Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (9874 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676


Trådstartare
Meantek skrev:
Daniel Engström skrev:
Jonas, har du nån verkstadshandbok på pdf eller länk till nån, så tar jag tacksamt emot.
Det är alltid bra att kunna kolla upp artikelnummer. Skulle behöva kopplingsschema också. Spolaren verkar inte funka. thumbs down

Jag har ett ganska bra lager på elscheman och servicegrejer för Renault fram till 2010 eller så, men inget från PSA. I Servicebox kunde man åtminstone förr i tiden se artikelnummer och sprängskisser med ett gratiskonto: https://public.servicebox.peugeot.com/pages/index.jsp - sedan fanns möjligheten att köpa sig abonnemang för en timme eller så för en mindre summa om man behövde elscheman och liknande.

Tack för tipset. Ska slå en kik på den sidan.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676


Trådstartare
I första inlägget hade jag hade faktiskt en tanke på att rabbla en massa info om bilen, men de flesta värkar redan har koll på modellen. (Faktiskt mer koll än mig.) Det är ju inte första gången en 106 Rallye förekommer på Rejsa. Även om de börjar bli ovanliga nu. (Under 50st i Sverige enligt car.info)

Men kort sammanfattat så har den en 1,6 liters motor (TU5J2) på strax över 100hk. Den hederliga 8-ventilaren varvar en bit över 7000rpm och låter fantastisk i högre register. Den är kopplad till en slapp 5-växlad slumpgenerator, vars länkage kanske skulle behöva en översyn. Men trevlig utväxling gör att bilen nästan gör 100m/h på tvåan.

Största förtjänsten är väl frånvaron av vikt, vilket gör den ganska kvick trots låg effekt.

Att göra listan är inte jättelång men högst realistisk. Eftersom garaget är blockerat måste allt gå att göra ute på uppfarten.
* Ratten står inte rakt, så en framvagnsinställning behövs.
* Bromsarna behöver en genomgång.
* Såklart ska det till en service.
* Göra något åt den gamla stereon som inte är inkopplad (sitter nu bara inskjuten i panelen).
* Gamla hårda däck behöver bytas ut.
* Servot (elektriskt) saknas. Grymt tungstyrd i låg fart, som citybil kan det vara bra att ha.

Fler punkter kommer säkert framöver.

Vi börjar med framvagnen.
Ratten stod snett när jag köpte bilen, så jag tog den till Rejsa profilerna på Bandhagens däck för att få rätsida på det. Diagnosen var dessvärre dåliga yttre styrstag. Ena sidan satt dessutom så hårt att inte ens Danne lyckades rubba den.
Beställde hem nya SKF styrstag. Ena sidan satt verkligen sjukt hårt fast. Var tvungen att gå på med gasen för att få den att släppa. Som tur var hade jag ett M14 gängsnitt hemma som kunde fräsch upp invändiga gängorna.




Väl tillbaka hos Danne på Bandhagens däck fick vi ordning på hjulvinklarna. Inte mycket som går att ställa, men Toe står rätt nu och övriga mått ser fina ut. Skönt att veta att bilen inte verkar ha varit krockad tidigare.
Jag är grymt impad av deras helt digitala hjulinställning. Den till och med läser av vilken bil man har och ger rekommenderade värden direkt. thumbs up


Skönt att köra hem med en bil som inte slingrar sig som en segelbåt.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Mig veterligen fanns de inte styrservo på rallye. Bara som tillval på 106 gti. Trevlig bil du fått tag på! Aldrig kört en själv men har åkt i några stycken med varierande grad av effektökning

_________________
Emil Jönsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Emil Jönsson skrev:
Mig veterligen fanns de inte styrservo på rallye. Bara som tillval på 106 gti. Trevlig bil du fått tag på! Aldrig kört en själv men har åkt i några stycken med varierande grad av effektökning
Jag har hjälpt till att bogsera en rallye längs E6an. Den hade elservo som förmodligen var kasst och konsumerade lite mer än generatron levererade. Men med halvljuset avslaget så gick det bättre
Så det verkar finnas elservo på en del.

