Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konvertering till elmotor (artikel)
578 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ELBILAR
Ford släpper elmotor för att konvertera gamla bilar
2021-09-02 07:00 artikel från Ny Teknik

För de som vill konvertera sin gamla klassiker till elbil finns en rad alternativ. Här är några av dem - bland annat en ny elektrisk crate-motor från Ford.

Ford har demonstrerat sina ambitioner kring att skapa körglada elektrifierade modeller. Inför släppet av den så viktiga elbilen Mustang Mach-E visade tillverkaren förra året upp en extrem version av suven, med sju elmotorer och över 1 400 hästkrafter. Ett annat exempel är den batteridrivna dragracingbilen Mustang Cobra Jet, som även den har över 1 400 hästkrafter.

Nu rapporterar Inside EVs att Ford ska presentera en eldriven version av en så kallad "crate motor" på årets upplaga av Sema-mässan. Benämningen syftar traditionellt på en helt komplett ersättningsmotor, så kallad efter den låda som de amerikanska tillverkarna brukade leverera V8:orna i. Den nya motorn, döpt till Eluminator, är avsedd för att förenkla konverteringar av klassiska modeller till elbilar.

Enligt Inside EVs ska den leverera 210 KW, motsvarande 281 hästkrafter, och ett vridmoment på 429 Nm - med ett maxvarv på 13 800 rpm. Prislappen ryktas landa på 3 900 dollar, motsvarande strax under 34 000 kr. Eluminator har sitt ursprung i Mustang Mach-E GT och vikten ligger på 93 kg.

Det har dykt upp en rad elmotorer som kan agera konverteringskit. Chevrolet har sin egen crate motor, baserad på drivkällan i modellen Bolt. Förra året demonstrerades Electric Connect and Cruise E-crate i 70-tals-suven Blazer.

Rätt in i klassiska muskelbilar
Motorn levererar nu 200 hästkrafter med ett vridmoment på 360 Nm. Till den erbjuds ett batteripack på 60 kWh. Till skillnad från Fords Eluminator, där i princip endast kablage medföljer, slänger Chevrolet bland annat med växelriktare som omvandlar batteriernas likström till den växelström som driver motorn, samt dc/dc-omvandlare.

Förra året visade även EV West upp en crate motor baserad på Teslas drivlina. Enligt Charged ska bolegets Revolt Tesla-motor enkelt kunna ersätta en small block-V8 i klassiska amerikanska muskelbilar. Genom att existerande motorfästen kan användas så går det att utnyttja bilens kardanaxel för att driva bakhjulen.

Ett annat alternativ kommer från Electric GT, vars "eV8" levererar 400 hästkrafter. Ett batteripack på mellan 53-95 kWh sitter inbyggt i själva motorblocket. Bolaget erbjuder även en ersättare för raka sexor. Deras eLine 6 levererar 300 hästkrafter, även den med ett integrerat batteri på 35-95 kWh.

_________________
Johan B
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Inte ett ord om omreggningsjox i Sverige? Men vad kan man vänta sig av Ny Teknik.
Det är väl ombyggt fordon med 150/200kw per ton som man får sikta på.

Enkel reggning med ändring går väl knappast eftersom maxmomentet garanterat är mer än +10% av förbränningsmotorn.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Så är det ju men elkonverteringen i sig räcker för klassning som ombyggt fordon idag. Så har man bromsar, drivlina osv. som klarar effekt, vridmoment och vikt efter ändringen blir det ändå en rätt enkel process för den som vill.

Dessutom får man ju då bilen besiktad av någon som troligen testat fler elkonverteringar och kanske har lite mer intresse, tips och råd än vad bara en vanlig regbesiktning kan bidra med.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



therealpinto skrev:
Så är det ju men elkonverteringen i sig räcker för klassning som ombyggt fordon idag. Så har man bromsar, drivlina osv. som klarar effekt, vridmoment och vikt efter ändringen blir det ändå en rätt enkel process för den som vill.

Dessutom får man ju då bilen besiktad av någon som troligen testat fler elkonverteringar och kanske har lite mer intresse, tips och råd än vad bara en vanlig regbesiktning kan bidra med.

Gustaf
Värdet av kunskap ska aldrig underskattas, speciellt om det gäller högspänning och brandfara (de nämnde ju Chevy Bolt...). thumbs up
Men att inte ens nämna reggningsdelen ger ju en lite svag artikel, men iofs så finn sju inte lösningarna i "Svensk handel" heller.

Men det blir inte billigt om man inte sadlar om till EV-skrot (så man pysslar ihop batterier mm)
https://electricgt.com/shop/313-e-crate-conversion-system/ (jo, kanske lite silverfat, men $50k som start med 35kWh).
Så det ska ju vara nåt kärleksfullt som ska elkonverteras i så fall, och blir det då inte bättre med en rak sexa med trattar som bränner fossilfri högoktanig syntetbensin?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Nej, en elkonvertering blir inte billig(*), den ska göras för att man vill, inte av något annat skäl.

* Inte billig om den ska bli bra och blir den inte bra vill man ju inte använda bilen så det känns väl rätt meningslöst kan jag tycka. Men valet är fritt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Jo så är det , har jag en Cadillac 59 med en slut rova som måste renoveras så ja då skulle i alla fall jag överväga något liknande.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Allmänt banåkaforum
Konvertering till elmotor (artikel)
578 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande