Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40   >>
76 besök senaste veckan (59793 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Igår fick jag loss ett par timmar! Bara boxnings plåtarna kvar nu






Punkt + kantsvetsade för att öka den sammanfogade ytan och minimera potentiellt flex mellan kantsvetsarna. Hoppas SFRO är nöjda med den här lösningen

Vad jag gjort är att kapa loss spindelleds hålet från en std bärarm och sen svetsa på motsvarande del från en Manta bärarm. Coiloverfästet går över skarven på ovansidan. Sen dessa 3mm plåtar över skarven på insidan och en 2mm boxning som också kommer gå över skarven.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Jag får gissa att spindelled från Manta är grövre, och då önskad från SFRO? Kommer själv önska att regga ändringar på min bil genom SFRO då den redan har så mycket reggad

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Japp, den är grövre i båda ändarna. Om man inte vill bygga om ett par ohv-bärarmar så kan man alltid köpa de här: https://www.o-t-r.de/shop/kadett-c/querlenker-unten-rechts-und-links-k . . . . Är dock inte original, troligtvis piratkopior från Brasilien.

_________________
Kai Anttila
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Commodåren skrev:
Japp, den är grövre i båda ändarna. Om man inte vill bygga om ett par ohv-bärarmar så kan man alltid köpa de här: https://www.o-t-r.de/shop/kadett-c/querlenker-unten-rechts-und-links-k . . . . Är dock inte original, troligtvis piratkopior från Brasilien.

Grövre men passar fortfarande på spindel alltså?
Tackar! 300 euro är ju pengar, men svårt at modifiera dom originala utan att ha Manta-armar å kappa bitar av

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Nej, man måste använda Manta/Ascona B spindlar också med B-spindellederna. Nederdelen passar i Kadett C CIH-bärarmen, men konan mot spindeln är grövre.

_________________
Kai Anttila
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Precis, andra spindlar (geometrin i övrigt är lika. Skiljer aningen på ackerman. Manta ascona A spindlar har lite mindre kpi) eller brotcha originalen vilket jag kommer göra.

Jag har förlängt dom ca 15mm i.o.m detta med och kommer använda manta b övre armar också som är 10mm längre. Jag kommer också sätta höger övre arm på vänster sida och vice versa.

Detta ger liiite mer statisk camber och ett antal grader mer caster. Kommer inte ihåg vad castern är från början och minnet är svagt på vad det blir. Men minns jag rätt blir det ca 7 grader efter med en kpi på drygt 8 grader.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Cassius skrev:

Sen har jag jobbat på att få till en Volvo 360 profil på rumpan, bor man på Hisingen så gör man..


Gör du? Jag med.
Nästa så man är sugen på ett garagebesök.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
MaZ skrev:
Cassius skrev:

Sen har jag jobbat på att få till en Volvo 360 profil på rumpan, bor man på Hisingen så gör man..


Gör du? Jag med.
Nästa så man är sugen på ett garagebesök.


Det går säkert lösa, bor centralt på Hisingen i Tuve, lika långt till vatten i alla riktningar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Bra med aktiva kadett-trådar, heja!

Menar du att det skulle göra gott att byta sida på höger och vänster övre bärarm?
Den har jag inte hört förut, funderar på att fila ur hålen för övre kulled dock.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Cassius skrev:
MaZ skrev:
Cassius skrev:

Sen har jag jobbat på att få till en Volvo 360 profil på rumpan, bor man på Hisingen så gör man..


Gör du? Jag med.
Nästa så man är sugen på ett garagebesök.


Det går säkert lösa, bor centralt på Hisingen i Tuve, lika långt till vatten i alla riktningar


Bor i Lundby så det är inte så långt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Coupe76 skrev:
Bra med aktiva kadett-trådar, heja!

Menar du att det skulle göra gott att byta sida på höger och vänster övre bärarm?
Den har jag inte hört förut, funderar på att fila ur hålen för övre kulled dock.


Det finns en ombyggnadssats för inställbar camber: https://www.edelschmiede.com/shop/exzenterverstellung-vorderachse-kade . . . . Till Ascona/Manta A finns det excentriska övre spindelleder, men de passar nog inte på Kadett C då stötdämparen är i vägen.

_________________
Kai Anttila
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Bra med aktiva kadett-trådar, heja!

Menar du att det skulle göra gott att byta sida på höger och vänster övre bärarm?
Den har jag inte hört förut, funderar på att fila ur hålen för övre kulled dock.


Det är ett ganska grovt sätt att justera caster på Nu är dessa siffror tagna ur luften, men säg att man med de brickor som sitter original har en teoretiskt justermöjlighet på 1-3 grader caster (2 grader i utgångsläget) och kan utöka detta till 4 grader genom att korta röret på balken.

Vänder man bärarmarna kan man då kanske teoretiskt lägga sig på 6-8 grader, 9 med kortat rör (minns jag rätt är det bara ena sidan som går korta enkelt).

Jag kommer titta närmare på det och informera här Men något i den stilen var det jag kom fram till.

Ang. cambern så är ju filade hål ett smidigt sätt, övre leden är ju lite excentrisk original så den ger lite olika värden beroende på vilket håll man installerar den. Men det blir rätt lite justermån, kanske 1-1,5 grad som max. Jag har ju lite längre undre bärarm nu så får lite mer camber än "std" i minsta läget. Hoppas kunna sätta den till ca -1,5 grad i alla fall, samt 7 grader caster då så får man se hur de verkar lira

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Upptäckte härom dan att jag klantat till det när jag beställt delar... Jag har lyckats få hem undre spindelleder till enligt Autodoc Kadett C 1.6, dock verkar konan vara mindre än Manta lederna, vilket jag inte trodde dom skulle vara.. Sen är "kroppen" ett par mm mindre så dom sitter lite löst i bärarmarna

Jag har måttat lite inför framtida önskemål om 4x100 runt om, fram verkar jag kunna flytta oket till andra sidan original bromsoksinfästning, med samma skivor jag redan har vilket ju är smidigt! Problem kan dock uppstå då detta skulle innebära ok och adapter båda skruvas från utsidan, där skivan sitter.. Kräver lite mer funderande.

16" fälgarna jag har verkar landa så att ytterkant fälg livar med ytterkant skärmkant fram, vilket är positivt Bak har jag inte mätt ännu, men är rädd att dom kommer lite längre ut där..

Sen fick jag sålt lite hyllvärmare här i dagarna så jag passade på att beställa hem ett par saker "extra". Sånt som egentligen inte behövs nu men som jag känner på mig att jag Kommer vilja göra förr eller senare! Det blev 2 skärmkanter bak, tanken är att försöka bredda dessa lite innan montage så 16" 4x100 fälgarna passar. Det blev också den nedre bakre plåten från en sedan/coupe. Dvs Utan bulan under kofångaren! Tror det kan göra mycket för utseendet i framtiden

Byter jag dessa plåtar, samt svetsar it de ekonomiplåtar jag redan har för bakre sparklådan är bilens stomme "rostfri" sen, med ett undantag. Sandplåten fram (under kofångaren). Det finns prickar och lite ytrost men inget på stommen som jag bedömmer behöver bytas ut.
Tar man ett steg till sen så kostar sandplåt, + framskärmar (som båda är lite dåliga, framförallt vänster) i glasfiber ca 2000 + frakt vilket är klart överkomligt!

Utöver det beställdes också såklart Rätt spindelleder! Samt en 2,75 varvs styrväxel med tillhörande ledknut! Med byte av knuten blir jag lite friare i hur rattstången går flytta, originalet är fast med en gummibussning. Dom som kört Kadett C vet att ratten dels sitter lite snett, men också ganska högt så som brukligt var på den tiden. Jag skulle i alla fall vilja sänka den en aning.
På det ämnet, jag kommer behöva fetta om kuggstången. Jag har läst lite på nätet och hittat rekomendationer om att Biltemas MoS fett skulle fungera bra. Någon som läser här som har lite mer input gällande det? Rostskyddande är det i alla fall vilket väl torde vara det viktigaste

På inköpslistan inför reggning är nu bara framfjädrar, samt hastighetsmätare kvar. Fjädrar har jag gjort en annons för här i Köpes.

Men hastighetsmätare... där velar jag... Rallydesign har en variant för 50£ + tull, moms och frakt inkl givare som dom säger fungerar, men att dom snarare rekommenderar den som är steget dyrare. Den kostar 90£ + ev. 42£ för en givare (+ tull, moms etc etc etc)... Dom ser väl båda helt okej ut, båda har MPH + KMH skala i samma tavla.
Sen finns Smiths Classic.. Skitsnygg, tidsenlig design, ska fungera med "alla typer av givare" (sitter ju en Hall tror jag i bakaxeln redan). Kostar runt 170-200£ + tull, moms etc. Matchande varvräknare ligger i RallyDesigns fall på typ samma nivå som hastmätaren. När det gäller Smiths så finns en "vanlig" för ca 140£ och en "Motorsport" med vriden tavla för typ samma som hast.mätaren.
Hjärtat säger Smiths, plånboken säger Rallydesign... Hjärtat brukar vinna, men den här gången hade jag ju tänkt bygga med plånboken... får se hur det slutar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag är väldigt nöjd med min hastighetsmätare från Speedhut - USA, så lite längre ledtider och så men du kan välja design ganska fritt och det är bra grejer. Den ska ju funka med givaren i bakaxeln också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Jag velade fram och tillbaka angående hastighetsmätare till mitt bygge men landade till slut på denna och även en liknande varvräknare, mest baserat på priset men de ser inte för hemska ut i mina ögon heller...



https://www.aliexpress.com/item/4001028008226.html?spm=a2g0s.9042311.0 . . . .

https://www.aliexpress.com/item/4001027288107.html?spm=a2g0s.9042311.0 . . . .

Vill minnas att de landade på under 400 SEK inkl tull etc per styck.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Hur får hastighetsmätaren sin hastighets info?

Har för mig att gps är väl inte godkända... som innan hur funkar denna?

_________________
Michael Thulesius
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Michael Th skrev:
Hur får hastighetsmätaren sin hastighets info?

Har för mig att gps är väl inte godkända... som innan hur funkar denna?


De där läser av pulser från en givare, magnet eller induktiv, brukar medfölja en givare (iallafall till de som jag har köpt till MC)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Jag funderar på att fixa till en så här:
http://bjarntech.com/index.php?route=product/product&product_id=51 . . . .

Möjligt att ändra mellan många parameter, och även tankmätare

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Får ta en titt på på Speedhut, när det är tull och moms från england som har bäst utbud i närheten ändå blir ju USA grejerna mer intressanta

MatsK: Har du fått igång dom med och är nöjd med funktionen? Priset var ju minst sagt tilltalande! Och utseendemässigt hade dom passat bra i Kadetten

Jk: Lite för modernt stuk för att passa min vision av den här bilen tyvärr :P Finns en hel del prisvärda "Dash'ar" som hade fungerat men jag gillar oldschool looken..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Cassius skrev:
MatsK: Har du fått igång dom med och är nöjd med funktionen? Priset var ju minst sagt tilltalande! Och utseendemässigt hade dom passat bra i Kadetten


Dessvärre inte... har inte mer än fått hem dem och sett att de inte verkar döda. Det är nog dessvärre inget jag kommer att kunna testa inom synbar horisont med tanke på nuvarande byggtakt.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Verkar som om det kan komma en kort styrväxel imorgon, peppar peppar!

TIG svetsen hämtade jag i fredags och testade idag genom att punkt ihop två delar på avgassystemet. Oj vad jag behöver träna på den maskinen... usch mig så fult de blev! Så illa att jag överväger att MIG/MAG systemet istället.. ett par youtube videos får förhoppningsvis lite rätsida på det. Kändes klart svårare med RF kontra ALU i alla fall.

Sen känner jag mig enormt inspirerad av Celican som dvorak knäppte en bild på på Japmeet.. de hade varit enkelt att kopiera rakt av men känns inte riktigt schysst mot den byggaren att bara planka rakt av.

Däremot tar jag gärna tips på liverys som skulle kunna funka med en nött, sliten, välanvänd finish. Gärna inte alltför avancerade liverys dock. har stundtals sneglat på Alfa/Martini med rött som bas men känns inte helt rätt..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40   >>
76 besök senaste veckan (59793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande