Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rattstångsservo modul - överhettningsproblem
1 besök senaste veckan (1148 totalt)
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Hej.

Är de någon här som har fått Opel corsa rattstångsservon o funka utan att överhetta strömmodulen?

Har kommit fram till detta än så länge.

Transistor 1 och 2 är dom som får hantera all ström. 3 och 4 ökar inte i temp vid belastning.

Värmeöverföringen mellan transistor och alublock är mycket dåligt men tyvärr mycket svår att förbättra.

Vi har monterat en 60mm fläkt som blåser genom kortet och ut men då värmeöverföringen är så dålig då hjälper den ingenting.

Den drar 40 amp vid full belastning.
Motorn har 0 ohm stillastående.

Har testat 2 moduler.

Ska hämta en motorn till idag o kika.

https://youtu.be/fceHVbtQ7mM



[/youtube]

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Fick tag i en beggad motor som inte gått racing nu.

Den hade 1.4 ohm. DVS att problemet kan nog legat där.
Om de är så lär de behövas mer kylning till motorn alltså.

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Motorn gått varm o kortat en del lindningar typ tänker du?


Hur breda o vilken typ av däck ska den hantera?


Bara nyfiken

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Har provat att åka Opel servo i långlopps Corvetten.
Större kylflänsar på elektroniken med kylfläkt, fräst hål o slitsar i motorn med kylfläkt monterad, kopplat styrenheten så servoverkan avtar med hastighet,
funkar som mest 30-40min, provat flera styrenheter och ett par motorer, ungefär lika illa på alla.

Gav tillslut upp och skaffade motorsport grejjer.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Jonas W skrev:
Har provat att åka Opel servo i långlopps Corvetten.
Större kylflänsar på elektroniken med kylfläkt, fräst hål o slitsar i motorn med kylfläkt monterad, kopplat styrenheten så servoverkan avtar med hastighet,
funkar som mest 30-40min, provat flera styrenheter och ett par motorer, ungefär lika illa på alla.

Gav tillslut upp och skaffade motorsport grejjer.


Intressant ändå thumbs up
Har du bilder på moddarna?
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Motorn gått varm o kortat en del lindningar typ tänker du?


Hur breda o vilken typ av däck ska den hantera?


Bara nyfiken


Ja precis.
De var inte motorn problemet var i tyvärr. Den blir när 0ohm när den blir varm, Båda två.

Det verkar förövrigt vara nån form av stepper motor men de är bara 2 kablar.

225 R-däck,

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Jonas W skrev:
Har provat att åka Opel servo i långlopps Corvetten.
Större kylflänsar på elektroniken med kylfläkt, fräst hål o slitsar i motorn med kylfläkt monterad, kopplat styrenheten så servoverkan avtar med hastighet,
funkar som mest 30-40min, provat flera styrenheter och ett par motorer, ungefär lika illa på alla.

Gav tillslut upp och skaffade motorsport grejjer.


Jasså. Det svaret var intressant.

Tänkte också montera kylflänsar på motorn och fläktar osv.

Vilka motorsport saker skaffade du?

Bilen de gäller är förövrigt DK Mantan ni tävlar mot

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



And ersJepp sson skrev:
Jonas W skrev:
Har provat att åka Opel servo i långlopps Corvetten.
Större kylflänsar på elektroniken med kylfläkt, fräst hål o slitsar i motorn med kylfläkt monterad, kopplat styrenheten så servoverkan avtar med hastighet,
funkar som mest 30-40min, provat flera styrenheter och ett par motorer, ungefär lika illa på alla.

Gav tillslut upp och skaffade motorsport grejjer.


Intressant ändå thumbs up
Har du bilder på moddarna?


Tyvärr inga bilder, å skrotet ligger långt ner i en pall....

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Johnny Borg skrev:
Jonas W skrev:
Har provat att åka Opel servo i långlopps Corvetten.
Större kylflänsar på elektroniken med kylfläkt, fräst hål o slitsar i motorn med kylfläkt monterad, kopplat styrenheten så servoverkan avtar med hastighet,
funkar som mest 30-40min, provat flera styrenheter och ett par motorer, ungefär lika illa på alla.

Gav tillslut upp och skaffade motorsport grejjer.


Jasså. Det svaret var intressant.

Tänkte också montera kylflänsar på motorn och fläktar osv.

Vilka motorsport saker skaffade du?

Bilen de gäller är förövrigt DK Mantan ni tävlar mot


Skaffade Pro Race från DC electronics.

Får väl se om den kommer ut mer, blev rätt dålig på Kullen.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Jonas W skrev:
Johnny Borg skrev:
Jonas W skrev:
Har provat att åka Opel servo i långlopps Corvetten.
Större kylflänsar på elektroniken med kylfläkt, fräst hål o slitsar i motorn med kylfläkt monterad, kopplat styrenheten så servoverkan avtar med hastighet,
funkar som mest 30-40min, provat flera styrenheter och ett par motorer, ungefär lika illa på alla.

Gav tillslut upp och skaffade motorsport grejjer.


Jasså. Det svaret var intressant.

Tänkte också montera kylflänsar på motorn och fläktar osv.

Vilka motorsport saker skaffade du?

Bilen de gäller är förövrigt DK Mantan ni tävlar mot


Skaffade Pro Race från DC electronics.

Får väl se om den kommer ut mer, blev rätt dålig på Kullen.



Okej. Perfekt.
Då kommer vi nog uppdatera till nått liknande.

Just nu måste ja dock få denna o fungera inför nästa helg.

Har hittat att den gula isolatortejpen var största problemet.

Dessvärre måste den sitta där för o isolera mellan MOSFET trissorna mellan varandra.

Men just nu håller ja på o tillverkar inviduella kylflänsar till varje och sen köra AC5 Kylpasta mellan fläns o trissa.

Vi testade detta igår med riktig kylpasta på stora kylflänsar och då klarar den att hålla servo funktionen levande mycket längre.

Temperaturökningen blir då givetvis mycket trögare.



_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Hur ser kylaren ut på andra sidan? Är den flänsad eller är det bara en metallkloss?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Problemet blir vid upprepande rattade runt bana... men om man ju skulle använda dylikt i en bil som mer äter landsväg... skulle det hålla i längden då? (Typ min gamla vw buss så frun vill köra den...)

_________________
Michael Thulesius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Muskelservo håller hela dagen! 😁

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



Michael Th skrev:
Problemet blir vid upprepande rattade runt bana... men om man ju skulle använda dylikt i en bil som mer äter landsväg... skulle det hålla i längden då? (Typ min gamla vw buss så frun vill köra den...)


har en kompis som har satt en sån i sin t3 husbil o det fungerar galant

_________________
henrik nielsen
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



thumbs up thumbs up Tack... T3 är det jag har... (bla)....

_________________
Michael Thulesius
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



det finns en "ny" reglerbox som är hastighets styrd typ högre hastighet mindre servoverkan
dom gamla hade fast servoverkan
har sån liggandes någonstans kan leta fram den om du vill veta namnet på den som har gjort den

_________________
henrik nielsen
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Guson skrev:
Hur ser kylaren ut på andra sidan? Är den flänsad eller är det bara en metallkloss?

Guson


Jag har nu sågat av dom och sen fräst dom som en kylfläns.

Dom sitter nu inviduellt monterade med AC5 kylpasta och varje kylfläns funkar nu som en kylfläns ska göra.

Vi har provat de på full belastning och den håller ut längre jämfört med innan.
Men vi får se i helgen om de räcker till.

Vi kör redan med att den ändrar kraft efter hastighet.

Utnyttjar AIM GPS som sen går ut på CAN nätverket som sedan MaxxECU gör om till en FREQ/PWM mod signal.
Den tar även hänsyn till växlar/g-krafter osv.



_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Nuså har vi testat.

De blev tyvärr inget super resultat med servons uppdaterade kylning.
De verkar vara nått mer än transistorna som blir varma.

Däremot bilen går som satan och föraren kör
som en tok och rattade hem en andra plats.

1min o frammåt
https://youtu.be/X7HooZCg_Kc

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Ni som har överhettningsproblem - hur är det med vinklarna på knutarna i rattstången?

Det har inte blivit särskilt många meter med min bil, men jag har nyligen byggt om rattstången eftersom jag hade problem att vrida ratten på tomgång. Gick från fyra knutar till tre (en vid ratt, en vid växel och en mitt på) samt 15° vinkel som högst (och några få grader på de två andra).

Skillnad? Som natt och dag. Kunde knappt vrida på ratten innan vid stillastående. Numera vrider man den med ett finger.
285 breda däck, väldigt låg scrubradie typ 20mm samt 2 rattvarv mellan fulla utslag (30° åt varje håll).

Jag kanske också kommer få överhettningsproblem vad det lider. Det var bara en riktig ögonöppnare kring hur mycket kraftförluster för stora vinklar i knutkorsen ger (och därmed gör att växeln får jobba mycket hårdare).
Citera
Anderlunds
Sverige
Här sen Jan 2006
Inlägg: 191



Som. någon tidigare sa.. Har en bekant som monterat Corsa servo på din husbil.. Funkar perfekt för vardags användning. Men Verktygsboden. säljer ett servo kit. Som är mer avancerat pris 15000:-

_________________
Hans Lundström
Citera
Anderlunds
Sverige
Här sen Jan 2006
Inlägg: 191



Som. någon tidigare sa.. Har en bekant som monterat Corsa servo på din husbil.. Funkar perfekt för vardags användning. Men Verktygsboden. säljer ett servo kit. Som är mer avancerat pris 15000:-

_________________
Hans Lundström
Citera
Skruva banåkabil
Rattstångsservo modul - överhettningsproblem
1 besök senaste veckan (1148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande