Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regler för besiktning med bur, racestol & vinge
4 besök senaste veckan (22260 totalt)
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Jag skickade iväg ett mail till Bilprovningen ang lite frågor vid besiktning med bur, racestol, vinge och om man måste ha i baksättet när man besiktigar.




MAilet::

Jag håller på att renovera en BMW 320i -86. Denna ska jag ha så att jag kan köra på olika banträffar runt om i landet.
Jag har planerat att ha följande i den.

2 st Racingstolar (Inget baksäte men orginal bälte kvar.)
2 st 4-punktsbälten (orginal 3-punkts skall oxå vara kvar)
1 st Skyddsbur ( Bifogar ritning på den)
1 st Bakvinge


Nu till frågorna
Vad gäller angående när jag monterar in Racingstolen?
Måste jag ha något baksätte i när jag besiktigar?
Vad gäller när man besiktigar med skyddsbur?
Vad är det för regler vid montering och utformande av bakvinge?



Tack på förhand.
MVH/
Thobias Ahlbin


Svaret från Bilprovningen:

Framgår inte om du har licens o s v. Utgångspunkt för std-bil dock är att "rallystolen" ska monteras i originalfästpunkterna för resp stol.

Skyddsbåge; ordinarie bilbältesfästpunkter får inte användas vid montering, ingen passagerare tillåts i baksätet.

Bifogar utdrag ur vår instruktion som berör olika typer av rallyfordon, reglementen mm.



Rallybil "standard" kan godkännas vid registreringsbesiktning utan homologeringshandling från SBF och ges då en särskild kodbeteckning . Bilbälten och säten får bytas och skyddsbur monteras, och ordinarie bilbälten demonterade. Undantag finns även för fordonsbuller. Rimlig bedömning på bullernivå gäller, d.v.s. ljuddämpare ska finnas. På dessa utbytta och monterade detaljer gör vi ingen kontroll över om några vägverksföreskrifter eller SBF:s reglementen är uppfyllda utan endast en subjektiv bedömning att det ser vettigt ut. Ägarens tävlingslicens för rally måste kunna uppvisas för att undantaget ska gälla. Utan giltig licens gäller VV:s föreskrifter fullt ut.



För att uppfylla grundkraven för inre säkerhet kan eftermonterad utrustning behöva kläs in med energiabsorberande material.

Avgörande är placeringen i förhållande till förare/passagerare. Kan onödiga skador uppstå krävs inskyddning.
Utstickande detaljer eller vassa hörn och kanter får inte finnas.

Skyddsbåge, skyddsbur

Med skyddsbåge avses en konstruktion av stålrör eller motsvarande som kan skydda förare och passagerare om bilen slår runt. Skyddsbågen är normalt monterad i anslutning till karosseriets B-stolpe.

Med skyddsbur avses en konstruktion som består av två i längsled förbundna skyddsbågar, en vid A-stolpen och en vid B-stolpen.

Takrör måste följa takplåten väl så att förare och passagerare inte riskerar att komma i kontakt med rören vid normala huvudrörelser. Rören måste dessutom vara inskyddade med energiabsorberande material. Tvärgående takrör måste normalt vara försett med avbärare bakåt - uppåt (se fig) för att en huvudrörelse framåt inte direkt ska bromsas upp av röret. På en öppen bil kan avbärare inte krävas.

Rallybil som registreringsbesiktas med stöd av dispens som baseras på "FISA"- handling får undantas från krav på avbärare och inskyddning av rör (kravet är inte förenligt med "FISA"-villkoren).

om kraven inte uppfylls av båge vid B-stolpar kan fordonet ändå godkännas om baksätet samtidigt inte längre tillåts som passagerarplats. Snedsträvor och diagonalstag kan också vara hinder för baksätets användning.



Förbjudna anordningar

7 § Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1 och 2 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.



1. Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.


2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar inte spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.



Hälsningar
ola J Bilprovningen

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



rätt så rakt fram svar / i klarttext där tycker jag

blir inga som helst problem för mig att reg-besiktiga.

*lättad*

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
rätt så rakt fram svar / i klarttext där tycker jag

blir inga som helst problem för mig att reg-besiktiga.

*lättad*


Jag håller verkligen med dig där. Så det e bara att köra på.

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862



Kan tipsa om att avbärare är viktigt för det kollar dem extra noga på. DEt är om någon inte vet det att man sätter en plåt som leder huvudet vid en eventuellt frontalkrock ner under röret som går längss vindrutans överkant. Jag gjorde som så att jag svetsade plåten i underkant på det röret jag just beskrev och i andra änden popnitade jag i takluckakassetten.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Lite dum följdfråga till "...Utgångspunkt för std-bil dock är att "rallystolen" ska monteras i originalfästpunkterna för resp stol. ...

Jag hoppas att det inte är ett hinder om stolen monteras i originalfäspunkterna och ett par till?

Så här ser det ut på min med stolen i rätt läge:



...på andra sidan stolen är fästpunkterna närmare stolen i sidled men enligt samma mönster. Stolen har bottenfästen.

Det främre fästet är det inga bekymmer med att använda, men det bakre, dvs konsolen som sticker ut från tröskeln, har jag svårt att se någon vis att använda.

Så här funderar jag på att göra; två längsgående profiler under stolen som avslutas med "tvärstag" både framför och bakom. De främre originalfästena används faktiskt genom att främre tvärbalken får sticka ut på varje sida och skruvas i originalfästena. I bak skruvas tvärbalken i golvet med "mutterbrickor" (se GT) under durken.

För att använda alla originalfästen svetsas plattjärn ut åt sidorna och fästs i konsolerna, egentligen bara för syns skull och för att uppylla den citerade texten i början. Gör man kanske bort sig då och riskerar att bara reta upp besiktningsmannen med detta "skådebröd"? Finns det någon "andemening" bakom värd att tänka på?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Någon som vet/har åsikter eller funderingar om ovanstående?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Pär Hansson skrev:
Lite dum följdfråga till "...Utgångspunkt för std-bil dock är att "rallystolen" ska monteras i originalfästpunkterna för resp stol. ...

Jag hoppas att det inte är ett hinder om stolen monteras i originalfäspunkterna och ett par till?

Så här ser det ut på min med stolen i rätt läge:

Bild

...på andra sidan stolen är fästpunkterna närmare stolen i sidled men enligt samma mönster. Stolen har bottenfästen.

Det främre fästet är det inga bekymmer med att använda, men det bakre, dvs konsolen som sticker ut från tröskeln, har jag svårt att se någon vis att använda.

Så här funderar jag på att göra; två längsgående profiler under stolen som avslutas med "tvärstag" både framför och bakom. De främre originalfästena används faktiskt genom att främre tvärbalken får sticka ut på varje sida och skruvas i originalfästena. I bak skruvas tvärbalken i golvet med "mutterbrickor" (se GT) under durken.

För att använda alla originalfästen svetsas plattjärn ut åt sidorna och fästs i konsolerna, egentligen bara för syns skull och för att uppylla den citerade texten i början. Gör man kanske bort sig då och riskerar att bara reta upp besiktningsmannen med detta "skådebröd"? Finns det någon "andemening" bakom värd att tänka på?


Det känns ju inte som att besiktningsmannen borde reagera över det. Du ansåg att original fästpunkter inte var tillräckligt bra utan kompletterade med fler.
Det står ju att utgångspunkten är att de skall användas och det kanske är möjligt att du inte ens behöver skruva fast i de som sitter fel. De är olämpliga så därför har du gjort nya.

I vilket fall som helst tror jag man är mest "safe" om alla originalfästpunkter får vara med.
Jag spekulerar bara nu, vet inte då jag inte besiktat med "rallystol". Än.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Niklas: Jag har resonerat som du. Jag har även tagit kontakt med Bilprovningen och tror att vi ska lösa detta, men de har svårt att ge bestämda förhandsbesked, det får de egentligen inte göra heller verkar det som.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det finns aldrig garantier för att något skall funka, jag var inne och reg. besiktigade idag för motorbyte och det gick bra men jag åkte på följande istället...

Registreringsbesiktning BMW 320i -86 070611

1. Förar/passagerarplats, intyg erfordras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 kap.29 $4

-Stolen var monterad i original underrede med original bälteshållare och fästpunkt, krävs intyg på att den ska klara vissa belastningar.


Saxat ur VVFS 2003:22:

29 Kap. Sätesfastsättning m.m.

Personbil


Övergripande krav

4 § Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1971 eller senare års modell skall beträffande säten och sätesfastsättning

1. uppfylla kraven enligt direktiv 74/408/EEG bilaga II,

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 17, eller

3. uppfylla kraven i 6 - 8 §§.

5 § Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1970 eller tidigare års modell skall ha säte fastsatt till fordonets karosseri eller ram och utformat så att personskada vid en trafikolycka eller en inbromsning hindras eller begränsas.


Krav enligt 4 § 3


6 § Säte skall motstå de krafter som det utsätts för vid provning enligt 9 och 10 §§. Anordning för sätesinställning behöver inte vara funktions-duglig efter provningen.



7 § Fällbart säte och fällbart ryggstöd skall ha självlåsande spärr och manöverdon för att frikoppla spärren. Sådant manöverdon skall lätt kunna nås av den som måste passera det fällbara sätet.



8 § Självlåsande spärr får inte frigöras vid en retardation av 196 m/s² i fordonets längdriktning eller av en framåtriktad kraft motsvarande 20 gånger ryggstödets vikt parallell med fordo-nets längdaxel anbringad i ryggstödets tyngdpunkt.



9 § Sätet skall belastas i riktning framåt och bakåt och parallellt med fordonets längdaxel med en kraft som motsvarar 20 gånger sätets vikt.

om bilbälte är fäst vid sätet, skall de krafter, som appliceras vid provning av fästpunkter för bilbälten, anbringas samtidigt som sätet belastas i riktning framåt.



10 § På ryggstödets övre tvärgående stag skall en bakåtriktad, horisontell kraft anbringas av sådan storlek, att ett vridande moment av 373 Nm för varje sittplats, för vilket sätet är avsett, uppstår kring H‑punkten.



För att kunna bevisa att stolen faktiskt klarar kraven krävs intyg från tillverkaren, jag pekade på FIA-godkännandet som sitter på stolen men det räckte inte enligt honom.



3. ÖVRIGT, . Passagerar säte bak saknas. Uppfyller ej krav enl. se fritext

-Han ville att sätet skulle vara i och för att skydda passagerare mot vassa kanter även sidopanelerna.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Det där var vid regbesiktningen alltså? De är väl lite extra kinkiga då?

_________________
Martin Öberg
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



obizzz skrev:
Det där var vid regbesiktningen alltså? De är väl lite extra kinkiga då?


Ja det är väl så. Jag passade på att göra kontrollbesiktning samtidigt och anmärkningarna borde stått på även det protokollet om de var sådana fel som anmärks på vid vanlig besiktning.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regler för besiktning med bur, racestol & vinge
4 besök senaste veckan (22260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande