Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fossil-panik (racing och hobby i allmänhet)
<<   1, 2, 3
2451 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Marcus Gustafsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag är ganska säker på att bränsle, oavsätt sammansättning kommer kosta både 50 och 100:- / liter...... under min livstid.


Jag är ganska säker på att bränsle, oavsätt sammansättning har kostat under 1:-/ liter...... under din livstid.

Sorry...
(brytgränsen verkar gå ~1970)


Ja... så är det.
98 öre kostade det länge.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



ButterflyRacing skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag är ganska säker på att bränsle, oavsätt sammansättning kommer kosta både 50 och 100:- / liter...... under min livstid.


Jag är ganska säker på att bränsle, oavsätt sammansättning har kostat under 1:-/ liter...... under din livstid.

Sorry...
(brytgränsen verkar gå ~1970)


Ja... så är det.
98 öre kostade det länge.


Du skulle köpt på dig lite

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Magnus Thomé skrev:
https://www.svt.se/sport/motorsport/elbilarnas-intag-i-rallycrossen-delar-publiken


Jag tycker ljudet av elmotorer är rent vidrigt motbjudande, samma med Formel E, som naglar på en griffeltavla för mig... Kommer aldrig titta på el-racing om de inte får bort detta, varken live eller på tv.

Annars är väl Rallycross lämpligt för elektrifiering med den korta körningen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Hur är det egentligen att köra bana med elbil? Spontant hade jag saknat en växellåda att sitta och vispa runt i, oavsett om man har PDK eller manuell. Varvtalsmatchning, att balansera gas, broms och växling inför kurvor etc är ju en del av det roliga (iaf om man inte ska leta sista tiondelen på varvtiderna).

Med elmotor så försvinner allt sånt där.
En elmotor med sexväxlad låda och mappad vridmomentkurva i stil med en stor förbränningsmotor hade spontant gjort upplevelsen roligare för mig i alla fall. I alla fall om man tittar på retrofit i äldre bilar.
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Körde Bilsport Superstage med en väns Audi GT RS i somras, helvete vad tung den var...

Men jo den var faktiskt snabb!

Om jag vill ha en? Nej inte för att köra bana iaf.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



And ersJepp sson skrev:
Hur är det egentligen att köra bana med elbil? Spontant hade jag saknat en växellåda att sitta och vispa runt i, oavsett om man har PDK eller manuell. Varvtalsmatchning, att balansera gas, broms och växling inför kurvor etc är ju en del av det roliga (iaf om man inte ska leta sista tiondelen på varvtiderna).

Med elmotor så försvinner allt sånt där.
En elmotor med sexväxlad låda och mappad vridmomentkurva i stil med en stor förbränningsmotor hade spontant gjort upplevelsen roligare för mig i alla fall. I alla fall om man tittar på retrofit i äldre bilar.
En fundering är ju när den första elbilen dyker upp i drifting, kort körtid men ställer krav på lite mer känsla än strömbrytare och en AI-algoritm.
Jag minns en kommentar från Ken Block när han för första gången gjorde donuts med El-Rx bil, han hade ingen koll alls på varvtalet så däcken tog slut rätt fort (200km/h hjulhastighet direkt och ingen moderering av föraren).
Men det kanske kommer nåt sätt att få fler partytrick i en elbil än dragracestart och bra varvtider från förare som inte behöver hjälp av feedback från bilen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Fantastisk motorrespons på alla varvtal och personligt inställbar mängd motorbroms för att bli supernice att kunna balansera bilens spår med små små justeringar av gaspedalen i kurvorna som man vill

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Jaja, det är såklart fördelar.

Men växellådan Magnus. Växellådan!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
Jaja, det är såklart fördelar.

Men växellådan Magnus. Växellådan!


Äh, jag gillar DCT. För min del ger manuellt inget plus faktiskt.
DCT ger mig en aggressivare rappare bil, att växla är paus i körningen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Claes Haglund skrev:
Porsche säger att deras bränsle ska kosta under 20 kr/litern och det räcker att åka förbi en bensinmack idag för att förstå att skillnaden därmed kommer vara ganska marginell.


Jamen det där har jag ju till och med skrivit en artikel om. Även om "under 20 kr/liter" naturligtvis är innan några skatter lagts på priset.

And ersJepp sson skrev:
Hur är det egentligen att köra bana med elbil?


I somras körde jag en hel hög med bilar på bana i samband med Teknikens Världs "Bankalaset" (går att läsa massor av superintressantspännande sidor skrivna av (bland andra) mig). Två var elbilar, Porsche Taycan och Audi RS e-tron GT. De väger mycket, vilket trubbar av körupplevelsen och sliter på däcken. De accelererar våldsamt, vilket är rätt kul. Växlingarna ... tja, jag saknade dem egentligen inte. De är inte någon avgörande skillnad. Däremot är monentkurva, ljud, och framför allt den lätthanterlighet som följer med vikt avgörande. Ingen av bilarna placerade sig i körglädjestoppen och jag vill påstå att det berodde på att det är så mycket massa som ska hanteras, oavsett hur den är placerad i chassit.

Det var f ö sjukt kul att under två dygn köra så mycket bana det bara gick med 23 olika bilar och sedan vaska fram en rangordning över hur kul man har haft i varje bil.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Som inlägg i debatten så kan man ju fundera lite hur det tänks.
"Vi" eldar väl upp en skaplig del av Sveriges totala konsumtion av diesel för personbilar i Karlshamn nu under 2 veckor!

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Det är ju bra tryck i elbilarna i alla fall.


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



mittmotor skrev:
Som inlägg i debatten så kan man ju fundera lite hur det tänks.
"Vi" eldar väl upp en skaplig del av Sveriges totala konsumtion av diesel för personbilar i Karlshamn nu under 2 veckor!


Det var väl bara runt 140.000 liter i timmen

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Fredrik C skrev:
Det är ju bra tryck i elbilarna i alla fall.



Det är så jag, som inte tidigare alls tittat på Polestar, blir sugen. En Shooting Brake på den och lite större batteri så är jag spekulant. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Fredrik G skrev:
mittmotor skrev:
Som inlägg i debatten så kan man ju fundera lite hur det tänks.
"Vi" eldar väl upp en skaplig del av Sveriges totala konsumtion av diesel för personbilar i Karlshamn nu under 2 veckor!


Det var väl bara runt 140.000 liter i timmen


Typ så ja! Även om Aftonbladet gjort det lite lätt för sig och översatt ton direkt till liter (dvs 167 000 liter) men ändå!

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Claes Haglund skrev:
Fredrik C skrev:
Det är ju bra tryck i elbilarna i alla fall.



Det är så jag, som inte tidigare alls tittat på Polestar, blir sugen. En Shooting Brake på den och lite större batteri så är jag spekulant. thumbs up


Köp bara, har en själv och måste säga att jag var positivt överraskad på de flesta punkter.
Utmärkt körkänsla trots vikten och avsaknaden av brum så att säga.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Allmänt banåkaforum
Fossil-panik (racing och hobby i allmänhet)
<<   1, 2, 3
2451 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande