Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 "Banpremiär" | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 209 besök senaste veckan (8266 totalt) |
Nice! Har handlat samma fast begagnade med 550/400 fjädrar. Kan man inte kapa bumpstoppen en bit om dom är onödigt långa och begränsar slaglängden? Spännande med mer effekt än du "borde " ja med, grattis?! _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Gött med coils! Grattis! Vad sa säljaren om balansen i den setup en?
Tänkte försöka hitta min balans med orginal Krängare på. Tack ja. . Fokusera på kurvhastighet en nu. Har inte så mycket koll på bumbstopp men man kan ju tycka det. Beror på kvalitet tror jag. Försökte kapa några en gång men de gick sönder åt alla håll. Fungerade men blev sådär. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
det stämmer med 140hkr, fick för mig att det var en vvt med 146hkr, ännu bättre med andra ord /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Ja så är det nog.Gammel bil.
Hur upplever du greppet bak när du axar ut ur kurvorna? Du har väl lsd,? men vill den spinna på insidan? Tänkte när man bara har raka fjädrar och inte så mycket utfjädring? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Jag har bra grepp skulle jag säga, kan inte minnas att jag tänkt på att den vill spinna på insidan, släpper det så är det på båda hjulen med ett härligt ställ som följd /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Här händer inte så mycket tyvärr möjligen kan det bli tillgång till mekställe ganska nära lägenheten om någon månad. Saknar det mycket nu.
Blev lite inspirerad av kompistråden om miata och vridstyvheten i karossen har surfat runt lite på det. Att en lite äldre cabbe är mjuk verkar vara standard. Bmw z3 var väl inte bättre men z4 ryckte de till rejält. Från ca 5-6 tusen Nm/grad till ca 15 tusen. Finns ju många förstärkningar under bilen att men köpa men problemet hade väl avhjälpa bäst uppe? Helbur vore väl bra men det kommer det inte bli i alla fall till att börja med. Beställt en halv bur med dörrsträvor får se om det gör lite. Finns det någon miata ägare som har lite bra input? Gör förstärkningar under mm någon nytta? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Sömsvetsa runt dörröppningen är det enklaste. Sen finns det mera sömmar att fixa med, definitivt mellan främre subframe och in till tunnel/trösklar.
https://www.flyinmiata.com/NA/tech/s Med bur utan rör framåt kan jag säga att rutramen rör sig rätt mycket jämfört mot buren. |
||
Ok tack gamla hederliga helsvets gäller alltså. Ja det vore nog inte fel.
Om man tittar på NC och z4 verkar det som bla ovansida tunnel fått lite extra balkar. Trösklarna troligtvis med. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Äntligen tak över huvudet. Var ska man börja?
Den har stått ute orörd från oktober och startar utan någon hjälp inte illa. Lite muggig inne så en rengöring och laddning fick det bli. Tror det blir att försöka besikta innan den åker upp på pallbockarna. Det blir ju lite jobb att få in verktyg och grejor här med. Tar väl några veckor. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Besiktningen gick bra hade ju inte gått så många mil sedan förra.
Tolkar jag reglerna rätt på mx 5 standard, om jag kan montera förstärkningar som finns på en del sport och jubileum oem nb och nbfl. Tex fjädertornstsg under tray mm? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Alltså, tekniskt sett borde du få sätta dit två original krängningshämmare! Inte helt ovanligt inom Folkrace - funkar säkert på en Miata också (Förlåt, Pihl!) Jag vågar inte uttala mig om regelverket, men jag är lite nyfiken på varför man valt att begränsa just Krängningshämmaren? Coilovers är ju långt dyrare. Droplinks är iofs nyttigt att byta till justerbara för balansens skull, men de brukar vara dyra för vad de är. Men att byta krängningshämmare är ju ett mycket billigt sätt att ganska drastiskt förbättra väghållningen på Miatan. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Jag svarar det med att påminna om att man ALDRIG bör förlita sig på svar eller åsikter/tolkningar om reglementet man hör på forum/Facebook/över en bärs. Ställ frågan till reglementesansvarige. Samt: Krängningshämmarna skiljer mellan NA & NB, så du kan (mig veterligen) ändå inte blanda utan en massa onödigt extra mekande. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Jag har också frågat detta och inställningen var väl att då blir det "en grej till" som man "måste" göra. Dock är det en billig sak som många gatkörda Miator har och det är just de man vill locka till Standard. Dessutom man kan köra lite mjukare fjädrar vilket ger mer gatvänlig bil vilket borde rimma bra med ambitionerna för Standardklassen. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||
Med tanke på att denna lista hänvisas (lite slarvigt) som bilmodeller så är nog tanken att minska korsbyten så lite som möjligt
Men diametern på krängningshämmaren är lätt mätt, och är den röd och glänsande så syns det ännu lättare att den inte satt där från början. Det går att köra runt de flesta begränsningar, det ser bara lite lustigt ut (men går nästan lika fort) |
||
Tänk på med haha en som gillar läsa reglemente ;-)
droplinks är fria ! läs denna rad noga tänk fundera prata med reglements asnvarig om fundersamma lösningar så Voila så har du kanske en väldigt bra lösning på en rolig setup. _________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||
Sen har man ju detta att alla begränsningar i ett reglemente triggar kreativitet, oavsett om begränsningen är relevant (men denna är ju värt att pilla på) |
||
Standard klass i all ära men vi får se hur mycket glassätarbil (standard)det blir med de fjädrar/stötdämparna. Tänkte i alla fall ha den inriktningen även om det inte blir något tävlat i år. Kanske nästa!
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 "Banpremiär" | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 209 besök senaste veckan (8266 totalt) |