Men det bör väl gå att konvertera bort hydrauliken i styrväxeln (loopa slangar eller tom pilla bort mellanväggen), så det går normaltungt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6050



Dom "bästa" mossarna jag gjorde på den jag hade var övre och nedre fjäderbensstag, extraktorgrenrör och brickor i främre bussningen i länkarmarna för att få bort flex vid hård inbromsning.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350



Lillebror plockade ut 160hk ur en sådan bil.

TU5JP4 botten med allt
TU5J2 topp med några lite vassare cat cams
Raceland extraktor
42mm jenveys

Man får fräsa ur kolvarna lite för att kunna köra med vassare kam, speciellt med JP4-botten.
Med den bottendelen så blir det lite högre komp. Tänk bara på att det är lite annorlunda motorfästen och jag minns inte riktigt hur det löstes.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Emil Jönsson skrev:
Mig veterligen fanns de inte styrservo på rallye. Bara som tillval på 106 gti. Trevlig bil du fått tag på! Aldrig kört en själv men har åkt i några stycken med varierande grad av effektökning
Jag har hjälpt till att bogsera en rallye längs E6an. Den hade elservo som förmodligen var kasst och konsumerade lite mer än generatron levererade. Men med halvljuset avslaget så gick det bättre
Så det verkar finnas elservo på en del.

Men det bör väl gå att konvertera bort hydrauliken i styrväxeln (loopa slangar eller tom pilla bort mellanväggen), så det går normaltungt?

Jodå, Niklas har rätt. Det fanns ett elektriskt servo.
I min bil finns avklippta kablar och pluggade slangar. Men att den skulle dra mer ström än generatorn laddar låter lite konstigt.

Det är inte så att det går tokigt tungt just nu, sådär som det kan göra om remmen hoppar på ett hydrauliskt system. Troligen har styrväxeln blivit tappad på vätska.

Folk har bara vant sig med att man kan ratta en stillastående bil för moderna bilar har så bra servoverkan.
Alla som har kört gamla bilar vet att det räcker att bilen rullar bara lite för att det ska gå mycket lättare att vrida på ratten.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/BYL929

Precis. thumbs up Det mesta stämmer bortsett från att det är skivor runt om, inte trummor bak.
Där framgår det också att det bara finns 46 bilar kvar med denna motor, som bara satt i Rallye S2. Yaris GR är rena dussinbilen i jämförelse med 148 bilar enl. samma källa.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Dom "bästa" mossarna jag gjorde på den jag hade var övre och nedre fjäderbensstag, extraktorgrenrör och brickor i främre bussningen i länkarmarna för att få bort flex vid hård inbromsning.

Jag hänger med på att övre och undre fjäderbensstag kan göra nytta. Samma sak med extraktorgrenrör.
Men vad är det för brickor i främre länkarmsbussningen du snackar om? De känner jag inte till. Borde nog kolla upp det.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676


Trådstartare
Alex H skrev:
Lillebror plockade ut 160hk ur en sådan bil.

TU5JP4 botten med allt
TU5J2 topp med några lite vassare cat cams
Raceland extraktor
42mm jenveys

Man får fräsa ur kolvarna lite för att kunna köra med vassare kam, speciellt med JP4-botten.
Med den bottendelen så blir det lite högre komp. Tänk bara på att det är lite annorlunda motorfästen och jag minns inte riktigt hur det löstes.

Ballt att kunna höja effekten 60% med "bara" dom moddarna.

Men för min del kommer det aldrig att hända. Inte ens extraktor eller annan kam står på min önskelista.
Jag vet hur det blir om man ska göra en "liten" mod. Allt runt omkring måste också uppgraderas för att hålla jämna steg.
Sen står man där med en motor som din brorsas.

Men det skulle vara kul att höra hur den låter med ITB och extraktor på fullt varv. Den borde gå riktigt bra med den effektökningen.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6050



Daniel Engström skrev:
J.Schuman skrev:
Dom "bästa" mossarna jag gjorde på den jag hade var övre och nedre fjäderbensstag, extraktorgrenrör och brickor i främre bussningen i länkarmarna för att få bort flex vid hård inbromsning.

Jag hänger med på att övre och undre fjäderbensstag kan göra nytta. Samma sak med extraktorgrenrör.
Men vad är det för brickor i främre länkarmsbussningen du snackar om? De känner jag inte till. Borde nog kolla upp det.


Som bussningen är designad så finns det ett glapp mellan gummit och infästningen, även om stålhylsan i bussningen går hela vägen. Det ger ett glapp på 4-5 mm som bärarmen kan röra sig i när man bromsar.

Brickan i typ delrin fyller ut det glappet.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676


Trådstartare
I lördags morse kl 06:00 hade tidningen Klassiker säsongens sista Frukostklubb, Bil & Bulle, denna gång vid Drottningholm.
Första "riktiga" bilträffen för Småfranskan. Kul folk (från Rejsa också) och stor variation av bilar.

Fantastiskt att köra genom stan utan massa störande "medtrafikanter". Skön känsla att kunna varva ut vid 7000rpm över Tranebergsbron. Det kan man leva på länge.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



I stand corrected! Fick bara för mig att rallye inte hade servo men minnet sviker väl

Jäkla trevlig den blev med plåtisarna! De gör sig verkligen på den bilen även om de inte är originalplåtisarna. Enda som slår dem är väl speedline Sl434

_________________
Emil Jönsson
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 339



Den blev riktigt snygg med dem vita fälgarna thumbs up

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilken härlig bil du fått tag i thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862



Liten men tuff

Såg dig i måndags förra veckan vid Flemmingsbergs station och först då förstod jag hur liten den är

Snygg är den också

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Galet roliga bilar det där, så himla kul att komma med lite för hög fart in mot en kurva, släppa gasen och fånga upp med ratten

Om du har tänkt att böka med bakvagnen i något annat syfte så kan det vara idé att ta en titt på lagren eller smörja upp dem iaf. Det är rätt vanligt på gamla Peugeoter att det blir stumt

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676


Trådstartare
Flera av er tyckte att bilen skulle skos med plåtisar, och gärna vita sådana. Jag tycker likadant. Några uppmärksammade också att jag fått på det inför Klassikers träff i helgen.
Men då nån tidigare ägare tyckt att alu var tuffare och bytt, är original väck. Och att hitta beg original är inte bara svårt, de är omotiverat dyra också. Speciellt som de troligen också skulle behövt renoveras.

Den enkla vägen var att beställa en omgång nya plåtisar i rätt storlek och med rätt ET. Sen lämnade jag in dom på lack för att få bra finish. I samma veva beställde jag nya däck också.
Nu sitter det Nankang NS-2R på 6x15". De fyller upp hjulhusen riktigt bra. thumbs up








_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
I stand corrected! Fick bara för mig att rallye inte hade servo men minnet sviker väl

Jäkla trevlig den blev med plåtisarna! De gör sig verkligen på den bilen även om de inte är originalplåtisarna. Enda som slår dem är väl speedline Sl434
Japp, snyggt med plåtisar. Men Speedline är inte heller fel, dock betydligt dyrare.

HasseStålben skrev:
Den blev riktigt snygg med dem vita fälgarna thumbs up
Tack!

Eddie Varvstopp skrev:
Vilken härlig bil du fått tag i thumbs up
Tack, ja den är ett trevligt tillskott. thumbs up

Jonas Jonsson skrev:
Liten men tuff

Såg dig i måndags förra veckan vid Flemmingsbergs station och först då förstod jag hur liten den är

Snygg är den också
Ja, den är verkligen inte onödigt stor. Man når passagerardörren och baksätet när man sitter vid ratten.
Var jag vid Flempan förra veckan sa du? Inte omöjligt då jag bor inte så längt därifrån.

callek skrev:
Galet roliga bilar det där, så himla kul att komma med lite för hög fart in mot en kurva, släppa gasen och fånga upp med ratten

Om du har tänkt att böka med bakvagnen i något annat syfte så kan det vara idé att ta en titt på lagren eller smörja upp dem iaf. Det är rätt vanligt på gamla Peugeoter att det blir stumt
Det där med lift-off-oversteer är nog något jag får öva på där det är gott om plats, för det har jag aldrig provat.
Jag har hört att bakvagnarna är känsliga för att kärva. Tror att min funkar, men har inga planer på att skruva med den i nuläget. Det är en bil som används och måste rulla.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Kul med en Rallye. Undra om det inte var den jag såg i rondellen vid Stuvsta för nån vecka sedan, man reagerar ju när man ser nått annat än en gråmetallic crossover

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (9874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande