dan nästan sen dess! Kan jag fortsätta så veckan ut tror jag nog fuelrailen med utprovade 6st fungerande spridare ska kunna vara på plats till helgen. Då är det bara btr som ska monteras och justeras + en justering i mappen. Därefter allmän koll av funktioner/belysning etc, justera bromsverkan och enklare mappning effektmätning kvar! Hade ju hoppats ha den reggad nu I början av maj men det dröjer ett par veckor till..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
"Bara byta spridare" hette det...

Först beslutar jag att en flexfuel sensor nog ändå är lika bra att komplettera med direkt. Varpå spolartanken får flyttas till bagaget, ett par ptfe AN6 slangar byggas etc.

Sen inser jag att BTR'en kommer ta i det kommande insuget, borde tänkt på det tidigare.. Beslutar då att det är lika bra att skaffa en justerbar samt svetsa på AN anslutningar, något jag ändå tänkt göra senare för att eliminera gummislang som jag inte vill bråka med i framtiden om den blir dålig pga etanolen (även om jag köpt slang som ska tåla det).

Får jaga läckage i svetsen gång efter annan.. Verkar i alla fall vara nära tätt nu.

I samband med detta ska jag också skifta spridare. Då har dom nya bara ett spår, det som är längre ifrån O-ringen varpå clipset inte kommer passa.. Får såga in nya spår på 6 av de 7 jag har (de sex som klickade vid test). Vid första provtryckning inser jag att en av de 6 jag fixat är den av de sju som inte stänger.. Så får såga in den sista med, som som sagt inte klickade vad jag tydligt hörde när jag testade output'en. Så jag är beredd på att behöva köpa en ny omgång spridare med.. *suck*

Knackat fram nya packningar till insugsrören har jag gjort.

Dom gamla spridarna är på 189cc, de nya på 360cc. Req.fuel bör då multipliceras med 189/360 = 0,525 så ska bytet vara "klart"? Ska se om jag hittar nått på Injector dead time för dessa med, verkar vara en inställning man ska pilla på också?

För E85 tar jag sedan det nya Req.fuel värdet och multiplicerar med 1,3 så bör jag ha en "bas" mapp som bilen fungerar på? (Fungerar något sånär som den gjorde på E10 med de gamla spridarna dvs)

Överväger starkt att köpa hem delar så jag kan göra nya fuelrails med skruvade anslutningar istället.. känns på nått sätt säkrare nu när jag fått jaga krypande läckage på det sätt jag gjort..

Sen har jag fått baksätet återmonterat i sin helhet, pump relät flyttat så det inte sitter i riskzonen om man lastar under golvet i bagaget. Bälten bak sitter fast igen. Det är verkligen bara de här med bränslet kvar innan jag kan börja justera in åket! Har t.o.m börjat pilla med insuget som jag inte tänkt röra förrän bilen var injusterad!

Ser lite rörigt ut med installationen, så blir det när man adderar mer saker efter hand när det redan varit "färdigt".





_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Gött att det går framåt endå, jag hoppas du fixar video med riktigt god ljud när den är i ordning

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Dög inte de gjutna siffrorna på ventilkåpan brevid tändstiftsbrunnarna?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jk95 skrev:
Gött att det går framåt endå, jag hoppas du fixar video med riktigt god ljud när den är i ordning


Jag lovar att det kommer ett klipp så snart den är igång igen Efter midsommar, eller semestern kanske?

MaZ skrev:
Dög inte de gjutna siffrorna på ventilkåpan brevid tändstiftsbrunnarna?


Dom har jag totalt missat! Stirrade mig blind på märkningarna på spridarkontakterna som har börjat blekas ganska bra

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag blir inte riktigt klok på ECU Master när det gäller spridarna.. :/

Jag hittar inget som heter "Req_fuel". Motsvarande benämning verkar vara "Inj_const", men den hittar jag inte hur jag justerar?

I manualen står det så här:

PW = INJ_CONST * VE(map,rpm) * MAP * AirDensity * Corrections + AccEnrich + InjOpeningTime

PW (pulse width) final time of injector's opening
INJ_CONST a constant for the given size of injectors, engine's displacement, pressure 100kPa, temperatures of the intake air 21°C, VE 100%, time of injectors' opening required to obtain the stoichiometric mixture (Lambda = 1)
VE(map, rpm) value of volumetric effectiveness read from the VE table
MAP Intake manifold pressure
AirDensity percentage difference of air density towards air density in temperature 21°C


När det gäller spridar inställningar har jag typ dessa att jobba med.



General:
Motorvolym, typ av bränsleberäkning, och spridar storlek. Detta är enda stället jag hittat där jag kan ändra spridar storlek.

Injector cal. är ju deadtime. Jag har hittat lite om de spridarna jag har men greppar inte helt tabellen.. Den ser ut så här:
Offset   
Labels   4,5   5   5,5   6   6,5   7   7,5   8   8,5   9   9,5   10   10,5   11   11,5   12   12,5   13   13,5   14   14,5   15   15,5   16   16,5   17   17,5   18
0    9,262   9,262   9,262   4,471   3,479   2,502   2,106   1,694   1,495   1,282   1,129   0,992   0,885   0,763   0,687   0,610   0,549   0,488   0,427   0,366   0,336   0,290   0,244   0,214   0,183   0,153   0,122   0,092
5    9,293   9,293   9,293   4,501   3,510   2,518   2,121   1,709   1,495   1,297   1,144   0,992   0,900   0,809   0,702   0,610   0,565   0,504   0,458   0,397   0,351   0,290   0,259   0,229   0,198   0,168   0,122   0,092
10   9,339   9,339   9,339   4,532   3,540   2,533   2,136   1,724   1,511   1,297   1,144   0,992   0,900   0,809   0,717   0,610   0,565   0,519   0,458   0,412   0,351   0,305   0,275   0,244   0,198   0,168   0,137   0,107
15   9,369   9,369   9,369   4,578   3,571   2,548   2,152   1,740   1,526   1,297   1,144   0,992   0,900   0,809   0,717   0,626   0,565   0,519   0,473   0,412   0,366   0,305   0,275   0,244   0,214   0,183   0,153   0,122
20   9,415   9,415   9,415   4,608   3,601   2,579   2,167   1,755   1,541   1,312   1,160   0,992   0,900   0,793   0,702   0,626   0,580   0,519   0,473   0,427   0,366   0,320   0,290   0,259   0,229   0,183   0,153   0,122
25   9,476   9,476   9,476   4,669   3,632   2,594   2,182   1,770   1,541   1,328   1,160   1,007   0,916   0,824   0,732   0,641   0,580   0,534   0,473   0,427   0,366   0,320   0,290   0,259   0,214   0,183   0,153   0,122
30   9,537   9,537   9,537   4,730   3,677   2,609   2,197   1,785   1,556   1,328   1,175   1,007   0,916   0,824   0,732   0,641   0,595   0,534   0,488   0,427   0,366   0,320   0,290   0,259   0,214   0,183   0,153   0,122
35   9,598   9,598   9,598   4,791   3,708   2,640   2,213   1,785   1,572   1,343   1,175   1,022   0,931   0,839   0,748   0,656   0,595   0,534   0,488   0,427   0,381   0,320   0,290   0,244   0,214   0,183   0,153   0,107
40   9,659   9,659   9,659   4,852   3,754   2,655   2,228   1,801   1,572   1,358   1,190   1,022   0,916   0,793   0,732   0,656   0,595   0,549   0,488   0,427   0,381   0,320   0,290   0,244   0,214   0,183   0,137   0,107
45   9,705   9,705   9,705   4,898   3,784   2,670   2,243   1,816   1,572   1,343   1,190   1,038   0,946   0,839   0,748   0,656   0,595   0,534   0,488   0,427   0,366   0,320   0,275   0,244   0,214   0,168   0,137   0,107
50   9,751   9,751   9,751   4,944   3,815   2,686   2,258   1,816   1,587   1,343   1,190   1,038   0,946   0,839   0,748   0,656   0,595   0,534   0,488   0,427   0,366   0,305   0,275   0,244   0,198   0,168   0,137   0,107
55   9,796   9,796   9,796   5,005   3,845   2,701   2,274   1,831   1,587   1,343   1,190   1,038   0,946   0,839   0,748   0,656   0,595   0,534   0,473   0,427   0,366   0,305   0,275   0,229   0,198   0,168   0,137   0,092
60   9,842   9,842   9,842   5,051   3,891   2,716   2,274   1,831   1,587   1,343   1,190   1,053   0,931   0,809   0,732   0,641   0,595   0,534   0,473   0,412   0,351   0,305   0,259   0,229   0,198   0,168   0,122   0,092
65   9,903   9,903   9,903   5,112   3,922   2,731   2,289   1,846   1,602   1,343   1,205   1,053   0,946   0,855   0,748   0,656   0,595   0,534   0,473   0,412   0,351   0,305   0,259   0,229   0,198   0,168   0,122   0,092
70   9,979   9,979   9,979   5,188   3,967   2,747   2,304   1,846   1,602   1,358   1,205   1,053   0,946   0,855   0,748   0,656   0,595   0,534   0,473   0,412   0,366   0,305   0,259   0,229   0,198   0,168   0,122   0,092
75   10,040   10,040   10,040   5,249   3,998   2,762   2,304   1,862   1,617   1,358   1,205   1,053   0,961   0,855   0,748   0,656   0,595   0,534   0,473   0,412   0,366   0,305   0,259   0,229   0,198   0,168   0,122   0,092
80   10,117   10,117   10,117   5,310   4,044   2,777   2,319   1,862   1,617   1,373   1,221   1,053   0,946   0,824   0,732   0,656   0,595   0,534   0,473   0,412   0,366   0,305   0,259   0,229   0,198   0,168   0,122   0,092



Och ska kombineras med denna:
Injector flow rate
Labels   Flow
0    39,87
5    40,24
10   40,43
15   40,68
20   40,99
25   41,11
30   41,3
35   41,61
40   41,85
45   42,16
50   42,41
55   42,47
60   42,85
65   43,03
70   43,28
75   43,47
80   43,71


Mina spridare ska vara 36lb/hr så även om den här infon "ska" vara för dessa spridare så vet jag inte riktigt vad som stämmer? Jag fattar ju att "Label 60" är rad 60 för Offset'en (dead time) men är Label 60 värden som genererats vid ett spridarflöde på 42,85? Eller är 42,85 bränsletrycket? Det framgår ingenstans :/ Inte lätt att gissa va de kan vara heller men någon kanske sett liknande uppställningar tidigare?

Det finns en "Injector wizard" där jag kan välja de gröna 968orna (Green giants, satt bl a på 940 Turbo tror jag?) och det enda jag ser ändras om jag väljer den där är Injector cal. Värdena ändras då från de på bilden ovan till:

ms   2,34   1,84   1,31   1,06   0,88   0,69   0,56   0,47   0,38   0,31   0,25   0,19
V   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17


Dvs betydligt lägre värden än alla i tabellen jag hittat. Sen kanske det inte spelar så stor roll? Jag tänker att 968orna ändå är av samma generation och i närheten samma storlek. Kanske duger?

Den stora frågan är dock kanske hur jag får till spridarbytet? Så som det står i manualen kan man nästan tro att ECU Master själv räknar om Req fuel/Inj_const? Om man förutsätter att VE tabellen är "fast"? Är det så antar jag också att för att skifta till E85 är det hela VE tabellen som får höjas 25-30%?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Är det inte just VE-tabellen man justerar i?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
MaZ skrev:
Är det inte just VE-tabellen man justerar i?


Inte som jag förstått det när jag läst runt på andra ställen. Men det beror väl också på hur beräknignen görs.

Så som jag uppfattat det tidigare har man en spridar storlek och ett "req_fuel" värde för att få Lambda 1 vid 100% VE. Justerar man spridar storleken får man justera Req_fuel för att få samma värde på andra sidan.

Typ 5 * 0,2 = 1, sen monteras spridare av dubbla storleken dvs 10 vilket ger: 10 * 0,1 = 1 grovt förenklat.

Med en sån uträkning ligger VE tabellen orörd oavsett spridarstorlek då den är byggd efter motorns volymetriska effektivitet. T ex så vid x rpm sväljer motorn y luft vilket kräver z bränsle. z bränsle beräknas utifrån ekvationen ovan. Då behöver ju aldrig VE tabellen justeras vid spridarbyte

Och ändrar man då i detta fall endast spridarstorleken och VE tabellen är fast skulle ju ECU Master kunna ställa upp det till 1/5 = 0,2 eller 1/10 = 0,1. Men det vet jag ju inte Jag får väl i värsta fall bara prova, så ser jag om den startar eller inte

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 38, 39, 40   >>
25 besök idag (59246 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande