Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 38, 39, 40   >>
254 besök idag (60089 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare




Gissa vilket stift som hade den tändspolen Dom andra är från samma sida

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
En uppdatering på vad som skett här senast då.

Jag har haft lite svårt att hitta tid för bilen, det som behövdes var att köra lite och det är knepigt före jobbet då jag inte vill väcka det övriga hushållet, efter jobbet är det fullt upp med annat och helgerna har varit fullplanerade de sista med.

Den gågna helgen var dock mina föräldrar på besök och då farsgubben tycker de här är lika kul som jag är det lite enklare att få loss tid
Vi började med en allmän översyn av funktioner som inte blivit av. Vi kunde snabbt konstatera att parkeringsljudet och bakljuset på förarsidan var ur funktion. Vindrutetorkare och spolare detsamma, blinkers fungerade men inte varningsblinkers samt tutan var död.
Detta spårades ganska fort till två säkringar som oxiderat. Då kom det tillbaka minnen från andra gamla bilar jag haft.. (Två C-Kadetter, en D-Kadett, Manta A) Minnen som utbrända ljusomkopplare, oxiderade säkringar eller säkringsbleck, utbrända kontakter i rattstången, smälta kablar..

Det är säkerligen samma på andra äldre bilar, huvudströmmen för strålkastarna går via säkringen genom rattstången och ljusomkopplaren fram till lyktorna. Jag har nog bytt 4-5 ljusomkopplare, en rattkonsol och kablar på 2 bilar. Mantan var nära att brinna upp pga detta! :S

Så när vi ändå var igång satte vi in två relän med styrning från den gamla matningen och ny separat matning. Ett huvudvärk mindre.. Jag håller också på att byta ut rund säkringarna mot stift säkringar istället för att även slippa det huvudvärket.

Sen provkördes det! Justerade lite bromsar, ska nog släppa fram liiite till till bakkretsen men det känns helt OK just nu. Jag släpper just nu ca 65% av trycket bakåt (dvs 35% reducering) men ska nog prova med 20% och känna lite. Bromsarna tar bra men biter inte fast direkt man går på pedalen utan tar mjukt och fint, men bestämt.

Hastighetssignal fick jag ingen heller.. Konstigt nog tyckte jag. Kontrollerade senare min inkoppling och schemat är ritat med jord från signalomvandlaren (sinus till fyrkant) till samma punkt som jorden från givaren. Dessa två kablar har jag helt enkelt kopplat ihop. Så efter att ha skarvat in en grenkabel som går till jord tändes diodena på omvandlaren som dom ska. Borde fungera nu alltså.

Övriga intryck:
Chassiet känns fint, fast och precist, kanske lite tung styrning men inget jag tycker är obekvämt förutom stillastående (säkert vanesak efter att bara ha haft servo i en herrans massa år). Inte överdrivet stötigt heller, har haft betydligt stötigare bilar i mina dar! Så det känns verkligen lovande
Men.. låga varv låter den som en gammal folka.. När man kommer upp lite i varv, säg efter 3000rpm, så låter det mer "rätt" och sparkar i ganska bra! Jag trodde först det handlade om en mappningsfråga men sen märkte jag ju den där tändkabeln..

Jag fick med en gammal som reserv (denna var i princip ny! Dock ej köpt av mig utan föregående ägare) som jag satte dit imorse. Inte provstartat för att se om det blev någon skillnad ännu. Men stiften skvallrar ju helt klart om att cylinder 5 inte gått som den ska

SFRO-2 är bokad till den 20/6 så nu har jag ett par veckor på mig att byta bränsle, mappa och göra de sista justeringarna. Bara att hålla tummarna för att det blir mindre anmärkningar om några så dom snabbt kan fixas Sen får man väl se hur långt bort en regbes är... Kan ju alltid hoppas att man får köra lagligt någonting i år

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Hmm.. verkar som sagts som att bilen går på 5 cylindrar. Idag har jag bytt till en bättre beggad tändkabel samt tändstift. När jag drar ut tändkabeln på cylinder 5 slår det gnistor mot godset i toppen (samma sak på 4 och 6 när jag drar dom).

Men motorvarvet ändras inte.

Sätter tillbaka och drar en annan (4 eller 5) och motorvarvet sjunker. Logiskt sett har jag i så fall ingen soppa.

Tar bort ett insugsrör och kikar, nog öppnar spridaren allt!

Så det förefaller som att en cylinder inte fungerar men jag verkar ha både soppa och gnista :/

Kan de ha att göra med taskig mappning för tillfället? Denna spridare kanske ger mer soppa än övriga och bilen kanske redan går fett så jag släcker stiftet? känns långsökt.. dålig komp? Samtidigt känns det som att den går rent lite högre upp i varv och en v6a som går på 5 borde huttra å ha sig hela registret och inte bara på låglast under 2500rpm :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Det är inte nåt med ventilerna på 5an som gör att den inte går på tomgång men repar sig vid högre varv (men jag kan inte komma på nåt smart, en ventil som inte stänger helt skulle ju inte bli bättre vid högre varv )?
Ett kompprov skulle ju säga nåt.
Annars kan det ju vara hel fel tändningstimning på just den cylindern, om det är helt sekventiell tändning, men varför den skulle rätta till sig kan man ju fråga sig.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Tändningen är wasted spark så då borde väl en till cylinder gå lika illa? Komprestare har jag ingen ännu men får väl i värsta fall skaffa en.

Kan ju också vara så att spridaren ger för lite/fått smuts i sig. Jag ser att den sprutar men har inte plockat av så jag kan jämföra med dom andra hur mycket :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Vet inte riktigt hur väl man hör det på en 6:a men på en 4:a så hörs det rätt så väl
när man kör runt motorn med startmotorn före det har man så klart tagit lös kontakt till tändspole
eller dylikt så att motorn inte startar, har man nån cylinder som är komplös så blir gången rätt så låghalt.
Snik kompatest...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
super7 skrev:
Vet inte riktigt hur väl man hör det på en 6:a men på en 4:a så hörs det rätt så väl
när man kör runt motorn med startmotorn före det har man så klart tagit lös kontakt till tändspole
eller dylikt så att motorn inte startar, har man nån cylinder som är komplös så blir gången rätt så låghalt.
Snik kompatest...


Håller med om att det hörs ganska bra på en fyra Hör inga sånna konstigheter på denna.. Får kanske försöka filma en provtur så det går höra gången på den... Skulle som sagt kunna vara mappningen som är problemet med.

Deadtime för spridarna har jag inte ändrat vid byte, dom ligger kvar som tidigare (finns en del spridare inlagda, de var Siemens Deka 630 och är så fortfarande. Skulle ju kunna ändra till Bosch green giants så är det samma typ av spridare i alla fall. Dvs Bosch EV6).

Jag kikade på en log med autotune funktionen och den säger åt mig att sänka VE tabellen i området 1500-3500rpm ca på 95 oktan. Har inte ändrat något då det ska i E85 men BB lambdan säger att den gått fett. Vilket iofs inte är konstigt om en cylinder inte tänder ordentligt

IR tempmätare kanske? Skjuta på grenrören och jämföra för att se så det faktiskt inte blir någon förbränning?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Cassius skrev:

IR tempmätare kanske? Skjuta på grenrören och jämföra för att se så det faktiskt inte blir någon förbränning?

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Cassius skrev:
IR tempmätare kanske? Skjuta på grenrören och jämföra för att se så det faktiskt inte blir någon förbränning?
Kommer du åt med handen så känner du det rätt tydligt direkt efter uppstart från kallt. Det tar några sekunder innan det blir bränn-varmt. Lite fukt kan även det användas som analys, det torkar fortare om det tänder än om det är nattsvart.
Men en lasertemp är så användbar att den inte kan saknas, shoppa på

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Har du kollat kompet? Brukar ju bete sig ganska exakt sådär när det är dåligt komp, ingen tändning på låga varv men på högre (fast orkeslös motor).

