Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 38, 39, 40   >>
162 besök idag (59997 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Pinnbult bytt, andra kammen momentdragen och likaså kamdreven. Kamremmen på plats igen med modifierad kamrems "avspännare". Det sitter en pinnbult som är ihålig som matar avspännaren med olja, detta för att sträcka mer kall och mindre varm. Dom börjar ofta läcka vilket min också gör även efter att jag bytt packningssatsen.. Vad många då gör är att gå över till en annan typ av spännare/avspännare som spänner olika beroende på temperatur, andra monterar typ "staybelt" som är en fast spännare. Sen finns det dom som snålar, som mig, och blockar oljeflödet och använder originalet som en semifast spännare.

Det sitter en pinne som trycker på en arm som justerar löphjulet, den pinnen är fjäderbelastad och får sedan hjälp av oljetrycket för att hålla spänningen hårdare när motorn är kall.

Oljetillförseln tar en del bort genom att byta pinnbult, andra genom att svetsa hålet. Jag tog en annan approach och slipade till bakänden av en popnit borr (hålet är ca 3mm diameter) och tryckte in. Retur hålet är orört så kommer någon olja runt kan det ta sig tillbaka med Hoppas det funkar.



Termostaten blev krångligare än jag hade hoppats på... 24v modellen passar inte alls på huset :/ två av tre hål ligger fel, ett för nära centrum, ett helt off. Så där har jag fått mixtra lite men hoppas det ska fungera. Har något ett helt 12v termostathus kan jag vara intresserad! Snyggt blev det inte, men förhoppningsvis funktionellt.




Sen gjorde jag ett fynd på reservtopparna med. Original lyftöglor! Det kommer underlätta



Summasummarum:
Motorn har fått nya kammar som schimsats in
Ventilkåporna omlackade och uppfräschade
Termostat och anslutningsslangar mot topparna bytta och fräscha igen
Fästet för momentstaget som sitter på tvärställda motorer av denna typ borta
Ny kamrem, även om den gamla byttes vintern/våren -21

Kamremmen ska spännas, jag ska nog se om jag får dit delar av kamremskåpan i alla fall, ventilkåporna ska skruvas fast med nya packningar. Sen är motorn i sig redo igen. Sen ska jag nog se över en schimsplatta till kopplingskåpan så jag får något spel mellan urtramp och tryckplatta, idag är det runt 1mm på sin höjd. 1-2mm till hade inte skadat..

Väntar också på svar om "förstärkningshylsan" till kopplingen.. får eventuellt börja höra mig för om någon annan har lite mer tid över.. Kanske någon här som kan printa i Petg-cf som kan tänka sig att hjälpa till med lite print-tid?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Cassius skrev:
Pinnbult bytt, andra kammen momentdragen och likaså kamdreven. Kamremmen på plats igen med modifierad kamrems "avspännare". Det sitter en pinnbult som är ihålig som matar avspännaren med olja, detta för att sträcka mer kall och mindre varm. Dom börjar ofta läcka vilket min också gör även efter att jag bytt packningssatsen.. Vad många då gör är att gå över till en annan typ av spännare/avspännare som spänner olika beroende på temperatur, andra monterar typ "staybelt" som är en fast spännare. Sen finns det dom som snålar, som mig, och blockar oljeflödet och använder originalet som en semifast spännare.

Det sitter en pinne som trycker på en arm som justerar löphjulet, den pinnen är fjäderbelastad och får sedan hjälp av oljetrycket för att hålla spänningen hårdare när motorn är kall.

Oljetillförseln tar en del bort genom att byta pinnbult, andra genom att svetsa hålet. Jag tog en annan approach och slipade till bakänden av en popnit borr (hålet är ca 3mm diameter) och tryckte in. Retur hålet är orört så kommer någon olja runt kan det ta sig tillbaka med Hoppas det funkar.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2022-08-25-08-02-37_20220825_060329.jpg

Termostaten blev krångligare än jag hade hoppats på... 24v modellen passar inte alls på huset :/ två av tre hål ligger fel, ett för nära centrum, ett helt off. Så där har jag fått mixtra lite men hoppas det ska fungera. Har något ett helt 12v termostathus kan jag vara intresserad! Snyggt blev det inte, men förhoppningsvis funktionellt.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2022-08-25-08-02-37_20220825_060334.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2022-08-25-08-02-37_20220825_060342.jpg

Sen gjorde jag ett fynd på reservtopparna med. Original lyftöglor! Det kommer underlätta

https://rejsa.nu/im/user/3705/2022-08-25-08-02-37_20220825_060348.jpg

Summasummarum:
Motorn har fått nya kammar som schimsats in
Ventilkåporna omlackade och uppfräschade
Termostat och anslutningsslangar mot topparna bytta och fräscha igen
Fästet för momentstaget som sitter på tvärställda motorer av denna typ borta
Ny kamrem, även om den gamla byttes vintern/våren -21

Kamremmen ska spännas, jag ska nog se om jag får dit delar av kamremskåpan i alla fall, ventilkåporna ska skruvas fast med nya packningar. Sen är motorn i sig redo igen. Sen ska jag nog se över en schimsplatta till kopplingskåpan så jag får något spel mellan urtramp och tryckplatta, idag är det runt 1mm på sin höjd. 1-2mm till hade inte skadat..

Väntar också på svar om "förstärkningshylsan" till kopplingen.. får eventuellt börja höra mig för om någon annan har lite mer tid över.. Kanske någon här som kan printa i Petg-cf som kan tänka sig att hjälpa till med lite print-tid?


Jag har ingen petg-cf hemma . Men jag har aduraX som är en nylon-CF

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Cassius skrev:
Pinnbult bytt, andra kammen momentdragen och likaså kamdreven. Kamremmen på plats igen med modifierad kamrems "avspännare". Det sitter en pinnbult som är ihålig som matar avspännaren med olja, detta för att sträcka mer kall och mindre varm. Dom börjar ofta läcka vilket min också gör även efter att jag bytt packningssatsen.. Vad många då gör är att gå över till en annan typ av spännare/avspännare som spänner olika beroende på temperatur, andra monterar typ "staybelt" som är en fast spännare. Sen finns det dom som snålar, som mig, och blockar oljeflödet och använder originalet som en semifast spännare.

Det sitter en pinne som trycker på en arm som justerar löphjulet, den pinnen är fjäderbelastad och får sedan hjälp av oljetrycket för att hålla spänningen hårdare när motorn är kall.

Oljetillförseln tar en del bort genom att byta pinnbult, andra genom att svetsa hålet. Jag tog en annan approach och slipade till bakänden av en popnit borr (hålet är ca 3mm diameter) och tryckte in. Retur hålet är orört så kommer någon olja runt kan det ta sig tillbaka med Hoppas det funkar.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2022-08-25-08-02-37_20220825_060329.jpg

Termostaten blev krångligare än jag hade hoppats på... 24v modellen passar inte alls på huset :/ två av tre hål ligger fel, ett för nära centrum, ett helt off. Så där har jag fått mixtra lite men hoppas det ska fungera. Har något ett helt 12v termostathus kan jag vara intresserad! Snyggt blev det inte, men förhoppningsvis funktionellt.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2022-08-25-08-02-37_20220825_060334.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2022-08-25-08-02-37_20220825_060342.jpg

Sen gjorde jag ett fynd på reservtopparna med. Original lyftöglor! Det kommer underlätta

https://rejsa.nu/im/user/3705/2022-08-25-08-02-37_20220825_060348.jpg

Summasummarum:
Motorn har fått nya kammar som schimsats in
Ventilkåporna omlackade och uppfräschade
Termostat och anslutningsslangar mot topparna bytta och fräscha igen
Fästet för momentstaget som sitter på tvärställda motorer av denna typ borta
Ny kamrem, även om den gamla byttes vintern/våren -21

Kamremmen ska spännas, jag ska nog se om jag får dit delar av kamremskåpan i alla fall, ventilkåporna ska skruvas fast med nya packningar. Sen är motorn i sig redo igen. Sen ska jag nog se över en schimsplatta till kopplingskåpan så jag får något spel mellan urtramp och tryckplatta, idag är det runt 1mm på sin höjd. 1-2mm till hade inte skadat..

Väntar också på svar om "förstärkningshylsan" till kopplingen.. får eventuellt börja höra mig för om någon annan har lite mer tid över.. Kanske någon här som kan printa i Petg-cf som kan tänka sig att hjälpa till med lite print-tid?


Jag har ingen petg-cf hemma . Men jag har aduraX som är en nylon-CF


Hur är den på att hantera tryck? "klossen" ska sitta mellan växellådshuset och en platta som ligger under urtrampningslagret/slavcylindern och tänkt funktion är att avlasta kopplingskåpan från tryck ifrån slavcylindern. Jag tror inte kåpan kan hantera 100% av trycket så vill fördela ut det till fler punkter

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Den ska vara bättre än petg vad jag förstått det som

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Den ska vara bättre än petg vad jag förstått det som


Kan du öppna fusion360 filer? I så fall kan jag dra över den så får du titt på det i alla fall Skicka mailadress i PM

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Cassius skrev:
Mschneberger skrev:
Den ska vara bättre än petg vad jag förstått det som


Kan du öppna fusion360 filer? I så fall kan jag dra över den så får du titt på det i alla fall Skicka mailadress i PM


Det kan jag . Jobbar bara i fusion 🙂

Mackis.schneberger@gmail.com

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Cassius skrev:
Mschneberger skrev:
Den ska vara bättre än petg vad jag förstått det som


Kan du öppna fusion360 filer? I så fall kan jag dra över den så får du titt på det i alla fall Skicka mailadress i PM


Det kan jag . Jobbar bara i fusion 🙂

Mackis.schneberger@gmail.com


You've got mail

Pillade vidare lite med Kadetten imorse igen, ventilspelet på avgassidan är nu också inställt. Lite bekymmer med att få kamremmen att bli tillräckligt spänd för att dra runt motorn för hand.. Får nog undersöka lite hur spännaren egentligen ska ställas och göra en dubbelkoll på kam positionen med..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Kopplingshylsan ligger på posten och jag fortsätter småpilla

Nya fuelrails, utan svetsar, stod på listan för att få slippa lite oro. Merparten av jobbet är nu gjort, hål för spridare, frigång för kontakter, gängade hål för låsclips till spridarna etc. Dom är väl kanske i grövsta laget, dessa kallas "dash 8" och det finns en mindre variant som kallas "dash 6". Den mindre hade jag däremot behövt skaffa en borr och borra upp för att kunna dra en lämplig gänga, dessa kunde jag gänga direkt med 1/2 NPT som jag redan hade ett en gängtapp till hemma.



Jag har dock ett mindre problem.. Det blir lite tight mellan sidorna där jag ska koppla ihop dessa. Det är c-c 100mm ca och en AN6 PTFE koppling bygger lite drygt 50mm. Jag har några udda kopplingar som 90 graders hona/hona, rak hane/hane men en del av dom används på det som sitter på bilen sen tidigare så jag har inte provat med dessa ännu (bränslesystemet är helt ihop skruvat fortfarande).

En AN6 hardline 90 bygger typ samma, två raka hardline kopplingar kunde fungerat men det är ganska kort till kamremmen med.



Någon som har något tips på vad man skulle kunna hitta på som inte involverar svetsning?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Dra båda till BTR
Deadhead-system
Klämringskopplingar med plastslang eller rör

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
St3v3 skrev:
Dra båda till BTR
Deadhead-system
Klämringskopplingar med plastslang eller rör


Jag har tänkt den tanken med, men slipper gärna den extra slangdragningen :P Skulle jag göra så är nog det enda jag behöver 2st Y-block så så sett är det en smidig lösning. Men jag hade som sagt gärna fått till en smäckrare

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Cassius skrev:
St3v3 skrev:
Dra båda till BTR
Deadhead-system
Klämringskopplingar med plastslang eller rör


Jag har tänkt den tanken med, men slipper gärna den extra slangdragningen :P Skulle jag göra så är nog det enda jag behöver 2st Y-block så så sett är det en smidig lösning. Men jag hade som sagt gärna fått till en smäckrare


Sätt kläm/skärringskopplingar till hydraulik som jag skrev då och ett rör/plastslang mellan? Finns i olika modeller och gängor



_________________
S Örnberg
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265




_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Super7: Banjo hade kanske kunnat funka, då behöver jag nog någon form av nedgång från det 17mm hål som är i fuelrailen. Typ 3/4 NPT till M10 eller liknande. En ~M18 banjo blir nog lite överdrivet stor Får kika på det..

St3ve: Den typen av koppling har jag letat efter (främst då bild 2) men inte hittat ännu. Den bygger tillräckligt lite för att kunna fungera! Jag har dock främst tittat på kopplingar som passar AN6/JIC6, jag kanske behöver vidga mina sökningar Den ser ju inte ut att bygga mer än 30-35mm så då får ju en kort slangstump plats mellan

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Banjo kommer väl att ta i tratten om man inte sätter distanser mellan?

Om du tittar på fuelrailen jag la upp bild på så har han en adapter från JIC/AN/UNF(samma skit) till rörgänga först, sen en 90-gradare rörgänga hona med lös mutter i ena änden och klämring i andra änden.

Röda är rörgängan, gröna är klämringsdelen fast utan klämringen och lösa muttern




Kan hända att dom finns med JIC också istället för rörgänga, då kan du sätta dom på dina befintliga adaptrar i fuelrailen

Ska du sätta slang i klämringskopplingen bör du sätta en stödhylsa inne i i slangen så den inte deformeras när den dras åt

_________________
S Örnberg
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Typ en sån här borde du kunna sätta direkt i fuelrailen
Mutter och klämring måste köpas till


_________________
S Örnberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Varför inte bygga så här när du lix bygger om


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Nuuuu taggar vi ner lite här! Jag är alldeles för lättpåverkad för att bli tipsad om sånna där lösningar!

AN6 skottgenomgång x 2, 90 graders hona/hona x2 samt en rak hona/hona skarv blir om jag räknade rätt 105mm. Ett välda hopplock men.. En möjlig lösning.

Jag ska dock kika närmare på den där typen av kopplingar st3v3, verkar onekligen smidigt. Ska se vad jag har för andra gängtappar också, har någon BSP vet jag som kanske kan fungera

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Cassius skrev:
Nuuuu taggar vi ner lite här! Jag är alldeles för lättpåverkad för att bli tipsad om sånna där lösningar!

Du slipper ju problemet med att skarva ihop fuelrailsen....men det blir ju lite annat extra jobb

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Varför ska du gänga om nåt?

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
St3v3 skrev:
Varför ska du gänga om nåt?


Ena änden är inte gängad ännu. Den kopplingen du visade var väl 3/4 unf? Jag har en npt tapp. Inte riktigt samma?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 38, 39, 40   >>
162 besök idag (59997 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande