Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 38, 39, 40   >>
68 besök senaste veckan (59771 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



För hög förtändning brukar snarare göra att tomgången "hänger kvar" (om det inte är tok mycket för högt kanske)

Minns inte om man kan ställa tiden för acc bränslet?? Det kan ju skilja en del mellan olika spridare hur länge och hur mycket som behövs.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag är lite osäker på vad jag ska pilla på ang. acc pumpen. Jag har sett att den hänger i lite för kort tid även under hårdare acceleration (t ex när jag gjorde dyno pulls).

Inställningarna ser ut så här:



dTPS Threshold har jag ökat från 3 eller om de var 4% till 8% utan egentlig praktisk bakgrund annat än att jag inte ville att den skulle pumpa i ifall man ligger och småvandrar lite på pedalen. Kanske borde sänkas. Sustain rate bör vara rätt. Där anger man vilken grad av berikning som behålls till nästa motorcykel. Någon som har ett referenstal på en annan motor med liknande inställningar så man kan få ett hum om det är här det ska justeras eller på annat ställe?

Tändningen ser ut så här:


Det är ett hyffsat hopp från 1250-1500 rpm vid låga MAP värden, samtidigt ändras ju MAP trycket markant så fort man öppnar spjället och på andra sidan är inte skillnaden lika stor. Kan de vara att förflyttningen från 13,5 grader till ca 17 grader som är för stor?

Här är loggvärden från en trottel blip, jag vet inte om nedan är ett normalt beteende? Bruksbilen känns betydligt mjukare och mer responsiv än detta visar på. Värdena är 4 tidpunkter inom 1 sekund.



Kan en av orsakerna till detta månne vara att jag hr 1:1 utväxling på spjället? Spjället öppnar i lite för rask takt för att motorn ska hinna med att matcha med bränsle och svälja allt? Känslan live är lite som i det första filmklippet jag la upp att den får en kallsup och Sen reagerar.

Jag vet inte om jag ska lägga alltför stor möda på det heller, annat än för att lära mig hur det hänger ihop, innan jag bytt insug. Då kommer jag sätta in en tomgångsmotor också.

En annan kommentar jag fick var att motorkaraktären inte kändes riktigt som Alfa, tydligen har Alfan en tydligare "kick" där den vaknar till liv och sliter på original, denna är mer urstark rakt igenom. Skulle kanske kunna vara den relativt snälla tändningen? Fast den kanske inte är snäll heller, kanske bara är jag som inbillar mig Ska gå upp till 34 grader original som den gör även här, det dock på bensinkvaliten i början av 90 talet. E85 sägs ju ska vilja ha liite högre tändning, om än inte jätte mycket.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Sustain är väl helt enkelt hur länge den är aktiverad, mao vill du ha mer pump över längre tid, öka sustain.

Spontant reagerar jag dock över din tändtabell.
Den är väldigt elak(i min mening)

Du har vid full mutter och 3500rpm ca 30 grader, och uppåt i varv ger du den ÄN MER förtändning, huvaligen!

Beroende på kolvdiam och effektivitet så skulle nog jag vilja ligga betydligt lägre runt vridmax och sedan SÄNKA tändningen nån grad, typ 2-3 grader upp mot maxeffekt.

Stora kolvar kräver mycket förtändning, en grundregel.
Men den där motorn är väl nära kvadratisk? (86x86)
Det är inte 'stora kolvar' om man jämför mot jänk som har typ 110mm borr, då har de de där tändvärdena då knappat in(men fortfarande sänker upp mot topp)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Läser nu de är lite överkvadratiska, de ska då ha lite tuffare kurva än en kvadratisk.
Men det handlar bara om några grader.

Min c23xe/let exempelvis med 10.5 i komp så hade jag som max utan laddtryck 24 grader(4600rpm).
Din kan ta nån grad mer som sagt, 30 skulle väl jag börja på kring vridmax, för att sedan gå mot 27-28 vid varvstopp.

Detta kan göra att du får en mer varvvillig maskin eftersom hög tändning motarbetar maskin lite, varav din känns urstark hela registret, din toppvarvsknuff kan saknas liksom.

Tändkurvan brukar direkt återspegla sig i vridkurvan då allt lirar.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Precis, borr är 93mm, slag 72,6 Hemisfäriska förbränningsrum, 44mm ventiler in, 38,5mm ut.

Jag trodde detta var en snäll tabell, men jag kan absolut ha fel! Den är inte justerad något från bensinmappningen heller. Googlade runt lite igen nu och 7 grader på tomgång verkar dom ha haft på 80 talet med 30 grader vid toppen av kurvan (ish 5000 rpm pratades det om). Någon nämnde att en motsvarande motor med "S" kolvar (lite högre komp) gav mest effekt med 34 grader.

Rätt, fel, ingen aning

Men jag kan ju börja med att backa av tändningen lite över vridmax och se hur den känns därefter. Kanske ska dra ner den lite runt tomgång också med tanke på vad dom hade original? (7 vs 13.5) och då även sänka en del på dellast men låga varvtal?

Hade ändå tänkt pilla lite i tändinställningarna och se om denna vill poppa popcorn som moderna prestandabilar gör också

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Hittade denna nu:



En norrman med en 557hk turbo 3 liters 12v på E85 samt original 9,5:1 kolvar.

Hur väl borde en turbo kurva stämma med en sugiskurva? Här har han 30 grader från 3000rpm och uppåt vid 100kpa.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Att nån annan mappat si och så betyder ju inte det är korrekt
Det kanske inte är korrekt det jag säger heller, men mitt tänk återspeglar sig i fysiken

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag skulle också säga att det ser lite brutalt ut. Den behöver sannolikt inte rampa upp riktigt så snabbt.
I.mellanregister framförallt bör du dra ned den lite om du vill ha livslängd på kolvar/toppackningar .
t ensamt om den behöver vara så hög på slutet heller me där är det sannolikt inte ett lika stort problem om den är lite för hög

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Va kanske inte fullt så högt jämfört med vad jag först tänkte.
Efter mycket om och men hittade jag min sista mapp från min v6.
Ta det med en nypa salt då jag hade ett visst tryck även med helt bortkopplad wg i bänken.

Men jag skulle nog rekommendera att du ligger minst 2-3 grader under detta utan att verifiera i bänk och med knacksensorer.
, den var rätt känslig för knack i vissa områden trots e85.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Min uppfattning av det du visar i loggen är att bränslet hinner inte med , den leanar först för att kort efter feta på som den ska. , just nu ligger det mesta av tillskottsbränslet antagkigen via map-sensorn. Men den reagerar ju mycket långsammare än tpsen. Det är därför det är tps värdet du måste jobba med , mer bränsle direkt när du rör pedalen.


Blir det för mycket så du får lite omväxlande fet blandning när du kör "på jämn gas" så får du hantera det då

Men sen kan man heller inte helt lita på lambdavärdet då det släpar efter lite vid så korta gasningar. Men den magrare ju helt klart vid öppning av spjället

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Tack för tändningsreferensen jag får se över de inställningarna lite..

Du tänker att jag kanske borde justera upp Acc TPS factor en aning?


Sidospår. Jag behöver handla hem lite olja. 10w-40 är std rekommendation, 10w-60 vid "sportig körning". Vilket känns lite tjockt för min tilltänkta körning. (vilket blir till största del normal körning och kanske lite konbana). Jag har snöat in på två spår.

Castrol Edge 5w-40. Borde fungera fint året om, kanske inte optimal för bankörning men bör fungera bra till konbana i alla fall.

Mobil 1 FS Rally Formula 5w-50. Innehåller Ester så borde vara en bra allroundolja den med, framförallt sommartid. Fixar troligen bankörning bättre men samtidigt vintern sämre.

Båda alternativen ligger på ca 100kr/litern (20l) levererat till dörren. Nu är det ett par veckor kvar till jag kan ha den reggad, så absolut vettigaste kanske är att köpa en vettig olja för byte nu (GTX 10w-40 t ex eller liknande) och hälla i en lite mer prestanda orienterad olja nästa vår? Velig är jag oavsett..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Jag har ett antal dunkar AGIP Racing 10W60 över sedan jag sålde min senaste Busso. Du får dem för ett lämpligt pris. Finns i Lerum. Tror det är 12l om jag minns rätt.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



10w-60 är det väl för Busso, sen gammalt.

(Är 2a på oljan annars Gustav..? )

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Jag har ett antal dunkar AGIP Racing 10W60 över sedan jag sålde min senaste Busso. Du får dem för ett lämpligt pris. Finns i Lerum. Tror det är 12l om jag minns rätt.


Kommer PM

60 olja känns kanske lite overkill men Busson ska ju tydligen ha det vid "sportigare" körning enligt manualen t.o.m.

Biltemas 5w-50 har jag hört mycke gott om, jag har dock inte sett att den är API SN klassad? Kanske inte spelar någon roll ö.h.t men API SN brukar rekomenderas om man har E85 som bränsle. Men de finns så sjukt många rekommendationer och experter när det kommer till olja så man vet inte vad man ska tro!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



knotan skrev:
Men sen kan man heller inte helt lita på lambdavärdet då det släpar efter lite vid så korta gasningar. Men den magrare ju helt klart vid öppning av spjället

Och det är väl lite olika vilken fördröjning det är på vad lambdan visar beroende på varvtalet.
Och sen har jag fått för att man inte skall titta så mycket på lambdan vid justering av acc pump, hellre gå efter hur motorn reagerar och gången på motorn.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja som sagt, man kan inte lita helt på den. .en just att den magrare av för att sedan fetare på. Tycker jag tyder på att det saknas bränsle

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Jag säger minsta viskocitet möjligt, bara oljetrycket är stabilt.
Ju högre viskocitet man har desto högre blir oljetempen, med medföljande snöbollseffekt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare


Justerade tändmappen imorse med Knotans som "grundmall" och med Patriks kommentar om att sänka lite mot slutet. Inte provkört ännu (gjorde detta innan jag cyklade till jobbet imorse). Värdena är egentligen sänkta överallt förutom runt tomgång (låga varv, lågt MAP värde) där dom åkt upp ett par grader. "Original" ska ha 7 grader på tomgång, jag låg på 13-14 och har nu 16 så blir intressant att se hur den beter sig

Ser det mer vettigt ut som startpunkt nu? Värdena längst ut till vänster är för att se om det blir lite lätt avgaspoppande på motorbroms. (Mest för skojs skull, jag tillhör skaran som anser att effekten en bil har bara är en liten liten del i hur kul en bil är. En bil med 500hk kan, beroende på hur den är byggt/uppsatt/inställd vara svintråkig och samma bil med säg 150hk uppsatt på ett annat sätt kan vara svinkul! )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Ja det där ser bättre ut.

Min C63 har ju popsnbangs programmerat, även om det låter 'gött' så kan det faktiskt bli lite tröttsamt i längden, det blir lixom poffar å smällar trots man inte kört nå hårt.
Jag är lite påverkad av att allt ska ha sin naturliga funktion, en inprogrammerad grej är en fejk.
Det kan gärna få panga å poffa bara det kommer efter en stunds pressande och mycket av och pådrag på gasen så motorn blir lite 'flooded', typ.
Men då det kommer vid fiskörning i stan då man motorbromsar lite inför en korsning är ju bara så fel
Den absolut värsta bilen är ju den där lilla mercan, a-klass eller vad det är,, AMG'n.
Identiska poffar varanda gång, som att det är en skiva som hakat sig, inget random alls.

Att din maskin har 7 grader tändning original beror nog på att den har tomgångsmotor som hämtar upp tomgången, just för att de vill bränna igång en kat.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Ja det där ser bättre ut.

Min C63 har ju popsnbangs programmerat, även om det låter 'gött' så kan det faktiskt bli lite tröttsamt i längden, det blir lixom poffar å smällar trots man inte kört nå hårt.
Jag är lite påverkad av att allt ska ha sin naturliga funktion, en inprogrammerad grej är en fejk.
Det kan gärna få panga å poffa bara det kommer efter en stunds pressande och mycket av och pådrag på gasen så motorn blir lite 'flooded', typ.
Men då det kommer vid fiskörning i stan då man motorbromsar lite inför en korsning är ju bara så fel
Den absolut värsta bilen är ju den där lilla mercan, a-klass eller vad det är,, AMG'n.
Identiska poffar varanda gång, som att det är en skiva som hakat sig, inget random alls.

Att din maskin har 7 grader tändning original beror nog på att den har tomgångsmotor som hämtar upp tomgången, just för att de vill bränna igång en kat.


Hade gärna haft "riktig" popcorn tillverkning men tror jag har en allt för mild motor för det. Kan mycke väl vara så att man tröttnar i längden men då är det ju bara att justera bort igen. Förhoppningen är väl att framhäva en mer trimmad/sportigare känsla hos mig som förare utan att tumma så mycket på körbarhet och tillförlitlighet.

Så kan det ju absolut vara, skulle det betyda att jag kanske bör sänka tändningen runt tomgång något när jag väl får dit en tomgångsmotor då?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 38, 39, 40   >>
68 besök senaste veckan (59771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande