Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fossil-panik (racing och hobby i allmänhet)
<<   1, 2, 3   >>
2451 besök totalt
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Här finns mycket som är rätt intressant att läsa, mycket av det som inte heller nämns av MP och andra miljötalibaner:
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgas . . . .

Lite mer fakta i debatten och sund eftertänksamhet kunde efterfrågas.
Vore mycket intressant att ställa det mot länder i vår närhet som Polen och Tyskland tex.

Vi har en mycket lång väg att vandra innan det finns en fungerande komplett elektrifierad fordonsflotta. 2030 är en utopi som bara de mest hårdnackade MP/miljötalibanerna drömmer om.
Man ska inte heller glömma bort att bränsle är en av statens bästa skattekällor, dom pengarna ska fortsatt in.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Hur ser det egentligen ut, det tänkta förbudet för försäljning från 2025 av vissa sorters bilar?

Är det förbud på motortypen förbränningsmotor? Låter svårt att gå på den regeln eftersom det finns allt möjligt icke fossilt, till och med vätgas, att köra förbränningsmotorer på i framtiden.

Är det försäljningsförbud baserat på vilka bränslen bilar är typade för? Vad händer med bilar som kan köra på olika bränslen?

Jag är inte helt med på hur det är tänkt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Man skall ha i åtanke att "förbud" av fossilbilar endast är ett steg på vägen för miljöfolket. Framträdande miljömänniskor har i media inte velat acceptera elbilen heller, då de anser att bilar som företeelse förfular bla stadsmiljön.

_________________
Johan B
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jag förstår inte hur ett parti som ha så lite stöd kan ha så stort inflytande... (Förlåt att det går över forumets regler...)

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



safe skrev:
Jag förstår inte hur ett parti som ha så lite stöd kan ha så stort inflytande... (Förlåt att det går över forumets regler...)


Du är inte ensam i dina funderingar. Det behövs en slutgiltig lösning för både MP och den stora kolossen S, förhoppningsvis genom sjunkande stöd från ett upppvaknande folk.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Som jag uppfattat det så finns det grovt sett två olika sätt att lägga sin politiska röst. Antingen röstar man efter ideologi eller också röstar man sakpolitiskt. För de som röstar efter ideologi, vare sig det är höger eller vänster, så verkar man nästan inte bry sig om vad ens eget parti hittar på, man röstar på dem ändå. De som röstar sakpolitiskt är de som byter parti beroende på vad de anser passar deras livssituation och framtid bäst.

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tillbaka till frågan: hur kommer just det här med bilhobbyn med bankörning se ut framöver?

Min glaskula säger: kommer i många många många år finnas möjligheter att köra bana med både gamla förbränningsbilar och nya elbilar. Men det kommer säkert bli dyrt med soppa och säkerligen straffavgifter (hoppeligen på mil, blir ju inte så många såna med en ren hobbybil). Kommer man på lite längre sikt bli 100% tvungen att traila gammelbilar till eventen? Och de gamla ICE-bilarna som är just av hobbykaraktär kommer det finnas ett begränsat och krympande antal av. Värdeutvecklingen på kul sportbilar, allt från Miata till Porsche?

_________________
Magnus Thomé
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Magnus Thomé skrev:


Är det förbud på motortypen förbränningsmotor? Låter svårt att gå på den regeln eftersom det finns allt möjligt icke fossilt, till och med vätgas, att köra förbränningsmotorer på i framtiden.


Vätgas är inte så lyckats i Ottomotorer. Den ger höga förbränningstemperatur och mycket NOx. Den lirar betydligt bättre med bränsleceller. Har man bemödat sig att kunna tanka och förvara vätgas i en bil (ej trivialt) kan man lika gärna löpa linan ut och ha bränslecell som omvandlar det till el.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tänkte mest på Toyota som lattjar med vätgas i vanlig ottomotor just nu. Stor tank hade dom i bilen

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Magnus Thomé skrev:
Tillbaka till frågan: hur kommer just det här med bilhobbyn med bankörning se ut framöver?

Min glaskula säger: kommer i många många många år finnas möjligheter att köra bana med både gamla förbränningsbilar och nya elbilar. Men det kommer säkert bli dyrt med soppa och säkerligen straffavgifter (hoppeligen på mil, blir ju inte så många såna med en ren hobbybil). Kommer man på lite längre sikt bli 100% tvungen att traila gammelbilar till eventen? Och de gamla ICE-bilarna som är just av hobbykaraktär kommer det finnas ett begränsat och krympande antal av. Värdeutvecklingen på kul sportbilar, allt från Miata till Porsche?


Jag tror att hobby ICE bilar kommer finnas kvar.
Traila bilarna, det verkar föga lockande. Det är bara de stora och svindyra elbilarna som kan dra något tyngre och enligt ett Norskt test så drar de 80-90% mer ström med en relativt lätt (1200 kg) husvagn. Måste man ladda var 15-20 mil så börjar det bli rejält opraktiskt.

Värdeutveckling, inte den blekaste aning.... Det blir antagligen krångligare och dyrare att ha och använda dem vilket minskar andelen människor som har möjlighet att ha dem.

Vad krävs för att regga om en sportbil som lastbil? Än så länge är det ju inte realistiskt att köra annat än personbilar på el....
Jag ser ett C-kort i min framtid.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:
Kan vi i Sverige kan producera tillräckligt med el året runt för att driva en el och lastbilsflotta om 9 år?
Ska övriga länder i EU göra nåt liknande så kommer man ju inte vilja sälja sin el utomlands? Skulle väl behövas X antal kärnkraftverk till och vad är uppstartstiden för sådana inkl beslut och projektering 20-25 år?

Det känns som det tas beslut som man inte kan backa upp teoretiskt just nu utan hoppas på att det ska lösa sig.


Har sett både argumentation att det finns gott om el för detta. Och att det absolut inte kommer räcka. Gissar att det beror på när, var och hur allt ska laddas. Ofta är problemen att energin finns, men på fel plats och/eller vid fel tillfälle. Någon som har tips om lite konkret info någonstans?


Sverige har ett nettoöverskott på energi men effektunderskott bitvis under året. Nettoexporten har minskat iom stängningen av Ringhals (som också drivit upp elpriset framförallt i region 4). Mellan 2019 och 2020 sjönk denna från 13 till 9% drivet nästan enbart av Ringhals stängning. Detta har gett enorma utsläppsökningar då vi täcker vår effektbrist (huvudsakligen i SE4 alltså södra delen av landet) men import från Tyskland, Danmark och Polen. Denna import än till en klar majoritet från kolkraft. Denna utsläppsökning motsvarar högre utsläpp än svensk biltrafik under ett helt år. Sen ska man komma ihåg att iom stängningen av Ringhals så exporterar vi mindre dom delar av året vi har effektöverskott (alla månader utom vinter) och dom länder som importerat dessa gWh ersätter nu med återigen en majoritet kolkraft.

Mycket finns att hitta på svk.se

Så att säga att man driver på elbilar för miljöns skull är som att kissa på sig för att bli varm. Det hjälper ytterst kortsiktigt

Edit: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2020/kraftbalansen-pa-d . . . .

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jonas Jonsson skrev:
Så att säga att man driver på elbilar för miljöns skull är som att kissa på sig för att bli varm. Det hjälper ytterst kortsiktigt


Nja, där har du fel. Majoriteten av elbilarna laddas på natten när vi har effektöverskott och dessutom är det få saker som smartladdas i samma utsträckning som elbilar, så de gånger som elbilarna laddas vid effekttoppar så handlar det mestadels om snabbladdning, vilken är en väldigt liten del av den totala laddningen.

I övrigt håller jag med helt. Hål i huvudet att stänga ner vår rena kraft och ersätta med smutsig, även om den riktigt smutsiga kraften hålls tillbaka av utsläppsrättshandeln i viss utsträckning.

Vad gäller våra hobbybilar så kommer man naturligtvis kunna köra dem på alternativa bränslen. Aspenbränslena har ju funnits jättelänge, Porsche pratar om att de börjar producera ett eget bränsle, etanol har funnits i många årtionden, osv. Det där löser sig fort när behovet är större än, som idag, nästan obefintligt. Dyrt? Ja, kanske, men Porsche säger att deras bränsle ska kosta under 20 kr/litern och det räcker att åka förbi en bensinmack idag för att förstå att skillnaden därmed kommer vara ganska marginell.


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Claes Haglund skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Så att säga att man driver på elbilar för miljöns skull är som att kissa på sig för att bli varm. Det hjälper ytterst kortsiktigt


Nja, där har du fel. Majoriteten av elbilarna laddas på natten när vi har effektöverskott och dessutom är det få saker som smartladdas i samma utsträckning som elbilar, så de gånger som elbilarna laddas vid effekttoppar så handlar det mestadels om snabbladdning, vilken är en väldigt liten del av den totala laddningen.

I övrigt håller jag med helt. Hål i huvudet att stänga ner vår rena kraft och ersätta med smutsig, även om den riktigt smutsiga kraften hålls tillbaka av utsläppsrättshandeln i viss utsträckning.

Vad gäller våra hobbybilar så kommer man naturligtvis kunna köra dem på alternativa bränslen. Aspenbränslena har ju funnits jättelänge, Porsche pratar om att de börjar producera ett eget bränsle, etanol har funnits i många årtionden, osv. Det där löser sig fort när behovet är större än, som idag, nästan obefintligt. Dyrt? Ja, kanske, men Porsche säger att deras bränsle ska kosta under 20 kr/litern och det räcker att åka förbi en bensinmack idag för att förstå att skillnaden därmed kommer vara ganska marginell.




20kr/litern innan staten lagt sej i ja... 😁

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Mange K skrev:
Claes Haglund skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Så att säga att man driver på elbilar för miljöns skull är som att kissa på sig för att bli varm. Det hjälper ytterst kortsiktigt


Nja, där har du fel. Majoriteten av elbilarna laddas på natten när vi har effektöverskott och dessutom är det få saker som smartladdas i samma utsträckning som elbilar, så de gånger som elbilarna laddas vid effekttoppar så handlar det mestadels om snabbladdning, vilken är en väldigt liten del av den totala laddningen.

I övrigt håller jag med helt. Hål i huvudet att stänga ner vår rena kraft och ersätta med smutsig, även om den riktigt smutsiga kraften hålls tillbaka av utsläppsrättshandeln i viss utsträckning.

Vad gäller våra hobbybilar så kommer man naturligtvis kunna köra dem på alternativa bränslen. Aspenbränslena har ju funnits jättelänge, Porsche pratar om att de börjar producera ett eget bränsle, etanol har funnits i många årtionden, osv. Det där löser sig fort när behovet är större än, som idag, nästan obefintligt. Dyrt? Ja, kanske, men Porsche säger att deras bränsle ska kosta under 20 kr/litern och det räcker att åka förbi en bensinmack idag för att förstå att skillnaden därmed kommer vara ganska marginell.




20kr/litern innan staten lagt sej i ja... 😁


Ja, men det sjunker nog inte på de fossila alternativen heller fram tills de förbjuds. Sedan, de några-hundra milen om året man kör med hobbybilen så spelar det nog inte jättestor roll om soppan kostar 20 eller 30 kr/litern, tänker jag.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Staten kommer dessutom kräva in samma skattepåslag på elbilarna om en handfull år. Självklart. Så det gör ingen skillnad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Pengarna ska in det är prio ett....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag är ganska säker på att bränsle, oavsätt sammansättning kommer kosta både 50 och 100:- / liter...... under min livstid.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



ButterflyRacing skrev:
Jag är ganska säker på att bränsle, oavsätt sammansättning kommer kosta både 50 och 100:- / liter...... under min livstid.


Jag är ganska säker på att bränsle, oavsätt sammansättning har kostat under 1:-/ liter...... under din livstid.

Sorry...
(brytgränsen verkar gå ~1970)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Claes Haglund skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Så att säga att man driver på elbilar för miljöns skull är som att kissa på sig för att bli varm. Det hjälper ytterst kortsiktigt


Nja, där har du fel. Majoriteten av elbilarna laddas på natten när vi har effektöverskott och dessutom är det få saker som smartladdas i samma utsträckning som elbilar, så de gånger som elbilarna laddas vid effekttoppar så handlar det mestadels om snabbladdning, vilken är en väldigt liten del av den totala laddningen.

I övrigt håller jag med helt. Hål i huvudet att stänga ner vår rena kraft och ersätta med smutsig, även om den riktigt smutsiga kraften hålls tillbaka av utsläppsrättshandeln i viss utsträckning.

Vad gäller våra hobbybilar så kommer man naturligtvis kunna köra dem på alternativa bränslen. Aspenbränslena har ju funnits jättelänge, Porsche pratar om att de börjar producera ett eget bränsle, etanol har funnits i många årtionden, osv. Det där löser sig fort när behovet är större än, som idag, nästan obefintligt. Dyrt? Ja, kanske, men Porsche säger att deras bränsle ska kosta under 20 kr/litern och det räcker att åka förbi en bensinmack idag för att förstå att skillnaden därmed kommer vara ganska marginell.



Då får jag nog säga du ha fel där för en av dagens effekttoppar sett till elförbrukning är på kvällen när alla kommer hem och ska laga middag (samma lika på morgonen förövrigt) och elbilen direkt efter hemkomst startar sin laddning. Ska vi dessutom se till den effekt som nyttjas direkt eller indirekt till uppvärmning är den också högst på den tid en elbil måste laddas (efter 18 och innan kl 7). Visst finns det smarta laddsystem också som säkert kommer öka i framtiden men idag monterar iaf den elfirma jag driver dumma enkla laddare som laddar såfort dom kopplas in. Enda gången annat efterfrågas är då det tex är BRF:er som helt enkelt idag redan nått taket vad lokala elnätbolaget kan leverera

Jag håller däremot med om att elbilsladdning är det som kommit längst sett till smarta lösningar.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Idag är ju elen gratis, men det kommer den förmodligen inte vara speciellt länge om det nu ska göras vätgas i stora mängder, lite här och där.
Den industrin kommer ju att suga upp varenda lågkostnads kWh som finns i nätet, även om det trycker upp medelpriset över året till tredubbla mot idag.
Då kommer det nog att vara intressant att inte ha en dum laddare+bil som bara suger max den kan så fort du stoppar i sladden, utan det ska synkas med den som skickar faktura på nät+el för att undvika effekttopp (beror ju vilket avtal som ger lägst kostnad över året).

Fastprisavtal på under en krona/kWh är nog nåt man kan drömma om framöver, precis som bränslepriser på under 20kr/l i pumpen.
Det gäller att varje resa har ett värdefullt mål/syfte, vem vill då ha ett fordon som har autopilot?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Framtiden blir dyr. Det tror jag också.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Fossil-panik (racing och hobby i allmänhet)
<<   1, 2, 3   >>
2451 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande