Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 38, 39, 40   >>
26 besök idag (59247 totalt)
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Nej inte samma. Men kör du adaptrar kan du ju ha olika adaptrar på höger och vänster om du inte hittar samma gängtapp

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Efter lite support från Markus Schneberger med 3D printning, en fadäs av posten (landade i fel brevlåda) och ett par tidiga mornar så sitter nu hylsan monterad i kopplingskåpan med slavcylindern




Jag hade måttat liite dåligt tror jag, hylsan var 0,5mm för "kort" så jag smetade på lite epoximetall på ytan mellan hylsan och stödplåten under slavcylindern för att fylla ut det sista. Nu återstår att spacera ut kåpan 1-2mm för att få lite mer frigång mellan urtrampen och tryckplattan. Utan spacer ligger jag på 1-1,5mm bara. Sen ska motorn i igen!


Ang. fuelrailsen så har jag nog måttat lite konstigt.. Och kommit ihåg fel Hålet är 17,5mm, gängtappen är 1/2 NPT och inte 3/4". När jag var in och pratade med Hydroscand igår kom vi fram till att M18x1,5 nog skulle fungera dåligt och att vad som verkade vettigast var en 1/2" koppling typ den St3v3 visade tidigare med G-gänga. Först tänkte jag att det skulle vara onödigt att skaffa ett gängsnitt enbart för två hål med G-gänga.. Sen kom jag att tänka på att jag ju faktiskt har ett 1/2 BSP snitt, jag tycker inte det jag hittar på nätet är superklart men det låter som att G gänga = BSP-P? I så fall är det bara ett fräscht 19mm borr som behövs för att få ihop det med en sådan koppling

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Så det va så den skulle sitta

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



"BSPP (P=Parallell) - i Sverige betecknad G"

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
St3v3 skrev:
"BSPP (P=Parallell) - i Sverige betecknad G"


Perfekt ju, då får jag ragga fram en fräsch 19mm borr bara

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Morgonens mål var att hänga i motorn. Jag trodde det bara handlade om att skruva på kopplingskåpan och startmotorn, men icke... Slavcylindern var mer modifierad än jag sett tidigare.. Det tog nämligen emot med några mm kvar och då har jag ju provmonterat med den gamla slaven flera gånger utan problem + att jag lagt 1,5mm brickor emellan nu. Visade sig att röret var kortat..



Sen när startmotorn skulle på fick den ju också brickas ut lite, då tappar jag såklart en av brickorna in i svepet och kommer inte åt den.. bara att ta loss igen :/

Men nu sitter i vart fall svep och startmotor på plats! Så imorgon kanske det blir en bild på motorn i bilen igen



_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Det går inte att säga emot, det där är en snygg motor

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Från en sak, raskt till en annan. Jag har grubblat sen köpet på bränsletanken, jag hade gärna fått den längre in i bilen.. Utmaningen dock är att jag inte har så mycket höjd att arbeta med om jag inte vill offra "golvet" i bagaget...

Om man skulle ta två 20l kina-fuel cells för att komma upp i de 40 liter jag minst vill ha, vad vore en vettig lösning för att koppla ihop dessa? Räcker de två AN10 anslutningarna i botten flödesmässigt för att nivåutjämna vid tankning t ex? Det sitter ju två AN anslutningar i toppen på dessa med, en från den ena över till den andra tanken för att lufta mellan tankarna och de två kvarvarande till luftningen (kolkanistern) borde räcka som luftning av tanken?

AN10 mellan tankarna i botten skulle kunna användas ihop med en T koppling både som matning till pumpen och retur?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Det räcker gott!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Om AN10 räcker till 650-1000hk i fullflöde enligt Summit så borde det hyra för utjämning mellan två tankar till en lite över 200hk sugmotor väl?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Jk95 skrev:
Om AN10 räcker till 650-1000hk i fullflöde enligt Summit så borde det hyra för utjämning mellan två tankar till en lite över 200hk sugmotor väl?


Effekten spelar liten roll på macken

_________________
S Örnberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Cassius skrev:
Från en sak, raskt till en annan. Jag har grubblat sen köpet på bränsletanken, jag hade gärna fått den längre in i bilen.. Utmaningen dock är att jag inte har så mycket höjd att arbeta med om jag inte vill offra "golvet" i bagaget...

Vars sitter tanken idag?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263



Du kämpar på bra! Håller med ovanstående att det är en snygg motor, och synd att det inte är så praktiskt att köra med öppna trattar rakt upp istället för plenum/luftfilter

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
super7 skrev:
Vars sitter tanken idag?


Den sitter under en spånskiva i hörnet av bagaget på passagerarsidan, har kanske 3-5cm till bakskärmen och nått liknande till bakstammen. Tar upp lite mindre än halva bagaget under "locket". Så en smäll på det hörnet så blir även tanken tillknycklad :/ Cityn har en "bula" på bakstammen på karossen för att ge mer plats åt tanken t ex. Jag har en slät plåt som jag tror hade gjort sig mycket bättre där men då behöver jag byta tank först

patrikh skrev:
Du kämpar på bra! Håller med ovanstående att det är en snygg motor, och synd att det inte är så praktiskt att köra med öppna trattar rakt upp istället för plenum/luftfilter


Skulle iofs gå göra en sarg med tätningslist mot huven. Då får man se trattarna när man öppnar Men någon form av slutet plenum vill jag nog ha, hade det varit singel spjäll hade de varit en helt annan sak!

Imorse kom motorn nästan ner i alla fall, jag behöver lyfta lådan lite mer i bakkant för att få bak motorn det allra sista, men den lilla domkraften är för kort och den stora för otymplig så jag får klossa lite. Klockan sprang iväg så han inte mer innan jobbet idag.





Jag var tveksam till att jag skulle få i paketet med lådan på plats, men det ser ut att kunna gå! Hade inte skadat med lite bättre frigång mot taket bara (skulle ha haft bilen en halvmeter längre in så hade de varit betydligt enklare) Bak 3-4cm och ner ungefär desamma så är den på plats igen.



_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Sorry en frekvent fråga kanske men vad är det för smidig liten generator? Passar i orig nedre fäste?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Ser ut som en Suzuki Vitara

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Eldh skrev:
Sorry en frekvent fråga kanske men vad är det för smidig liten generator? Passar i orig nedre fäste?


Jag har faktiskt ingen aning.. Ska inte svära på att den passar originalfästet, spännaren är ombyggd i alla fall. Men kan kika om jag ser något nummer på den om jag kommer ihåg det nästa sväng i garaget

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Nu sitter motorn i sina fästen igen i alla fall!



Men huvaligen va de blir trångt mot huven...






Det är lite mer utrymme på mitten än vad rätskivan påvisar, jag har mätt det en gång men kommer inte ihåg nu exakt hur mycket, orkar inte leta upp det heller Men trångt blir det onekligen! Att ha spjällhuset frammåt är bara att glömma. Funderar på om det vettigaste om man ska göra eget plenum i glasfiber kanske är att fylla en sopsäck med byggskum och lägga på huven, bara för att få fram exakt hur mycke plats som faktiskt finns att tillgå.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Lite ihopskruvning har det blivit i helgen i alla fall, men framförallt insugs funderingar..

Vid bakkant av den främsta trattens hål i bottenplattan sitter en förstärkning i huven, den bygger kanske 5mm men det är fortfarande bara 45-50mm max till själva huven :/

Så bilen åker ihop med det gamla insuget tills vidare, ska försöka få in tomgångsmotorn bara. Det ser inte lovande ut att få ihop ett insug som kan anses vara i vart fall teoretiskt bättre än det gamla utan en bula på huven. Så nu blir det att ragga fram något vettigt att göra grundform av och jag kan kleta glasfiber över sen Tar nog åter inspiration från en Australiensk "Opel" med original tillbehör


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Dessa ser bäst ut enligt mig:



Och är ganska enkla att göra själv, ett par strategiska snitt i huven och ett par kilar så är du hemma.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Förutom att "scoopet" blir lite kort så man skulle behövt förlänga det, vilket är fullt möjligt de med. Jag är nog mer inne på "bolt on" stuket, samt slät topp. Men de blir en mockup först med XPS skivor eller liknande så man får en uppfattning om hur det kommer se ut. Jag kan fort ändra mig, har hänt förr

Denna variant är mer åt hållet du förespråkar, bara av bredare karaktär


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 38, 39, 40   >>
26 besök idag (59247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande