Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 38, 39, 40   >>
29 besök idag (59250 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Nää, bara om du ska följa avgaskrav med kat å grejer.
I övrigt är det bättre med en responsiv maskin anser jag.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Var till slut ute en sväng igår. Gången känns väl hellre bättre från 1100 till 2000 varv nu. När den är varm!

Startar fortfarande ganska lätt, men är kinkigare kallstartad än tidigare (var den redan innan jag justerade tändningen, detta kom efter att jag justerade ner kallstartsberikningen en aning. Dock fick jag det till att den gick fett innan justeringen så något som får ses över igen).

I mellanskiktet, säg 30-40 grader motortemp upp till 70+ är den fortsatt kinkig med. "Kallsups-syndrom" beskriver det väl kanske bäst. Så samma som innan, varvtalet droppar för att sen hosta igång en halvsekund senare (om den inte dör). Väl uppe i temp är det inga konstigheter. Blev om något hellre sämre efter att jag nu höjde tändningen runt tomgång så jag provade att lägga in en sänkning med 3 grader upp till 60 graders motortemp. Får se om det gör någon skillnad nästa gång jag ska dra igång den.

Autotune föreslog inga större förändringar för att ligga kvar på lambda 0,95 efter att sonden väl hoppat igång (40 nånting graders motortemp) så de gav inga större ledtrådar heller.

Kunde konstatera att det nu även hördes ett lättare avgasläckage, har sett att det sipprat lite sot på vardera sida av den första dämparen där det sitter klämkopplingar så det är isärplockat för att komplettera med avgaspasta. Kändes också oväntat varmt inuti bilen mot tunneln, jag körde kanske en halvtimme, inte särskilt hårt, och mellan stolen och tunneln skulle jag bedöma att det var 45-50 grader vilket var varmare än jag hade trott efter en så kort och relativt lugn tur. Nu var det ju nära 30 grader varmt också men den där värmeskölden får jag nog fundera på ett varv till.

Jag har ju haft ett oljeläckage på kamrems "avspännaren" också, där bytte jag packningssatsen tidigt förra veckan och den verkade tät då (kallstart, tomgång någon minut) men inte längre. Läcker nog mindre men är inte tät.. Får kanske se över en mekanisk istället ändå då.
Sen är det inte 100% tätt vid oljetrågspluggen, vilket väl må vara. Jag har nya tätningsbrickor hemma. Föregående ägare har förberett med en oljeretur också och den är inte heller tät. Det är besvärligare då det ser ut att vara en skottgenomgång.. Jag har ingen aning om vad det är för olja i heller, är den en blaskig sort kan det ju bli helt bra med en tjockare olja också. Oljetemp har jag ingen koll på just nu, motortempen höll sig dock på 80-85 som mest.

Gårdagens största fadäs var dock när jag glömde släppa handbromsen, alt. inte släppte den tillräckligt, och körde någon km. Tyckte den boggade när jag släppte gasen... Mina bakskivor har nu en väldigt vacker blåanlöpt färg

Popcornspoppande blev det inget av heller. Märkte att jag vid motorbroms har ca 15 kpa så ligger inte i den kolumn jag justerat tändningen på. Justerade då även 17kpa kolumnen utan resultat. Jag vågar dock inte testa alltför mycket mer i nuläget då jag inte vill råka ut för problem inför reggningen, 17kpa kolumnen har värden på runt 40-45 i VE tabellen, tomgången bara liiiite mer än det, med en tändning på 4 grader kanske det som "ska" poppa sker innan avgasventilen öppnat, har jag då dessutom lite mycke bränsle så kan de ju också vara så att jag eldar för kråkorna vilket då bidragit till värmen jag kände i bilen? Känns klokast att låta detta vara tills kammarna är bytta, då kommer jag oavsett få justera om det med tanke på andra öppningstider för ventilerna.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Så i tisdags kväll gjordes en form av mandomsprov. 8 mil, enkel väg, upp till Vårgårda! Jag läste faktiskt på innan och hittade att utöver kortast möjliga väg till verkstad för reparation och till reg besiktning får ett oregistrerat fordon även köras till och från provning som krävs för reg besiktning (Paragraf 13, punkt 3, sista meningen)! Rätt eller fel, tolkningsfråga.. Men bilen skötte sig bra!

Det märks att motorn sitter ganska stumt, motorn i sig sitter med typ bärarmsbussningar, dock i gummi, och lådan har två ganska hårda motorkuddar. Från 1800rpm till 2100 rpm på femman resonerar precis hela bilen! Jag har nog en del att jobba med där runt 1500-2000 rpm i övrigt också då den inte riktigt trivs i det varvtalsområdet.. 80kmh funkar bra på femman, men 70kmh passar fyran bättre. 50kmh vill man ner på trean. Med tanke på motorstyrka och bilens vikt (som var 960kg med halv tank utan förare vid vägning hos SFRO) borde 50kmh på femman inte vara några konstigheter!

Farsgubben hörde av sig på måndan, då hade han tagit en tur på motorcykeln och var i Mora (utgått från Skellefteå, så 80 mil ca) och meddelade att han tänkte svänga förbi oss på tisdan. Så han fick köra följebil just in case. Väl framme informerade han om att jag nog har något fel på blinkersen.. Spaken gav utslag på alla 4 hör oavsett riktning... jaja, de var inte det vi var där för!

Bullerprov var det dags för. Väl framme är det dock väldigt lugnt och stilla, Luigi (SFRO) råkade vara på plats och blev lite förvånad över att vi dök upp. Bullerprovet skulle ju vara den 29onde, inte den 28onde! *suck*.. så går det när man har för brottom och inte läser kallelsen ordentligt... Jag fick lämna Kadetten på plats i alla fall, och åkte upp igen dagen efter, dvs igår!

Efter lite knåpande så gick den dessutom igenom, så nu är det bara registrerings besiktningen kvar! Där lyckades jag tillslut hitta en tid på måndag den 4/7 så nu är det bara att göra sig redo

Körningen hem gick lika galant som den upp, så två stycken 8 mila turer utan bekymmer. Känns betryggande. Men blinkersen... och vindrutetorkarna var också döda..

Så sent igår kväll tog jag och farsan en kik även på det, torkarna visade sig vara en av kontakterna mellan elsystem och rattstång som inte var ordentligt ihoptryckt, så enkelt fixat. Blinkersen... Har jag nämnt att el inte är riktigt min grej?

När jag satte i instrumenthuset så följde det med ett elschema, detta feltolkade jag eller så blev jag osäker på om det skulle vara en höger och en vänster kabel från instrumenthuset och ut som inte var märkt vänster eller höger. De två kablar som fanns där satte jag dock i en kabelsko, och de två från bilen i en annan och tryckte ihop.
I efterhand känns det ganska logiskt att felet blev som det blev, blinkar jag vänster kommer ju strömmen fram till nämnda kabelsko och fortsätter ut i den andra kretsen! Så efter att ha kopplat om det fungerar nu även den.

Lite allmän översyn, kontroll av skruv/mutter så inget rallat upp, liten justering av avgassystemet och en check på hjullagren fram då jag tycker mig ha ett litet lagerljud så ska jag vara redo inför måndag

Huuuujeda mig va de ska bli skönt om den går igenom att kunna "släppa" lite på mekandet och slappna av lite

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Grattis!
En av två stora milstolpar avklarade och väldigt snart till den andra, måste vara en härlig känsla!

Nu när du ändå kört bilen lite, vad känner du då att du vill använda den till för körningar? Matchade den dina förväntningar?

Det finns körning på Gelleråsen i juli samt Vårgårda och knutstorp i augusti om du inte fyllt kalendern ännu thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Grymt! Rätt inspirerande att läsa, har haft en omotiverad period ett tag nu, men det hjälper att se hur det går med andra Kadetter Lycka till!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Trevligt att träffas häromdagen!

Hoppas få se och möta Apeln(?!) i konbana framöver!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Figgz skrev:
Grattis!
En av två stora milstolpar avklarade och väldigt snart till den andra, måste vara en härlig känsla!

Nu när du ändå kört bilen lite, vad känner du då att du vill använda den till för körningar? Matchade den dina förväntningar?

