Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 38, 39, 40   >>
77 besök senaste veckan (59794 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Bulan ser så tråkigt påklistrad och ogenomtänkt ut.
Börja kilarna längre fram likt på bilden jag länkade.
Då kan det smälta in i bilens oem linjer,

Och för den som orkar så gör du kilarna där huven normalt har en fördjupning, längre åt sidorna.
Och gör huven mer likt en Ascona B dieselhuv.

På gröna kardullen du länkade bild på så ser det riktigt bra ut.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362




_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Den gröna ser ju utan tvekan bäst ut, förutom slät huv då

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Får se vad de blir i slutänden. En fördel med den gröna är att den finns färdig, dock vet jag inte om jag tycker det är värt pengarna.. den har lite modernare stil rent allmänt också.

Jag har ju tänkt gå tillbaka till den äldre fronten, så svetsa i huven känns onödigt då det inte är samma huv till den äldre. Den gröna är till den nyare med.

En bolton lösning kan jag flytta mellan så det är vad som känns klart vettigast! Då finns ju samma typ av scoop även som bolt on, men diggar nog ändå bulan mest.. den är lite mer oldschool än Z28an i min mening med (även om Torana A9X är en nyare bil än Camaro Z28). Jag ska göra en cellplast klump och känna mig för först i alla fall

Ang fuel railsen så har jag skaffat kopplingar nu, det blir kanske 3-5mm synligt rör mellan dom men borde funka får se när jag kommer till att börja prova in dom

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



.
Om du vill ha en diskret bula som är enkel att montera så sitter denna på nyare Ford Capri.
Denna har jag använt på en Manta A.


_________________
Calle Olsson
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 74



Eller så gör du en bula som hintar om vad det är för pärla till maskin som gömmer sig därunder

_________________
Martin Atterhall
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Bilen är ihopskruvad undertill nu i alla fall. Har lite kvar med dom nya fuelrailsen, kylarvatten ska fyllas. Men inte så långt från startklar om jag sätter på det gamla insuget.

En grovformad cellplastbit för ny design är framme i alla fall, och det blir ganska likt original om jag inte vill ha 10cm bula på huven Jag hoppas kunna hålla den relativt diskret så här. Skulle jag sätta spjällhuset i framkant kommer "högsta punkten" så långt fram också att enda lösningen vore en bula från front till vindruta, den kommer behöva vara ca 65-75mm hög bara 30cm från fronten så den blir då allt annat än diskret.






Med 40mm uppstick får jag ca 270mm långa runners vilket enligt en enkel online kalkylator ska vara typ lagom för 295-300 graders duration och en avstämning på 6000rpm. Trattarna som dom är nu har 50mm uppstick vilket kanske vore bättre men jag inbillar mig att jag då behöver 40-50mm ovanför tratten med? Så här, och enligt den svarta linjen, får jag en 30-35mm ca ovan tratten. Vet inte om det är tillräckligt egentligen..





Tumstocken har vänster sidan typ i centrum av den främdersta tratten.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Formerna börjar ta sig, alla "ingångar" tror jag att jag hittat lämplig plats för (2st vakum, bromsservo, kolkanister, IAT och tomgångsmotor)

Tror jag ska justera lite till på ovan sidan så den övre profilen närmar sig lite mer ellips form än vad den gör nu. Sen måste jag ta ett beslut på om jag ska köra glasfiber eller kolfibermatta.. Jag har en del glasfiber hemma, men hade velat ha lite tjockare matta också, dom jag har tillhör dom tunnare, typ 100-150g/kvm. Tror en 2-300g matta hade varit bra för stabiliteten. 2 lager var allt jag hade tänkt använda.







Här går det ana hur mycket som kommer gå genom huven.




Min tanke just nu är att sätta formen, placeringen. Mäta in var det mest troligt kommer gå genom huven. Sen skruva på det gamla insuget och grundmappa lite för att försöka komma igenom hos SBP.
Då kan jag i godan ro finlira på insuget och drapera det, samt jobba med bulan på huven, samtidigt som bilen är körbar.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Grymt jobbat!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Sätt ett spjällhus på vardera sidan

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Sätt ett spjällhus på vardera sidan


Känns som en onödigt krånglig lösning :P Detta är inte något optimalt insug på långa vägar, men i vart fall ljusår bättre än det som satt där och betydligt större volym än GTV insuget.

Finns ett bygge på Instagram dr man använder ett GTV insug som inte är förstorat på en 3,9 liters 24v maskin. Känns inte optimalt det heller så jag tror nog jag klarar mig

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Du bygger ett insug men vill inte fylla plenumet så bra det går så atmosfärtrycket kan ladda cylindrarna så bra det går?

Till min merca exempelvis är där två st 74mm oem, jag har två st 82mm, och jag vet de bromsar fortfarande mer effekt ändå med ett par 98mm.
Trots att beräkningar säger att två 74mm ska räcka till motorvolymen utan bekymmer.

Det är liksom inte bara flödet man ska stirra sig blind på, det är också viktigt hur effektivt man fyller plenumet överallt så alla runners får lika mycket.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag ser de väl mer som att jag vill ta nått som är 50% bra och göra det 80-90% bra utan att lägga allt för mycket pengar och utan att det drar ut på tiden.

En annan form hade varit mer optimal men krävt större bula på huven.
Dubbla spjäll hade förbättrat den här designen men jag har inte två matchande spjäll, så ytterligare ett hade behövts. Jag har vajerspjäll vilket gör att en special lösning för justering av vajern behövts. I så fall hade det blivit dubbla filter med med allt vad det innebär.

Bygga bil handlar alltid om kompromisser. Jag har ytterst begränsat med mektid med två småbarn så kompromiss 1 är att inte överarbeta allt (vilket jag har lätt för att göra). Sen finns det fler saker jag önskar få gjort så kompromiss 2 blir att överväga hur mycket tid som läggs på de olika sakerna som ska göras.

Jag har aldrig byggt ett insug tidigare så den teorikunskap jag samlat på mig under åren är allt jag har att luta mig mot. Den säger mig att även om detta kunde gjorts bättre så bör det vara långt bättre än det jag har! Bör vara bättre än 164 original insuget och även ett GTV6 insug. Men absolut hade det gått göra Ännu bättre!

Ska jag däremot förbättra vad jag har så är det kanske ändra formen eller möjligen placering av spjällhus, för "avancerade" lösningar kommer jag inte få ihop på vääääldigt länge och då blir det bara en dammsugare i garaget och de vill jag inte :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
En grovt utformad bula har tagits fram Jag har klibbat ihop delarna med lit fogskum som ligger och härdar nu, sen blir det lite finlir med formen. Denna kommer ge mig 11-12cm från bottenplattan till insuget i framkant om jag räknade rätt.





Sen var de de där insuget.. Jag fick inte till dragningen till filtret som jag ville alls, för mycke annat som var i vägen. Spjällhuset hamnade nästan högt också vilket gjorde att hålet för att rymma detta hade behövt bli klart bredare... XPS har jag en del så jag har börjat prova en annan design. Denna känns bättre får jag erkänna! Nu tänker jag inte så mycket på det estetiska heller och försöker utnyttja all den höjd jag kan få.



Detta är t ex ca 11cm högt på passagerarsidan av plattan, och ca 10 på förarsidan. Mitt resonemag är att styra luften upp över trattarna så när den kommer till förarsidans vägg kommer den snett uppifrån istället för rakt från sidan.
Spjällhuset kommer klart lägre och jag får nog ihop det med slang och rör till filter som jag hade sen innan också. Ett av stiften blir bökigt att komma åt dock..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Kul bygge!
Jag tog mig friheten att ändra din bulle lite.
Se hur effektivt du blir av med turbulens och lågtryckszoner med lite högre bakkant i CFD-modellen......




_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Hur stort spjäll hade du tänkt köra?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Yo-1 skrev:
Kul bygge!
Jag tog mig friheten att ändra din bulle lite.
Se hur effektivt du blir av med turbulens och lågtryckszoner med lite högre bakkant i CFD-modellen......

https://rejsa.nu/im/user/6482/2022-09-30-09-17-44_bulle.png
https://rejsa.nu/im/user/6482/2022-09-30-09-17-44_bullecfd2.png
https://rejsa.nu/im/user/6482/2022-09-30-09-18-44_bullecfd1.png


Nu är ju bulan ganska smal förvisso.. men många bäckar små Tål i vart fall att funderas på.. sen får jag se vad tiden räcker till också

Kadett4wd skrev:
Hur stort spjäll hade du tänkt köra?


Oooh.. bra fråga.. 3" som ansluter så strax under 75mm. Inte särskilt litet med andra ord, jag har ju "bara" runt 200 hästar.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Mätte det på gamla insuget som borde vara samma, skiljer några detaljer runt om bara. Det är 68mm i vart fall.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Kul projekt! Varför inte bara ett hål i huven, med ett kolfiberplenum som sticker upp lite?!?

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Tycker plenumsarbetet är spännande, jobba på så är du redo till iskörningen

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 38, 39, 40   >>
77 besök senaste veckan (59794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande