Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 38, 39, 40   >>
263 besök senaste veckan (59228 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



super7 skrev:
Cassius skrev:
Under tiden har jag förberett så mycket jag kan i övrigt och därefter jobbat vidare med insugs uppgraderingen. Ser i dagsläget ut som att jag får ihop den samtidigt som resten. Ska nog ge mig på att sätta ihop insugshalvorna ikväll.

Ett tips, en sak jag har hört av många är att avståndet från trattkanten till väggen i plenumboxen
skall minsta vara halva diametern. Tex 50mm tratt då är det minst 25mm mellan tratt och väggen.


Jag skulle nog vilja säga HELA diametern som mått till bakre vägg, om det ska varvas nåt

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Tror inte mycke mer än 6500-7000 kommer bli användbart med de nya kammarna, så inga hutlösa varvtal. Och som tidigare nämnts blev ju trattarna betydligt större än planerat Dom kommer sticka upp väldigt lite i plenumet med då det utöver att vara kort också är väldigt lågt.

Kan jag få till en skruvad lösning för att täta ihop "locket" så finns ju alla möjligheter kvar till att göra en revidering i framtiden Huvudsaken med detta var egentligen främst att få ett insug som fördelar den tillgängliga luften bättre än det som suttit där.

Nu när jag blivit lite varm i kläderna med att använda 3D print's som form kanske det blir fler sådana äventyr ;)Egentligen skulle man väl kanske ha haft något åt detta hållet designmässigt:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0286/4614/6123/products/20191127_103 . . . .

Men då de här med insuget började med att jag inte gillade det som satt där och tänkte att ett GTV6/75 måste ju passa så skaffade jag fram ett plenum och rör, inser sen att dels är rören tunnare (34-35 invändigt mot 39) + att dom inte passar utan att behöva Ännu fler delar. Så läste jag dessutom att volymen var hellre liten. Så när jag hittade en komplett sats till Billigt slog jag till där med. Fick inte med riktigt allt den gången heller dock.. Det som saknades var en distansbricka mellan toppen och rören. Sen inser jag att det är slanganslutning på spridarna också.. Då föds först iden om att ta fram egna rör som passar mellan 164ans vinklade distanser som sitter på toppen och ett plenum, sen kommer de där igen...
Då kan jag ju lika gärna ta upp hålen så jag får 39mm hela vägen och göra 39mm rör, kanske använda dom kromade dom grund?
Fast jag kan lika gärna printa och köra så, mindre arbetstid i garaget...
Men då tål inte plasten bränslet..
Då kan jag göra dom i glasfiber!
Och när jag ändå är igång, så gör jag dom liiiite grövre, typ 42mm som på dom "värsta" originalrören till 24v sexorna är.
Sen var de ju liten plenumvolym.. Jag kan svetsa ihop dom två jag har!
Då funkar inte hålbilden i botten...
Jag får göra en ny bottenplatta.
Men det blir inte bra med rak kant på hålen.. Printa en platta med integrerade trattar och gjuta av i glasfiber? Ja! Så gör vi
Hmm... passar inte, kan inte skruva fast det om jag sammanfogar rören och plattan...
Får byta metod, leta rätt på färdiga trattar och en aluplåt så jag kan svetsa ihop toppdelen.
Dom här trattarna var lite väl stora.. knappt att insuget går över :S

Jag skulle i och för sig kunna förlänga det liiiite till, men frågan är om jag nånsin blir klar då? Kan ju lika väl visa sig att jag inte får på huven ändå och då får jag lika fullt försöka lösa nått annat Eventuellt i stil med ovan.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Fast nu vill jag nog även påstå att det är från där du har vridpuckeln och uppåt som blir strypande om det inte designas riktigt.

Många tänker fel här, men det är ju faktiskt vid vridmax du har mest luft per cykel som rusar in i runnern och ned i cylindern.
Och kan du sedan lyckas fylla runnern riktigt så du bevarar gashastigheten i den mån det går så ökas effekten även uppåt i varv pga ramningseffekten inte avtar lika snabbt.

Ja vid maxvarv rusar mest luft genom spjället om du har enkelt spjäll, men det är vid spjället det
(det är flera cylindrar som delar på det)

Allt detta speglar sig även i bränslemappen då du justerar soppan, och faktiskt även i tändmappen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Kadett4wd skrev:
Fast nu vill jag nog även påstå att det är från där du har vridpuckeln och uppåt som blir strypande om det inte designas riktigt.

Allt detta speglar sig även i bränslemappen då du justerar soppan.

thumbs up


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
UPS... Första gången det strular, men då strular det med allt...

I onsdags fick jag besked om att mina schims var upphämtade av UPS och att dom skulle lämnas på Direkten i Tuve istället där jag bor (typ 500m hemifrån) med god tur redan på torsdan, annars på fredan.

Jag åkte till familjen som hälsat på svärmor i några dar i torsdags kväll, fredag fick jag påminnelse SMS om att paketet fortfarande ligger på samma utlämningsställe, ett antal km hemifrån. Så på söndan när vi kom hem tog jag bilen dit för att se om de faktiskt låg kvar. Vilket det så klart gjorde! *suck*.. Jaja, nu är dom hemma i alla fall.

I morse monterade jag shims och la in kammar och överfall, han inte dra åt och mäta spelet dock. Men med den tur jag haft på sistone vad gäller bilar räknar jag nästan med att det är käpprätt åt flatters och att jag får köpa 6st nya schims :/

A/C'n har nämligen strulat på bruksbilen, en första bedömning hos en verstad som kan A/C (vilket jag är gaska dåligt insatt i och inte hade tid att läsa in mig på nu) sa kompressorn. Så den byttes, men felet kvarstod. Ingen kyla. Nästa gissning var tryckvakten som bl a styr start av kylfläktar. Fläktarna gick nämligen inte igång. Så en sådan beställdes och han givetvis inte komma innan frun tog 3 månaders dottern och 3 årige sonen ner till Karlskrona. Varmt, men fungerade i alla fall. Inte han den komma innan jag tog tåget ner heller, men så igår var den hemma! Börjar lossa den gamla och visst går det liiiite trögt?

TJOPP!

PSCHYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYSH...............

Där gick "pinnbulten" som sitter på kondensorn av... jippie...

Hade det inte varit vår enda bruksbil hade jag nog låtit den stå å skämmas på uppfarten någon vecka... :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Och imorse han jag då mäta lite också! 4st får jag in 0,45mm bladmått, men inte 0,5mm. En fick jag in 0,45 precis (lite tungt) och en fick jag precis in 0,55.

Enligt handbok ska det ligga på 0,475-0,500 i spel. Tur nog hittade jag ett shim som var 0,025 tunnare och ett som var 0,050 tjockare så nu borde jag ha 5st som ligger på ca 0,475 och en på 0,500. Har inte bestämt mig för om jag ska mäta en gång till eller inte.. Den ena är lätt, bara att vrida kammen lite från den position den ska vara. Den andra är sämre, där behöver jag lägga in kammen "fel" för att kunna mäta, sen ta loss och lägga rätt igen.

Avgas justeras på klassiskt sätt (genom att skruva på en stötstång).

Så nu börjar nog motorn komma ihop snart igen! Så får vi jag se hur jag ska tackla insuget.. Redan innan de matnyttiga tankarna och kommentarerna som kommit har jag haft en tanke om att lägga en sopsäck med byggskum i på insuget och stänga huven, detta främst eftersom jag är orolig över frigången mot huven.. Går inte de här "dubbelinsuget" in får jag antingen tänka om, eller bygga ett scoop på huven. Och jag är nog mer benägen att gå åt att tänka om i så fall.

Då blir det nog åt detta håll:
https://www.giuliaforums.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirec . . . .

Men inte anslutning mot grillen utan att det går ihop och vinklar ut mot passagerarsidan för att sätta gasspjället där. Inget monsterjobb egentligen, men jag får väl se hur långt jag drar det.. Jag behöver lösa några vacumanslutningar, slanganslutningar och fäste för IAT givaren i så fall, inget av det har jag en färdig plan för.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



En kåtbula på huven är ju alltid maskulint

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
En kåtbula på huven är ju alltid maskulint


Har inget emot en bula egentligen, tvärtom snarare. Men tycker inte det är värt pengarna att köpa en "färdig" i förhållande till vad materialet kostar. Då kan jag lika gärna göra den själv, men det är typ samma jobb som att göra en annan topp på insuget själv och gör jag det får jag ett bättre insug. Då känns vägvalet ganska enkelt

Den andra Kadetten är jag rädd att jag får det för tight redan med trattarna mot huven så där kan det bli bula oavsett, får väl se.. Får börja med att få ner motorn i bilen igen i alla fall.

Så jag får ut den ur garaget någon gång
Så jag kan strukturera om i garaget och bygga arbetsbänk
Så att jag i sin tur får loss lite mer utrymme
Så jag äntligen kan ta ner den andra Kadetten!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare


Då var kammarna i! Verkar ha hamnat inom spannet 0,45-0,5 även på de två jag behövde justera Kammarna momentdragna, så nu börjar återmonteringen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



För en motor

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Då plockar vi isär allt igen då




Någon som har ett bra tips på hur jag lyckas fila ur frigång för insugsnockarna utan att dränka topparna i aluspån?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Torka rent, maskera så gott det bara går, sätta ett lagom stort/långt rör på grovdamsugaren och hålla detta nära, dremel med roterande fil?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Såhär ser det ut efter att jag tvingat runt den ena kammen. Behövde inte särskilt mycket våld så väljer att tro på att kammen mår bra ändå





Börjat maskera. Tycker det borde fungera med dammsugare på rätt ställe samtidigt. Det lilla spån som troligen letar sig ner runt ventilfjädern tror jag kommer stanna där då det är sugpassning på bucketsen.


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Vad du grejar!

Skulle det hjälpa att lägga ett tjock lager fett av något slag som de sista spånen fastnar i som man sen får torka bort?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Häng motorn upp-o-ned o slipa underifrån?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Dra runt motorn så att kolven är i TDC, mata in snöre i tändstiftshålet sen får du göra ett verktyg för att pressa ihop fjädern på plats och plocka bort knasterna.. lite omständigt kanske

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Fett hade nog fungerat till stor del, men jag är lite osäker på hur jag ska komma åt att få bort det under ventilhatten, jag kommer ju slipa typ i höjd med den :/ Hade tänkt försöka peta ner lite papper, det kan man ju iof fetta in lite.

Samtidigt borde ju 95+% åka in i dammsugaren om jag håller den på rätt ställe och "bucketsen" som sitter över ventilen har verkligen sugpassning i hålen. Så finns det ingen avrinningskanal där under kommer det inte komma någonstans.

Bucketsen är coatade med något teflon liknande så jag tror tanken är att dom ska hålla ganska tätt där. Svårt att se på bilderna i länken nedan men jag ser inget som liknar avrinningshål på 3 av sidorna i alla fall:

https://www.alfabb.com/threads/v6-valve-spring-binding.633033/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Ser inget här heller: https://www.alfabb.com/threads/c-b-valve-spring-pressure.375753/

Kom samtidigt på att ju har extra toppar, så jag får väl ta loss en ventil och inspektera. Finns inget avrinningshål där under ser jag ingen större orsak till oro för den eventuella lilla mängd spån som hamnar där heller

Bara att kämpa vidare.. Börjar känna att de får vara nog med motgångar snart!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Well... frigång har jag nu i alla fall, men någonstans har jag gjort en tankevurpa tidigare.. Jag hade för mig att dessa kammar lyfte 10,6 istället för originalets 9,6 (eller om det är 9,4?) och jag vill påstå att jag läst att man klarar sig utan urtag med 10,8 i lyft.

Kammarna lyfter 11.2 Och ser jag mot långsidan av toppen, dvs väggen in mot insugsrören, så vette fan om det hade gått i mycke mer utan att behöva ta där med.. Jag ska ta en bild vid tillfälle.

Ena kammen är i alla fall momentdragen, den andra kände jag redan förra gången jag momentdrog att en mutter var skum, det kändes som att jag behövde dra den ett extra varv jämfört med dom andra (från det att jag först dragit "åt" dom med lilla spärrskaftet) för att komma upp i rätt moment. Jag borde ha reagerat redan då men men.. får hoppas man lär sig av sina misstag

Denna gång gick något sönder, tippar på gängan på pinnbulten. Oavsett gick det inte få upp muttern igen. Efter att ha pillat och försökt en stund fick det bli svetsen och bränna ihop mutter och pinnbult och skruva ut. Tur att jag har en extra topp jag kan ta en pinnbult ur Så då är det på väg ihop igen, så får jag se vad mer jag stöter på som gör att jag får riva igen

Ett steg fram, två bak

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



Ett steg fram, två bak ...

känner igen det, ibland är det drygt.
men kämpa på det blir ju bra till slut

_________________
henrik nielsen
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Om inte annat blir det riktigt vassa kammar i motorn när du är klar

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 38, 39, 40   >>
263 besök senaste veckan (59228 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande