Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 38, 39, 40   >>
271 besök senaste veckan (59251 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
erikjakan skrev:
Finns det inte nån 280 hk variant av den där sugsexan?


Inte av 12 ventilaren, finns nån på 210 ish original. 24vn finns med 220-230 i 3 liters form och 250 i 3.2l configuration. Sen finns det satser på upp till 3,8 liter om man ska börja byta saker

270-280 häst får du ur en 24v med milda trimkammar och mappning verkar det som. Så dom verkar svara bra på enklare trim! Jag var nära att köpa en 166 24v för 4-5 000 när jag köpte denna men avstod då jag inte kände att jag hade tid/plats till att plocka ur motorn och skicka resten på skroten.. Hade ju annars varit en bra affär då motorerna går för 10-15 och bromsarna för 4-5 på beggat marknaden :/

Kadett4wd skrev:
Du hade nog nått samma effekt om du satt på ett par makaroner på slutljuddämparen och riktat nedåt.


Teorierna på plats sa att avgas riktat mot marken skulle ge sämre ljudvärden än rakt bak, eller som jag har det lätt uppåt bakåt. Rätt eller fel, ingen aning. Sen är dieselböjarna inte nått som faller mig i smaken :P Tror och hoppas att detta ska sänka mer än lösningen jag hade på bullerprovet (som förövrigt var ett knyte trasor i ena slutpipan och en arbetshandske med avklippta fingrar på den andra. Det genererade en del skratt i alla fall )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Stämmer, 3.0 24v var närapå "strypta" iaf om man ska tro Bussogurun Jim Kartamalakis, kammarna är väldigt snälla. Sen finns förstås mellanvägar, t.ex. Squadratunings chip som höjer 3.0 24v från 232 till 246hk. Dessutom kan man bara genom att städa/slipa bort fräskanter osv i portarna/topparna få minst lika mkt till utan att ens röra kammarna, tydligen. Det är vad jag gjort iaf. (f.ö. tur att bilen är originalreggad "75 3.0" så jag slipper reg.bes )

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Mer effekt känns inte så svårt om man vill ha det, och jag har ju ett set kammar som ligger med. Få ner det i backen känns mer utmanande

Vått väglag och kalla däck = drar loss på 3an vid gaspådrag från 3500rpm redan nu.. Tänker fortsätta med dessa NS-2R 205or ett tag till och utvärdera sen, skulle vilja få in någon konbana eller liknande för att riktigt pressa bilen innan jag säger att greppet bak är för dåligt

Jag har gått och grubblat över en annan sak, då det ändå är ett par med lite mer Busso kunskap än mig som läser om detta hopkok är det normalt med motortemp under 80 grader? Landsvägsfart så ligger jag strax under 80 grader, kryper upp mot 85 i "stadstrafik" men sällan över det. Slangarna till termostathuset ska ändå bytas så ska tempen ligga högre egentligen, dvs termostaten stänger idag inte som den ska, är det ju läge att passa på å byta den med.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Grattis!
Vilken kämparinsats, med de förutsättningarna är du värd en tårta eller nåt.

Alla alfor jag har köpt har haft kass termostat, alla.
Så kolla den först.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Sista steget inbokat på tisdag. Dvs kontrollbesiktning. Usch mig.. 4 besiktningar på 4 veckor

Till det har jag eg inte gjort nått sen regbes. Eller ja.. Jag har bytt hjulmuttrar. Skaffade långa med 17 fattning i stål, bak hade jag original kadett, dvs låga öppna med 19 fattning. Hade svårt att få in 1/4" hylsan så drog dom med 3/8 och det blev inte tillräckligt bra.. Men nu får jag in hylsan så den greppar och kan dra så jag är nöjd

Sen har jag gjort klar dB-killersarna. Förbättring ja, kunde blivit ännu bättre men går ju enkelt förbättra designen jag har. Rullar nog så här ett tag först dock.





Nästa steg var tänkt att bli kammar och insug. Men jag går nog tillslut bet på min grundidé för insuget... tanken var att göra en platta med rör och sätta insuget över plattan. Men jag kommer inte komma åt att skruva fast rören med plattan på plats.. insuget måste sen sitta typ så lågt som det bara är möjligt för att ha en chans att klara sig under huven! Får väl se om de blir i två steg istället kanske.

Just nu går tankarna mot att svetsa trattar på en plåt som svetsas till insuget, som sen träs över rören, tätning mellan tratt och rör blir packningssilikon typ. Ska fundera lite till..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kontrollbesiktning - vi håller tummarna!
Kommer säkert gå som på räls ! thumbs up

Då blir det ju perfekt att du följer med på onsdagens kul-tur!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79



"Sen har jag gjort klar dB-killersarna. Förbättring ja, kunde blivit ännu bättre men går ju enkelt förbättra designen jag har. Rullar nog så här ett tag först dock. "

Hur gjorde du insatserna till ljuddämparna? Jag ska oxå regga snart och oroar mig lite över ljudnivån.....

_________________
Anders Larsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Björnsitsen skrev:
"Sen har jag gjort klar dB-killersarna. Förbättring ja, kunde blivit ännu bättre men går ju enkelt förbättra designen jag har. Rullar nog så här ett tag först dock. "

Hur gjorde du insatserna till ljuddämparna? Jag ska oxå regga snart och oroar mig lite över ljudnivån.....


På föregående sida (19) finns några bilder. Då jag har 3" slutföra tog jag ett 3" perforerad och slitsade upp så jag kunde förminska det så det passade invändigt. Sen klippte jag ena sidan så jag fick trianglar att vika in med 45mm centrumröret.
Mot 45mm centrum svetsade jag ett 42mm perforerad rör på 12.5cm. Sen lindade jag dämpare runt halva 42mm röret och tryckte ut mot 3" delen ordentligt.

För bättre effekt kan man blocka inloppet på 42mm perforerade röret och/eller linda hela det röret.

Ganska enkel sak egentligen materialet köpte jag på hild-tuning.de fick delarna på 3 dar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Kontrollbesiktning - vi håller tummarna!
Kommer säkert gå som på räls ! thumbs up

Då blir det ju perfekt att du följer med på onsdagens kul-tur!


Är det nått stående på onsdagar? Hade vart kul men vet inte om jag löser det denna vecka

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Cassius skrev:

Är det nått stående på onsdagar? Hade vart kul men vet inte om jag löser det denna vecka


Nej, högst improviserat!
Men vi har talat om detta länge, så det vore väl f...n om vi inte får till fler tillfällen än ett!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge.....

Den som väntar på nått gått väntar aldrig för länge........

Den som väntar på nått gått väntar aldrig för länge...........



Nä någon besiktning blev det inte... inte idag i alla fall. Hade bokat tid 13:20. 12.30 går jag ut för att frun väntar en väninnan som hade parkerat in mig om jag inte först flyttade bilen. Hoppar i, vrider på huvudbrytaren, frikopplar, sätter handen på nyckeln.

Tänker till...

Frikopplar igen. Vafan? Frikopplar 3-4ggr till. Cykelpump... kollar vätskenivån, tom.. lustigt jag var ju ut i fredags utan bekymmer!

Fyller upp, luftar. Pedalen tar bra. Ser av en händelse att det är en porsvets som läcker fint på grenröret! Drar fram svetsen också och löser det, tar 5 minuter?

Hoppar in i bilen, slår på huvudbrytaren, frikopplar, handen på nyckeln... va ända in i helvete!!! Frikopplar 3-4ggr till, cykelpump.....

Tittar under bilen, pöl...

Ringer bilprovningen, avbokar, går ut i trädgården och avreagerar mig på en oskyldig jordhög som ska skyfflas ner bakom en trädgårdsmur i en timme.

Ska krypa in under nu, hoppas på enkelt fel, men är lite orolig över att det nog kan bli att ta ner lådan... :/

Statusbild:


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Nej men vad tråkigt

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Gaaahh...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Aj, aj!

Surt, men specialbygg-projekt går ju sällan fullständigt som på räls. Been there, done that!
Bara att ta nya tag! Kämpa på!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Slangen in till slavcylindern är torr i alla fall, men botten på kopplings svepet blött..

En mutter kommer jag inte riktigt åt så ska se om jag hittar nått verktyg jag inte har som kan lösa det åt mig. Annars är lådan mer eller mindre nere. Tog strax under en timme att komma så långt så att allt är lossat, helt OK med tanke på att det ändå är ganska trångt. Klar fördel att det är löst svep på lådan

När jag köpte bilen sa han som byggt ihop detta att slavcylindern gått sönder "direkt" för honom, så jag är lite lur på att de kan vara nått sånt igen.. mastern är 0.625" vilket jag inte tror är för stort, slaven är en vanlig saab/opel. Ska bli intressant å se när väl skiten är nere.. :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Verktyget som saknades var en kortad 3/8" 19mm hylsa. 1 timmes mek till och det ser ut så här:





Imorgon morgon (innan resten av familjen vaknat) åker svepet ner. Sitter bara med en skruv just nu, då borde facit för problemet uppenbara sig.

Därefter handlar det bara om hur jag ska motverka att det sker igen..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Good News, jag troratt alltegentligen är "helt".

Bad News, stämmer min teori är det ett konstruktionsfel som kräver fräsning...








Baksidan av urtrampningslagret är blött. Styrtappen för lagret (röret i mitten) ploppar loss med lätthet. Nu antar jag att denna del är lös från början, någon som vill bekräfta/dementera?

Om så är min teori att ytan som lagret ska sitta mot inte är tillräckligt plan vilket gör att lagrets tätningsfläns inte får tillräckligt stöd varpå det har läckt lite lite vid varje frikoppling. Det som nu inträffat är att det kommit skräp emellan eller att flänsen helt enkelt till slut blivit skev varpå det blivit ett konstant läckage. Innan jag skruvade isär slangarna provade jag pumpa lite på pedalen och det hördes ett visst gurglande.

Så fräsa anliggningsytan plan + göra en bricka för att ta upp positions förändringen. Sen hålla tummarna för att det var det som också var felet..

Då var de bara å hitta någon med fräs i gbg området..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Hört mig för lite om fräsjobb, men dels svårt i semestertider och jag har inte särskilt många kontakter som håller till nära heller..

Mitt bästa kort är själv på semestertripp ett par veckor till. Så vad göra? Jo, pilla på ALLA skruvar!

Jag har haft en lista på saker jag känt att jag vill/behöver se över och eller förbättra/byta ut.

*Organisk kopplingslamell, E30 325i Sachs std beställd. Med 618 plattan kommer jag ändå ha koppling för mer än dubbla den effekt motorn kommer lämna
*Fuelrails med skruvade anslutningar i alu, allt utom 14mm borr har funnits hemma och borren beställde jag med lamellen.
*Termostaten behöver bytas. Beställd, blev dock en 87 graders då jag inte hitta någon källa med original 83 i lager. Denna är eg. Till 24v.
*Det har fläktat på passagerarsidan runt grenröret, en por har jag hittat men skulle behöva se över det ordentligt. Det grenröret har varit lös utan att få nya packningar med. Nya finns dock på hyllan.
*Kambyte
*Behöver se över kamrems av-spännaren. Läcker fortfarande olja.
*Wrinkle lacka ventilkåporna
*Fästet för växelspaken, det tar i lite på ena sidan efter att jag förlängt slaget på spaken. + att jag vill bygga om själva spaken lite, det är dock inte direkt prio nu.
*Det fuktar lite på tråget runt den tillagda oljereturs anslutningen.
*Det är fruktansvärt tight mellan tråg och framvagnsbalk på ett ställe, 1-2mm max.

Så i väntan på fräsjobb åker nog motorn ur för ovanstående översyner. För att göra allt ovan är motorn i princip helt frigjorda från bilen ändå och det är ju betydligt enklare att jobba på den bredvid bilen Blir också lättare att sätta på kopplings svepet igen t ex.

Åter till kopplingen.. slavens centrumhylsa har en fot som ligger 1mm försänkt in i ytterhylsan. Det satt en 1mm bricka där när jag plockade isär, men jag undrar om inte en 1.5mm hade varit bättre? Foten på innerhylsan tätar mot en gummiring, med 1mm bricka blir det ingen förspänning mot denna, samtidigt som 1.5 kanske är för tjockt?



För att säkra bra stöd för tärningen i botten har jag yxat ut en 3mm rostfriplåt. Jag har inte kontrollmåttat så denna kanske går in utan extra försänkning men annars var tanken att ta ut lagret som sitter där, svarva ner det 3mm, återmontera och fräsa ytan runt om till samma höjd. Plattan borde erbjuda bättre stöd än vad som varit?





Tips på bra rengöringsmedel för kuporna mottages gärna. Jag tänkte fälgrengöring + stålborste följt av avfettning + stålborste sen etch primer? Har en burk VHT hemma för skrynklet.



Överväger också om man skulle passa på att sätta in en kamsensor? Typ http://webshop.cp-service.se/sv/home/238-hallgivare.html
Den varianten tror jag att jag kan få in i alla fall. Sen att den "bara" behövs ifall jag ska gå över till sekventiell tändning är väl en annan femma.. Men motorn måste ur för att få dit den så..

**extra tanke.. när kopplingen har fungerat har jag egentligen bara behövt halva slaget på pedalen för att frikoppla och byta växel, men av gammal vana stampar man ju ner i golvet.. Då jag inte mätat vet jag inte om jag har slag kvar på tryckplattan, men om inte bygger jag ju bara onödigt tryck i slaven, skulle det också kunna vara en bidragande faktor till "haveriet" kanske? Ett stopp på pedalen kanske inte är fel. 618 plattan är ju hyffsat styv redan den jämfört med Saab original också..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Det går ju framöver iallafall

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Du är inne på rätt spår med att det måste vara en plan yta bakom lagret, jag gjorde samma miss med ett liknande lager i en bil jag hade för runt 15 år sedan. Det kommer blir bra mycket mer tryck i cylindern med 618 platta mot en original tryckplatta oavsett vart den kommer från. Antagligen minst det dubbla. Och ja, du behöver antagligen ett pedalstop, trampar du för långt, så kommer något gå sönder.

Jag är rätt säker på att jag hade samma dilemma med att hitta en bricka bakom som var rätt tjocklek, så det slutade med att jag planslipade baksidan av lagret tills det blev lagom med 1.0 millimeter shimset.

Jag fick det aldrig helt bra/tätt ändå. Så köpte senare en större corvette cylinder med lager dom passade min stora tryckplatta bättre.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jag håller ju inte till i Göteborgsområdet direkt, men jag kanske kunde titta på fräsningen om du vill.
Har semester nu så tid finns, skicka ett PM om du vill.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 38, 39, 40   >>
271 besök senaste veckan (59251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande