Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Försäkring för skador på 3e part?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (1213 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Tänkte kolla hur ni andra som kör på ringen gör med försäkring för 3e part?
Mardrömmen är ju om bilen spottar ur sig olja/vatten och det sen händer en olycka bakom bilen och så förväntas man kunna ersätta ett antal porschar som brakat in i barriären...

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

På turistkörningen gäller svensk trafikförsäkring.

Trackdays inget alls. Om du inte köper speciell trackdayförsäkring för den dag/dagar du kör. Har ingen koll på hur just de täcker räcken och annat tredje man.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
På turistkörningen gäller svensk trafikförsäkring.

Trackdays inget alls. Om du inte köper speciell trackdayförsäkring för den dag/dagar du kör. Har ingen koll på hur just de täcker räcken och annat tredje man.


Stämmer det verkligen att trafikförsäkring gäller på turistkörning?
Jag var i kontakt med ett försäkringsbolag och frågade just om 3e part men de menade att inga försäkringar gäller överhuvudtaget på ringen, oavsett om det är 3e part eller ens egen bil och om du kör turistkörning eller trackday spelade inte heller någon roll.

Jag var väldigt tydlig med att jag bara frågade kring turistkörning, körning med besiktade, skattade och normala bilar.

_________________
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Hos några trackday organisatörer så är man ansvarig för sina egna skador, och får inte "claima" av andra deltagare. Tex DN. Det står i villkoren man accepterar när man köper trackdayen.

Det vanligaste är att man köper en trackdays försäkring för sig själv då om man vill.

När det gäller turistkörning så är det väl att ringa runt och kolla på bolagen om 3é part. Min erfarenhet är att svaren kan skifta...och kompetensen om vad man frågar efter.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Alla bolagen har specifikt skrivit in att vagnskada inte gäller på Nürburgring, dvs inte ens turistkörning (alla utom möjligen Länsförsäkringar i Östergötland). De kan däremot aldrig skriva bort trafikförsäkringen på allmän väg vilket turistkörningen fortfarande är. Räcken tex betalar de alltid. Ta med grönt kort!

Däremot får man säkert räkna med motstånd och att bråka med dom. Kunskapen är varierande.

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Magnus Thomé skrev:
Alla bolagen har specifikt skrivit in att vagnskada inte gäller på Nürburgring, dvs inte ens turistkörning (alla utom möjligen Länsförsäkringar i Östergötland). De kan däremot aldrig skriva bort trafikförsäkringen på allmän väg vilket turistkörningen fortfarande är. Räcken tex betalar de alltid. Ta med grönt kort!

Däremot får man säkert räkna med motstånd och att bråka med dom. Kunskapen är varierande.


precis så, trafikförsäkring är lagstadgat i Sverige

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Kan inte fb hävda vårdslös körning å slippa ersätta nåt ö.h.t?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Mange K skrev:
Kan inte fb hävda vårdslös körning å slippa ersätta nåt ö.h.t?


Trafikförsäkringen måste de alltid betala ut även om du var stupfull och körde 100kmh över hastighetsbegränsningen.

Hur de i efterhand normalt hanterar olyckor där den försäkrade varit grovt oaktsam, alternativt med uppsåt kört för att skada annans egendom vet jag inte. Lär ju finnas någon praxis? Brukar de, och kan de när det gäller trafikförsäkringen, kräva åter något belopp av den försäkrade?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Magnus Thomé skrev:
Mange K skrev:
Kan inte fb hävda vårdslös körning å slippa ersätta nåt ö.h.t?


Trafikförsäkringen måste de alltid betala ut även om du var stupfull och körde 100kmh över hastighetsbegränsningen.

Hur de i efterhand normalt hanterar olyckor där den försäkrade varit grovt oaktsam, alternativt med uppsåt kört för att skada annans egendom vet jag inte. Lär ju finnas någon praxis? Brukar de, och kan de när det gäller trafikförsäkringen, kräva åter något belopp av den försäkrade?



Finns att läsa lite om detta i trafikskadelagen, klipper in nedan:

Citat:

12 § Trafikskadeersättning med anledning av personskada kan jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan. Ersättning till förare som har gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri kan även jämkas, om föraren därvid genom vårdslöshet har medverkat till skadan. Har personskada lett till döden, kan ersättning som avses i 5 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) också jämkas, om den avlidne uppsåtligen har medverkat till dödsfallet.

[S2]Trafikskadeersättning med anledning av sakskada kan jämkas, om vållande på den skadelidandes sida har medverkat till skadan. I fall som avses i 10 § andra stycket skall sådan medverkan till sakskada anses föreligga, om vållande i samband med förandet av det skadade fordonet eller det fordon varmed den skadade egendomen befordrades eller bristfällighet på fordonet har medverkat till skadan. Vidare skall i fall som avses i 11 § tredje stycket sådan medverkan till sakskada anses föreligga, om vållande i samband med spårdriften eller bristfällighet i någon anordning för denna har medverkat till skadan.

[S3]Jämkning enligt första eller andra stycket sker efter vad som är skäligt med hänsyn till den

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jens L skrev:
Hos några trackday organisatörer så är man ansvarig för sina egna skador, och får inte "claima" av andra deltagare. Tex DN. Det står i villkoren man accepterar när man köper trackdayen.

Det vanligaste är att man köper en trackdays försäkring för sig själv då om man vill.

När det gäller turistkörning så är det väl att ringa runt och kolla på bolagen om 3é part. Min erfarenhet är att svaren kan skifta...och kompetensen om vad man frågar efter.


I Sverige kan man inte skriva bort såna saker, kan man det i Tyskland?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



MaZ skrev:
Jens L skrev:
Hos några trackday organisatörer så är man ansvarig för sina egna skador, och får inte "claima" av andra deltagare. Tex DN. Det står i villkoren man accepterar när man köper trackdayen.

Det vanligaste är att man köper en trackdays försäkring för sig själv då om man vill.

När det gäller turistkörning så är det väl att ringa runt och kolla på bolagen om 3é part. Min erfarenhet är att svaren kan skifta...och kompetensen om vad man frågar efter.


I Sverige kan man inte skriva bort såna saker, kan man det i Tyskland?


Det är vad jag kommer ihåg från mina körningar med DN.

Jag har inte kvar avtalet, men dom skriver det på hemsidan också.

https://www.dnevents.com/event-dates/nurburgring-insurance/

Vet mer i slutet på Oktober;)

Så här säger RSR på sin hemsida:

Third Party:

Public Roads - 5.000EUR on the other car
Nürburgring Touristenfahrten - 10.000EUR on the other car
Trackdays - DEPENDS ON THE TRACKDAY RULES. Generally, everyone is responsible for paying their own car - but this is not always the case!

When it comes to Public Roads and Touristenfahrten, sometimes it's not apparent whose fault it is in a crash. Police reports can take weeks to come back. When there is a third party involved, and the fault is unsure, then we take the above amounts as a deposit. Anything unused is returned to you once fault is established or repairs are made.

Trackdays are a different story. The rules regarding third parties can vary, depending on the organiser of the event. Generally, there are no public road rules in effect. This means that if any damage is done to another car, they have to pay for their own car. Vice versa, this means that if someone crashes into you, then you are responsible for paying the amount of damage to the car you were driving - even if it's not your fault. This is why you especially need to have your wits about you around other cars on trackdays. However, some organisers have special rules about overtaking, such as it only being allowed on straight sections of the track, or overtaking by invitation only. If there is a mix up and an accident occurs between two cars, then it's possibly that fault (or a percentage thereof) may be assigned to one party.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Det var lite detta jag var "rädd" för och anledningen till att jag ställde frågan.

Detta svar fick jag från Svedea.

"Vår trafikförsäkring gäller inte på inhägnat område, dit räknas dessa två körningar. Så försäkringen gäller inte alls, inte trafikförsäkringen heller, se nedan utdrag från villkor:"




Så försöker alltså Svedea friskriva sig från något som är lagstadgat eller har de rätt att frånsäga sig ansvaret? Läser man deras villkor så känns det ju ganska klockrent, men det motsäger då vad ni andra här har för uppfattning kring vad som gäller.[/img]

_________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Snömannen skrev:
Det var lite detta jag var "rädd" för och anledningen till att jag ställde frågan.

Detta svar fick jag från Svedea.

"Vår trafikförsäkring gäller inte på inhägnat område, dit räknas dessa två körningar. Så försäkringen gäller inte alls, inte trafikförsäkringen heller, se nedan utdrag från villkor:"




Så försöker alltså Svedea friskriva sig från något som är lagstadgat eller har de rätt att frånsäga sig ansvaret? Läser man deras villkor så känns det ju ganska klockrent, men det motsäger då vad ni andra här har för uppfattning kring vad som gäller.[/img]


Vad jag mins efter att ha läst igenom några tidigare rättsmål här i sverige så kom man fram till att banan inte räknas som inhängad, iom att man kan vandra in på den på flera ställen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Cédric skrev:
Snömannen skrev:
Det var lite detta jag var "rädd" för och anledningen till att jag ställde frågan.

Detta svar fick jag från Svedea.

"Vår trafikförsäkring gäller inte på inhägnat område, dit räknas dessa två körningar. Så försäkringen gäller inte alls, inte trafikförsäkringen heller, se nedan utdrag från villkor:"




Så försöker alltså Svedea friskriva sig från något som är lagstadgat eller har de rätt att frånsäga sig ansvaret? Läser man deras villkor så känns det ju ganska klockrent, men det motsäger då vad ni andra här har för uppfattning kring vad som gäller.[/img]


Vad jag mins efter att ha läst igenom några tidigare rättsmål här i sverige så kom man fram till att banan inte räknas som inhängad, iom att man kan vandra in på den på flera ställen.


Om man behöver dra det till rätten för att få ev ersättning så känns det enklare/säkrare att inte använda Svedea, alternativt lägga ner körning med egen bil på ringen och endast hyra.. Då blev det ju dock snabbt värdelöst att ha en bil stående som byggts för just bana...

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Alla bolag har den skrivningen om inhägnat tävlingsområde eftersom det är så trafikförsäkringslagen är formulerad.

Och turistkörningen räknas inte som inhägnat tävlingsområde. Det är allmän väg.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Från IF's villkor som tillhandahåller Porscheförsäkr

Försäkringen gäller i de länder som är anslutna till det så kallade Gröna Kort-systemet
och vid transport mellan dessa länder.
Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller dock inte i Iran, Marocko och
Tunisien. Mer information om Gröna Kort-systemets omfattning finns på www.tff.se.
Kontakta alltid oss när du ska resa utanför Norden. Ta med bilens registreringsbevis och
försäkringsbrev när du reser utanför Norden. Beträffande försäkring för avställd bil, se
sida 3.
Trafikförsäkring gäller dock alltid i hela världen enligt Trafikskadelagen för skada som
i följd av trafik med svenskregistrerad bil tillfogas svensk medborgare eller den som har
hemvist i Sverige. Se även punkt 4.1.2.

Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana, iordningställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp,
Nürburgring inklusive Nordslingan med flera

_________________
Jens Lanvin
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Alla bolag har den skrivningen om inhägnat tävlingsområde eftersom det är så trafikförsäkringslagen är formulerad.

Och turistkörningen räknas inte som inhägnat tävlingsområde. Det är allmän väg.


Min ursprungliga fråga till Svedea gällde just turistkörning, inkl en kortare förklaring vad de innebar, med besiktade/gatlagliga bilar osv.

Men då verkar det som att man ska hålla sig borta från Svedea, om man vill slippa eventuella problem och att bolag som IF är att föredra.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

De är virriga och motvalls. Finns en hovrättsdom som är lite vägledande hur det ska bedömas.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60815

Notera kommentar om tidtagning och hastighetskörning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Snömannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Alla bolag har den skrivningen om inhägnat tävlingsområde eftersom det är så trafikförsäkringslagen är formulerad.

Och turistkörningen räknas inte som inhägnat tävlingsområde. Det är allmän väg.


Min ursprungliga fråga till Svedea gällde just turistkörning, inkl en kortare förklaring vad de innebar, med besiktade/gatlagliga bilar osv.

Men då verkar det som att man ska hålla sig borta från Svedea, om man vill slippa eventuella problem och att bolag som IF är att föredra.


Jag skulle gissa att de flesta stora bolag har detta som standard villkor.

If är ju en leverantör till många märkesförsäkringar som jobbar som förmedlare.

Du kör väl Seat
Från deras:
Försäkringen gäller t.ex. inte
 Vid körning på bana, iordningsställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring inkl.
Nordslingan m.fl. (Detta undantag gäller inte Trafikförsäkringen).


_________________
Jens Lanvin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Jens L skrev:
Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana, iordningställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp,
Nürburgring inklusive Nordslingan med flera
Den typen av formuleringar borde det vara skottpengar på. thumbs down
Den säger vad jag kan läsa inget om trafikförsäkringen, utan bara om de övriga försäkringarna (halv/hel).
Men det betyder ju inte att trafikförsäkringen gäller på Mantorp, för det får du gå till trafikförsäkringslagen och läsa.
FB gör ju klokt i att inte dubbelskriva vad som finns i trafikförsäkringslagen, eftersom de kan få trubbel vid minsta stavfel.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jens L skrev:
[
If är ju en leverantör till många märkesförsäkringar som jobbar som förmedlare.

Du kör väl Seat
Från deras:
Försäkringen gäller t.ex. inte
 Vid körning på bana, iordningsställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring inkl.
Nordslingan m.fl. (Detta undantag gäller inte Trafikförsäkringen).




I mitt försäkringsbrev från IF står såhär, lite annorlunda syftningsmässigt. Trafikförsäkringslagen säger att den lagstadgade trafikförsäkringen inte gäller på inhägnade tävlingsområden vilket de svenska banorna anses vara. Men IF kanske är lite snälla (eller kassa på att skriva försäkringsvillkor, suck... )

IF skrev:
Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte när fordonet befinner sig på banområde, iordningsställt för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring,
Mantorp, Nürburgring inklusive Nordslingan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nürburgring
Försäkring för skador på 3e part?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (1213 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande