Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata 1.8 NB 2000
<<   1, 2, 3, 4   >>
171 besök senaste veckan (6669 totalt)
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Ulf Sanden skrev:
Lite grejor kom hem. Mycket bumbstop bak?



Nice! Har handlat samma fast begagnade med 550/400 fjädrar.

Kan man inte kapa bumpstoppen en bit om dom är onödigt långa och begränsar slaglängden?

Spännande med mer effekt än du "borde " ja med, grattis?!

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Gött med coils! Grattis! Vad sa säljaren om balansen i den setup en?
Tänkte försöka hitta min balans med orginal Krängare på.
Tack ja. . Fokusera på kurvhastighet en nu. Har inte så mycket koll på bumbstopp men man kan ju tycka det. Beror på kvalitet tror jag. Försökte kapa några en gång men de gick sönder åt alla håll. Fungerade men blev sådär.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1193



Ulf Sanden skrev:
Nej trodde det var 140? Det står det i pappren. Undrar vad de brukar ge?


det stämmer med 140hkr, fick för mig att det var en vvt med 146hkr, ännu bättre med andra ord

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ja så är det nog.Gammel bil.

Hur upplever du greppet bak när du axar ut ur kurvorna? Du har väl lsd,? men vill den spinna på insidan? Tänkte när man bara har raka fjädrar och inte så mycket utfjädring?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1193



Ulf Sanden skrev:
Ja så är det nog.Gammel bil.

Hur upplever du greppet bak när du axar ut ur kurvorna? Du har väl lsd,? men vill den spinna på insidan? Tänkte när man bara har raka fjädrar och inte så mycket utfjädring?


Jag har bra grepp skulle jag säga, kan inte minnas att jag tänkt på att den vill spinna på insidan, släpper det så är det på båda hjulen med ett härligt ställ som följd

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Gött! 4hjulskas är målet!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Här händer inte så mycket tyvärr möjligen kan det bli tillgång till mekställe ganska nära lägenheten om någon månad. Saknar det mycket nu.
Blev lite inspirerad av kompistråden om miata och vridstyvheten i karossen har surfat runt lite på det.
Att en lite äldre cabbe är mjuk verkar vara standard. Bmw z3 var väl inte bättre men z4 ryckte de till rejält. Från ca 5-6 tusen Nm/grad till ca 15 tusen.
Finns ju många förstärkningar under bilen att men köpa men problemet hade väl avhjälpa bäst uppe? Helbur vore väl bra men det kommer det inte bli i alla fall till att börja med.
Beställt en halv bur med dörrsträvor får se om det gör lite.
Finns det någon miata ägare som har lite bra input?

Gör förstärkningar under mm någon nytta?




_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Sömsvetsa runt dörröppningen är det enklaste. Sen finns det mera sömmar att fixa med, definitivt mellan främre subframe och in till tunnel/trösklar.
https://www.flyinmiata.com/NA/tech/suspension/seamweld

Med bur utan rör framåt kan jag säga att rutramen rör sig rätt mycket jämfört mot buren.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ok tack gamla hederliga helsvets gäller alltså. Ja det vore nog inte fel.
Om man tittar på NC och z4 verkar det som bla ovansida tunnel fått lite extra balkar. Trösklarna troligtvis med.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Den svarta röret har jag beställt men kanske plussa på lite (det dåligt ritade gröna)
Ett sånt här kryss kunde göra nytta?


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Äntligen tak över huvudet. Var ska man börja?
Den har stått ute orörd från oktober och startar utan någon hjälp inte illa.
Lite muggig inne så en rengöring och laddning fick det bli. Tror det blir att försöka besikta innan den åker upp på pallbockarna. Det blir ju lite jobb att få in verktyg och grejor här med. Tar väl några veckor.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Besiktningen gick bra hade ju inte gått så många mil sedan förra.
Tolkar jag reglerna rätt på mx 5 standard, om jag kan montera förstärkningar som finns på en del sport och jubileum oem nb och nbfl. Tex fjädertornstsg under tray mm?



_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Ulf Sanden skrev:
Besiktningen gick bra hade ju inte gått så många mil sedan förra.
Tolkar jag reglerna rätt på mx 5 standard, om jag kan montera förstärkningar som finns på en del sport och jubileum oem nb och nbfl. Tex fjädertornstsg under tray mm?



Alltså, tekniskt sett borde du få sätta dit två original krängningshämmare! Inte helt ovanligt inom Folkrace - funkar säkert på en Miata också (Förlåt, Pihl!)

Jag vågar inte uttala mig om regelverket, men jag är lite nyfiken på varför man valt att begränsa just Krängningshämmaren? Coilovers är ju långt dyrare. Droplinks är iofs nyttigt att byta till justerbara för balansens skull, men de brukar vara dyra för vad de är. Men att byta krängningshämmare är ju ett mycket billigt sätt att ganska drastiskt förbättra väghållningen på Miatan.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ursäkta Torkel fick inte den biten om förstärkningsstag i klippet.
Vad betyder aktuell bilmodell tex nb är en modell ?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Ulf Sanden skrev:
Vad betyder aktuell bilmodell tex nb är en modell -?

Jag svarar det med att påminna om att man ALDRIG bör förlita sig på svar eller åsikter/tolkningar om reglementet man hör på forum/Facebook/över en bärs. Ställ frågan till reglementesansvarige.

Samt: Krängningshämmarna skiljer mellan NA & NB, så du kan (mig veterligen) ändå inte blanda utan en massa onödigt extra mekande.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Torkel K skrev:
Jag vågar inte uttala mig om regelverket, men jag är lite nyfiken på varför man valt att begränsa just Krängningshämmaren? Coilovers är ju långt dyrare. Droplinks är iofs nyttigt att byta till justerbara för balansens skull, men de brukar vara dyra för vad de är. Men att byta krängningshämmare är ju ett mycket billigt sätt att ganska drastiskt förbättra väghållningen på Miatan.

Jag har också frågat detta och inställningen var väl att då blir det "en grej till" som man "måste" göra. Dock är det en billig sak som många gatkörda Miator har och det är just de man vill locka till Standard. Dessutom man kan köra lite mjukare fjädrar vilket ger mer gatvänlig bil vilket borde rimma bra med ambitionerna för Standardklassen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Med tanke på att denna lista hänvisas (lite slarvigt) som bilmodeller så är nog tanken att minska korsbyten så lite som möjligt
7.1 Definitioner skrev:
Tillåtna bilar i MX-5 Standard Cup är:
− Mazda MX-5 modell NA med 1,6 liters motor (116 hk)
− Mazda MX-5 modell NA med 1,8 liters motor (131 hk)
− Mazda MX-5 modell NB med 1,6 liters motor (110 hk)
− Mazda MX-5 modell NB med 1,8 liters motor (140 hk)
− Mazda MX-5 modell NBFL med 1,6 liters motor (110 hk)
− Mazda MX-5 modell NBFL med 1,8 liters motor (146 hk)
− Mazda MX-5 modell NC med 1,8 liters motor (126 hk)
− Mazda MX-5 modell ND med 1,5 liters motor (130 hk)
Det går att fippla med dämparna för att få en liknande funktion som en grövre främre krängningshämmare (för lastväxling, inte statiskt), men det är lite joxigt (och en jakt på ett alternativt lokalt minima).
Men diametern på krängningshämmaren är lätt mätt, och är den röd och glänsande så syns det ännu lättare att den inte satt där från början.

Det går att köra runt de flesta begränsningar, det ser bara lite lustigt ut (men går nästan lika fort)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ok som jag använder grejer som finns på nb 140 hk. Så är jag säker.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 124



Tänk på med haha en som gillar läsa reglemente ;-)
droplinks är fria ! läs denna rad noga tänk fundera
prata med reglements asnvarig om fundersamma lösningar så Voila så har du kanske en väldigt bra lösning på en rolig setup.


_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Christer G skrev:
Tänk på med haha en som gillar läsa reglemente ;-)
droplinks är fria ! läs denna rad noga tänk fundera
prata med reglements asnvarig om fundersamma lösningar så Voila så har du kanske en väldigt bra lösning på en rolig setup.

Jo, det finns ju tex inget som verkar förhindra ett droplinken flyttar den praktiska ledpunkten (inför en ny och original blir "väldigt trög") mot krängningshämmaren...

Sen har man ju detta att alla begränsningar i ett reglemente triggar kreativitet, oavsett om begränsningen är relevant (men denna är ju värt att pilla på)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Standard klass i all ära men vi får se hur mycket glassätarbil (standard)det blir med de fjädrar/stötdämparna. Tänkte i alla fall ha den inriktningen även om det inte blir något tävlat i år. Kanske nästa!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata 1.8 NB 2000
<<   1, 2, 3, 4   >>
171 besök senaste veckan (6669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande