Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"Luft" i bromsarna
257 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
På senaste banträffen så åkte pedalen i golvet efter ett par varv. På vägen dit, inga problem. Bromsvätskan är gammal och har fått 3-4 trackdays på sig med överhettade bromsar IAF en gång (sen klappade jag på bromskylning och då var allt fridens).

Frågan är då....kan det bli så? Alltså åldras vätskan så att den kokar lättare eller kan det bli kvar bubblor från tidigare äventyr som inte känns förrän den blir varm eller vad?

Jag luftade bromsarna igår och nu är känslan i pedalen kanonbra igen, tack Ezibleed!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Hej, bromsvätskan är vanligen hygroskopisk och tar över tid upp vattenmolekyler från omgivningen. Dvs ångbildningspunkten sänks löpande. Vattenmolekyler innehåller som alla vet - förutom två väteatomer - en syreatom. När det blivit en tillräcklig andel vatten i den nu emulsifierade bromsvätskan så bildas ångblåsor vid belastning. Förmodligen ute vid oken. Så ja vätskan "åldras".

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



SevenEight skrev:
På senaste banträffen så åkte pedalen i golvet efter ett par varv. På vägen dit, inga problem.

Liknande för mig för några år sen med M3:n på en bankörning i Härnösand, gick bra hela dagen tills sista passet
första svängen ut efter depåutfarten pedalen i botten så det var bara att linka runt det varvet och åka in i depån igen. På vägen hemåt mot Umeå var det normalt igen.

Har bytt till bättre bromsvätska efter det thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja vätskan åldras ganska snabbt. I en normal bil märker man inget, men ligger man på gränsen att bromsarna inte räcker till, så blir det väldigt tydligt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Till exempel rbf 600 kokar vid 312* torr och 204* våt (när den dragit åt sig så mycket vatten den kan, antar jag). Är ju ganska stor skillnad.

_________________
Markus Ålind
Citera
Skruva banåkabil
"Luft" i bromsarna
257 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande