Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Astra OPC -07
1, 2   >>
12 besök senaste veckan (3499 totalt)
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718


Trådstartare
Efter "lättare" påtryckningar så kryper jag till korset och skryter lite om en lite ovanlig bil som.

Opel är gubbil sägs det och därför försökte Opel ändra den synen och skapade Opel Perfomance Center, enkelt förkortat OPC.
Jag har en känsla att gubbilstämpel fortfarande finns kvar men därmed ännu lite roligare att äga en, eller rättare sagt så äger jag två OPC av en slump.
För mig så finns det enbart en färg på en riktig OPC och det är Arden Blue Mica som enbart finns på OPC-bilarna, nåja en del har tyckt att färgen är såpass fin så många har lackat sina icke-OPC i denna lackkod.
Har suktat efter just Astra OPC sedan jag provkörde en liknande på "OPC-Touren" 2005 och i vintras dök rätt exemplar upp till för mig rätt pris.

Min Astra OPC-spec:
2-liters 16V med turbo på 241hk (lär vara mer hk men inga effektpapper)
6 växlad manuell
321*28mm bromsar fram, enkolvsok
278*12mm bromsar bak, enkolvsok med handbroms
Svart/blå skininredning
Färgskärm till GPS (ovanligt)


Tog tåget till Malmö och efter en kort provkörning så gjordes en penningflytt och ägarbyte och turen hem skedde med ett lyriskt leende på läpparna, nu som ägare av en av 63 just nu reggade i Sverige, misstänker att antalet som brukas är rätt få.
Även ett medlemskap tecknades i www.svkg.se då jag enligt mig själv åtminstone hade en hyfsad sportvagn att delta i deras körningar.

Några dagar efter hemkomst




Och efter att fixat till lite grejer, här med r-däcken på:




Har hunnit med att köra ett antal sprintrace, bankörningar varav en det kunde tagit abrupt slut efter en "liten" missbedömning av hur mycket bromsbelägg som fanns kvar, efter ett antal varv efter lunch så klev jag på bromsen på start/målrakan på Gelleråsen i ca 185km/h och inget händer, pedalen i golvet. men efter två trampningar tog det och tog gamla bansträckningen och jag var rätt glad för att banan byggdes om för ett antal år sedan. Linkade hem från Gelleråsen till Öckerö där den fick skämmas.... Beställde lite nya grejer och renovering av bromsok, montering av nya Bremboskivor och EBC-Yellowstuff. Blev nya Bilstein B8 fram.

Vänstra bromskolven var inte vacker men kompositen ersattes av stål:


Lite snyggare och ja, jag upptäckte mitt misstag med fjädern


Har kört ett sprintrace i Gäddered med SVKG där bromsarna kördes in Tack för filmen Stefan Becker:
https://www.youtube.com/watch?v=Ss_KFx5k4xs

Efter det kördes det på Kinnekulle Ring söndagen15/8 med VW och Opel och ja, det gjorde bra på varvtiderna, kunde bromsa mycket senare.
Och måndagen 16/8 så var det körning på Ring Knutstorp med SVKG där jag inte kört på 12 år, det tog inte många kurvor innan spårval, bromspunkter och Apex vaknade till liv, dock hade jag lite problem i första kurvan men det blev lite bättre. Det tåg hårt på beläggen fram, inte så konstigt när bromspunkterna flyttades fram rejält.

Jag har lite planer inför vintern men det är två (tre) körningar kvar innan jag börjar med det.



Jag nämnde att jag har en OPC till och ja, den köptes en Corsa OPC med rasad motor med tanke på att kränga iväg efter fix.
Den kommer stanna kvar inom familjen, den skapade lite kärlek den också hos äldsta grabben:


_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Sedärja! För er som (liksom jag i början) kände att Opel ändå är Opel, och varför har jag en gubbkeps men inte han i Opeln? så.. Den här rör på sig riktigt rejält! Riktigt kul att du fick tummen ur och låter oss följa dig här. (Det blir så ont om tid på sprintkörningarna att hålla sig uppdaterad på alla bilar )

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718


Trådstartare
Ja äran är din Johan att det ens blev en tråd

Borde införskaffa mig keps, ser det som en liten utmaning, bilen går lite som en gubbil då den är lite okonsekvent på effekten men jag misstänker att turbon är trött.

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Äntligen! Kul att du lägger upp en tråd Per Erik!! thumbs up thumbs up thumbs up

Den bromskolven - Ett mirakel att du kom hem!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Va kul med tråd! :-)
Johan det är ju lite så att även om man hade haft hela helgen på sig så hade man ju ändå inte fått se eller höra om alla finurligheter om varandras bilar.
Trådarna fyller på mer samtalsämnen iof. så det blir än mindre tid att köra. Haha!

Jag hade en Opel Manta GTE -85 ich nått. Gillade den skarpt och det är den enda blien som min mamman någonsin gillade. (Nu kör de gamla Opel själva).

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496




Som gammal Opelkille så kan jag ju inte annat än att bli glad att du lägger upp den här Struve!
Den bilen har ändå rullat bra många mer banvarv än en hel del bilar här så perfekt att visa att man kan köpa en "resonably priced car" och köra fort och ha riktigt kul thumbs up

Nu på söndag blir det final i Sprinten, ses där!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718


Trådstartare
Ja kan en Opel förnöja livat så är det bra

kändes som en bra grej att dela med sig av, enkel bil för vettig penning som ger så mycket upplevelse tillbaka och den skall få åka många varv till.

Fram/baksäte skall ur och en skalstol skall in, föröka hitta varför den inte riktigt svarar på gaspådrag men jag misstänker trött turbo. har lite småplaner i övrigt också men bilen skall bara förädlas med enkla medel som inte frtar körglädjen.

Får se hur mycket jag får skämmas efter sprintfinalen på söndag

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Kul att du har lagt upp en tråd här så att man kan följa dig och bilen även utanför säsong thumbs up

Vi ses på söndag

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Figgz skrev:
Som gammal Opelkille så kan jag ju inte annat än att bli glad att du lägger upp den här Struve!


+1

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Sitter det diffbroms på OPC-modellerna?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718


Trådstartare
Davve skrev:
Sitter det diffbroms på OPC-modellerna?

Nej, inte original förutom Corsa OPC Nurburgring Edition.

Men detta kommer lösas i vinter med en diff från just en sådan Corsa, även om jag fick mycket mindre hjulspinn med dom nya dämparna fram. Sitter M32 i båda modellerna men utväxlingen skiljer på slutväxeln.

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Kul med en tråd om din fina bil Struve!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



Kul med litet hetsiga Opel (Oplar/Opels?).

Hur är Vectra OPC?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718


Trådstartare
Tack alla för dom glada tillropen


Kolja skrev:
Kul med litet hetsiga Opel (Oplar/Opels?).

Hur är Vectra OPC?

Ja det finns lite trevliga Opel också

Vectra C OPC är en bra autobahnräser, docj rätt tung så i konbana och på bana lär den få tufft i lastväxlingarna.
Det som är kännt problem med just Vectra OPC är kamkedjorna som gett diverse problem för en del ägare, det kan leda till ras om man int lyssnar på motorn när rasslet börjar, skiter man sedan i att motorvarningslampan börjar blinka/lysa så är raset där som ett brev på posten.
Är oljebytena skötta dubbelt mot vad Opel kräver så minskar risken för sträckta kedjor men sällan att bilar överservas.
Annars är det i stort riktigt fina bilar, har själv funderingar på att köpa en med sträckta kedjor för att bygga upp och ha som finåkabil

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Struve skrev:

...
Borde införskaffa mig keps, ser det som en liten utmaning, bilen går lite som en gubbil...


Klart du ska ha keps Struve! Jag får köra med badmössa, är väl det som matchar mitt tvålkoppsformade åk bäst

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
CSC
Örebro
Här sen Sep 2010
Inlägg: 21



Trevlig bil och kul att det dyker upp lite fler vassa OPC här. thumbs up

_________________
Sebastian Charlier
BMW 330i - 01
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition - 12
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718


Trådstartare
Ja ett år senare kommer ett inlägg....

Problem med leveranser som alla skyller på Corona..... Ja ursäkter och åter ursäkter.
Jag erkänner att luften gick ur mig totalt under senvintern, noll å ingen motivation gjorde att denna bil inte kom ut på vägarna mer än en kort resa från mitt uppsagda mekgarage till hemmagaraget. Detta efter en liten släng av blodproppar i ena lungan i somras.

Det som gjorts med bilen är byte av insugskam, uppgradering turbo, byte av ventiltätningar, montering av ett dekattör som byggdes om med en 200-cells racekatt, ac-delete, montering av diffbroms från NBR-Corsa OPC, monterat orangea EBC fram.
Bilen går bra nu även om den går i limphomemode så när det felet är hittat så ska det bli ett mjukvarubyte

En liten bild på "liket"


Körde lite bana med min andra OPC, slutade med motorhaveri så det sög bokstavligt talat.
Hitta motorer till dom är inte enkelt så när det dök upp en lämplig komplett Corsa OPC blev det köpa, det flyttades motor, ECC plus en del bättre delar in i den blå Corsan.
Det ordades om att den blåa hade optimerad ECU så jag gifte in den i donatorbilen och ja, den är optimerad, otrolig skillnad i gasrespons mot original Corsa OPC

Får se till att det kommer uppdateras lite mera i denna tråd

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Kul med uppdatering! Tråkigt med proppar i kroppen! :-(
Råkade åka förbi dig i sommras när vi hade privat visning av fruns barndomstrakter. Det var utom tvivel att det var ditt hus vi åkte förbi med en röd (tom kaross) corsa OPC på uppfarten

Hoppas du är tillbaka nästa år på ett kallt flyfält i Vårgårda :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Jäkligt trist, du har saknats på sprintarna!
Kul ändå att höra att det händer bra grejer i bakgrunden.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Kul med en uppdatering men tråkigt med motgångarna, både fysiska och i garaget.
Vi saknar dig på träffarna, hoppas 2023 blir bättre!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Tråkigt att höra Struve, hoppas vi får se dig nästa år! Eller kanske på en Torsdagsträff på beffan i vinter

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Astra OPC -07
1, 2   >>
12 besök senaste veckan (3499 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande