Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Mc motor + billåda? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (1359 totalt) |
Har just nu en sömnig idé om att koppla en mcmotor ink lådan till en låda från en framhjulsdriven bil. Min ide va då att utnyttja billådans diff och back, resten av växlarna ska skötas via mclådan så billådan ska va "låst".
Är jag helt ute och cyklar? _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Skulle detta vara en ersättning för kedja och kedjedriven diff i en mittmotorkonfiguration?
Kedjans problem med ryck i utgående axeln är väl löst med avlastad axel? Men det kanske går att till en tät och snygg helalulösning med mindre pul än kedja? Men det känns som det blir jobb att fixa till kopplingshuset mm och få till ingående axel, men det finns ju några fwd-växellådor att måtta på |
||||
Jag skulle säga att det absolut är en idé som är värd att spinna vidare på.
Speciellt om du kan välja en kompakt växellåda/slutväxel som passar dina behov. Den behöver ju till exempel inte ha så många växlar. Jag har kört en hel del bilar med MC-motor och transmissionen är ofta problematisk på olika sätt med kedjor, elektriska backväxlar och liknande som man kan slippa på detta sätt. Jag tycker inte man ska underskatta nyttan av att ha en standard transmission så man bara kan byta (istället för att bygga) om något rasar. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Du är bara avundsjuk för att du inte kom på det först...!😘 _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
7 åkarna använder ju kardan till en bakaxel så tanken va att använda en jättekort kardan med en hardyskiva som passar på ut- och ingående axlar. Originallådan blir då fristående och nån koppling behövs inte. Man kan fräsa bort kopplingshus mm. Fördelen för mej vore att få en bra backväxel (det blir typ 6 bak och 24 framväxlar... ☺), behålla lådans originalplacering med framvagn, drivaxlar mm. Du får 2 växelspakar men med elback eller annat så blir det ju också nåt specialreglage. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Tack! Jag spinner! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
En annan effekt är ju att beroende lite på "avståndet" mellan växlarna så får man flera "bakaxelutväxlingar" att välja på. Om det blir praktiskt användbart får man nog räkna på lite, men om femman är 0,81:1 och fyran är 1,03:1 (Ford Mondeo 2,0 som exempel) så blir det som att gå från t.ex. 3,31:1 till 4,07:1 vilket ändå är rimliga siffror. Det kanske kan vara en trevlig möjlighet att växla mellan transportkörning och bana.
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
kanske ingen dum ide, om man då väljer typ en bmw k1200 rs motor 130 hk o kardan.
då slippar man kedja helt o det måste vara enkelt att bygga ihop motor o låda det faktiskt riktig bra fart i den maskinen _________________ henrik nielsen |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Precis! Men motorn har ingen "egen" låda då. Veven går direkt till Miatalådan. Jag tänkte använda den sekventiella hojlådan och sen bilens låda som diff/back. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Tänkte lite samma som bieffekt. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Det finns adaptrar från drev till medbringare/kardanknut till många hojmotorer för att sätta i bil. Annars kan man väl göra egna. Bilen jag tänker på har 38 hästar original så... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Jag har funderat på en Honda Goldwing motor, 1800cc 6 cyl boxer kardan och avsedd för ett 0,5 ton fordon. Turbo på den sen så kan de ha potential till att vara snabb. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Känns som att det bör bli ganska mycket extra friktion??
Ska det bli en framhjulsdriven bil (med lådn+motorn fram. eller ska den hamna i bak med motor i mitten eller frontmonterad?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
dubbla lådor, är det en A traktor du ska bygga _________________ henrik nielsen |
||||
Men tvärställd MC-motor (dvs som i MCn) kopplad till en tvärställd fwdlåda (Inte Honda B/H (?) som har ingående på fel sida) borde ju kunna gå att få ihop nån variant som kan bli kompakt (kanske tom alltför kompakt så höger utgående axel inte går fritt från MClådan). Så en hembyggd variant av https://shop.quaife.co.uk/shop/gearb |
||||
Jag vet att de har en back, är det en "riktigt" backväxel i lådan? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Framhjulsdriven, uttaget framåt på lådan, v4 från Aprillia rsv 1000 på tvären. Spånar på en Saab 96 v4a... Har som sagt inte kollat nånting egentligen utan bara legat sömnlös. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Finns det någon särskild orsak till att du inte vill använda till exempel en Quaifeenhet med backväxel och slutväxel inbyggd istället för bilens växellåda? Hela motorpaketet kanske blir lite längre, men det känns också som att det är en mycket stabilare lösning.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Om det är planen skulle jag absolut fundera vidare i spåren att använda en Saablåda. Antingen V4-låda vilket lär vara enklast eller möjligen 99/900 fyrväxlad. Det finns ju så mycket kunskap om dem att det troligen går att lösa smidigt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Skruva banåkabil Mc motor + billåda? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (1359 totalt) |