Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Val av kamera - 2022
2 besök senaste veckan (891 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668


Trådstartare
Tröttnade ur på min gamla Gopro Session då den helt plötsligt fått för sig att spela in 30-40s och sedan hoppa 15s, för att sedan spela igen en stund igen...

Så då är frågan, om kravet är att kameran faktiskt ska spela in från jag startar den, tills jag stänger av den. Den ska filma inifrån bil och utåt och huvudsakligen användas på trackdays.
Vad ska man då ha 2022?

Jag behöver inte ha massa inbyggda GPS-data, även om det är trevligt, men min senaste bekantskap med en Gopro (7a?) gav ingen mersmak.. Då valde den att inte spela in någonting alls då den tydligen inte hade låst med tillräckligt många satelliter..

Fokus på bildkvalite, tillförlitlighet och mindre fokus på krimskrams som ändå inte funkar, vad köper man?

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Inga svar hittills kanske för att det är som det är, dvs Gopro är liksom det alla använder men de är som dom är, ganska okej men inte alltid helt pålitliga för precis alla. Jag har både en o två ggr efter ett pass sett att den stängt av eller hängt sig även om den fungerar som den ska den absoluta majoriteten av gångerna.

Jag loggar med en extern GPS kopplat till Racechrono i mobilen. Men iom att Gopron har en egen inbyggd GPS och därmed gpsdata i sina videofiler så synkar Racechrono ihop filmerna med loggarna supersupersmidigt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Ut och tråla lite recensioner på Youtube för att se det senaste, marknaden är ju helt översvämmad av olika kameror, och utvecklingen går ruskigt fort.

Jag gör gitup G3, bla för att den kan köra med en extra extern kamera samtidigt, smidig fjärr, app, extern mic osv, nu har tyvärr bilen mest varit trasig så jag har inte hunnit utforska allt så mycket. Finns säkerligen många nyare mycket bättre och prisvärda kameror ute nu då den är något år gammal, ge dig ut å leta

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Inga svar hittills kanske för att det är som det är, dvs Gopro är liksom det alla använder men de är som dom är, ganska okej men inte alltid helt pålitliga för precis alla. Jag har både en o två ggr efter ett pass sett att den stängt av eller hängt sig även om den fungerar som den ska den absoluta majoriteten av gångerna.

Jag loggar med en extern GPS kopplat till Racechrono i mobilen. Men iom att Gopron har en egen inbyggd GPS och därmed gpsdata i sina videofiler så synkar Racechrono ihop filmerna med loggarna supersupersmidigt thumbs up


Vad använder du för extern gps? Jag hade en Röd 10hz qstarz-puck som helt plötsligt fick för sig att sluta synka med Racechrono.. Så lär behöva skaffa en ny sån..

Jo kanske får bli en till Gopro under vintern, men man tycker ju att det borde ha kommit något nytt som kunde konkurrera på något vis.. Behöver inte ha en kamera med massa extra eller senaste värsta, bara något som faktiskt funkar och filmar i okej kvalitet..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668


Trådstartare
Cédric skrev:
Ut och tråla lite recensioner på Youtube för att se det senaste, marknaden är ju helt översvämmad av olika kameror, och utvecklingen går ruskigt fort.

Jag gör gitup G3, bla för att den kan köra med en extra extern kamera samtidigt, smidig fjärr, app, extern mic osv, nu har tyvärr bilen mest varit trasig så jag har inte hunnit utforska allt så mycket. Finns säkerligen många nyare mycket bättre och prisvärda kameror ute nu då den är något år gammal, ge dig ut å leta

Problemet är just att navigera i den "översvämmade" marknaden som du skriver. Det känns som att det är otroligt enkelt att man köper "fel" då det finns så mycket olika på marknaden..

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Snömannen skrev:
Vad använder du för extern gps? Jag hade en Röd 10hz qstarz-puck som helt plötsligt fick för sig att sluta synka med Racechrono.. Så lär behöva skaffa en ny sån..

Jo kanske får bli en till Gopro under vintern, men man tycker ju att det borde ha kommit något nytt som kunde konkurrera på något vis.. Behöver inte ha en kamera med massa extra eller senaste värsta, bara något som faktiskt funkar och filmar i okej kvalitet..



Har en Vbox 20Hz och en Garmin GLO2. Båda funkar ungefär lika bra.

Ska ha kommit nån ny från Dual eller Qstarz som ska vara vassare ev.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Snömannen skrev:
Vad använder du för extern gps? Jag hade en Röd 10hz qstarz-puck som helt plötsligt fick för sig att sluta synka med Racechrono.. Så lär behöva skaffa en ny sån..

Jo kanske får bli en till Gopro under vintern, men man tycker ju att det borde ha kommit något nytt som kunde konkurrera på något vis.. Behöver inte ha en kamera med massa extra eller senaste värsta, bara något som faktiskt funkar och filmar i okej kvalitet..



Har en Vbox 20Hz och en Garmin GLO2. Båda funkar ungefär lika bra.

Ska ha kommit nån ny från Dual eller Qstarz som ska vara vassare ev.


Okej får forska lite i det också och se vilken som funkar. Googlar man på min modell av Qstarz och Racechrono så påstås det att de aldrig haft stöd för varandra då någon parameter saknas. Men det har funkat perfekt tills för någon månad sedan när jag körde på Sviestad och Racechrono plötsligt inte längre ville synka ordentligt.. thumbs down

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Kolla faq om vilka de tycker är bäst

https://racechrono.com/support

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Hade aldrig använt GPS innan för tidtagning, köpte Dual XGPS160 och kör med RaceChrono på min Iphone 12. Funkar utmärkt och var lätt att få igång. Batteritiden i GPS:en räcker en hel trackday utan problem (Stänger av mellan passen).

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668


Trådstartare
Tack för input! Ska absolut kolla vilka som rekommenderas för Android av Racechrono och köra på en av dem för att undvika problem..

_________________
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1662



Trådlyft.

Vilken GoPro "ska" man köpa idag? Tänkt användning är en del actionsport samt bilkörning på bana.

Jag har en GoPro 3 sedan tidigare men den krånglar mer och mer samt har väldigt dålig batteritid.

Jag behöver inte ha GPS i kameran. Har en massa GoPro tillbehör så vill nog hålla mig dit. Gissar att det är 7-8-9 som gäller idag?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4047



Gustav_H78 skrev:
Trådlyft.

Vilken GoPro "ska" man köpa idag? Tänkt användning är en del actionsport samt bilkörning på bana.

Jag har en GoPro 3 sedan tidigare men den krånglar mer och mer samt har väldigt dålig batteritid.

Jag behöver inte ha GPS i kameran. Har en massa GoPro tillbehör så vill nog hålla mig dit. Gissar att det är 7-8-9 som gäller idag?


Jag använder en Gopro 4 och en 8, det jag har upptäckt är att det är roligt att ha fler kameror och kunna fånga mer än en vy av körningen, så hellre 2 st Gopro 8 än en 10:a!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1662



Har en GoPro HD samt en GoPro 3 idag. Använt båda vid bankörning för filmning fram/bak.

Lutar åt en åtta.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668


Trådstartare
Kom aldrig till att köpa någon ny kamera 2021, men är lite på jakt nu igen!

Har det kommit någon ny köpvärd kamera?
Eller kanske någon ny som då petat ner föregångaren som nu då är köpvärd?

Är inte sugen på att lägga enorma pengar på en kamera, köper hellre då 2st OK kameror istället för 1st svindyr..
Har fortfarande kvar min GoPro Session som är ruskigt gammal..

_________________
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Val av kamera - 2022
2 besök senaste veckan (891 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande