Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente Club Challenge Nordic TA vs TA.nu
515 besök totalt
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Jag har tänkt köra club Challenge i Nordic Time attack 2022.
Men när jag läser tekniska reglementet för club Challenge på Nordic TA hemsida så skiljer det sig väsentligt mot tekniska reglementet för samma klass på Timeattack.nu. Det verkar konstigt tycker jag, kan nån som vet berätta hur det verkligen är?

Nordic time attack tekniskt reglemente:
https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/racin . . . .



Timeattack.nu tekniskt reglemente:
https://timeattacknu.se/wp-content/uploads/2021/04/TimeAttackNU-Club-Challenge-reglemente-v.2021-04-21.pdf[/url]

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Pipsovich skrev:
Jag har tänkt köra club Challenge i Nordic Time attack 2022.
Nordic TA skiljer sig väsentligt mot tekniska reglementet för samma klass på Timeattack.nu. Det verkar konstigt tycker jag, kan nån som vet berätta hur det verkligen är?


Så här fattar jag det:
Det är inte samma klass, inte samma arrangör, inte samma licens/försäkringsbolag bakom heller (SBF i ena fallet, SMA i andra). Sen kanske det råkar heta snarlikt men det är en annan sak.
Så de går inte att jämföra, gå på det reglementet i den klass du har tänkt åka. Men tänk gärna till så att bilen passar i båda.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Pipsovich skrev:
Jag har tänkt köra club Challenge i Nordic Time attack 2022.
Nordic TA skiljer sig väsentligt mot tekniska reglementet för samma klass på Timeattack.nu. Det verkar konstigt tycker jag, kan nån som vet berätta hur det verkligen är?


Så här fattar jag det:
Det är inte samma klass, inte samma arrangör, inte samma licens/försäkringsbolag bakom heller (SBF i ena fallet, SMA i andra). Sen kanske det råkar heta snarlikt men det är en annan sak.
Så de går inte att jämföra, gå på det reglementet i den klass du har tänkt åka. Men tänk gärna till så att bilen passar i båda.


Ja, tyvärr kanske det är som du säger. Blir svårt att bygga en som passar i båda. Nordic TA tillåter ju i princip ingenting gällande trimning av motor i den klassen.

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Har Timeattack.nu någon klass som passar bättre upp mot Nordic sin Challenge?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 239



Vi grundade Time Attack i Sverige 2012 och har utvecklat reglerna för varje år sedan dess.
Serien drivs sedan 2016 professionellt året om och hör regelmässigt till de mest omfattande och jämna klasserna i hela världen faktiskt för gat, sport och extrembilar (om man jämför med serier utomlands).

Läs gärna på om våra klasser och om vår serie, så får du själv avgöra vad som passar dig bäst, eller gör som någon annan skrev... bygg en bil som passar i båda om det nu går.

https://timeattacknu.se/rulebook/

Här kan du också se en hel del filmer och professionella TV-sändningar som vi haft från våra tävlingar, liksom alla varvtider som någonsin satts. Borde bli en bra starting point:

https://timeattacknu.se/resultat/

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Som sagt ..... Serierna har ingenting med varandra att göra och körs inte under samma förbund. Alltså är det inga likheter i regler och målsättning.

Att klasserna heter samma, har alltså inget sammanhang.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Då var det fastställt då.
Får ge upp den klassen i nordic time attack då. För lite möjligheter för att bygga en bil där, det verkar mer vara en klass för att köra med vassa standardbilar, så att bygga en snabb t.ex miata NC som jag var inne på går bort iallafall om man vill vara någorlunda konkurrenskraftig.
"Vanliga" time-attack passar bättre om man vill bygga en bil då, men anledningen till att jag tänkte köra i nordic är att den går på mer "nordic" banor. Högst opraktiskt att bo i sundsvall, med undantaget då att mittsverigebanan ligger nära

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Skicka ett meddelande och fråga dem på Nordic. De verkar väldigt flexibla med vad de kan godkänna. Hade lite samma dilemma som dig och då kontaktade jag den och de verkar kunna gå att föra en dialog med, vilket är väldigt trevligt. Har man råkat göra ett "snedsteg" vid bygget så är det ju trist om man ska behöva köra ihop med GT 3 RS och liknande bilar..

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente Club Challenge Nordic TA vs TA.nu
515 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande