Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ferrari FF 2012 | 1971 besök totalt |
Ooookej...familjekombin har varit ute på banan igen så jag får väl kasta upp en liten kort tråd här. Bilen är helt original och kommer inte att byggas om (om jag nu inte drabbas av en Lidnersk knäpp eller skrotar bilen) så på så sätt blir det en tråkig tråd.
Å andra sidan har jag inte sett någon som faktiskt provat att gasa på ordentligt på bana med en sån här 2-tons kombi så kanske kan det vara intressant att ta del av hur det funkar och vad som inte riktigt funkar. Först ett klipp från nya sydslingan på Gotland Ring: _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
Som synes gick det lite för fort igenom (eller snarare över) chikanen. Pluspoäng för Ferrari att de bygger såpass stabila bilar att det går fint att braka över höga curbs och grus utan mer än ett par repor på plastbiten under motorn.
Bromsarna tar trots 398mm carbonskivor och rejäla ok inte lika bra som de som sitter på min Porsche 997 - alltså bromsar jag konstant för sent av ren (o)vana. Man kan flyga rätt högt om man vill. Nästa vecka ska jag dit igen med Porschen och ska försöka få lite exteriörbilder när man hoppar. Jag vill inte slå sönder Ferrarin för den ska familjen åka hem i är det tänkt... Michelin Pilot Sport 4S funkar helt ok för ett gatdäck och slits inte extremt fort som en del andra fabrikat jag provat. Motor/växellåda är superba - alltid kraft och tappar inte orken efter många varv i värmen (31C på Gotland när jag körde). Fjädringen studsar omkring en del på den bitvis guppiga banan. Vågar/vill/kan inte riktigt hålla fullt i det långa svepet efter första stora nedförsbacken. Hastighet ca 230-240 vid inbromsningen före chikanen. Om jag inte fegade skulle det gå kanske 260-270. Enligt Lars Kern (Porsche-fantom) är det bara bra med en massa gupp. Vem som helst kan köra fort på en rak och slät väg tyckte han. Kan han säga som slipper betala om han skrotar av i 270. Men jag förstår vad han menar. jag är bara lite avis att han har större cojones än vad jag har. Summa summarum: Nya Gotland Ring är en fantastisk bana i unik miljö. Ferrari FF är nästan lämpad för banåka men bara nästan. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
|
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Vad trevligt med alla glada tillrop. Jag får väl bjuda på lite mer video - man kan se Ferrarin krossa motståndet på Lunda.
Vilket osökt för mig in på W111...bevisligen har den ju deltagit i banaktiviteter. Får den vara med här? Finns video från konbanekörning också som är att betrakta som någon sorts billyteskomik. Dessutom kan det bli en mer spännande tråd då den just nu håller på att få innanmätet från en CL600 inopererat. Även om den kanske aldrig blir riktigt lämpad att smiska bana med kommer den att ha Mercedes ABC-system för minimal krängning samt en hyfsat stark V12:a + bromsar m.m. efter en smärre operation Ferrarin får väl åka ett pat varv till på Gotland Ring nästa vecka så får vi se om den överlever. Kan bli lite exteriöra sekvenser förhoppningsvis. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
Stämmer bra med 660 häst. Bilen är 5 meter lång, 2 meter bred och väger som ett mindre kärnkraftverk
En nästan bil.... Nästan 2 ton Nästan 700 häst Nästan lämplig att köra bana med Nästan 350 km/h i toppfart (347 har jag konstaterat) Nästan 9000 varv Nästan perfekt Nästan 3 liter milen, ibland mer Nästan snygg, men ändå inte _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
Ferraris frontmotorbilar har alltid legat mig varmt om hjärtat.
De har riktigt fina sportbilsproportioner med lång motorhuv och snygg kaross. Och Berones koncept på mittmotor, d.v.s. frontmotor monterad bakom framaxeln. Kan man kalla FF för "shooting brake"? Lika vågad design som när BMW kom med Z3 Coupe. Riktigt snygg. Extra roligt att du vill och vågar ta ut den på bana. Du behöver verkligen inte skämmas för "nästan bilen". (Kul uttryck.) Extra plus att du (delvis) växlar manuellt. Ska bli kul att se fortsättningen. Ang Mercan. Säger som Mäkinen, vill gärna se mer. Komiskt med deagracingen där du ville köra om p.g.a. fel växel. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Våra race- och banåkarbilar Ferrari FF 2012 | 1971 besök totalt |