Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... , 38, 39, 40   >>
46 besök idag (60404 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Eldh skrev:
Finns nya Boschkontater i maxipack från kina på ebay, billigt


Gamla jetronic modellen? Dom har ju funkat så ska se om de är stiften som blivit utdragna eller liknande. Jag har några jetronic också men dom som såg friskast ut är dom som är på bilen redan

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153




_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare



Femman var bara att trycka ner kabeln igen, ena som lås stiftet var lite lite uppstickare så böja försiktigt och i.

Fyran var sämre.. där hade ett låsstift gått av så jag fick löda på en skarv med kabelsko.

Men den går i alla fall rent igen!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Cassius skrev:
där hade ett låsstift gått av så jag fick löda på en skarv med kabelsko.
Jag hoppas att det bara är provisoriskt

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
super7 skrev:
Cassius skrev:
där hade ett låsstift gått av så jag fick löda på en skarv med kabelsko.
Jag hoppas att det bara är provisoriskt


Jag lödde på en kabelstump med en frisk kabelsko, inte en skarv på själva låsstiftet

En lödd skarv ska väl inte vara ett problem på en kabel?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Cassius skrev:
Nu har jag hittat felet. Alla hade fel! det krävdes dock att flytta sexans spridare till femman för att hitta problemet.

Visade sig vara ett riktigt jävla skitfel..

Nu är ju felet hittat thumbs up

Men är man bara systematisk och har en bra plan på vad
man söka efter så hittar man felet.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Nu sitter han där igen... på axeln och viskar i örat.. "när du ändå har ute allt, varför inte göra det, å det.. å sen kanske det med! Så blir det ju svinbra med si och så"...

Jag hade från början tänkt sätta tanken centriskt och så långt fram som möjligt. Sticka anslutningarna ut genom den svartlackade plåten som är en inverterad bula för bränslepumpen. Sen slog det mig att kapa ur golvet mellan rambalkarna helt och hållet, göra ett hål med en tätningslist och sänka ner "tråget" på tanken genom golvet. Blir också ganska smidiigt!

Sen spinner ideérna iväg.. Kapa bort rambalkarna, ersätta dom med nya som ligger högre upp, ha tanken nersänkt i golvet istället. Varför? Jo då blir de ju en massa plats för ljuddämpare! Plats jag inte har idag.









Bäst att lägga band på sig själv tror jag... Jag får fram tanken mer om jag vänder anslutningarna åt höger eller vänster istället, golvet går höja upp en del på båda sidor ändå så jag får lite plats för eventuella ljuddämpare ifall det skulle bli ett dubbelt system i framtiden. Måste fram med lite mer K.I.S.S. tror jag om jag ska få köra när våren kommer

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Ja behövs mer KISS helt klart!

Lås in vinkelslipen och finlira på det som redan är så att du kan besiktiga och köra i vår thumbs up

Men jag förstår känslan, "när man ändå håller på..". Men skit i det, allt behöver inte vara perfekt på en gång!

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Nä visst är det så. Jag resonerar lite att tidsinsatsen att göra om golvet Nu är X timmar. Ska jag göra det om säg ett år så är det 2-3X timmar. På sikt sparar jag tid, på bekostnad av tid idag, vilket jag inte har..

Vinkelslipen är tvunget fram oavsett. Blev 45mm högre skärmkant ikväll. Snart uppe i topp för inre hjulhusen





Kanten på tejpen är kanten på breddaren. Kunde gått dom sista 10mm med men så här har jag möjligheten att sänka breddaren lite om jag vill framöver

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Då har man gnuggat småtimmarna igen..


Bagaget är urkapat för vidare arbete. Men jag vette fan om de är nått å spara de där golvet... kommer mest sannolikt att göra som på min andra kadett och höja golvet så det ligger ÖK rambalk. Det blir 70mm, då får jag höja locket typ 20mm, om jag inte bara sätter in en hatthylla istället..






Sen har jag kapat ur bakänden och splittrat två bakljusramar (sedan/coupe har tätare mellan lyktorna)




Och påbörjat nya skärmkanter. Nästa steg där är att ta ner dom till 50mm bredd istället för 100 (köpte biltemas 0.9x10x100 L plåtar, färdigpackad för krymp/sträcken sparar tid!). Tids nog så



Från en sak till en annan.. Jag skulle ha haft tag på någon form av fjäderbelastat lock till tankröret. Något som bromsar skvalpande bränsle från att åka rätt ut till det ventilerade tanklocket.. någon som har ett tips? Mitt tankrör är 2"

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256




_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Nja mer typ detta: https://www.pmdraceproducts.com/inline-fuel-filler-with-flapper-valve

Sitter ju som standard på typ varenda bil. Tänkte att det kanske går skaka fram nått som kostar någon hundring typ,




Ignorera den röda markeringen.. bilden är hämtad från nätet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kan du inte göra en lagom kreativ lösning med
ett tankpåfyllningsrör från skroten?

Om du har en slangbit mellan tank o rör så går det ju att mecka med röret fritt från tanken och då kan man ju kapa och skarva ihop
Tenna funkar fint för att täta lite extra om det skulle behövas.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Det går absolut, jag har ganska fritt spelrum då jag vill behålla början på originalröret för tanklockets skulle och sen blir det "nytt" ner till tanken.

Men jag blir först och främst inte klok på vilka som har en sån lucka och inte, sen tycker jag många gånger dom kostar 5-800 vilket kändes i överkant..

Jag ska börja med att kika på Audi V8an jac har som jag bestämt mig för att skrota i alla fall.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Hur var de erikjakan sa nu.. frisk kapat, hälften? Känns långt bort när de ser ut så här



Ett tag senare...



Sätter pickupen bakåt, får flytta infästningen av tanken. Fyrkant profil i framkant, bockad L profil baktill. Kommer sätta någon form av säkring upptill på tanken, t ex alu L profil som jag har en del utav som skruvas fram och baktill.

Innan jag lägger nytt golv (som blir en 0.7 plåt med nedsänkning för pickupen på tanken) ska jag konstruera en läpp som karossplåten ska svetsas till samt lägga in en förstärkning mellan L profil och fyrkantprofil. Förstärkningarna tänker jag lägga nära infästningarna för tanken sen skruva den genom golvplåten med en stor bricka på vardera sida bara.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Slow and steady.. Fort går det i vart fall inte, men börjar vara nära att ställa undan svetsen ett tag igen i alla fall. Kvar att svetsa är mittendelen av bak-plåten och sy ihop plåten mellan den bockade L-profilen och bak-plåten.

Hjulhusen är klara, lite rostlagning är klart etc. Så snart kan man börja titta närmare på tanken istället. Sen får jag se om jag hinner titta något på avgassystem och insug innan sommaren



_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Det börjar likna nått i alla fall..




Jag har nu kommit till funderingar kring tankrör..
Alt 1: förstöra eventuellt bruksvärde och dra röret rakaste vägen.



Alt 2: maximera bruksvärdet och dra det plant 30cm innan det böjer upp.



Alt 3: skaffa sig mer jobb genom att snyggt dölja det bakom regskylten...


Framför tanken syns en balk, denna är det kapat och svetsat i så inget vidare alternativ för 4-p bältes infästning. Den ligger dock något flackare än 30 graders lutning från ryggstödet. Jag tänkte jag skulle svetsa in någon profil mellan stötdämpartornen (Alt. Skruva in). Men vad kan vara en lämplig profil? 50x50x5 L profil känns som att den kan vrida sig? 30x3 rör? Kanske en extra infästning på mitten någonstans? Bältena jag har liggande har krokar för öglor så en kantig profil är egentligen smidigare än en rund i mitt fall.


Sen blir det även nya bränslerör. Jag kommer skruva rören (alu 9mm) direkt på tanken för att minimera antalet kopplingar i bilen. Sen är jag nog inne på att dra dom i bilen. 4 länkslådorna gör det besvärligt att komma fram på ett vettigt sätt under bilen och jag kommer komma in bättre i motorutrymmet. Drar dom troligen längs med sparklådan på förarsidan med en plåt över. Kan dra dom på passagerarsidan med iofs men vet inte om jag har bättre med utrymme där.. Då får jag också flytta btr, filter och etanolsensor. Tål att tänkas på i alla fall.. etanolsensorer förövrigt, är dom känsliga för flödesriktning? Får undersöka det ifall ingen kan svara på rak arm

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Tänker... om för lite fall... när man svänger rusar soppan mot tank locket. ..som förmodligen är ventilerat... sen spiller ut... ... men med ventilering från hög punkt uppåt.. tja vad händer vid en volt... bakom nummerplåt är förvisso .. trevligt.. men brukar göra tankning jobbig..
Fast om man går in på ovansidan på tanken och sedan en krök borde det bli mindre problem förutom vid full tank. Men... Fallet blir mindre...
Men jag har ofta fel...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Roligt att det är framgång endå! Ska dra hem min Kadett snart nu som släpkortet är i ordning, så kanske kan jag uppdatera min tråd snart med

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Michael Th skrev:
Tänker... om för lite fall... när man svänger rusar soppan mot tank locket. ..som förmodligen är ventilerat... sen spiller ut... ... men med ventilering från hög punkt uppåt.. tja vad händer vid en volt... bakom nummerplåt är förvisso .. trevligt.. men brukar göra tankning jobbig..
Fast om man går in på ovansidan på tanken och sedan en krök borde det bli mindre problem förutom vid full tank. Men... Fallet blir mindre...
Men jag har ofta fel...


Ett rakt rör blir ju dessutom väldigt tråkigt om man vill tanka fullt nån gång.

Har kört många mil amerikansk bil och förstår inte riktigt varför tankning bakom nummerplåt skulle vara ett problem? Skulle det finnas nån liten baksida med det övervägs det ju genom att man behöver inte komma ihåg vilken sida tanklocket sitter på, vilket kan vara ett problem med en bil man inte kör dagligen

_________________
S Örnberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



St3v3 skrev:
Michael Th skrev:
Tänker... om för lite fall... när man svänger rusar soppan mot tank locket. ..som förmodligen är ventilerat... sen spiller ut... ... men med ventilering från hög punkt uppåt.. tja vad händer vid en volt... bakom nummerplåt är förvisso .. trevligt.. men brukar göra tankning jobbig..
Fast om man går in på ovansidan på tanken och sedan en krök borde det bli mindre problem förutom vid full tank. Men... Fallet blir mindre...
Men jag har ofta fel...


Ett rakt rör blir ju dessutom väldigt tråkigt om man vill tanka fullt nån gång.

Har kört många mil amerikansk bil och förstår inte riktigt varför tankning bakom nummerplåt skulle vara ett problem? Skulle det finnas nån liten baksida med det övervägs det ju genom att man behöver inte komma ihåg vilken sida tanklocket sitter på, vilket kan vara ett problem med en bil man inte kör dagligen

Tänker mer om man tankar på en icke mack... dvs från en dunk på banan...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... , 38, 39, 40   >>
46 besök idag (60404 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande