Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mc motor + billåda?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1359 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Har just nu en sömnig idé om att koppla en mcmotor ink lådan till en låda från en framhjulsdriven bil. Min ide va då att utnyttja billådans diff och back, resten av växlarna ska skötas via mclådan så billådan ska va "låst".
Är jag helt ute och cyklar?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Är inte det bara en krångligare och tyngre lösning på ett redan löst problem?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Skulle detta vara en ersättning för kedja och kedjedriven diff i en mittmotorkonfiguration?
Kedjans problem med ryck i utgående axeln är väl löst med avlastad axel?

Men det kanske går att till en tät och snygg helalulösning med mindre pul än kedja?
Men det känns som det blir jobb att fixa till kopplingshuset mm och få till ingående axel, men det finns ju några fwd-växellådor att måtta på

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag skulle säga att det absolut är en idé som är värd att spinna vidare på.

Speciellt om du kan välja en kompakt växellåda/slutväxel som passar dina behov. Den behöver ju till exempel inte ha så många växlar.

Jag har kört en hel del bilar med MC-motor och transmissionen är ofta problematisk på olika sätt med kedjor, elektriska backväxlar och liknande som man kan slippa på detta sätt. Jag tycker inte man ska underskatta nyttan av att ha en standard transmission så man bara kan byta (istället för att bygga) om något rasar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
P.P. skrev:
Är inte det bara en krångligare och tyngre lösning på ett redan löst problem?


Du är bara avundsjuk för att du inte kom på det först...!😘

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Skulle detta vara en ersättning för kedja och kedjedriven diff i en mittmotorkonfiguration?
Kedjans problem med ryck i utgående axeln är väl löst med avlastad axel?

Men det kanske går att till en tät och snygg helalulösning med mindre pul än kedja?
Men det känns som det blir jobb att fixa till kopplingshuset mm och få till ingående axel, men det finns ju några fwd-växellådor att måtta på

7 åkarna använder ju kardan till en bakaxel så tanken va att använda en jättekort kardan med en hardyskiva som passar på ut- och ingående axlar. Originallådan blir då fristående och nån koppling behövs inte. Man kan fräsa bort kopplingshus mm.
Fördelen för mej vore att få en bra backväxel (det blir typ 6 bak och 24 framväxlar... ☺), behålla lådans originalplacering med framvagn, drivaxlar mm. Du får 2 växelspakar men med elback eller annat så blir det ju också nåt specialreglage.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag skulle säga att det absolut är en idé som är värd att spinna vidare på.
Jag tycker inte man ska underskatta nyttan av att ha en standard transmission så man bara kan byta (istället för att bygga) om något rasar.

Gustaf


Tack! Jag spinner!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



En annan effekt är ju att beroende lite på "avståndet" mellan växlarna så får man flera "bakaxelutväxlingar" att välja på. Om det blir praktiskt användbart får man nog räkna på lite, men om femman är 0,81:1 och fyran är 1,03:1 (Ford Mondeo 2,0 som exempel) så blir det som att gå från t.ex. 3,31:1 till 4,07:1 vilket ändå är rimliga siffror. Det kanske kan vara en trevlig möjlighet att växla mellan transportkörning och bana.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1139



kanske ingen dum ide, om man då väljer typ en bmw k1200 rs motor 130 hk o kardan.
då slippar man kedja helt o det måste vara enkelt att bygga ihop motor o låda
det faktiskt riktig bra fart i den maskinen

_________________
henrik nielsen
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Morgan 3 wheeler har väl S&S V-twin kopplat med miatalåda?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Morgan 3 wheeler har väl S&S V-twin kopplat med miatalåda?


Precis! Men motorn har ingen "egen" låda då. Veven går direkt till Miatalådan. Jag tänkte använda den sekventiella hojlådan och sen bilens låda som diff/back.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Victor. skrev:
En annan effekt är ju att beroende lite på "avståndet" mellan växlarna så får man flera "bakaxelutväxlingar" att välja på. Om det blir praktiskt användbart får man nog räkna på lite, men om femman är 0,81:1 och fyran är 1,03:1 (Ford Mondeo 2,0 som exempel) så blir det som att gå från t.ex. 3,31:1 till 4,07:1 vilket ändå är rimliga siffror. Det kanske kan vara en trevlig möjlighet att växla mellan transportkörning och bana.


Tänkte lite samma som bieffekt.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
fordcapri skrev:
kanske ingen dum ide, om man då väljer typ en bmw k1200 rs motor 130 hk o kardan.
då slippar man kedja helt o det måste vara enkelt att bygga ihop motor o låda
det faktiskt riktig bra fart i den maskinen


Det finns adaptrar från drev till medbringare/kardanknut till många hojmotorer för att sätta i bil. Annars kan man väl göra egna.
Bilen jag tänker på har 38 hästar original så...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fordcapri skrev:
kanske ingen dum ide, om man då väljer typ en bmw k1200 rs motor 130 hk o kardan.
då slippar man kedja helt o det måste vara enkelt att bygga ihop motor o låda
det faktiskt riktig bra fart i den maskinen


Jag har funderat på en Honda Goldwing motor, 1800cc 6 cyl boxer kardan och avsedd för ett 0,5 ton fordon. Turbo på den sen så kan de ha potential till att vara snabb.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Känns som att det bör bli ganska mycket extra friktion??
Ska det bli en framhjulsdriven bil (med lådn+motorn fram.

eller ska den hamna i bak med motor i mitten eller frontmonterad??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1139



elCrillo skrev:
Björn Davidsson skrev:
Morgan 3 wheeler har väl S&S V-twin kopplat med miatalåda?


Precis! Men motorn har ingen "egen" låda då. Veven går direkt till Miatalådan. Jag tänkte använda den sekventiella hojlådan och sen bilens låda som diff/back.


dubbla lådor, är det en A traktor du ska bygga

_________________
henrik nielsen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



steffe skrev:
fordcapri skrev:
kanske ingen dum ide, om man då väljer typ en bmw k1200 rs motor 130 hk o kardan.
då slippar man kedja helt o det måste vara enkelt att bygga ihop motor o låda
det faktiskt riktig bra fart i den maskinen


Jag har funderat på en Honda Goldwing motor, 1800cc 6 cyl boxer kardan och avsedd för ett 0,5 ton fordon. Turbo på den sen så kan de ha potential till att vara snabb.
Är inte problemet med flera MC-kardaner att de snurrar åt fel håll för en rwd växellåda/diff.

Men tvärställd MC-motor (dvs som i MCn) kopplad till en tvärställd fwdlåda (Inte Honda B/H (?) som har ingående på fel sida) borde ju kunna gå att få ihop nån variant som kan bli kompakt (kanske tom alltför kompakt så höger utgående axel inte går fritt från MClådan).
Så en hembyggd variant av https://shop.quaife.co.uk/shop/gearboxes/qba11r/

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



steffe skrev:
fordcapri skrev:
kanske ingen dum ide, om man då väljer typ en bmw k1200 rs motor 130 hk o kardan.
då slippar man kedja helt o det måste vara enkelt att bygga ihop motor o låda
det faktiskt riktig bra fart i den maskinen


Jag har funderat på en Honda Goldwing motor, 1800cc 6 cyl boxer kardan och avsedd för ett 0,5 ton fordon. Turbo på den sen så kan de ha potential till att vara snabb.


Jag vet att de har en back, är det en "riktigt" backväxel i lådan?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
knotan skrev:
Känns som att det bör bli ganska mycket extra friktion??
Ska det bli en framhjulsdriven bil (med lådn+motorn fram.

eller ska den hamna i bak med motor i mitten eller frontmonterad??


Framhjulsdriven, uttaget framåt på lådan, v4 från Aprillia rsv 1000 på tvären. Spånar på en Saab 96 v4a...
Har som sagt inte kollat nånting egentligen utan bara legat sömnlös.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Finns det någon särskild orsak till att du inte vill använda till exempel en Quaifeenhet med backväxel och slutväxel inbyggd istället för bilens växellåda? Hela motorpaketet kanske blir lite längre, men det känns också som att det är en mycket stabilare lösning.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



elCrillo skrev:
knotan skrev:
Känns som att det bör bli ganska mycket extra friktion??
Ska det bli en framhjulsdriven bil (med lådn+motorn fram.

eller ska den hamna i bak med motor i mitten eller frontmonterad??


Framhjulsdriven, uttaget framåt på lådan, v4 från Aprillia rsv 1000 på tvären. Spånar på en Saab 96 v4a...
Har som sagt inte kollat nånting egentligen utan bara legat sömnlös.


Om det är planen skulle jag absolut fundera vidare i spåren att använda en Saablåda. Antingen V4-låda vilket lär vara enklast eller möjligen 99/900 fyrväxlad. Det finns ju så mycket kunskap om dem att det troligen går att lösa smidigt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Mc motor + billåda?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (1359 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande