Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 38, 39, 40   >>
57 besök idag (59892 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Har missat att posta i din tråd, men så rätt projekt!
thumbs up thumbs up thumbs up

När jag ser en City (vilket ju inte händer längre) tänker
jag bara Chevette HSR. Den här liveryn hade nog gjort sig
som "sliten", jätte-enkel är den kanske inte dock.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
De liveryt hade iofs funkat rätt bra! Men av någon anledning känner jag att jag vill ha in lite mer "färg".. :/

Fulda kanske?



Fick några speedparts idag men ingen styrväxel.. Nya leder med rätt mått dock som åkte i direkt nu ska jag bara finsåga och passa in boxningsplåtarna så är snart undre bärarmar på plats igen!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



De färgerna och fälgarna skulle göra sig!

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Grym livery, jag säger kör!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Gillar den gamla AGFA loggan också. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2272



Helt rätt stuk! 5 av 5 kamremmar.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Coupe76 skrev:
De färgerna och fälgarna skulle göra sig!


Ja E50 fälgar har stått på listan länge... Finns en del som gör replikor numer... Får väl se

MaZ skrev:
Gillar den gamla AGFA loggan också. thumbs up


Ingen aning om vad AGFA är?

Jobbat hemifrån idag, smög ut en stund i garaget när ingen såg.. Testade TIG'en igen efter lite youtubande. Bytte från en 5a till en 7a på gaslinsen (ska nog jaga tag på en ännu större), ökade postflow samt amperen från ca 40 till ca 50 samt ökade gasflödet från 7 till ca 8,5. Vilken skillnad! Svetsen är fortfarande ganska mörk, men den är i vart fall nästan så slät som den bör vara.

Sen blev det skifte av gasflaska och svetsmaskin och bränna på de sista plåtarna på undre bärarmar. Lite svart färg kvar bara så är dom redo att åka in i bilen igen. Började även brotcha den första spindeln. Det kommer ta en stund att handbrotcha dom där... men men, har inte utrustning för att göra det på något snabbare sätt. Batteriflugan litar jag inte på att jag får brotchningen rak med :/

Laddar upp bilder strax.






Smög in en bild på den lackade vingen där slutpiporna också syns..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Cassius skrev:


Ingen aning om vad AGFA är?


En gång på stenåldern tog vi foton på filmrulle som behövde framkallas i mörkrum....
Agfa gjorde filmen, bland annat. Finns faktiskt fortfarande som företag.

thumbs up thumbs up thumbs up för liveryn härifrån också!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
aha, ja även om jag är 80-talist är det lite för min tid

Jag har funderat lite kring handbromsen på bilen.. De vajrar som följde med är typ 30cm för långa. Det känns som att det är mindre plats runt gängstången från spaken med.. Mycket att fundera runt helt enkelt. Provade köpa hem en vajer från biltema men även den är på tok för lång..

Finns det universalvajrar eller liknande? Hade underlättat enormt..

Medan jag funderat har jag pillat med annat. Jag hade sedan innan en omgång "SR" mätare, utan mätarhuset. Visade sig sen att det blir lite trångt ändå eftersom kardantunneln är höjd.. Vad göra annat än att fabricera ett nytt... Svetsarna ser ut som skit, men beror nog till viss del på att det är olika typer av alu där jag tror den ena inte är tänkt att svetsa i.. extremt svårsvetsad är den i alla fall, plåtarna betydligt enklare! Tur det inte ska hålla något väsentligt, eller synas senare



_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har inte sett vettiga universalvajrar men jag har kortat genom att "loopa" en bit om man har utrymme där vajern går utan hölje. Helt enkelt en ögla som är låst med dubbla vajerlås.

Funkar okej om man får det att inte glida.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag har inte sett vettiga universalvajrar men jag har kortat genom att "loopa" en bit om man har utrymme där vajern går utan hölje. Helt enkelt en ögla som är låst med dubbla vajerlås.

Funkar okej om man får det att inte glida.

Gustaf


Det är ju en variant... Men då vill det till att man hittar en vajer med tillräckligt kort hölje.. Får kika på Golf MK1 igen, vill minnas att den hade kort hölje när jag var på biltema..

Ett annat alternativ vore äldre Opel original som också har kula, men dom är utan hölje varpå jag inte ser hur jag ska få till funktionen.. (tror jag har en sån vajer liggande faktiskt.. dock i norrland.)

Oken är av den "vanliga" sorten med skivbromsok och inbyggd handbroms. Så vajern behöver ju komma rakt in mot oket, genom öglan där stoppet för höljet sitter och till bromsarmen. Bara att fundera vidare..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Jag har kortat min wire genom att svarva en ny ände med tight passning. Sen pressar man på den. Det höll med rejält åtdragen handbroms i flera månader utan någon mätbar glidning. thumbs up
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Närmaste firma som sysslar med lyftredskap kan pressa ändhylsor på vajrar. Segelbåtsägare brukar också ha koll på vajerfirmor.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



På min bil så var vajrarna korsade och lagda i en slinga under baksätet för att bli av med den extra längden. Har ingen avsikt att bygga pm det.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
De där lät krångligt

Beställde ett par alfa vajrar igår kväll. 156an har vajrar som är runt 120cm med 1m hölje. Det är i alla fall nära + passar direkt i oken. Jag har alfa vajrar på den gula med, men med andra ändar mot spaken än dessa. Kommer inte ihåg exakt vilken jag köpte dit, och hittar inte anteckningen om det heller (ligger säkert i bilen).

Beställde även "främre" vajern som är 40cm med gängstång i ena änden och balans pinne som vajerändarna passar i på den andra. Kanske kan gå Byta ut direkt från spaken för att få lagoma längder med lite flyt..

Gjort mig av med fuskvirket med.






Hittade ett rosthål som jag inte visste om på ena sparklådan, blir väl en lappning i storlek med en gammal 5-krona. En del ytrost på förarsidans sparklåda med men fortfarande bra klang i plåten. Framför bakhjulen båda sidor visste jag var dåligt! Förarsidan är dock riktigt dålig så där kanske jag åker på invändig reparation med..

Sen hittade jag en buckla på hörnet längst ner, bak, på förarsidan. Bredvid den lite rostangrepp. Sandplåten fram hade gravrost på ett avgränsat område med raka linjer, ser lite lustigt ut.. Men overall rätt bra skick för att vara 42 år gammal Opel!




Framskärmarna är kassa också, och dom samt sandplåten hade jag tänkt köpa glasfiberersättare från Pesch till (blir ca 2000 vilket är vad en framskärm i plåt kostar "ny"). Bakstammen som hade angrepp ville jag ju ändå ersätta till en utan bula som jag beställt. Och skärmkanterna bak som inte heller är top notch har jag också skaffat ekonomiplåt till.

Får se i vilket skede jag går på det bara.. vet inte om SBP och SFRO har åsikter om den rost jag nämnt här.. det är ju inget i bärande delar. Så troligen lämnar jag det till efter reggning

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Du får grejer att hända, det ska du ha! thumbs up Gillar looken av coilovers der bak i bilden, sånna där måsta jag ha med Även fyrlinken såg ju inte fel ut.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Ser kanske ut som att det händer mer än det gör.. Det jag gjort är också saker som lätt syns.

Det är Betydligt tråkigare att bygga grenrör/avgassystem, dra el, bygga gaslänkage och liknande i en redan lackad bil med färdiga hjulupphängningar...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Såär det väl kanske. Oavsett roligt att följa, hoppas jag får gjort lite förbättringar på min Kadett i vintras ochså

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
I lördags kom till slut den efterlängtade kuggstången! Jag har avvaktat med att skruva ihop allt under huven utifall jag inte får in den utan att lätta på motorn. Det i sin tur gör att jag inte kommer framåt med avgassystemet heller.. Lite moment 22.. :/

Glad i hågen började jag med att byta det övre lagret till pinjongen då det som satt där var lite rostfärgat. Sen imorse så smörjer jag upp stången med en massa fett och stoppar i sen ska pinjongen dit. Men nääädå. Den är ju för grov för att gå igenom nållagret i ovankant! Kikar på det nedre igen, det sitter ju faktiskt bara med en lås ring. Det lagret ploppar snällt ut så försöka få i den bakvägen då. Men icke... Bara att försiktigt knacka ut nållagret, stoppa i pinjongen från rätt håll och återmontera lagren.

Där fick jag ge mig och trampa iväg till jobbet istället, bottenlagret sitter nästan på plats, nållagret ligger bara över axeln ännu. Nya tag nästa gång jag lyckas smyga ut



Krausse 2.75 varv. Enems hade behövt en annan knut av originaltyp, jag har hellre en ledad då jag blir lite friare att flytta runt ratten i så fall. Lagom uppvärmning till den 2.4 varvs jag har i den andre

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Snyggt! thumbs up

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare



De här känns inte rätt.. hur ska man egentligen göra med hjälpfjädrar och övriga brickor?

Som det är nu bottnar mellanbrickan mot bottenbrickan. Hjälpfjädern blir för tunn fullt ihop.

Anledningen till hjälpfjäder är att jag räknar med en kompression av huvudfjädern på ca 3.5cm, sätter jag tänkt rideheight kommer jag ha 1cm luft mellan fjäder och toppbricka utan hjälpfjäder vid fullt utfärdat.

Monterade förövrigt kuggstången ikväll. Satan i mig va de är trångt där! :s men nu kan jag skruva ihop och fast motorn igen i alla fall :thumbsup:

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 38, 39, 40   >>
57 besök idag (59892 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande