Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Val utav coilovers till BMW e90 330i
2 besök senaste veckan (687 totalt)
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
Tjenare

Har precis köpt mig en 2006 330i e90 som ska bli en dedikerad trackdaybil.
Stötdämparna är helt slut (läckage) så det har inte ens varit någon idé att sätta en baseline med org setup.
Tanken är att successivt bygga om denna blir till en vass clubsport bil.
Så först ut på listan är väl egentligen chassie och bromsar. Motorn kommer lämnas original då jag vill ha en driftsäker bil.

Är väl egentligen ingen banräv utan har kört mycket strippen innan, men har kommit på att 15 min pass på bana är roligare än 11 sek på strippen

Men tillbaka till ämnet. Eftersom stötdämparna är helt slut står en uppsättning coilovers först på listan tillsammans med lite m3 länkarmar med passande bussningar (millway)


Har kikat lite på kws clubsport coilovers men vill gärna ha mer input vad man borde lägga stålarna på. Budget ca 25-30k men billigare och bra alternativ är också av intresse. Vill gärna köpa rätt direkt då flera byten tenderar att skena i Kostnad.

Har en uppsättning nya cup2or som jag tänkte börja köra med.

Bromsar kommer uppgraderas till 335 ok och skivor fram, bak behåller jag orginal 330i. Kommer rådfråga Pean ang belägg då jag kört på deras rekommendationer innan. Bromsvätska blir motul RBF600.
.

Ambitionen är att behålla denna bil länge.
Så vart ska pengarna gå? 😂

Tack på förhand // Rikard

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Skulle säga att några bussningar. De stora fram och några bak är lika viktigt som stötdämpare för att va roligt. Inte långt efter kommer en diffbroms.

De tre sakerna är en väldigt bra början 🙂

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
plato skrev:
Skulle säga att några bussningar. De stora fram och några bak är lika viktigt som stötdämpare för att va roligt. Inte långt efter kommer en diffbroms.

De tre sakerna är en väldigt bra början 🙂


Tack för inputen 🙂

Misstänker att det är de i dragstagen fram du tänker på? Är det millway som gäller där eller? Sen i bakvagnen kanske man ska passa på att byta ut subframebussningarna till deras dito också?

Ang dämpare och fjädrar håller jag fortfarande på att ta mig igenom djungeln om vad som är rätt val 😅

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



För dom pengarna hade jag satsat på Öhlins R&T Skall du byta bussningar skulle jag satsa på att byta samtliga bärarmar till M3 modell, rejälare bussningar och lite vettigare vinklar i framvagnen.
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Jag har ett Öhlins Road & Track för E9x som ligger och skräpar ihop med Millway camber plates. PM om du är intresserade att köpa. finns i Mölndal så inte så långt från Borås.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag har gjort ganska precis den resan som du börjar på nu, allt finns i min tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99594

Hade flax och fick tag i ett set nya KW Competition, dom känns helrätt men är väl för dyra för din budget misstänker jag. Men köp av en välkänd tillverkare (välkänd inom racing ) och så dyrt du kan typ. För man får faktiskt nåt för pengarna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
MaZ skrev:
Jag har gjort ganska precis den resan som du börjar på nu, allt finns i min tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99594

Hade flax och fick tag i ett set nya KW Competition, dom känns helrätt men är väl för dyra för din budget misstänker jag. Men köp av en välkänd tillverkare (välkänd inom racing ) och så dyrt du kan typ. För man får faktiskt nåt för pengarna.


Tro mig jag har kikat igenom din tråd och det är precis så jag skulle vilja få till bilen 🙂

Ja KW comp är nog lite över budget tyvärr, sjukt svårt detta alla man hör med rekomenderar helt olika saker 😅

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
Så nu är coilovers beställda. Blev ett trevägs super racing från d2
M3 länkarmar ligger hemma. Ska byta ut bussningarna i dragstagen mot millways, även subframen bak från bussningar från samma tillverkare

Kanske dags att starta en liten projekttråd.

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Rikard.T skrev:
Så nu är coilovers beställda. Blev ett trevägs super racing från d2
M3 länkarmar ligger hemma. Ska byta ut bussningarna i dragstagen mot millways, även subframen bak från bussningar från samma tillverkare

Kanske dags att starta en liten projekttråd.


Jaaa starta tråd. Jag vill se! :-)
Se till å kom å kör lite konban med den nästa år. Vi är några E9x och E8x.

Jag kör det billigaste på det mesta. Hr funkat över förväntan. Ska själv montera strongflex i vinter.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Val utav coilovers till BMW e90 330i
2 besök senaste veckan (687 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande