Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Anderstorp ljudnivå | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (1410 totalt) |
Var inne på Scandinavian raceways hemsida för att se om det fanns några trackdays den närmsta tiden. Kunde då läsa att man sänkt gränsvärdet för buller till 85 db vid några tillfällen. Men vid de flesta tillfällena var max ljudnivå sänkt till 65 db... Det här är ju helt jävla vrickat!
_________________ Johan B |
||||
Jösses!!! 45dB vid bostaden då är det bäst att det inte finns en vanlig väg i närheten, det regnar, är några fåglar eller vinden rasslar i träden. Typ.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Lugn i stormen för blandas det enheter och mätnormer utan kunskap.
De gränser Magnus publicerar i tabellen är Laeq1h, vilket är A-vägt ekvivalent ljudtryck normerat för en timme. Det gränsvärdet säger egentligen ingenting om max ljudtryck. Jag kan inte finna den tabellen eller motsvarande på hemsidan. Det enda jag finner en 95 dB gräns vid kvällsträning dvs den vanliga maxgränsen. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Ljudmätning är värre än raketforskning.... _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||
Har nåt minne om en kommentar från PCSR förra året (tror jag det var) där "R-gruppen" brötade slut på ljudbudgeten på 10 minuter, sen fick ingen åka nåt mer den timmen. Ett klart annorlunda sätt att hantera det hela, men det är ju inte att anse det som industribuller, där maxvärdet är det som gäller. Du kan ju nu köra F1 med öppna pipor, men inte så länge per timme (kanske bara en passage av mätaren). |
||||
Men om det istället är 85dB bilar kan nog fler bilar köra samtidigt. Det blir ju ännu knepigare att som egen deltagare förstå sitt eget bidrag till helheten (jämfört med maxvärde då man kan ha "bullerkamera" på den skyldige), men det är garanterat en mätare som stiger och stiger och sen är det stopp, tills nästa heltimme börjar. Så det löser sig nog efter några timmars funderande på plats, men det går ju inte att garantera att det blir så mycket kört som planerat. Var beredd på lite stressig depåstämning om en bil käkar upp hela bullerbudgeten för en hel timme, vid uppstart i depån... |
||||
Förlåt i förväg, för detta är inte så konstruktivt, men: Detta är ju helt patetiskt! Hur många år är det nu som detta tramsande har fått fortgå?
Jag har god lust att starta en insamling till att hyra in en blåsorkester och ställa dem på fältet bredvid banan. De kan öva där heeeela tävlingsdagen. Det behöver inte vara en särskilt duktig (hellre billig) orkester. VAD GÖR VÅRT FÖRBUND?! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
De klappar varandra och den förra styrelsen om ryggen. Den förra fick inte ansvarsfrihet, händer ändå inget med det. Det rullar på. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Kan någon kunnig säga vad ungefär för miljö man har ljudnivå 45db Laeq1h ? För mig låter det märkligt att man inte får överskrida det vid bostaden. Räcker det inte med att det regnar o blåser lite ordentligt i träd för att nå upp till det?
_________________ Magnus Thomé |
||||
https://www.gov.scot/binaries/conten "37. In exceptionally quiet rural areas where the daytime background noise level is below 35 dB(A), a condition limiting mineral operators to a 10 decibel excess over the existing background noise level is likely to be both difficult to achieve and unduly restrictive. It would not normally be appropriate to require a daytime limit below 45 dB LAeq,1h, as such a limit should prove tolerable to most people in rural areas. The exercise of care and some flexibility are important in addressing these issues. " På annat ställe påpekas det att vägtrafik gör att gränserna måste höjas till åtminstone 50 dB LAeq1h. |
||||
Jag har för mig att ett företag jag jobbade på hade krav på ljudnivå på runt 45 dB, de kunde i alla fall inte mäta ljudet från fabriken om fåglarna kvittrade eller om det blåste. Undrar om det inte var nåt liknande i Emmaboda, man kunde höra ljudet från Superstage, men det gick inte att mäta p.g.a. alla andra ljud som också fanns. Tycker sånt här är lite märkligt att det kan hålla på år efter år och att de som bor där inte bara flyttar om det är så fruktansvärt jobbigt, banan har ju faktiskt varit där ganska länge nu. Man vänjer sig ju också vid ljud, jag bodde i närheten av en järnvägsövergång förut, i början hörde man plingandet vid bommarna, men när man bott där ett tag reagerade man inte på det längre. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi Opel Astra OPC Träffansvarig Opel Club Sweden |
||||
Känns som det mer än en ren principsak att gnälla bara för att man kan... Jag fattar inte hur man som individ tänker när man flyttar till ett område där det ligger en racingbana och sen gnäller man på ljud, hade jag hatat flygplan hade jag inte direkt flyttat till Arlanda... Det som är ännu mer sjukt är att dom faktiskt verkar få stöd för det, sånt här sker bara i Sverige.... _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Jag har en känsla (ej faktabaserad, utan känslostyrd) av att allt detta tjafsande de senaste tio åren egentligen handlat mindre om "ljudföroreningar" och mer om någon galen form av principsak. Somliga vill stå i centrum, oavsett vad det är som ger dem uppmärksamheten. Somliga vill ha en känsla om makt, även om den makten bara handlar om att förstöra för andra.
Vem bor kvar i 10 år i ett område man upplever som så svårt störande att man måste jaga upp hela helvetet över det? Förmodligen samma personer som har tid och ork att stå och titta på en dB mätare på sin fasad, för att se om man möjligen kan stoppa andra från att ha roligt. Jag hävdar att grundproblemet inte längre är (om det någonsin var?) att bilar som kör på Anderstorp låter för mycket. Grundproblemet är: - Att somliga bestämt sig för att med alla medel stoppa verksamheten på Anderstorp - Att kommunen är för mesig, eller saknar verktyg och metoder, för att faktiskt konstruktivt agera och lösa tvisten - Vårt förbund har varit passivt i 10 år, istället för att aktivt belysa det orimliga i situationen och slåss för svensk racings rätt till att existera. Tragiskt nog kan det hela egentligen sammanfattas: Någon grinig gubbjävel har för mycket fritid - skaffa en hobby eller en stereo. Båda alternativen löser grundproblemet. Edit: alindquist var snabbare med tangenterna. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
45 dbA eqivalent över en timme är 5dBA högre än gränsvärdena för vindkraftverk, så det är inte så tolerant mot verksamheten, just de dagarna. Men det finns ju dagar då det tillåts 80dBA vid bostad och 98dBA vid förbifart (typ 100st 95dBA bilar som kör i 8 timmar oavbrutet, eller 10 minuter MotoGP per timme). I år var det Carrera Cup som snodde två såna dagar. Men att det kan få brötas enormt mycket mer än vad som någonsin var möjligt med det gamla tillståndet är det ingen som gnäller över? Det gäller ju "bara" att hyra rätt bullerslot, innan nån annan gör det. |
||||
La eg 1h är i mitt tycke ett bra sätt att styra verksamheten på.
Du kan som organisatör under verksamheten plocka bort de fordon som bullrar för mycket utan att överträda värden. När du har maxvärden blir det försent när ett fordon överskrider. Sedan när det gäller mätningar så krävs det proffs för att göra det riktigt då allt annat ljud skall bort eller beräknas och tas bort med hur mycket de tillför värdena. Sedan brukar problemet med de närboende vara av arten hörs det så störs jag _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Allmänt banåkaforum Anderstorp ljudnivå | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (1410 totalt) |