Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Hjulbultar | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (11479 totalt) |
Går väll ej att säga ett moment skeneralt utan det är beroende på gängan och kvalitet på hjulskruven, mutter, pinnskruv.
En fingängad skruv behöver ett mindre moment för att få samma förspänning som en grovgängad. _________________ Johan Sjölinder |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Anliggningsytan på en Al-fälg för hjulmuttre/skuvar brukar vara större än på en plåtfälg för att kunna dra skruvarna/muttrarna lika hårt .
5kpm tycker jag låter ynkligt, man dra en M10 8.8 mer. Tittar man på M12 standard med stigning 1,75 8.8 ger 81Nm 10.9 ger 114Nm 12,9 ger 136Nm Vi antar 12mm gänga för där ligger de flästa bilar som jag råkat på. Hjulbultar/pinnskruvar verkar vara en tämligen bra kvalitet så man kan anta ca 110-115Nm. Drar man mer så passerar man skräckgränsen för skruven, är man tillräckligt brutal så går skruvjäven av. Vist man kan dra lite till vad som står i verkstadshandboken mm för de moment som står där är räknat med en viss säkerhetsmarginal. Mitt åk har 1/2-20 UNF gängor som skall dras 88-108Nm. _________________ Johan Sjölinder |
||
och då har du räknat med hur mycket fälgen växer när den blir varm?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det har inte med att göra med hur mycket bulten tål..........utan vad fälgen tål. ALUMINIUMFÄLGAR SKA DRAS 5 KG !!!!!!!!!!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ja.........mina uppgifter gäller sfäriska säten.........koniska kan dras lite till. Men meningslöst , det enda som händer om man drar för hårt.........är att fälgarna blir skadade . Ska kolla med ImageWheels-fabriken och uppdatera. Ps.........ni vet väl att jag kan köpa fälgar direkt av fabriken.........har varit kund där sedan länge, långt innan KH _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
om man nu drar för hårt men inte så bulten går av, på vilket sätt får det negativa följder? Att fälgen skadas när den expanderar mer än bulten (antar jag att du menar?) förstår jag men vad får det för konsekvenser? Går det inte bara o tuta å köra med fälgarna ändå liksom? Risk för sprickbildning eller nåt?
_________________ Magnus Thomé |
||
Har du stålkonor kanske det inte händer så mycket...........men du drar ju inte topplocksbultarna efter spec. på bult/gängstigning..........
Man kan inte försvara att dra för hårt, bara för att det förmodligen inte händer något. Dra era fälgar med 20kg om ni vill ............ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hmmmmmmmmmm...................svaren luktar whisky........ska försöka sansa mej
Tänk dej att du åker ett fullrace pass i tax SLC............med fälgar som är dragna för hårt. värmen gör att påfrestningen på bultarna blir onödigt stor.........och du får ta i som fan för att få loss muttrarna......utan att tjäna något på det. Frågan är .....när går översträckta bultar av.........kanske aldrig.........men det är inget försvar att dera för hårt _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det spelar ingen roll vad fälgtillverkarna säger utan vad aluminium tål för yttryck, allså hur stor ytan mellan mutter och fälg. Och denna yta är ALLTID större på Al-fäljar än plåt.
Kan ju vara så att man skall dra vissa fäljar med många små skruvar till 5kpm, inte 5kg för kg är en vikt. Men normal bilar, vad nu normla bilar är så kan jag göra en uppskatting att man skall dra mer. Men hur mycket får man kolla vad tillverkarna säger eller ta reda på dimension på hjulbultarna/pinnskruvarna och räkna på vad de tål för moment och vad detta moment ger för yttryck på fäljen. Jag sätter en halv tunna skit på att man drar av hjulbulten/pinnskruven innan fälgen går åt helvete om hjulbulten/muttern är avsädd för Al-fälgar. Edit: fan vad ni är snabba att skriva, en hel hög inlägg med jag skrev ett. _________________ Johan Sjölinder |
||
[quote="Magnus Thomé"]Stålkonor?
Men allvarligt menat från min sida! Vad händer? Vill veta! Jag har sett att själva ytan inne i fälgens bulthål, där bulten spänner an kan få en ojämn yta.[/quot] Vissa fälgar har ett säte av stål.........har du inte det ska du inte dra för hårt. Har du missbildningar i sätet.........beror det antingen på att du drar för hårt...eller att det skurit pga tex. dålig smörjning. Känns det osäkert att bara dra 5kg...............öka då til 6,5kg........då är du "på den säkra sidan åt båda håll" _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Med sådana argument så är diskutionen avslutad........... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Värmen då?????????????????????? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Mitsubishin har föreskrivet moment på 13 Kg/m, men det räcker inte.
Speciellt på strippen så krävs det mer. Jag drar hjulmuttrarna till 16.0 Kg/m, och efterdrar senare till 15 Kg/m. Går jag ner ett kilo så kan det hända att det lossar sig, vilket man ju i och för sig märker på att det knarrar från hjulen i hårda kurvor. Muttrarna på Mitsun är ganska rustika i rostfritt stål med en fet anliggningsbricka med plan anliggning, och en fasad kant för centrering, så det är nog ingen risk för att det går sönder. Porsche har ju, (i alla fall på 924, 944, 928,...) sådana där papperslätta muttrar med en mycket sofistikerad rundad anliggning. Och dom skall dras till exakt 13 Kg/m. Man får under inga omständigheter använda muttermaskin på dom, och kommer det grus i anliggningen så kan muttern pulvriseras. Men oftast så går det bara en flisa ur dom. Rätt dyra muttrar. Tänk bara 650 kronor * 5 stycken * 4 hjul = 13000 kronor !!! Så dessa muttrar är ena riktiga dyrgripar. _________________ Avregistrerad användare |
||
Jag har dragit av en bult i somras....
Dessutom sa någon nån gång till mig för länge sen "dra inte åt så mycket" Jag bara handjagar med ett vanligt hylshandtag så jag har inte den blekaste vad för moment jag tar i med Därav mitt intresse för ämnet.... _________________ Magnus Thomé |
||
Däck för banåka Hjulbultar | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (11479 totalt) |