Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ta hem min högerstyrda BRZ eller inte?
924 besök totalt
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
Halloj,

Jag ska flytta hem till Sverige igen om ~6 veckor och kommer att behöva ta ett beslut huruvida jag ska ta med mig min Subaru BRZ lekbil hem eller inte. Har precis installerat japansk made-to-order kolfiber-aero på den vilket gör att den känns extra svår att skiljas från.

Men; den är högerstyrd (the way it was designed! ) och jag vet inte om den har något marknadsvärde att tala om hemma i Sverige. Att ta hem den kostar mig 340 000 yen, ca 30 000 kr, och det kanske bara är dumt att försöka intala sig att "jag ska behålla bilen, inte sälja den".

Men begagnade bilar i Japan är inte värda så mycket, och jag skulle inte få så mkt mer än motsvarande 150-160 kkr om jag sålde den till en bilfirma här (kanske 200 kkr privat, men det är lite för komplicerat med språkbarriären etc).

Bilen är i grymt bra skick, gått ca 2900 mil och har allehanda uppgraderingar, alla av japanska kvalitetsmärken (t ex HKS/ Cusco/ Pro Composite) och allt arbete är gjort med sedvanlig hög japansk kvalitet. Den är fantastiskt kul att köra och tanken att skilja mig från den krossar mitt hjärta lite...

Jag behöver lite hjälp att tänka. Känns som jag är klämd mellan två dåliga alternativ...

Tacksam för lite tankar och ideer!



_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Om du nu kommer att hamna på minus hur du än gör, varför inte då ta hem bilen och ha kul för hela slanten ?

_________________
Kai Anttila
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Håller helt med Kai.

Om alternativet är att ta med den till Sverige för att sälja här så är det nog lika bra att sälja den där den finns nu. Men om alternativet är att ta med den hit och njuta av lite körningar här, så skulle jag tagit med den hit och använt den här Du har ju ändå byggt den som du vill ha och förlusten är ju redan "tagen", oavsett om den säljs i Sverige eller Japan, men tar du hit den så kan du njuta lite mer av den innan du säljer.

_________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Eller plocka av alla fina delar och skicka hem dom, så skruvar du på dom på en brz du köper här istället

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Flyttgodsimporterad äkta JDM BRZ kanske har nåt mervärde för nån framöver (utgår från att den går att flyttgodsimporetera i befintligt skick, har lite dålig koll på om det är lika fritt som förr)?

Sen är det väl minst jox att ta hem den jämfört med att skeppa delar och ev bygga en ny BRZ i Sverige.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
Tack för alla bra svar och tankar! Känns som konsensus är att jag bör skicka hem den.

Har några kontrollfrågor till forwardern jag tänkt använda först bara, är oerhört svårt att få tag på container-kapacitet nu, så kanske bli en RoRo-båt.

Men lutar nog åt att behålla den, tack för pepp! thumbs up

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Jag är positiv till fler coola japaner i Sverige så för Sveriges skull är det ju bättre att den får komma hit😁

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187



Jag vill se den - röstar därför för att du tar hem den

Men som sagt ovan, mellan pest och kolera så skulle jag ta alternativet som lämnar mig med bäst magkänsla (no pun intended men det blir väl pest då).

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
Stort tack för alla eniga påhejningar! Tack vare er har jag beslutat mig för att ta hem den!

Det blir en "purebred" japansk BRZ på svenska banor nästa säsong!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Jag tror tyvärr att en bil som även gjorts för Europeiska marknaden är sjukt svårsåld som högerstyrd här hemma.
Det är en annan sak med Skylines etc där man inte har nåt val, men så länge det finns vänsterstyrda BRZ till salu kommer en högerstyrd vara svårsåld är jag rädd. Även specialmodeller verkar knepigt att sälja. Ligger en Tommy Kaira-Impreza ute nu och intresset är noll... (Men det är kanske å andra sidan en bil som kräver exakt rätt köpare).

Men, med det sagt så håller jag med ovanstående skribenter. Om du står inför en förlust hur du än gör så skeppa hem den och använd den! Ser fram emot att välkomna dig som medlem i Swedish Subaru Club

/Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Kristofer Å skrev:
Jag tror tyvärr att en bil som även gjorts för Europeiska marknaden är sjukt svårsåld som högerstyrd här hemma.


+1

Rättstyrda är ju inte så dyra på blocket. https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=37&cg . . . .

Jag skulle gissa att din skulle kunna säljas för 110-130k. Kanske 140k om det verkligen är fint godis på den.

Jag hade sålt den och köpt en likadan här hemma om jag inte känt mig klar med just den modellen.

Sen är det ju upp till dig om du fattar beslutet med hjärtat eller hjärnan.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
dstr skrev:
Kristofer Å skrev:
Jag tror tyvärr att en bil som även gjorts för Europeiska marknaden är sjukt svårsåld som högerstyrd här hemma.


+1

Rättstyrda är ju inte så dyra på blocket. https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=37&cg . . . .

Jag skulle gissa att din skulle kunna säljas för 110-130k. Kanske 140k om det verkligen är fint godis på den.

Jag hade sålt den och köpt en likadan här hemma om jag inte känt mig klar med just den modellen.

Sen är det ju upp till dig om du fattar beslutet med hjärtat eller hjärnan.


Well, sitter på ett café där jag precis stämplat exportdokument åt en forwarder. Så, too late, oavsett ekonomisk implikation!

Bilen är ändå 100% avskriven i min mentala huvudbok, så allt marknadsvärde >0 är en ren vinst!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det omständigt att bygga om till vänsterstyrd om man hittar en bakkrockad donator?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



steffe skrev:
Är det omständigt att bygga om till vänsterstyrd om man hittar en bakkrockad donator?


menar du som polackarna gör dela dom mitten o svetsa ihop dom

_________________
henrik nielsen
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fordcapri skrev:
steffe skrev:
Är det omständigt att bygga om till vänsterstyrd om man hittar en bakkrockad donator?


menar du som polackarna gör dela dom mitten o svetsa ihop dom


Nja, nästan

Mera kanske på att sno pedalställ, styrningsdetaljer som kuggstång, instrumentbräda etc etc och avsätta ett par veckors kvalitetstid.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
steffe skrev:
fordcapri skrev:
steffe skrev:
Är det omständigt att bygga om till vänsterstyrd om man hittar en bakkrockad donator?


menar du som polackarna gör dela dom mitten o svetsa ihop dom


Nja, nästan

Mera kanske på att sno pedalställ, styrningsdetaljer som kuggstång, instrumentbräda etc etc och avsätta ett par veckors kvalitetstid.


Hehe, det är lite utöver vad jag klarar av även om det skulle vara teoretiskt möjligt. Och den är i så bra skick nu, mina klumpiga och ovana händer skulle bara förstöra!

Jag har dessutom vant mig vid högerstyrt här i Japan så sålänge jag behåller bilen kommer den fortsätta vara högerstyrd.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Alvin
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 15



Niklas Falk skrev:
Flyttgodsimporterad äkta JDM BRZ kanske har nåt mervärde för nån framöver (utgår från att den går att flyttgodsimporetera i befintligt skick, har lite dålig koll på om det är lika fritt som förr)?

Sen är det väl minst jox att ta hem den jämfört med att skeppa delar och ev bygga en ny BRZ i Sverige.


Är det inte förjävla svårt fortfarande att regga in bilar som kommer utanför EU? - det var det iaf när jag köpte min R32 GTR.

_________________
Alvin Trokic
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
Alvin skrev:
Niklas Falk skrev:
Flyttgodsimporterad äkta JDM BRZ kanske har nåt mervärde för nån framöver (utgår från att den går att flyttgodsimporetera i befintligt skick, har lite dålig koll på om det är lika fritt som förr)?

Sen är det väl minst jox att ta hem den jämfört med att skeppa delar och ev bygga en ny BRZ i Sverige.


Är det inte förjävla svårt fortfarande att regga in bilar som kommer utanför EU? - det var det iaf när jag köpte min R32 GTR.


Jag vet inte... verkar inte vara så svårt när jag läser om det? Men kanske beror på om bilmodellen är homologerad i EU eller inte?

Nåja, vi får väl se. Har lite kontakt med Micke på TANU, hans andra business är ju att ta in bilar från Japan så han kanske förhoppningsvis kan komma med lite råd om det blir stopp någonstans.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Alvin
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 15



jonaslundin skrev:
Alvin skrev:
Niklas Falk skrev:
Flyttgodsimporterad äkta JDM BRZ kanske har nåt mervärde för nån framöver (utgår från att den går att flyttgodsimporetera i befintligt skick, har lite dålig koll på om det är lika fritt som förr)?

Sen är det väl minst jox att ta hem den jämfört med att skeppa delar och ev bygga en ny BRZ i Sverige.


Är det inte förjävla svårt fortfarande att regga in bilar som kommer utanför EU? - det var det iaf när jag köpte min R32 GTR.


Jag vet inte... verkar inte vara så svårt när jag läser om det? Men kanske beror på om bilmodellen är homologerad i EU eller inte?

Nåja, vi får väl se. Har lite kontakt med Micke på TANU, hans andra business är ju att ta in bilar från Japan så han kanske förhoppningsvis kan komma med lite råd om det blir stopp någonstans.


Klart det kanske är lättare med en bil som faktiskt finns och säljs i denna marknad. Det tänkte jag inte på.

_________________
Alvin Trokic
Citera
Allmänt banåkaforum
Ta hem min högerstyrda BRZ eller inte?
924 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande