Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Das Polo g40 1992 SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (8522 totalt)
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
POLO FROM HELL
det katastrof med den j.... polo
nu idag. först startade den inte, startmotorn gick inte, med lite fiblande fick jag det till att fungera
bara för att en stund senare försvinnar strömmen till bensinpumpen
elen är värdens största katastrof
så det är väl tyvärr så att jag inte kommer ut i år
får plocka ner möget o sätta ihop den rätt om det ska bli någon förlitlighet i den
då ska jag även plocka ner motorn o ge den nya packninger den läcker lite här o där
+ nya slangar o allt
orkar inte ta tag det i det just nu så den åker in i skamvrån
jaja så kan det bli när man köper en bil som inte starter. men vinteren är lång
jag får plocka fram den andra trackday bil o göra klar
återkommer med mer info om den ifall någon är intr av att se den

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
idag gick släpet genom besiktningen
så var det projektet avsluttat



_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
kunde inte hålla mej,
idag har jag hållit på med strömmen på polon
lusläst koplingsskema för motorströmmen, bränsle/tändning
har ström fram vart det ska vara ström, men lik förbannad får jag ingen
ström till bränslepumpen jag har ström på tändspolan men får ingen gnista
ibland kan jag få en liten gnista på kablen till rotorlocket när jag håller den nära minus/jord
o snurrer på startmotorn.
har hittat bränslepumpens matning uppe vid relät som ingår i motorstyrningen o pumpen går när jag
strömsätter den.
där är ström till alla relän. jordning till ecu är kollad. larmet är bortkopplad
den har ju varit lite konstig o bara startat ibland, så jag börjar luta åt ecu'n är kass
är jag ute o cyklar med dom tankarna. fast det lite konstigt för tändning o bränslepump är 2 olika kretser
hela kablaget till motorn är ok inte klippt o klistret, alltså allt från ecu'n o alla kablar runt i motorrummet
är hela o fina org kablar

_________________
henrik nielsen
Citera
rallykalle01
Gråbo
Här sen Maj 2008
Inlägg: 16



fordcapri skrev:
kunde inte hålla mej,
idag har jag hållit på med strömmen på polon
lusläst koplingsskema för motorströmmen, bränsle/tändning
har ström fram vart det ska vara ström, men lik förbannad får jag ingen
ström till bränslepumpen jag har ström på tändspolan men får ingen gnista
ibland kan jag få en liten gnista på kablen till rotorlocket när jag håller den nära minus/jord
o snurrer på startmotorn.
har hittat bränslepumpens matning uppe vid relät som ingår i motorstyrningen o pumpen går när jag
strömsätter den.
där är ström till alla relän. jordning till ecu är kollad. larmet är bortkopplad
den har ju varit lite konstig o bara startat ibland, så jag börjar luta åt ecu'n är kass
är jag ute o cyklar med dom tankarna. fast det lite konstigt för tändning o bränslepump är 2 olika kretser
hela kablaget till motorn är ok inte klippt o klistret, alltså allt från ecu'n o alla kablar runt i motorrummet
är hela o fina org kablar


Det låter lite som att den inte får någon varvtalssignal tycker jag.

_________________
Kalle Norrby
TEAM 59 - NSHC
www.team59.se
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
tänker du då på hallgivaren ?
jag har liksom kört fast lite
får se om jag hittar något odb uttag o koppla upp den till en dator

_________________
henrik nielsen
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Reagerar varvtalsnålen i instrumentet något när du kör på starten?
Om den inte gör det så saknar den säkerligen varvtalssignal

_________________
Benny Gustavson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
varvtalssignal.. är inte helt med på va ni menar
jag har ingen varvtals sensor på veven.. tror jag inte kan inte hitta någon o inte se den i elschemat
jag har hall sensor /kamaxel givare är det den ni menar. som då skulle vara kass

varvräknaren rör sig inte

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
glömde berätta.. jag mätte kaplaget till hall givaren
3 kabler om jag fattar rätt så det + och minus och signal
minus går till jord någonstans
+ och signal går till ecu
enlig haynes ska jag få 5 volt på +, men där finns ingen ström. OBS fel ska såklart vara 12v på + OBS
har kollat allt som finns på elschemat som är kopplat till tändningen
detta ger mej lite mer om att det är ecu'n som är kass
men famlar lite i halvmörker, tycker själv jag är bra på ström, men fattar inte riktigt detta
då jag inte hittar något som är sönder. har bytt flera relän bara för att kolla o inga säkringar är kass
jag ska gå över hela kablaget även inne i bilen, en gång till så jag inte har missad nån säkring nån stans
annars hamnar jag på ecu'n igen

_________________
henrik nielsen
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fordcapri skrev:
glömde berätta.. jag mätte kaplaget till hall givaren
3 kabler om jag fattar rätt så det + och minus och signal
minus går till jord någonstans
+ och signal går till ecu
enlig haynes ska jag få 5 volt på +, men där finns ingen ström
har kollat allt som finns på elschemat som är kopplat till tändningen
detta ger mej lite mer om att det är ecu'n som är kass
men famlar lite i halvmörker, tycker själv jag är bra på ström, men fattar inte riktigt detta
då jag inte hittar något som är sönder. har bytt flera relän bara för att kolla o inga säkringar är kass
jag ska gå över hela kablaget även inne i bilen, en gång till så jag inte har missad nån säkring nån stans
annars hamnar jag på ecu'n igen


Mät på utgången i ecu'n, kan ju vara kabelbrott på vägen till givaren
Och 5v signal från givaren är ju en "fyrkantvåg" som ger låg / hög, kollas enklast med oscilloskåp och du får simulera ett tandhjul för givaren

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
absolut, jag ska kolla kablen till ecu det har jag missad
är helt pitögd av all elschema läsning o följa kabler :-)

"Och 5v signal från givaren är ju en "fyrkantvåg" som ger låg / hög, kollas enklast med oscilloskåp och du får simulera ett tandhjul för givaren"

detta är väl på signalkablen, för att kolla om hallgivaren fungerar ? eller har jag misuppfattad det

på + ska det vara fast 5v enligt haynes, det 3 kabler på hall givaren, o nr 3 är jord

iomed det inte var ström fram till hall givaren brydde jag mej inte om att mäta den, tänkte då fungerar den nock bara den får ström

_________________
henrik nielsen
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fordcapri skrev:
absolut, jag ska kolla kablen till ecu det har jag missad
är helt pitögd av all elschema läsning o följa kabler :-)

"Och 5v signal från givaren är ju en "fyrkantvåg" som ger låg / hög, kollas enklast med oscilloskåp och du får simulera ett tandhjul för givaren"

detta är väl på signalkablen, för att kolla om hallgivaren fungerar ? eller har jag misuppfattad det

på + ska det vara fast 5v enligt haynes, det 3 kabler på hall givaren, o nr 3 är jord

iomed det inte var ström fram till hall givaren brydde jag mej inte om att mäta den, tänkte då fungerar den nock bara den får ström


Rätt med +5v fram och sen är ju givaren bara en snabb "strömbrytare". (vissa andra givare har 12v fram men signal ut är 5v och en massa andra jävla avarter finns det också)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
var ute i verkstan o kolla kablarna från ecu till hallgivaren båda + och signal
o tyvärr inget brott
kollade även bara för att ha gjort det tändningen med strotoskop lampa o inget lys inte ens en liiiiten blinkning
ecu'n får ström annars hade det inte varit ström på tändspolan
nu har jag inte mer att komma med, imorn får jag köra o höra med en kompis, han har bilverkstad. om han kan koppla upp den på sin dator. så får jag se va det ger.
värsta senario.. antingen laga org boxen eller montera en max ecu med ny kabelstam
detta blev inte riktigt som väntat, hade det varit en vanlig polo hade den hamnat på skroten,
men en g40 koster lite slantar när man tittar på mobile från ca 4000euro till längt över 10000 euro
o då det ju lite synd att skrota den. får se va datorn säger, då säljer jag kanske den om någon är sugen att göra vid den

_________________
henrik nielsen
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Måste väl vara billigare att byta Hallgivaren än att börja försöka laga ECU?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
tror inte det fel på hallgivaren. det som är felet är att den får ingen ström från ecu'n
jag har ingen fast spänning till hallgivaren från ecu'n
får se va datorn säger, annars får skicka iväg o få ecu'n kollad
en ny hallgivare koster runt 1000 kr

_________________
henrik nielsen
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



fordcapri skrev:
tror inte det fel på hallgivaren. det som är felet är att den får ingen ström från ecu'n
jag har ingen fast spänning till hallgivaren från ecu'n
får se va datorn säger, annars får skicka iväg o få ecu'n kollad
en ny hallgivare koster runt 1000 kr


Ah, jag fattade som att du hade mätt upp 5 volt ut till givaren. 1000 spänn är lite drygt att bara testa med.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
fordcapri skrev:
tror inte det fel på hallgivaren. det som är felet är att den får ingen ström från ecu'n
jag har ingen fast spänning till hallgivaren från ecu'n
får se va datorn säger, annars får skicka iväg o få ecu'n kollad
en ny hallgivare koster runt 1000 kr


Ah, jag fattade som att du hade mätt upp 5 volt ut till givaren. 1000 spänn är lite drygt att bara testa med.


ärligt så är jag tveksam till vad har mättat, har varit överallt o petat med intrumentet
men på + får jag ingen ström, tror där borde vara 12v om jag läser allt rätt
men när jag mättar på 0 och minus o kör på startmotorn får jag bara ut 0,75 där borde oxå vara 5 volt eller 12 volt. vilket som iallafall mer än 0,75
det svårt att hitta uppgifter om g40. o det står olika på olika sidor o haynes boken, ber mej köra bilen till en vw verkstad. för detta är inget för en klåfingrig idiot att pilla på
fick inte tag på verkstads gubben idag
så jag beställde faktiskt en ny hallgivare, det säkert inte det, men då har jag en ny sån

tog ut alla bilar o städade verkstan. ska byta runt på dom ferrarin ska in i hörnat vart caprin har ståt, caprin ska på lyften o polon ska in vart ferrarin stod
här njuter dom av lite sol



_________________
henrik nielsen
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Trevlig bilpark!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



fordcapri skrev:
ärligt så är jag tveksam till vad har mättat, har varit överallt o petat med intrumentet
men på + får jag ingen ström, tror där borde vara 12v om jag läser allt rätt
men när jag mättar på 0 och minus o kör på startmotorn får jag bara ut 0,75 där borde oxå vara 5 volt eller 12 volt. vilket som iallafall mer än 0,75

Hur har du mätat? Har du haft givaren ansluten och mätt i kontaktstycket?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
super7 skrev:
fordcapri skrev:
ärligt så är jag tveksam till vad har mättat, har varit överallt o petat med intrumentet
men på + får jag ingen ström, tror där borde vara 12v om jag läser allt rätt
men när jag mättar på 0 och minus o kör på startmotorn får jag bara ut 0,75 där borde oxå vara 5 volt eller 12 volt. vilket som iallafall mer än 0,75


Hur har du mätat? Har du haft givaren ansluten och mätt i kontaktstycket?


ja jag mättade med kontakstycket kopplad. mättade mellan - och o
kunde få in mättpinnen bakifrån på kontakten o så körde jag på startmotorn då gav den växelvis o och 0.75 volt
så förstod jag att man skulle göra enligt det jag hittade på nätet, det står inget i haynes om detta
hoppas det var rätt

_________________
henrik nielsen
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fulfix, ta en ciggUSB och mata givaren med 5volt från den, klipp av en usb-sladd och koppla den röda till matningen för givaren.
Mät först så att färgen stämmer i sladden.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135


Trådstartare
steffe skrev:
Fulfix, ta en ciggUSB och mata givaren med 5volt från den, klipp av en usb-sladd och koppla den röda till matningen för givaren.
Mät först så att färgen stämmer i sladden.


detta kunde jag prova. är det den som heter + jag ska mata med ström
den som jag kallar för fast ström
ska åka till kjell o köpa sån usb

_________________
henrik nielsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Das Polo g40 1992 SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (8522 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande