Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 "Banpremiär" | 1, 2, 3, 4, 5 >> 210 besök senaste veckan (8267 totalt) |
Ny bekantskap.
En 1.8 5 vxl ganska orginal tror jag förutom en fin styling båge kylargaller och vindskydd. I första hand gat bil men lite ban/ sväng anpassning får det bli. Tjuvläser lite trådar här och där och googlat mig fram till: 1. Bredare fälgar 15x8 et 25 Storm S1+ 5 mm spacers 2.Bredare däck Toyo R888r 205 50 15 3. Sänka 35 mm runt om Höjd svetsfläns 115/120 fr/bak 4. Hårdare fjädrar dämpare Bc Racing 8/6 kg/mm 5.Mer negativ camber Ne led fram förl Flying Miata - 3.3 fram - 2.8 bak 6. Bättre båge, Cybul V roll bar + belt pipe+door bars 7. Motul 700 och nya skivor och belägg Carbotech xp10 fram och xp 8 bak. 8. Max caster som blir över och lite toe in överallt 9. Rostfritt avgassystem lite grövre bakom katalysator. När man försöker svänga nu känns det oroligt bak och inte så mycket pulver. Men härligt med nedcabbat har haft ganska många olika bilar under de 42 åren med körkort men första cabben. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Kul med mera Miata! Efter 1 säsong med en NA skulle mitt tips vara: 1. Riktig båge först 2. Åtgärda "orolig" känsla i bakvagn (?) - kanske slitna dämpare eller bussningar? 3. Bättre bromsvätska och ev. Belägg. 4. Köra istället för att klura på resten Efter en eller några banträffar klarnar bilden av vad som behövs mer än vad Onkel Google kan ge IMO /Filip _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Ja tack det glömde jag broms vätska behöver bytas och bromsar kollas.
Ja ska kolla både fram och bakvagn när jag byter stötdämpare och fjädrar. Har även beställt 8 st camber skruvar som verkar lossna hela tiden. Punkterna uppe är inte i ordning direkt.Men börjar med dessa. Har kört lite bana innan med tak bilar så jag tar lite snabbsteg nu tänkte jag. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Gör en hjulinställning först, skulle gissa på att det botar bakänden.
Men om du ändå ska byta dämpare mm så kan du naturligtvis vänta tills efteråt. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Ja nått skumt är det, för att testa miatans berömda väghållning så gjorde jag en simulerad Slalom bana på motorvägs avfart men då kom den nästan i själv svängning. Min gamla V70 är rejält bättre. Då blev det beställt Gas gold cup kit 500/300. Skickade efter förlängd led till främre länkar med. Blir ju tuffare med lite camber med.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Om du ska köra på R-däck så hade jag gått upp till lite hårdare fjädrar, typ 700/400.
Komforten blir inte så mycket sämre, beror mer på vilken inställning man har på dämparna. Men fjädrar går lätt att ändra i efterhand förstås. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Mina skruvar var gänglåsta av naturen som det det brukar va på bilar där hjul inställning sker var 10 år. Möjlighet att skruva ut lite när det är möjligt. Blivit av med garaget så nu är parkering som gäller. Hoppas inte så länge till. Hittade inget helt uppenbart vid en preliminär trycka slita test. Möjligtvis ena sidan stötdämpare mjukare än den andra.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Ja, en ska räcka.
Jag fick ett kortare bumpstop från GAZ pga att mina första sprack. Monterades tillsammans med en plastbricka med slits, som skulle förhindra att bumpstoppet sög ut olja från dämparen pga undertryck. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Jag förstått att det blir lite dåligt med slaglängd kvar när man sänkt. Tar nog bort ett gummi. Fått bågen med men tyvärr ingen stans att greja på. Hoppas kunna göra till vinter vår och sedan köra någon trackday på Knutstorp för att se hur det blir fart och balans i den. Kanske byta någon fjäder. Man får väl inte byta Krängare i std? Tänkte nog kolla hur mycket kraft det är kvar i motorn med.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Detta gör mig lite nervös, om du nu tänker ta Miatan till en track-day. Tänk på att även "milt bananpassade" bilar ofta överhettar sina bromsar. En bil med lite lägre greppnivå tenderar att bromsa mer innan kurvorna och framför allt ha en läääängre bromssträcka som bygger upp temperaturen i bromsarna. Jag hade spenderat lite mer och valt en riktig bromsvätska för motorsport. De extra pengarna är den ökade säkerheten väl värd - kokande bromsvätska är förbaskat obekvämt. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Det är ju inte bra om du blir. Det viktigaste har jag förstått är att byta så man inte har vatten i systemet. Kört med Denna bromsvätska i mina bilar innan och det har fungerat. Bmw cup mm. Kanske bromsar jag lite mindre? Vad ska man ha om ändrar mig? Sån här?
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Ja, den där blir säkert bra. Exakt vilken man väljer är inte så kritisk, så länge det är en bromsvätska med högre kokpunkt.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 "Banpremiär" | 1, 2, 3, 4, 5 >> 210 besök senaste veckan (8267 totalt) |