Annars brukar ju tändstift som varit blöta bara vara att kasta och köpa nya.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



[quote="Cassius"]
super7 skrev:
VVilket iofs inte är konstigt om en cylinder inte tänder ordentligt


Då en cylinder inte tänder trots den får soppa, så visar lambda at den går snålt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
[quote="Kadett4wd"]
Cassius skrev:
super7 skrev:
VVilket iofs inte är konstigt om en cylinder inte tänder ordentligt


Då en cylinder inte tänder trots den får soppa, så visar lambda at den går snålt.


Jaså? Intressant. Hade jag ingenaning om

Maz: orkeslös är den inte. Den sliter loss vid snabb växling till 3an i ca 70-80. 3000 rpm ca och full gas utan att växla sparkar den i tydligt så med lite varv känns den helt klart pigg och alert! Kompet är inte testat, stift bytta till motsvarande från biltema (svårt att få tag i stift en söndag...)

Beställde dock 2 omgångar b7es som jag läst mig till ska vara "rätt", satt bp6es i nu. Samt en komp testare

IR termometer, räcker 200 grader för däck? Eller är de bara dom somläser 500+ man ska titta på?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare



Hörs riktigt dåligt(på mobilen i alla fall) när jag sätter mig i bilen igen och höjer varvet. Men Niklas vattentest visade positivt resultat och jag tycker den går jämnare också!

Det "enda" jag gjort är att jag tog ut Biltema stiftet från 5an och satte i NGK stiftet från 4an (I lördags hade jag en tanke om att flytta 4an till 5an och vice versa, men på söndag när jag skaffat extra stift kom jag inte ihåg om jag redan flyttat stiften eller inte. Så jag bytte båda till biltema stift). Samt så bytte jag 6ans tändkabel till 5an och vice versa.

Nu märks det även när jag rycker 5ans tändkabel att motorgången ändras, även om det inte är mycket. Så jag avskriver detta som "löst" tills vidare. Kanske bara var noja och lomhördhet från hungrig 5 veckors bebis

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



En syresensor som de kallas, känner av syre i avgasströmmen.
En cylinder som inte tänder pumpar ut oförbränd syre, varav sensorn rapporterar leant.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Jag är total nybörjare på detta. Bara då det är tydligt

E85 är nu i tanken, startar inte på grund inställning (för bf95). Fine, adderar 30% på VE tabellen, går igång med lite Gas. Sen testar jag lite upp och lite ner.

Kan väl summera det med att lambda på tomgång (ca 700rpm) ligger på 0.95 med 95oktan värden på VE tabellen. Med 30% extra ligger den på 0.8. Förhöjd tomgång så dippar lambda rejält och med det menar jag blandningen magrar rejält. Är detta normalt beteende? Ska jag fetta på det jag törs och ut å köra autotune?

Får ingen stabil tomgång alls för tillfället, kom nog upp i 60-70 grader motortemp innan det fick räcka för ikväll och där får jag tomgång.

Sen noterade jag en annan sak. ECU Master säger tps 7% med spjället stängt, detta borde vara 0% va? Så tps'en behöver justeras?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja, det är typ 100 ggr svårare att få tomgång med e85 kall än bensin.
Spridare är inte linjära vid låga öppningar.
E85 är svårare att tända än bf så när du hamnar fel, kommer du inte nödvändigtvis kunna lita på lambdavärdet.
Ja tps måste vara 0% på tomgång och 100 vid pedalen i golvet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
knotan skrev:
Ja, det är typ 100 ggr svårare att få tomgång med e85 kall än bensin.
Spridare är inte linjära vid låga öppningar.
E85 är svårare att tända än bf så när du hamnar fel, kommer du inte nödvändigtvis kunna lita på lambdavärdet.
Ja tps måste vara 0% på tomgång och 100 vid pedalen i golvet



Då får jag hålla mig i om gränserna för vad som borde vara rimligt då Tändningen låg på 12-35 grader (tomgång till full mutter) så den borde jag inte behöva pilla så mkt med rycker jag.

Tomgångsregleringen har aldrig fungerat för mig på denna. Såg igår att den är inställd på att reglera endast med TPS <3%. Så det kändes som en rimlig förklaring

AFR/Lambda target har jag förstått som att man inte ändrar? Står i mitt fall kvar på 14.7/1.0 rätt över?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det är många variabler att tänka på. Det bästa är att pilla själv. Och ställa frågor såhär, (det finns dessutom ofta flera sätt att lösa samma problem, vissa mer rätt än andra, vissa sämre lösningar kan ändå fungera)
Du lär dig så länge du provar dig fram.


Så länge du lär dig så försök håll en funktion i taget i fokus.

Även i ditt simpla styrsystem så finns väldigt många olika funktioner som stör varandra.

Lambdareglering tex är bra att ha avstängd ända fram tills dess att motorn är färdigmappad. Den kommer annars gå in och störa när du ställer in andra saker om den är aktiverad.

Overrun fulecut (motorbroms) behöver oxå vara avstängd. Eventuella tomgångsregleringar måste vara avstängda.

Målet är att få motorn att gå bra på mekaniskt inställt läge på gaspjället, och gå på tomgång och låga laster med någorlunda rätt lambda och rent bara på bränslemapp/warmupp/cald start enrichments (minns inte exakta namnen i ditt system, dem har olika men snarlika namn i olika styrsystem)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Bil el och motorstyrning är egentligen de enda områden runt en bil jag inte känner mig bekväm med. Elen främst för pga bristande intresse skulle jag tro (det ska bara fungera! ) men där känner jag mig mer och mer bekväm också.


Motorstyrning har jag aldrig kommit mig till förrän nu. Och visst lär man sig för varje gång man pillar

Nu fixade jag till TPSen mekaniskt, filade upp hålen lite och justerade tills jag kom till noll. Upptäckte sen att jag kunde sätta gränsvärden i volt i ECUn för vad som är stäng och öppet.. Så hade inte behövt skruva alls
Men fick ingen tomgång.. tänkte ett varv till och inser att det ju inte är så konstigt eftersom spjället är helt stängt! (Har ju ingen tomgångsmotor ännu) Det justerade jag ju ihop när jag skulle få till tpsen så lätt justering där och tomgången kom direkt.

Bytte även från AFR baserad bränslemapp till lambda baserad och satte lambda 1 som target rätt över. Adderade en aning cranking fuel, och pillade på ett par till mindre inställningar. Startar ganska enkelt nu halvvarm (40 grader) och håller stabil tomgång på strax under 1000rpm. Socken innan motorn ökar från tomgång är borta. Upp till 3-4000 rpm har jag nog ökat 40% I bränsle. Baserat på log/autotune endast tomvarvande på uppfarten. Han inte med någon provtur idag.. Men lambda ligger runt 1 vid torrgasning i alla fall vilket är bättre än från 0.8 till 1.2 som de var igår vid samma förfarande

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det där grejar du nog vartefter
thumbs up

Ja lambda 1 gäller ju över större delen av registret.
Vid lätt acceleration kanske 0.9 och absolut full-last 0.85 borde vara lagom.
Vid insaktning/lätt motorbroms ska den ju gå upp över 1 . Kanske 1.1-1.2 i bränslemappen , men sen aktiverar du ju fuelcut senare när bränslemappen känns klar..

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
knotan skrev:
Ja det där grejar du nog vartefter
thumbs up

Ja lambda 1 gäller ju över större delen av registret.
Vid lätt acceleration kanske 0.9 och absolut full-last 0.85 borde vara lagom.
Vid insaktning/lätt motorbroms ska den ju gå upp över 1 . Kanske 1.1-1.2 i bränslemappen , men sen aktiverar du ju fuelcut senare när bränslemappen känns klar..


Lambda vid acc "reglerar" man väl med acc tillskott på bränslet? En del lambda tabeller ser man har ett fetare target högre upp i varv. Ska man ha en grund som är något fetare och justera det sista med tillskott tro?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 38, 39, 40   >>
254 besök idag (60089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande