Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Kapa kapa.. | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 38, 39, 40 >> 119 besök senaste veckan (59771 totalt) |
Har missat att posta i din tråd, men så rätt projekt!
När jag ser en City (vilket ju inte händer längre) tänker jag bara Chevette HSR. Den här liveryn hade nog gjort sig som "sliten", jätte-enkel är den kanske inte dock. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
De liveryt hade iofs funkat rätt bra! Men av någon anledning känner jag att jag vill ha in lite mer "färg".. :/
Fulda kanske? Fick några speedparts idag men ingen styrväxel.. Nya leder med rätt mått dock som åkte i direkt nu ska jag bara finsåga och passa in boxningsplåtarna så är snart undre bärarmar på plats igen! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Ja E50 fälgar har stått på listan länge... Finns en del som gör replikor numer... Får väl se
Ingen aning om vad AGFA är? Jobbat hemifrån idag, smög ut en stund i garaget när ingen såg.. Testade TIG'en igen efter lite youtubande. Bytte från en 5a till en 7a på gaslinsen (ska nog jaga tag på en ännu större), ökade postflow samt amperen från ca 40 till ca 50 samt ökade gasflödet från 7 till ca 8,5. Vilken skillnad! Svetsen är fortfarande ganska mörk, men den är i vart fall nästan så slät som den bör vara. Sen blev det skifte av gasflaska och svetsmaskin och bränna på de sista plåtarna på undre bärarmar. Lite svart färg kvar bara så är dom redo att åka in i bilen igen. Började även brotcha den första spindeln. Det kommer ta en stund att handbrotcha dom där... men men, har inte utrustning för att göra det på något snabbare sätt. Batteriflugan litar jag inte på att jag får brotchningen rak med :/ Laddar upp bilder strax. Smög in en bild på den lackade vingen där slutpiporna också syns.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
En gång på stenåldern tog vi foton på filmrulle som behövde framkallas i mörkrum.... Agfa gjorde filmen, bland annat. Finns faktiskt fortfarande som företag. för liveryn härifrån också! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
aha, ja även om jag är 80-talist är det lite för min tid
Jag har funderat lite kring handbromsen på bilen.. De vajrar som följde med är typ 30cm för långa. Det känns som att det är mindre plats runt gängstången från spaken med.. Mycket att fundera runt helt enkelt. Provade köpa hem en vajer från biltema men även den är på tok för lång.. Finns det universalvajrar eller liknande? Hade underlättat enormt.. Medan jag funderat har jag pillat med annat. Jag hade sedan innan en omgång "SR" mätare, utan mätarhuset. Visade sig sen att det blir lite trångt ändå eftersom kardantunneln är höjd.. Vad göra annat än att fabricera ett nytt... Svetsarna ser ut som skit, men beror nog till viss del på att det är olika typer av alu där jag tror den ena inte är tänkt att svetsa i.. extremt svårsvetsad är den i alla fall, plåtarna betydligt enklare! Tur det inte ska hålla något väsentligt, eller synas senare _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har inte sett vettiga universalvajrar men jag har kortat genom att "loopa" en bit om man har utrymme där vajern går utan hölje. Helt enkelt en ögla som är låst med dubbla vajerlås.
Funkar okej om man får det att inte glida. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det är ju en variant... Men då vill det till att man hittar en vajer med tillräckligt kort hölje.. Får kika på Golf MK1 igen, vill minnas att den hade kort hölje när jag var på biltema.. Ett annat alternativ vore äldre Opel original som också har kula, men dom är utan hölje varpå jag inte ser hur jag ska få till funktionen.. (tror jag har en sån vajer liggande faktiskt.. dock i norrland.) Oken är av den "vanliga" sorten med skivbromsok och inbyggd handbroms. Så vajern behöver ju komma rakt in mot oket, genom öglan där stoppet för höljet sitter och till bromsarmen. Bara att fundera vidare.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har kortat min wire genom att svarva en ny ände med tight passning. Sen pressar man på den. Det höll med rejält åtdragen handbroms i flera månader utan någon mätbar glidning.
|
||||
Närmaste firma som sysslar med lyftredskap kan pressa ändhylsor på vajrar. Segelbåtsägare brukar också ha koll på vajerfirmor.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
På min bil så var vajrarna korsade och lagda i en slinga under baksätet för att bli av med den extra längden. Har ingen avsikt att bygga pm det.
|
||||
De där lät krångligt
Beställde ett par alfa vajrar igår kväll. 156an har vajrar som är runt 120cm med 1m hölje. Det är i alla fall nära + passar direkt i oken. Jag har alfa vajrar på den gula med, men med andra ändar mot spaken än dessa. Kommer inte ihåg exakt vilken jag köpte dit, och hittar inte anteckningen om det heller (ligger säkert i bilen). Beställde även "främre" vajern som är 40cm med gängstång i ena änden och balans pinne som vajerändarna passar i på den andra. Kanske kan gå Byta ut direkt från spaken för att få lagoma längder med lite flyt.. Gjort mig av med fuskvirket med. Hittade ett rosthål som jag inte visste om på ena sparklådan, blir väl en lappning i storlek med en gammal 5-krona. En del ytrost på förarsidans sparklåda med men fortfarande bra klang i plåten. Framför bakhjulen båda sidor visste jag var dåligt! Förarsidan är dock riktigt dålig så där kanske jag åker på invändig reparation med.. Sen hittade jag en buckla på hörnet längst ner, bak, på förarsidan. Bredvid den lite rostangrepp. Sandplåten fram hade gravrost på ett avgränsat område med raka linjer, ser lite lustigt ut.. Men overall rätt bra skick för att vara 42 år gammal Opel! Framskärmarna är kassa också, och dom samt sandplåten hade jag tänkt köpa glasfiberersättare från Pesch till (blir ca 2000 vilket är vad en framskärm i plåt kostar "ny"). Bakstammen som hade angrepp ville jag ju ändå ersätta till en utan bula som jag beställt. Och skärmkanterna bak som inte heller är top notch har jag också skaffat ekonomiplåt till. Får se i vilket skede jag går på det bara.. vet inte om SBP och SFRO har åsikter om den rost jag nämnt här.. det är ju inget i bärande delar. Så troligen lämnar jag det till efter reggning _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ser kanske ut som att det händer mer än det gör.. Det jag gjort är också saker som lätt syns.
Det är Betydligt tråkigare att bygga grenrör/avgassystem, dra el, bygga gaslänkage och liknande i en redan lackad bil med färdiga hjulupphängningar... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
I lördags kom till slut den efterlängtade kuggstången! Jag har avvaktat med att skruva ihop allt under huven utifall jag inte får in den utan att lätta på motorn. Det i sin tur gör att jag inte kommer framåt med avgassystemet heller.. Lite moment 22.. :/
Glad i hågen började jag med att byta det övre lagret till pinjongen då det som satt där var lite rostfärgat. Sen imorse så smörjer jag upp stången med en massa fett och stoppar i sen ska pinjongen dit. Men nääädå. Den är ju för grov för att gå igenom nållagret i ovankant! Kikar på det nedre igen, det sitter ju faktiskt bara med en lås ring. Det lagret ploppar snällt ut så försöka få i den bakvägen då. Men icke... Bara att försiktigt knacka ut nållagret, stoppa i pinjongen från rätt håll och återmontera lagren. Där fick jag ge mig och trampa iväg till jobbet istället, bottenlagret sitter nästan på plats, nållagret ligger bara över axeln ännu. Nya tag nästa gång jag lyckas smyga ut Krausse 2.75 varv. Enems hade behövt en annan knut av originaltyp, jag har hellre en ledad då jag blir lite friare att flytta runt ratten i så fall. Lagom uppvärmning till den 2.4 varvs jag har i den andre _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
De här känns inte rätt.. hur ska man egentligen göra med hjälpfjädrar och övriga brickor? Som det är nu bottnar mellanbrickan mot bottenbrickan. Hjälpfjädern blir för tunn fullt ihop. Anledningen till hjälpfjäder är att jag räknar med en kompression av huvudfjädern på ca 3.5cm, sätter jag tänkt rideheight kommer jag ha 1cm luft mellan fjäder och toppbricka utan hjälpfjäder vid fullt utfärdat. Monterade förövrigt kuggstången ikväll. Satan i mig va de är trångt där! :s men nu kan jag skruva ihop och fast motorn igen i alla fall :thumbsup: _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Kapa kapa.. | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 38, 39, 40 >> 119 besök senaste veckan (59771 totalt) |