Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Das Polo g40 1992 SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (8522 totalt) |
POLO FROM HELL
det katastrof med den j.... polo nu idag. först startade den inte, startmotorn gick inte, med lite fiblande fick jag det till att fungera bara för att en stund senare försvinnar strömmen till bensinpumpen elen är värdens största katastrof så det är väl tyvärr så att jag inte kommer ut i år får plocka ner möget o sätta ihop den rätt om det ska bli någon förlitlighet i den då ska jag även plocka ner motorn o ge den nya packninger den läcker lite här o där + nya slangar o allt orkar inte ta tag det i det just nu så den åker in i skamvrån jaja så kan det bli när man köper en bil som inte starter. men vinteren är lång jag får plocka fram den andra trackday bil o göra klar återkommer med mer info om den ifall någon är intr av att se den _________________ henrik nielsen |
||||
kunde inte hålla mej,
idag har jag hållit på med strömmen på polon lusläst koplingsskema för motorströmmen, bränsle/tändning har ström fram vart det ska vara ström, men lik förbannad får jag ingen ström till bränslepumpen jag har ström på tändspolan men får ingen gnista ibland kan jag få en liten gnista på kablen till rotorlocket när jag håller den nära minus/jord o snurrer på startmotorn. har hittat bränslepumpens matning uppe vid relät som ingår i motorstyrningen o pumpen går när jag strömsätter den. där är ström till alla relän. jordning till ecu är kollad. larmet är bortkopplad den har ju varit lite konstig o bara startat ibland, så jag börjar luta åt ecu'n är kass är jag ute o cyklar med dom tankarna. fast det lite konstigt för tändning o bränslepump är 2 olika kretser hela kablaget till motorn är ok inte klippt o klistret, alltså allt från ecu'n o alla kablar runt i motorrummet är hela o fina org kablar _________________ henrik nielsen |
||||
Det låter lite som att den inte får någon varvtalssignal tycker jag. |
||||
varvtalssignal.. är inte helt med på va ni menar
jag har ingen varvtals sensor på veven.. tror jag inte kan inte hitta någon o inte se den i elschemat jag har hall sensor /kamaxel givare är det den ni menar. som då skulle vara kass varvräknaren rör sig inte _________________ henrik nielsen |
||||
glömde berätta.. jag mätte kaplaget till hall givaren
3 kabler om jag fattar rätt så det + och minus och signal minus går till jord någonstans + och signal går till ecu enlig haynes ska jag få 5 volt på +, men där finns ingen ström. OBS fel ska såklart vara 12v på + OBS har kollat allt som finns på elschemat som är kopplat till tändningen detta ger mej lite mer om att det är ecu'n som är kass men famlar lite i halvmörker, tycker själv jag är bra på ström, men fattar inte riktigt detta då jag inte hittar något som är sönder. har bytt flera relän bara för att kolla o inga säkringar är kass jag ska gå över hela kablaget även inne i bilen, en gång till så jag inte har missad nån säkring nån stans annars hamnar jag på ecu'n igen _________________ henrik nielsen |
||||
Mät på utgången i ecu'n, kan ju vara kabelbrott på vägen till givaren Och 5v signal från givaren är ju en "fyrkantvåg" som ger låg / hög, kollas enklast med oscilloskåp och du får simulera ett tandhjul för givaren _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
absolut, jag ska kolla kablen till ecu det har jag missad
är helt pitögd av all elschema läsning o följa kabler :-) "Och 5v signal från givaren är ju en "fyrkantvåg" som ger låg / hög, kollas enklast med oscilloskåp och du får simulera ett tandhjul för givaren" detta är väl på signalkablen, för att kolla om hallgivaren fungerar ? eller har jag misuppfattad det på + ska det vara fast 5v enligt haynes, det 3 kabler på hall givaren, o nr 3 är jord iomed det inte var ström fram till hall givaren brydde jag mej inte om att mäta den, tänkte då fungerar den nock bara den får ström _________________ henrik nielsen |
||||
Rätt med +5v fram och sen är ju givaren bara en snabb "strömbrytare". (vissa andra givare har 12v fram men signal ut är 5v och en massa andra jävla avarter finns det också) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
var ute i verkstan o kolla kablarna från ecu till hallgivaren båda + och signal
o tyvärr inget brott kollade även bara för att ha gjort det tändningen med strotoskop lampa o inget lys inte ens en liiiiten blinkning ecu'n får ström annars hade det inte varit ström på tändspolan nu har jag inte mer att komma med, imorn får jag köra o höra med en kompis, han har bilverkstad. om han kan koppla upp den på sin dator. så får jag se va det ger. värsta senario.. antingen laga org boxen eller montera en max ecu med ny kabelstam detta blev inte riktigt som väntat, hade det varit en vanlig polo hade den hamnat på skroten, men en g40 koster lite slantar när man tittar på mobile från ca 4000euro till längt över 10000 euro o då det ju lite synd att skrota den. får se va datorn säger, då säljer jag kanske den om någon är sugen att göra vid den _________________ henrik nielsen |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
tror inte det fel på hallgivaren. det som är felet är att den får ingen ström från ecu'n
jag har ingen fast spänning till hallgivaren från ecu'n får se va datorn säger, annars får skicka iväg o få ecu'n kollad en ny hallgivare koster runt 1000 kr _________________ henrik nielsen |
||||
Ah, jag fattade som att du hade mätt upp 5 volt ut till givaren. 1000 spänn är lite drygt att bara testa med. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
ärligt så är jag tveksam till vad har mättat, har varit överallt o petat med intrumentet men på + får jag ingen ström, tror där borde vara 12v om jag läser allt rätt men när jag mättar på 0 och minus o kör på startmotorn får jag bara ut 0,75 där borde oxå vara 5 volt eller 12 volt. vilket som iallafall mer än 0,75 det svårt att hitta uppgifter om g40. o det står olika på olika sidor o haynes boken, ber mej köra bilen till en vw verkstad. för detta är inget för en klåfingrig idiot att pilla på fick inte tag på verkstads gubben idag så jag beställde faktiskt en ny hallgivare, det säkert inte det, men då har jag en ny sån tog ut alla bilar o städade verkstan. ska byta runt på dom ferrarin ska in i hörnat vart caprin har ståt, caprin ska på lyften o polon ska in vart ferrarin stod här njuter dom av lite sol _________________ henrik nielsen |
||||
Hur har du mätat? Har du haft givaren ansluten och mätt i kontaktstycket? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
ja jag mättade med kontakstycket kopplad. mättade mellan - och o kunde få in mättpinnen bakifrån på kontakten o så körde jag på startmotorn då gav den växelvis o och 0.75 volt så förstod jag att man skulle göra enligt det jag hittade på nätet, det står inget i haynes om detta hoppas det var rätt _________________ henrik nielsen |
||||
Fulfix, ta en ciggUSB och mata givaren med 5volt från den, klipp av en usb-sladd och koppla den röda till matningen för givaren.
Mät först så att färgen stämmer i sladden. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
detta kunde jag prova. är det den som heter + jag ska mata med ström den som jag kallar för fast ström ska åka till kjell o köpa sån usb _________________ henrik nielsen |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Das Polo g40 1992 SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (8522 totalt) |