Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 38, 39, 40   >>
58 besök senaste veckan (59824 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Litto skrev:
Kul projekt! Varför inte bara ett hål i huven, med ett kolfiberplenum som sticker upp lite?!?


För att få ett kolfiber plenum snyggt hade jag behövt göra en gjutform istället av cellplastpluggen. De var inte tanken.. sen vet jag inte om jag hade fått till det snyggt heller.. :/

Hade väl blivit lite enklare iofs men jag gillar ändå idén av ett huvscoop jag har dock inte sett särskilt många kadett c's som har det..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 274



Äsch skit i både plenum och scoop


Skämt och sido tycker jag scoopet blir lagom diskret, blir det i ihopsvetsat/samma färg eller något som är skruvat/kontrasterande färg?

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Cassius skrev:
Litto skrev:
Kul projekt! Varför inte bara ett hål i huven, med ett kolfiberplenum som sticker upp lite?!?


För att få ett kolfiber plenum snyggt hade jag behövt göra en gjutform istället av cellplastpluggen. De var inte tanken.. sen vet jag inte om jag hade fått till det snyggt heller.. :/

Hade väl blivit lite enklare iofs men jag gillar ändå idén av ett huvscoop jag har dock inte sett särskilt många kadett c's som har det..


Nejdå, drapera med kolfiber och sen på med mycket epoxi och slipa. Man får köra några omgångar men det blir bra. Har gjort det med mc-tank och det blev kanon.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
patrikh skrev:
Äsch skit i både plenum och scoop
https://rejsa.nu/im/user/7970/2022-10-01-16-15-26_4359b7b9-d2cc-4611-a . . . .

Skämt och sido tycker jag scoopet blir lagom diskret, blir det i ihopsvetsat/samma färg eller något som är skruvat/kontrasterande färg?


Trattar genom huven hade absolut varit coolast! På inget sätt praktiskt, men fortfarande coolt! Tanken är nog skruvat och konstrasterande färg. Tycker det andas mer 70-tals race bil så Lite åt funktion före form hållet. Sen kan fort hela ovansidan på huven bli svart och då även scoopet men det återstår att se.

Litto skrev:

Nejdå, drapera med kolfiber och sen på med mycket epoxi och slipa. Man får köra några omgångar men det blir bra. Har gjort det med mc-tank och det blev kanon.


Det är väl mest formen på insuget som jag kliar mig i huvet över, det är en sak att få en synlig kolfiberyta, en annan att få fibrerna att ligga någorlunda snyggt också Men jag får väl se.. Kan inte argumentera emot att det hade varit snyggt! Samma gäller egentligen scoopet med.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Jag röstar på Alfa scoopet som föreslagits tidigare i tråden. Så att temat hänger ihop.
Skulle se bra ut med. (har lite samma bekymmer med kamkåpan på min bil)

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Stilla står det inte, även om det inte är långt ifrån. Insugsklossen och scoopet är redo för glasfiber, men jag gissar att det blir ett par timmar i ett svep som behöver läggas där så har avvaktat lite.

Jag har också kommit fram till att jag på två bilar gjort samma tankevurpa utan att reflektera över den förrän lite tidigare i höst. Framhjulen sitter ganska långt "bak" i hjulhusen, eftersom jag ökat castern en del men bara flyttat den övre ledpunkten...
Så jag har haft en tanke om att göra om nedre bärarmar lite. Enkel operation egentligen, jag har Miata PU bussningar som jag köpt billigt någon gång och den nedre bakre passar det direkt på. Kapa ner röret några mm så bussningen blir för "smal" och sen en bricka så är det löst där. Nedre främre kräver större åtgärd men hittade ett rör som matchar både bussning och en hålsåg jag har så där skulle jag i så fall såga ur originalbussning, i med ny hylsa med justerad position och bränna fast. Simple!

Sen råkade jag köpa fälgar... Och nu är det nära att vårpremiären blir försenad är jag rädd :/





_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Fälgarna är JR-6or.

17x10 ET0 bak! Innebär nya skärmbreddare, fälgkanten ligger 78mm ut så 90mm breddare borde passa fint.

17x8 fram ET 35, med breddarna som är på hade ET20-25 suttit perfekt.. Går lösa med spacers men jag hade ju inta "bara" det att fundera över. Skärmbreddstypen jag har hittar jag inte bredare än 70mm, bredare än så ser den liiite annorlunda ut (och egentligen snyggare enligt mig). Den typen finns dock inte mindre än 70mm om jag vill ha samma fram..

Sen hade jag ju ändå tänkt göra om lite på bärarmarna och flytta fram den nedre spindelleden... vänta nu, för en herrans massa år sen fixade jag ju fram svarvade hylsor till Manta B spindelleder! Dom som jag ju här någonstans.. Dom blev bara 17mm höga så att möta med 30x3 rör blev inte bra. Sen gick jag över till annan, högre, led efter det med nya hylsor. Mot ena väggen vet jag att det ligger i alla fall 3 meter 30x3 sömlöst rör. 5mm plåt har jag en del också.. hmm..

Nått sånt här kanske:



Rött = rör, svart = plåt och hylsa, eventuellt göra plåten enligt grön linje istället för att stärka upp med rör. Slitsa rören och lägga plåten in i och svetsa från båda håll..

Samtidigt skulle man fått flytta ut hjulet så jag kan nyttja 70mm breddare, men då behöver styrstagen förlängas... vänta nu... Det har jag ju också bitar som ligger någonstans som jag köpte till den andra Kadetten, dit blev dom för korta och skulle de inte blir bra.. har nog ett set som är för långa med ifall ifall..

Det enda jag saknar är egentligen något bra till de övre bärarmarna, dom går förlänga rätt av men ska man svetsa behöver det nog bytas bussningar med vilket jag saknar.. Annars finns allt hemma redan.

Fördelen blir att jag får bredare spårvidd fram än bak, mer frigång kring hjulen fram vilket ger mer möjligheter på däckdimension (sätter jag på fälgarna rakt av bara är 215/40 typ det största som går in, gränsfall på att jag får inte 225/45 med ovan ombyggnation).

Känns som en självklar uppgradering.. De är bara de där med tiden också.. :/ Men jag måste erkänna att jag Älskar att det går återanvända sånt som köpts in sen länge och inte fungerat just den gången Det handlar om att flytta ut hjulen fram kanske 30mm..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Nu var det ett tag sedan uppdatering igen. Mycket av den tillgängliga tid som funnits har lagts på att organisera om garaget. Det har bl a byggts en arbetsbänk på några meter med totalt 19st lådor (16 synliga, 3st dolda), ett fack för 4st plastbackar jag kommer ha lite blandat metallmaterial i och ett krypin för svetsvagnen. En biltema vagn som jag modifierat lät och ska fixa till lite mer sen, rymmer båda svetsarna på den i nuläget

Men insuget har i vart fall gjutits av. 2 lager 280g glasfibermatta med epoxi som bindemedel, flexar rejält på ovansidan så kommer få lägga fler lager. Sista småfixet med insugsrören är gjort så dom ska snart skruvas fast permanent. Trattarna har jag kommit halvvägs med inpassningen mot varandra med kan man väl säga, jag får ta av lite av tratten så dom inte går över/under varandra och en sida är klar på samtliga, 4st ska en till sida tas av på.
Placering och slangdragning för tomgångsmotor samt ny olje catch får också lösas. Men de rullar i alla fall framåt, även om det är sakta

Bilder kommer strax











Vänster sida av bilen ska tömmas, det allra mesta är skräp där. Borde gå in en till Kadett sen Blå plåthyllan kan jag tänka mig avyttra om någon är intresserad?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Roligt med lite updates Händer ju tydigen grejer!
Visst får du två Kadetter inn där, om dom står på tvären?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2178



Funderade lite.... vad händer med din "luftburk" när man efter raksträcka släpper på gasen och din fina maskin fortsätter suga luft på baksidan av spjället..? Dvs applicerar"vacum" det blir förvånande stora krafter i dylika lägen..
Nej vill inte såga din lösning... men kollar man på tex gummislangar som sitter mellan insug och spjäll som är av tjockt gummi med förstärkade ribbor.. och då är det ju ändå små ytor..
Om man sas gör spant som limmas fast på utsidan ribbor typ..kan man ju öka hållfastheten med massor..

Bara som en tanke..
Som sagt inte kritik....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jk95 skrev:
Roligt med lite updates Händer ju tydigen grejer!
Visst får du två Kadetter inn där, om dom står på tvären?


På tvären får jag nog in tre Garaget är lite över 7 meter djupt! Ska rymmas två i bredd och kunna arbeta vid bänken tycker jag, dom är ju rätt smala (bara 1,6m enligt bilregistret) och garaget är drygt 6 meter brett.

Michael Th skrev:
Funderade lite.... vad händer med din "luftburk" när man efter raksträcka släpper på gasen och din fina maskin fortsätter suga luft på baksidan av spjället..? Dvs applicerar"vacum" det blir förvånande stora krafter i dylika lägen..
Nej vill inte såga din lösning... men kollar man på tex gummislangar som sitter mellan insug och spjäll som är av tjockt gummi med förstärkade ribbor.. och då är det ju ändå små ytor..
Om man sas gör spant som limmas fast på utsidan ribbor typ..kan man ju öka hållfastheten med massor..

Bara som en tanke..
Som sagt inte kritik....


Jag har faktiskt tänkt i samma banor. Exakt hur starkt vakumet blir vet jag inte men tänker att jag i vart fall inte med enkelhet ska kunna pressa ihop det för hand Jag har grunnat lite på vad man kan hitta på för att stärka upp det, enklast vore nog en distansmatta och sen ett par lager till för att få en sandwicheffekt men då borde jag helst ha tänkt på det Innan jag gröpte ur cellplasten.. Drapera med kolfiber kanske för att få lite extra styvhet? Men jag vet inte om de gör så hemskt stor skillnad egentligen..

En tanke jag haft är att lägga "guide" ribbor på insidan som komplement till en utvändig förstärkning, för att hjälpa till att guida luftströmmarna, kanske kan ha en effekt mätbar i promille hästar Det bygger mindre utåt i alla fall.

När jag gjöt gjorde jag en dunderbudget-variant-utan-vacum av vacumbagging och lindade allt hårt med eltejpt. Främst för att pressa in mattan för formens skull. Så det är tunt idag. Max 1mm tjockt! Så inte konstigt att det är lite sprött egentligen. alla anslutningar är också i klenaste laget så mer behövs helt klart! Insugsrören är Betydligt styvare men där har jag nog 4 varv med typ 280g. Får se vad jag hittar på Ska börja med att förstärka alla anslutningar i alla fall och rätta till lite på undersidan mellan hålet för trattarna och spjället. I helgen hoppas jag kunna göra scoopet med, där kör jag nog på med 4 lager matta direkt.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Går väl att göra ett överslag på krafterna som är inblandade.
Om plenumet är ca 300 mm brett och 400 lång så är arean 120 000 mm2.
1 bar är 0,1 N/mm2, höftar 0,5 bar undertryck vid gasuppsläpp? Detta vet jag inte alls men något att räkna på.

120 000 mm2 x (0,1 N/mm2 x 0,5) = 6000 N alltså 600 kg tryck mitt på.
Kan det stämma? Låter ju väldigt mycket.

Bäst att kolla vad för undertryck det blir vid motorbroms från 7000 rpm och om jag räknat snett nånstans.

Koolt bygge förresten! thumbs up

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Ja 600kg lät väldigt högt... 60kg mer troligt? Sen blir det ju inte helt bomtätt när spjället stängs heller. Det finns ju vacumslangar från t ex kolkanistern m.m.

Men förstärkningsjobb har jag framför mig helt klart Uppskattar att 1kg tryck utifrån deformerar 2-3cm på mitten ytan i dagsläget

Jag har klabbat på sidorna lite extra nu, dom var redan tidigare hyffsat styva och där hjälper ju formen en hel del också. Men på toppen behöver jag tjocklek tror jag.. Får bli ett lapptäcke så småningom, epoxin tog slut efter att jag förstärkt alla anslutningar och lagt ett lager till på sidorna samt gjort scoopet. Så kommer inte vidare innan jag varit och handlat mer

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



Karl V skrev:
Går väl att göra ett överslag på krafterna som är inblandade.
Om plenumet är ca 300 mm brett och 400 lång så är arean 120 000 mm2.
1 bar är 0,1 N/mm2, höftar 0,5 bar undertryck vid gasuppsläpp? Detta vet jag inte alls men något att räkna på.

120 000 mm2 x (0,1 N/mm2 x 0,5) = 6000 N alltså 600 kg tryck mitt på.
Kan det stämma? Låter ju väldigt mycket.

Bäst att kolla vad för undertryck det blir vid motorbroms från 7000 rpm och om jag räknat snett nånstans.

Koolt bygge förresten! thumbs up

Logg från min se7en
20kpa som lägst vid växling och rull genom kurva stängda spjäll

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Cassius skrev:
Ja 600kg lät väldigt högt... 60kg mer troligt? Sen blir det ju inte helt bomtätt när spjället stängs heller. Det finns ju vacumslangar från t ex kolkanistern m.m.

Men förstärkningsjobb har jag framför mig helt klart Uppskattar att 1kg tryck utifrån deformerar 2-3cm på mitten ytan i dagsläget

Jag har klabbat på sidorna lite extra nu, dom var redan tidigare hyffsat styva och där hjälper ju formen en hel del också. Men på toppen behöver jag tjocklek tror jag.. Får bli ett lapptäcke så småningom, epoxin tog slut efter att jag förstärkt alla anslutningar och lagt ett lager till på sidorna samt gjort scoopet. Så kommer inte vidare innan jag varit och handlat mer


600 kg jämnt utbrett över ytan är rätt räknat. 30 x 40 cm x 0,5 kg/cm2 ger 600 kg.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 15



Ta av insuget. Täta (plugga) utloppen.
Gör adapter till spjäll plattan för en dammsugarslang.
Sätt ihop, och starta dammsugaren.
Drar plenumet ihop sig, då behövs seriös förstärkning.

_________________
Robert Norgren
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Ja det blir mycket mycket mer kraft än man tror, en snäll originalmaskin brukar ge 0.5 bar i vakuum med snälla kammar.

Om det flexar 2-3 cm nu med 1kg tryck, så behöver du förstärka det typ 100ggr

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



Vid kraftig motorbroms kan det bli en hel del.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Cassius skrev:
Jag har faktiskt tänkt i samma banor. Exakt hur starkt vakumet blir vet jag inte....

Det borde inte vara så klurigt att stärka upp plenumet. Jag (som avskyr plastande och föredrar plåt) hade övervägt att borra ett antal hål i "tak" och "golv" på plenumet och så ställa/plasta dit ett antal stavar eller rör. Som pelare som håller uppe taket i en stor byggnad. Med lite slipande kan man göra det osynligt på utsidan, om det är prioriterat.

Kämpa på!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Vakuum är samtidigt ingen oändlig kraft (som det brukar framställas på film när folk sugs ut ur små flygplansfönster osv), det kan ju max bli en bar/atmosfärs tryckskillnad mellan omgivningen och inuti plenumet. Visst motsvarar det ca 1 kg per cm2 men det är även jämnt fördelat från alla håll samtidigt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag har varit inne på att lägga smala remsor (eller den glasfiberstrumpa jag har liggande) på toppen, sen 1-2 lager 280g väv över det. Teoretiskt sett blir det lite som en korrugeradplåt. Sen om det kommer räcka... who knows?

Alternativet vore att köpa glasfibermatta och lägga en bit över toppen sen 280g väv över det. Det bygger mer tjocklek, blir det 3-4mm tjockt tycker jag det ska bli rätt starkt..

Många frågetecken, det enda som är klart är att jag får prova mig fram När jag läst om dom som gjort liknande insug, fast i kolfiber då, så har dom använt 3-4 lager 220g väv. Jag tycker ju inte att kolfiber borde bli SÅ oerhört mycket stabilare att det ska räcka? Eller har jag fel? I så fall kanske en bit kolfiberväv är det jag ska köpa hem?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 38, 39, 40   >>
58 besök senaste veckan (59824 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande