Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (9872 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
En lite film på ett av varven inifrån bilen blev det också.
Eftersom bilen är så enkel i sitt utförande, blir även filmen det. Inget fancy med hastighet, g-krafter och varvtider.

Håll till godo.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
Höst, och inte jättemycket händer med bilen.

"Plastplupparna", alltså de navkåpor i plast som Robert Briby erbjöd mig har hittat sin plats på bilen. Tack så mycket för dom. De pryder verkligen sin plats. Sån här generositet tycker jag är oslagbart med detta forum.
Men frågan är om de inte ska fräschas upp under vintern? Tror att lejonen ska ha vit färg på sig.



Sen har en original broschyr med teknisk data och utrustning för Peugeot 106 Rallye från 1997 hittat hem.
Kul att läsa, även om de två sidorna gick väldigt fort.



Slutligen har bilen gått igenom årets inspektion. Det är alltid spännande att se hur en bil som är ny för en kommer att klara sig.
Men både broms- och avgasvärden låg inom gränserna, och ljuset stod rätt. Tjejen som provade blev på mycket gott humör för att hon fick dagens roligaste bil. En annan inspektör kom också fram och inspekterade med stora ögon. Han hade tidigare jobbat på Peugot och tyckte det var riktigt kul att att se en Rallye i trafik. Den fick beröm för sitt skick också.
Nu kan jag glad i hågen köra omkring ett år till. thumbs up


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Daniel Engström skrev:


Kul att dom kommer till användning. Gör sig bättre där än i ett skåp i mitt garage.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
Jag lägger in en länk åt mig själv så jag kommer ihåg var jag hittade en bra katalog med alla sprängskisser och artikelnummer.
https://partsouq.com/en/catalog/genuine/vehicle?c=Peugeot&ssd=%24% . . . .



Funkar för andra bilmärken också.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
Utan att egentligen ha någon annan anledning än nyfikenhet, körde jag småfranskan på rullande landsväg för att göra en effektmätning.
Hur mår min 24 år gamla motor som snart gått 20'000mil? Kommer jag i närheten av originaleffekten?

Nu kan man säker dra massor av slutsatser av detta. Och det finns säkert lika många åsikter om det är korrekt sätt att mäta på.
Jag hade ett långt snack med herren som gjorde bromsningen åt mig. Och han tyckte att det var en jämn och fin effektkurva och ett bra vridmoment med tanke på motorns storlek och ålder.
En modern motor med med flerventilsteknik, variabla kammar, senaste insprutningstekniken och överladdning är såklart överlägsen en klenod med tvåventilstopp.

Här kommer en film från bromsningen. Tyvärr vart ljudet kass, men håll till godo.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
Här kommer diagrammet efter körningen.
Dagsformen var 110hk, men kompenserat för lufttryck och temp blev det drygt 103hk. Det är med väl godkänt tycker jag. thumbs up

Kul att maxeffekten kommer så högt upp att det lönar sig att dra till över 7000rpm. Det lockar till lite extra inspirerad körning.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



En bra påminnelse om att man nödvändigtvis inte behöver 300+ hk för att ha roligt.

103 hk är väl vad den ska ha från början så det måste väl absolut vara godkänt. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Hur mycket effekt tappar en motor egentligen över tid?
Är det inte lite av en myt så länge den är välskött, lite större spel ger lägre friktion.

Gamla halvtäppta förknasare och igensotade gubbkörda bilar kan jag tänka mig tappar lite. Men en motor som körts normalt, fått oljebyten och med fungerade bränsle leverans borde väl tappa minimalt med ponnysar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Svårt att säga så mycket om absolutnivån utan någon annan referens från den rullen. Men 72 hästar på hjulen är väl skapligt, kommer den behållas orignal i maskin? Nu har du en bra baseline iaf

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
MatsK skrev:
En bra påminnelse om att man nödvändigtvis inte behöver 300+ hk för att ha roligt.

103 hk är väl vad den ska ha från början så det måste väl absolut vara godkänt. thumbs up

Stämmer bra att den gav 101-103hk när den var ny. (Lite varierande uppgifter på nätet. Enl. en broschyr jag har hemma ska det vara 103.)

Låg vikt har väl alltid varit nyckeln till körglädje. Kolla bara på gamla BMW och Poschar. Dom har förstått konceptet.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
Cédric skrev:
72 hästar på hjulen är väl skapligt, kommer den behållas orignal i maskin? Nu har du en bra baseline iaf

I sällskapet här på Rejsa är 72hk på hjulen ingenting. Men jag tycker det känns hel okej.

Ja, jag tänker behålla den som den är. Jag kör enligt devisen "Rör inget som funkar".
Men det är alltid kul att veta utgångsläget på något. Det har ju hänt i rejsas historia att det spårat ur. Men det kommer aaaaaldrig att hända mig.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Daniel Engström skrev:
Cédric skrev:
72 hästar på hjulen är väl skapligt, kommer den behållas orignal i maskin? Nu har du en bra baseline iaf

I sällskapet här på Rejsa är 72hk på hjulen ingenting. Men jag tycker det känns hel okej.

Ja, jag tänker behålla den som den är. Jag kör enligt devisen "Rör inget som funkar".
Men det är alltid kul att veta utgångsläget på något. Det har ju hänt i rejsas historia att det spårat ur. Men det kommer aaaaaldrig att hända mig.


Körglädje är ju långtifrån relativt effekt även om en viss påverkan finns av effekten. Välbalanserat och trevlig styrning är mycket viktigare. Sen tycker jag driftsäkerhet är underskattat. Man har roligare körandes än meckandes i depån kort och gott

Vi tampas vidare nästa sommar i challenge

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Daniel Engström skrev:
Cédric skrev:
72 hästar på hjulen är väl skapligt, kommer den behållas orignal i maskin? Nu har du en bra baseline iaf

I sällskapet här på Rejsa är 72hk på hjulen ingenting. Men jag tycker det känns hel okej.

Ja, jag tänker behålla den som den är. Jag kör enligt devisen "Rör inget som funkar".
Men det är alltid kul att veta utgångsläget på något. Det har ju hänt i rejsas historia att det spårat ur. Men det kommer aaaaaldrig att hända mig.


Lätt rapp bil med lagom däck behöver inte mycket effekt för att det ska bli kul, finns mycket viktigare saker som styr det..

Men det är ju uppenbart att du måste köra TA i nya Club Go klassen ser man ju direkt på första sidan!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Körglädje är ju långtifrån relativt effekt även om en viss påverkan finns av effekten. Välbalanserat och trevlig styrning är mycket viktigare. Sen tycker jag driftsäkerhet är underskattat. Man har roligare körandes än meckandes i depån kort och gott

Vi tampas vidare nästa sommar i challenge

Jag fick ju förmånen att mecka på Biltemas parkering i somras när jag monterade på en ny generatorrem, så jag instämmer med att driftsäkerhet is da shit.

Klart vi ska få till en körning i sommar. Det var riktigt kul. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
Cédric skrev:
Men det är ju uppenbart att du måste köra TA i nya Club Go klassen ser man ju direkt på första sidan!

Men vad FAAAAN!!!


På riktigt? Tävla mot en S2000!!!! Där har man inte en sportmössa.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
Är det nån som har erfarenhet av eBay chip?

Jag sprang på en annons som lovar +12 hk (vilket är drygt 11%). Dessutom höjs varvtalsstoppet från 7250rpm till 8000rpm.
https://www.ebay.co.uk/itm/223929738173?hash=item342340a3bd:g:yj8AAOSw . . . .


Priset gör att man lika gärna skulle kunna prova. Funkar det inte så byter man helt enkelt tillbaka.
Men följdfrågan är såklart, klarar motorn det högre varvtalet? Den varvar redan mycket, och det är en gammal motor och konstruktion. Men 750rpm är ju inte "så mycket". Eller?

Är det någon som vet om ventilerna (fjädrarna) hänger med, om stakarna håller eller att oljepumpen inte kaviterar?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Efter att ha ägnat 1min för att googla runt på franska sidor verkar det som att grupp N chipet har lägre varvstopp på 7800,och grupp a chipet är det som har ännu högre. Känns som att grN spec(grenrör, luftfilter, avgas typ) ligger lite närmare din bil om man skulle gissa. Kan ju potentiellt bli knasigt om chippet är gjort för en bil med vassa kammar, ingen lambdareglering osv

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Jag köpte nåt likande till min 318is-motor jag hade i Seven. Högre varvstopp var trevligt men den gick oroligt på tomgång efteråt. Effekt märktes ingen skillnad på

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Körde med ett trimchip på tiden jag hade min. Märkbar skillnad, men den varvade inte så mycket mer än original vill jag minnas. Några hundra rpm gör säkert inte så mycket men 8000 är nog i överkant

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668


Trådstartare
Snöade in lite på detta med vad min TU5J2 motor är kapabel till. Naturligtvis finns det stollar som kör med turbo eller lustgas. Men det är lite utanför min bekvämlighetszon.

Nu är det inte aktuellt att göra några mods på bilen. Så det här inlägget blir mest for the records.

Via en Brittisk firma https://www.peugeot-tuning-parts.co.uk/ fick jag ett bra recept på vad som är lämpligt för en pålitlig och hållbar motor.
CatCams 4900645 kam passar med original bottendel och ventiler/fjädrar. Den har lite mera lyft och duration än standard FIA homoligerade kammen. Till detta matchar man med ett 4-2-1 system med 51mm diameter. Det ska tydligen göra en märkbar effektskillnad. Sen gör ett lättat svänghjul att motorn ännu mera lever upp till sitt varvvilliga jag.
Naturligtvis behövs en ny mappning också. Men med ovanstående mods så klarar motorn utan problen 7'800rpm. Även 8'000 ska den klara.

Sen hittade jag en sån där riktig inspirationsfilm på tuben.
Det är ett gäng italjenare som helrenoverar en Rallye som hittats stående utomhus på ett fält i flera år.



I den filmen pratar dom om en Peugeot 106 Rallye klubb.
Jag hittade dom på nätet, https://www.106rallye.it/106-rallye-chi-siamo Så jag mailade dom.
Det visade sig (såklart) att de var supertrvliga, och har kommit med flera bra tips. De skulle även kunna hjälpa till med delar om jag skulle behöva några. Alltid bra med kontakter. thumbs up

Nu går jag bara och väntar på att det ska vara frostfritt på mornarna så jag kan lägga på sommardäcken.
Over and out.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Tänkte nästan posta den här när jag såg den filmen för nån vecka sen, den filmserien är riktigt kul och inspirerande

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (9872 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande