Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Moment M8x1.25 och M8x1 i aluminium? | 530 besök totalt |
Hörni, hur hårt vågar man dra en M8 1,25 om godsgängan är i ett aluminium motorblock? Och - en M8 x1 ??
Försöker surfa men....det är svårt att hitta! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
AMG's m156 motor har alu m8 1.25 oem.
Här är åtrdragningsmoment för dem: [/img] edit: ouch,, jag läste slarvigt, trodde du menade aluminium skruvar men bilden får vara kvar, kanske nån annan har nytta av den. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Så här ser skruvarna ut. M8x1 är ju bara 1xdia, den tål nog inte så mycket. M8x1,25 är ju lång, den tål nog en hel del. Hittar ingenting om moment för dessa i nån manual. Därav frågan. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Jag tror inte det är alu godset som sätter begränsningen utan att "skruven" är ihålig och lätt att dra av.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
M8x1.25 dras till 20Nm (8.8 stål) så får du klämkraft på mellan 10 och 20 kN.
Men då vill man gärna ha minst 11.5 mm gängingrepp i gjutet alu. Har ingen info för M8x1, men M6x1 kanske har liknande tvärsnittsarea. M6x1 dras med 6Nm (5-11 kN klämkraft, 8.8) och vill ha ingrepp på ca 9mm. Som sagt här tidigare är nog risken större att du drar sönder din adapter före gängerna. Du bör dra med ett moment som passar valt stål, stigning och tvärsnittsarea på skruven. 22kN i klämkraft på en M8 så ligger du på 100% av sträckgränsen, dvs 640 MPa. Har du ett hål på 3mm försvinner ca 7mm2 och du går helt plötsligt upp till 800MPa vid 22kN klämkraft. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Nu kanske jag missar nåt - men skruvarna på bilden är inte ihåliga, det är massivt stål! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Gängan på den långa är 18mm lång, på den som är M8x1 är gängan endast 8mm lång. Jag tolkar det som att jag kan dra den större skruven med 20Nm - men vad vågar jag dra ned lille-putte-skruven? 10Nm? Jag tänker dra loctite på dem också. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
"Skruvarna" är tappar som kamkedjesträckare och kamkedjeskenan sitter på - plus att jag har gjort en hållare för en sträckare till oljepumpskedjan. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Aha, såg ut som nipplar för något. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Sorry, dåligt formulerad fråga från min sida där! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Om jag inte hade haft en verkstadsmanual med moment, vilket jag tycker man alltid ska ha, så skulle jag dragit dom lagom och haft loctite på. Skruvar på insidan av motorn vill man ju inte ska lossna. Skillnaden i moment mellan grov och fingängad är minimal. Kollar man på hur gängor tar upp kraften från en skruv så ligger ~70% på de 2-3 första gängorna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Allt beror på hur stor anläggningsyta du har också. Räknade fram att M8x1 med friktion på 0,15 i gänga, 8.8 bult med en anläggningsyta på skallen på dy 14 och di 9, 0,15 i friktion ger får dras med 20Nm. Sätter jag 0 i friktion på skallens yta så blir det 9Nm istället. I detta fall har jag inte tagit hänsyn till att den skruvas i alu utan bara vad skruven tål. Räknat på en minimumdiameter på 6 mm då det ser ut att vara ett avsmalnat område vid gängan. Rörigt, ja, det är en hel vetenskap! Jag hade nog med gott samvete kunnat dra M8x1.25 till 20Nm däremot M8x1 till 10-13Nm pga kort gänga. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
På sådana små skruvar är det ju såklart rätt stor inverkan pga friktion och kalibrering av momentnyckel.
Dra lagom och locetite är vettigaste. Hur dem drogs från fabrik kanske är ovesäntligt, där är det inte tänkt att dem ska behöva lossas på igen. Dvs dem räknar inte med att den ska gå att dra några ggr till. Vilket man helst vill i en hobbybil _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Nu blev det IAF 20Nm och 11Nm
Asså... Ja man vet ju inte OM jag dragit för hårt men nu är det ju IAF gjort. Känner mig rätt OK med 20Nm på den större, ser att rek värde på andra ställen på blocket är 22-24Nm. Den lilla.... Ja, på en M6 med lång gänga stod det 13Nm och på andra ställen stod det 10Nm. Så...baserat på resonemanget ovan så fick det bli 11Nm. Plus loctite. Det kommer visa sig när man börjar varva antar jag! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Vart hittar man sådan här information? Finns det någon bra bok eller lathund? Det här är ju guld värt när man står där i garaget och undrar vad man ska ha för skruv! /Calle _________________ Carl Wahlin |
||||||
Googlar man finns det massor av länkar, ingen som stämmer med någon annan. [url=https://www.millway.se/atdragningsmoment?___store=swedish&___from_store=english ]M8 1,25 8.8 har enligt Millway 24Nm [/url] (Samma på Swebolt) På en annan sida står det 29Nm. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Millway-tabellen verkar vara stål i stål.
Litet fördjupning i ämnet. "pun intended". Se sid 2 ff. https://docplayer.se/168182333-Rekom _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Verkstadshandboken
(Lilla svarta) jag har tre olika årsmodeller, står lite olika mängd information om olika material och olika stigningar. Men oftast kommer man ganska nära sanningen med sunt förnuft och den som stöd _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Vi använder olika verktyg på jobb när vi utvecklar nya produkter plus data från OEM. Tyvärr inget jag kan dela med mig av. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Skruva banåkabil Moment M8x1.25 och M8x1 i aluminium? | 530 besök totalt |