Det finns körning på Gelleråsen i juli samt Vårgårda och knutstorp i augusti om du inte fyllt kalendern ännu thumbs up


Ja verkligen. Med ganska mycket för mycket på jobbet (jobbar i byggbranchsen, dom som bor i Göteborg har säkert märkt att det byggs precis överallt? Det skapar i sig problem, på det har vi omvärldssituationen som gör att vi har svårt att få fram material och det vi får tag på stiger nästan okontrollerat i pris. Vi räknade t ex på just detta projekt för 2,5 år sen, i februari i år hade priset på t ex plywood gått upp 90% jämfört med då. I maj 165% och det fortsätter stiga *suck*), en snart 3 åring, en 2 månaders, ett hus som ska skötas om med en tomt som fortfarande återställs efter dräneringen i våras så har jag verkligen behövt leta efter tiden för att få ihop bilen. Att ha den ståendes isärskruvad var inte anledningen till att jag köpte den, en isärskruvad Kadett har jag ju redan sen innan Så det har stått högt på priolistan att få denna godkänd!

Körningsmässigt har jag ju bara kört lugnt på landsväg till å från vårgårda och i övrigt med laptopen i passagerarstolen, så jag har inte känt ordentligt på den ännu. Men spontant skulle jag säga att det är konbana som är intressant i första läget. Jag har dock ingen hjälm så jag får se när första tillfället blir Har nog inget emot att bruksa den lite först för att hitta lite småjusteringar som kan behövas för driftsäkerheten heller

Sen har jag ju kammar och ett insug som ska på med.. Måndag först nu, sen lite vila. Och ragga tag i en enkel hjälm till en början i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Idag gäller det. kl13.30.

Så jag tog bilen till jobbet imorse! Kan konstatera att reflexerna är lite ringrostiga när det kommer till att parera ställ. Vått väglag + kalla däck och vridstark motor gjorde turen till jobbet... intressant Nästan som att köra med en "std" Kadett uppe i norr på vintern (med riktiga vintervägar). Fast nu dansar rumpan inte bara i låga farter vid gaspådrag utan även över 50-60kmh.

Lite "nervös" känns den, så kanske kan vara på sin plats att plocka bort lite "respons" i låga varv. Tankade igår också, då jag inte har en fungerande tankmätare så hade jag inför bullerprovet fyllt upp till vad jag trodde var nära på full tank. OM jag gjort det så tar den rejält med bränsle. För det gick i 32 liter, tanken är om jag inte minns fel 38l? Turen till Vårgårda ca 16-17 mil..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Lycka till! Nu har jag kanske inte fått med mig, men lösningen för coilovers framme blev inga konstigheter?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jk95 skrev:
Lycka till! Nu har jag kanske inte fått med mig, men lösningen för coilovers framme blev inga konstigheter?


Nädå, kommentaren var snarare: "Smart lösning, justerbart och enkelt". Sen är de trångt som fan att justera men..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Cassius skrev:
Jk95 skrev:
Lycka till! Nu har jag kanske inte fått med mig, men lösningen för coilovers framme blev inga konstigheter?


Nädå, kommentaren var snarare: "Smart lösning, justerbart och enkelt". Sen är de trångt som fan att justera men..

Det va ju upplyftande, kanske jag måste fundera på riktigt att få till en sådan lösning under vintern

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Cassius skrev:
Idag gäller det. kl13.30.


70 minuter efter det är det och här väntar vi spänt...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Cassius skrev:
Idag gäller det. kl13.30.


70 minuter efter det är det och här väntar vi spänt...


De gick bara fint tror inte det tog 30 minuter ens! Tog kort dag och åkte hem till familjen.

Men nog hade jag missat att de ska kontrollbesiktas också.. Så de blir väl å boka snart de med då. 4 olika besiktningstillfällen sen den 20/6 inkl kontrollbes. Hoppas det tar slut där nu! 😅

Ändringarna har i alla fall kommit in:



Står bara: Motor Alfa Romeo 164, de gör de ju enklare ifall motorn skulle rasa. 164an fanns ju med 3.0 24v och 2.0 v6 turbo också

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Cassius skrev:
Står bara: Motor Alfa Romeo 164, de gör de ju enklare ifall motorn skulle rasa. 164an fanns ju med 3.0 24v och 2.0 v6 turbo också


Vad står den under motoreffekt?
På min Porsche står det "Opel Vectra -93, 2.0" men under motoreffekt så står det 110kw. Annars hade det varit bra för C20LET.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
145kw , 24v och turbon har 154kw. Tryckfel? 12vn har "bara" 141, 135 eller 132kw. Turbo 4an 129kw.

Skadar inte med alternativ ifall det skulle bli ras i alla fall, fullkomligt låst är jag ju inte. Sen ska ju givetvis inte denna rasa, nånsin! Utan bara bjuda på år efter år med nöje

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Grattis, vad roligt!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Cassius skrev:
145kw , 24v och turbon har 154kw. Tryckfel? 12vn har "bara" 141, 135 eller 132kw. Turbo 4an 129kw.

Skadar inte med alternativ ifall det skulle bli ras i alla fall, fullkomligt låst är jag ju inte. Sen ska ju givetvis inte denna rasa, nånsin! Utan bara bjuda på år efter år med nöje


145 kW är väl för att det är vad ditt effektintyg som är underlag för reggningen säger... :-)

Det hade varit bra om det varit angivet att det är utbytt styrsystem, har du kontakt med regbesiktningspersonen kan det vara värt att påpeka det. Utan textkod för att motorn är ändrad, eller att den är konverterad (T31EB) till drift med E85 (även om det står som bränsle) så finns viss risk för framtida bekymmer om någon petig person hanterar frågan (läs flygande besiktning).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
therealpinto skrev:
Cassius skrev:
145kw , 24v och turbon har 154kw. Tryckfel? 12vn har "bara" 141, 135 eller 132kw. Turbo 4an 129kw.

Skadar inte med alternativ ifall det skulle bli ras i alla fall, fullkomligt låst är jag ju inte. Sen ska ju givetvis inte denna rasa, nånsin! Utan bara bjuda på år efter år med nöje


145 kW är väl för att det är vad ditt effektintyg som är underlag för reggningen säger... :-)

Det hade varit bra om det varit angivet att det är utbytt styrsystem, har du kontakt med regbesiktningspersonen kan det vara värt att påpeka det. Utan textkod för att motorn är ändrad, eller att den är konverterad (T31EB) till drift med E85 (även om det står som bränsle) så finns viss risk för framtida bekymmer om någon petig person hanterar frågan (läs flygande besiktning).

Gustaf


Det stämmer ja, 145kw är vad effektintyget säger. Och byte till annan motortyp är ju inte reglementsmässigt även om det nog kan gå snacka sig ur det med tanke på hur nära dom andra ligger effektmässigt.

Bra poäng om T31B, ska se om jag får tag på honom. Nu har det varit rejäla doser av nervositet först inför SFRO slutbes, sen inför bullerprov och slutligen inför regbes.. Så jag har inte bokat någon kontrollbesiktning ännu, besparar mig den nervositeten någon dag till. Den ändringen är ju bra om den kommer in i samband med det!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Bullerprovet där... Första repan gick inte riktigt som väntat, han som besiktat bilen från SFRO trodde vid slutbes att ljudet inte skulle vara några konstigheter så jag vidtog inga extra åtgärder. Det sitter trots allt en katalysator, Apples största 2,5" ovala dämpare och en "noname" slutburk med 2,5" in, 2x2,5" ut som snabbt övergår till 2st 3" slutpipor. Första repan gav 85dB som snitt.. Jag hade inte med mig så mycke för att åtgärda detta då jag trodde att det skulle gå bra ändå så det blev en del fulfixande som andra repan gav snitt på 82dB!

Däremot har jag hela tiden tyckt den är lite onödigt högljudd och funderat på att göra om något för att få ner ljudvolymen, tiden har bara saknats.. Nu med facit i hand kände jag att jag fick hitta tid dock. Så et par dB-killers är under produktion.







Jag har inte bestämt mig för om jag ska köra two-step eller three-step ännu rent designmässigt, mittenröret är 45mm YD och två sådana blir ungefär detsamma som 2,5" i area. Det perforerade röret är 42mm YD så något mindre. Tanken är att linda dämpull runt 42mm perfo röret men låta det vara fullt flöde igenom öppningen. Omslutningen på 45mm röret är också perforerad så jag tycker inte jag borde strypa flödet särskilt mycket, även om det är just en strypning av flöde jag vill ha för att få dämparna som sitter där att arbeta bättre.

Blir det för lite skillnad kan jag alltid svetsa igen öppningen på det lilla perfo-röret för att strama åt det ytterliggare. Förhoppningsvis är ljudnivån sen laglig på riktigt med och med lite tur blir jag av med en del av dovheten i ljudkulissen med mindre slutpipor vilket hade uppskattats

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Finns det inte nån 280 hk variant av den där sugsexan?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Du hade nog nått samma effekt om du satt på ett par makaroner på slutljuddämparen och riktat nedåt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 38, 39, 40   >>
29 besök idag (59250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande