Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Fossil-panik (racing och hobby i allmänhet) | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (2453 totalt) |
Anta att bensin slutar säljas 2030, enl MP's önskan. Betyder det då att jag om 10år inte kommer kunna räserbil eller veteranbil i framtiden? Troligen kommer det väl iaf innebära att det kommer vara hutlöst dyrt med soppa, men var tror ni att vi hamnar? Det känns larvigt nog lite sorgligt, speciellt eftersom resten av världen knappast kommer vara i samma läge. Tyvärr har jag ju spenderat större delen av min billhobby med att drömma om att göra saker och återigen så visar det ju sig att det är en dålig strategi.
Sen känns det ju lite orealistiskt att bensin/diesel inte säljs om 10år, hela transport sektorn, ska den drivas av...el? Men lite fossil-panik får man ju ändå. Köpa elbil och köra på bana är väl ett alternativ förstås. Man kanske borde börja drömma om en annan hobby? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Syntietisk soppa för 40kr/litern (?) är ju redan på gång.
https://www.rallyx.se/2021/03/31/ral Och nyligen nåt från Neste. Så ge det några år så kommer det att finnas fossilfria möjligheter för ICE, oavsett om det är för racing eller Brigg&Stratton mm. Men frågan om racemässig variant kommer att kosta 40 eller 60 kr/liter, och hur man ska ta bilen till banan på ett bra sätt (köra många mil på racesoppa gör man ju ogärna)? Hobbybil som väger under tonnet gör många saker enklare |
||
Lägg ingen vikt vid det!
MP är ju helt jävla dumma i skallen, det där kommer inte att ske Dessutom gäller det väl bara nya bilar? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Stopp för försäljning av bilar med förbränningsmotorer och betydligt högre skatt på bensin och diesel lär vi få räkna med. Och bra är nog det om våra barn och barnbarn ska ha en någorlunda dräglig värld att leva i.
Däremot kommer fortfarande en stor del av fordonsflottan att ha förbränningsmotorer 2030 eller när det blir stopp för bilförsäljningen. Bensin och diesel kommer fortfarande att behövas och säljas om än dyrt. Sen kommer det, som sagt, "förnybara" alternativ. _________________ Sune Karlsson |
||
https://arstechnica.com/cars/2021/09
Porsche har väl insett att alla gamla porschar kommer behöva bensin lång tid framöver och har bygger en pilotanläggning med siemens. 40kr eller så litern är väl kanske inte hela världen i sammanhanget vad en trackdayhelg kostar totalt. _________________ Markus Ålind |
||
MP har i flera år drivit att fossil bensin och diesel inte ska få säljas efter 2030. Lite extremt med totalstopp då men ingen nypåkommen idé från dom alltså. _________________ Magnus Thomé |
||
Bensin-hobbyfordonen kommer nog behålla värdet eller öka eftersom man kommer ha dom som njutningsmedel in i framtiden och frågetecken finns om det kommer komma nya någonsin igen. Men bruksbilar lär bli utförsbacke på..... _________________ Magnus Thomé |
||
Med risk för att bryta mot regeln om ingen politik på rejsa vill jag påstå att det finns ett betydligt bredare demokratiskt stöd för ett slutdatum för Miljöpartiet
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Men vad ska de göra av all bensin och diesel som bildas som biprodukter vid raffineringrn av oljan ? Olika plaster och smörjmedel tillverkas ju av råolja, och för att inte tala om vad man ska göra asfalt av om fossil olja förbjuds.
_________________ Kai Anttila |
||
Även om bensinen tar "slut" går det alltid att konvertera till etanol, finns även bio-etanol som MP inte kan gnälla på. Bio-etanol kostar väl knappast 40kr/L?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Vårt kära restavfall från skogsindustrin ska ju "räcka till allt", men om 50 år så kommer nog nyasfalterad väg inte att lukta likadant som idag (gradvis uppblandning med annat "restavfall" än bitumen). |
||
Men en sak som nog blir tydlig nån gång framöver är att den ultimata ICE-kompromissen som kan transportera röven 2000mil per år och även tar en tur till ringen och tillbaka, blir nog inte så eftertraktad.
Ett fordon per syfte och helst hobbyfordonet förparkerat på den plats man vill leka kan nog bli vanligare. Tom vår forumägare har ju mer än en bil numera |
||
De bilar som säljs 2021 är ju till stor del bensin och dieseldrivna. 2030 är 9 år bort, isf skulle man masskrota 9 år gamla bilar eller äldre som har halva livslängden kvar vilket vore slöseri med resurser på hög nivå.. Det tror jag inte kommer att hända. Sen kommer det säkert finnas drop in bränslen men de kommer ju vara dyrare. Man får väl släpa sin bensinveteranbil till banan med elbilen och sen kör man på dyrt bränsle på banan. Eller så får man etanolkonvertera.
Jag tänker att det löser sig på nått sätt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Kan vi i Sverige kan producera tillräckligt med el året runt för att driva en el och lastbilsflotta om 9 år?
Ska övriga länder i EU göra nåt liknande så kommer man ju inte vilja sälja sin el utomlands? Skulle väl behövas X antal kärnkraftverk till och vad är uppstartstiden för sådana inkl beslut och projektering 20-25 år? Det känns som det tas beslut som man inte kan backa upp teoretiskt just nu utan hoppas på att det ska lösa sig. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Fullständigt säljstopp för drivmedel till ICE-fordon redan 2030 behöver vi nog varken fundera, diskutera eller oroa oss för. Men att fossilbaserat ska bort från massbilismen på ett eller annat sätt inser nog precis alla.
Säljstopp av nya fossilbilar ger en automatisk avklingning, sen kan skrämseltaktik, tokhöjda skattepålagor på vägskatt, soppa, geografiska körförbud o annat påskynda bortskrotningen. Jag ser fram emot att ha en kul sportig liten elbil att köra slalom och bana med. Och de som vill kommer säkerligen kunna köra gamla entusiastbilar på någon sorts bränsle. Garanterat dyrt per mil kan vi nog förutsätta. _________________ Magnus Thomé |
||
Har sett både argumentation att det finns gott om el för detta. Och att det absolut inte kommer räcka. Gissar att det beror på när, var och hur allt ska laddas. Ofta är problemen att energin finns, men på fel plats och/eller vid fel tillfälle. Någon som har tips om lite konkret info någonstans? _________________ Magnus Thomé |
||
Om de bara kunde lägga ner idiotprojektet med höghastighetsjärnväg och lägga de pengarna på att bygga ut ett ladd-nätverk runt våra vägar, både större och mindre, norr och söder. Då kanske det hade varit mer realistiskt att avveckla ICE bilar (vägrar kalla det fossila, det är som när alla ville kalla tidningar och tv för gammelmedia.).
När ska någon tvinga ALLA biltillverkare att använda EN standard för att ladda bilar och ALLA laddstationer är öppna för ALLA bilar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
+1 på denna _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Allmänt banåkaforum Fossil-panik (racing och hobby i allmänhet) | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (2453 totalt) |